Bélyegvilág, 2003 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2003-12-01 / 12. szám

tatta. Színezett fényképeiken az ábrázolt személyek fest­ményszerű megjelenítésével nagyon nagy sikert értek el, ami természetszerűleg vagyonosodásukat is elősegítette. Műtermüket folyamatosan bővítették, nemegyszer ellen­tétbe kerülve a hatóságokkal. A Borsos és Doctor műhely 1863-ban elsőként készí­tett orvosi felvételeket, 1864-ben fényképészeti eszközök árusítására kaptak engedélyt, ugyanebben az időben Bor­sos a Kerepesi út 65. szám alatt fényképészeti iskolát nyi­tott. 1865-1868 között 360 országgyűlési képviselő arc­képét tartalmazó díszes albumot állított össze, amelyért 1868-ban megkapta az udvari fényképész címet. 1868-ban megvált társától Doctor Alberttől, majd 1870 márciusában a Deák utca 4. szám alá helyezte át műtermét. 1874-75- ben Koller Károllyal társult. 1876 elején vejével, Varságh Jánossal dolgozott, 1877-ben a régi társ Doctor Albert is csatlakozott hozzájuk. A társulás 1878. december 20-án megszűnt, műtermüket az Ellinger testvérek vásárolták meg. Borsos József pedig valószínűleg visszavonult a Szép Juhászné vendéglőhöz tartozó birtokára. Borsos József a bélyeggyűjtők körében is régóta is­mert, hiszen festményei közül a Magyar Posta 1967-ben a Festmények II. bélyegsorozatában a Női képmás bársony­zékében és a Nemzetőr című festményeket megjelentette. A cikk témáját adó díszes keretbe foglalt kétrétegű chromotípia jelenleg az Országos Műszaki Múzeum Fo­tótárát gazdagítja. 1980-ban vásárolták, a felvétel készíté­sének helye és ideje még nem teljesen meghatározott. A kép mérete 26x32,7 cm, kerettel együtt 38x44 cm. Novotny Erzsébet 2003/12 BÉLYEGVILÁG - MséMM »MD® Rákóczi-induló A Rákóczi-szabadságharc zászlóbontásának 300. év­fordulóján idézzük fel a magyar szabadság és függet­lenség zenei jelképének rövid történetét. A Rákóczi-induló nem a Nagyságos Fejedelem idejé­ből származó kompozíció, vagy népzenei alkotás. Zenei alkotóelemei azonban igen régiek, jól elkülöníthetően há­rom forrásból erednek. Az első forrás a Rákóczi-nóta, amelynek változata táncdallamként már a XVII. századi Vietórisz- és Kájoni kéziratban is szerepelt. Ehhez a későbbiekben kapcsolód­tak a Rákóczi-szövegek (Haj Rákóczi, Bercsényi...; Jaj, régi szép magyar nép; Hallgassátok meg magyarok stb.) de hangszeres formája is tovább élt: ez utóbbi a Rákóczi­­induló egyik alapanyaga. A másik forrás a kuruc időkből való, vagy még régebb­ről fennmaradt katonai fanfár, vagy jelzőkürt motívum. A harmadik forrás pedig maga a verbunkos zene, amely köztudottan a fegyvertáncból népiesedett virtuóz férfi szólótánccá, majd - különféle hatásokkal gazdagod­va - zenei stílussá, magyar köznyelvvé emelkedett. Bihari János (1764-1827) a zseniális cigánymuzsi­kus, a verbunkos zenei stílus atyamestere volt az a zene­szerző, aki - a zenetu­domány mai állása szerint - e három for­rásból megkomponál­ta a Rákóczi-indulót. Sajnos Bihari nem tu­dott kottát olvasni, ahogy a kor cigány­muzsikusainak nagy többsége sem, így műveit (mintegy nyolcvanat) csak kortársainak lejegyzéséből ismerhetjük. Természetesen az emlékezetből lejegyzett melódiák csu­pán csontvázai az eredeti magával ragadó rögtönzések­nek. A Rákóczi-induló a maga eredetijében máig élő, vál­tozatlan dallam. Scholl Miklós (1778-1822) fuvolista, a Pest-várme­gyei Esterházy gyalogezred karmestere volt a Rákóczi-in­duló első lejegyzője. Lehet, hogy már 1809-ben kész volt a mű, amikor Bihari részt vett az ezred inszurrekciójában (mozgósítás a napóleoni nemesi felkelés idején), lehet hogy csak 1816-ban készült el vele, amikor a hadtest ha­zatért a franciaországi harcokból. Tény, hogy Scholl le­jegyezte az induló dallamát és fúvószenekarra meg is hangszerelte azt, kéziratát is ismerjük. A feldolgozás zon­gorakivonata nyomtatásban is napvilágot látott 1820 kö­rül a bécsi Pietro Mechetti kiadónál, Hieronymus Payer átiratában. A Rákóczi-induló tehát előbb jelent meg Bécs­­ben, mint Pesten. Az első pesti kottára 1833-ig kellett várni, ekkor jelent meg Tamala Ferdinánd feldolgozásában és kiadásában. Zongorista és zeneszerző volt, egyben tulajdonosa egy zenemű- metszet- és térképkereskedésnek, övé volt az el­ső kizárólag magyar nyelvű cégtábla Pesten! Zenemű ki­adással is foglalkozott, amíg az 1838-as nagy pesti árvíz boltját el nem mosta. A Rákóczi-induló „Kerengők ma­gyar szellemben” c. füzetének címnélküli negyedik da­rabja németes valcerritmusba kényszerítve ugyan, de a címlap - a kiadóra jellemzően - magyar nyelvű, magyar ruhás csoport metszett képével díszített. Az öt 1846 előtti bécsi Rákóczi-induló kiadványok kö­zül még az 1834-es Carl Czemy-féle közreadás érdemel figyelmet. A zeneirodalom egyik legtermékenyebb szerző­jének több, mint ezer műve közül mára - talán méltányta­lanul - csupán a zongoragyakorlatok maradtak fenn, zene­iskolások száraztakarmányaként. Czerny a tizenegy éves Lisztet ingyen oktatta - tulajdonképpen egyetlen zongora­tanára volt - és bemutatta Beethovennek is. Liszt haláláig hálásan emlékezett egykori mesterére, műveit gyakran vit­te sikerre, neki ajánlotta Transzcendens etűdjeit. A Rákóczi-indulót már 1817-ben nyilvánosan előad­ták Pesten, 1822-ben Kolozsvárott, maga Bihari is sűrűn játszotta ekkoriban. Liszt „A cigányokról és a cigány zenéről Magyaror­szágon” c. könyvében említi, hogy 1822-ben, 11 éves ko­rában hallotta először Biharit muzsikálni, és ez életre szó­ló mély benyomást tett rá. Hogy hallotta-e akkor előadá­sában a Rákóczi-indulót, vagy sem, biztosan nem tudjuk, tény viszont, hogy egy év múlva már Liszt műsorán sze­repel. T. T. P. Reinthaller jelenti a Tudományos gyűjte- t

Next