Bélyegvilág, 2003 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2003-12-01 / 12. szám

14 BÉLYEGVILÁG -KO­MM ети1® 2003/12 Mednyánszky - Mednansky A Magyar Nemzeti Galériában a 2003. évet záró és a 2004. évet nyitó hatalmas kiállítás saját anyagából és a Szlovák Nemzeti Galéria gyűjteményéből rende­zett Mednyánszky László-emlékkiállítás volt. Magyarázatként a címhez el kell mondanom, hogy Mednyánszky László 1852. április 23-án született Веско (Beckov) várában, majd 1861-ben a család átköltözött a nagyőri (Strázky) kastélyába, s ott élte gyermekkorát ma­gántanulóként, ott kezdett el festegetni is. Középiskoláit előbb a késmárki, majd a miskolci líceumban végezte, s készült fel svájci politechnikai tanulmányaira. Élete nagy fordulata 1872-ben nagybácsikájánál tett horvátországi látogatása alkalmával következett be: elha­tározta, hogy a Müncheni Akadémiára iratkozik be. Ezt követően a párizsi Ecole des Beaux-Arts-on képezte to­vább magát. 1875-ben már saját műtermet nyitott a pári­zsi Montmarte-on. Már itt szerelmese lett a tájképfesté­szetnek, ami művészetének fő irányává vált. Mednyánszky nemcsak születési, majd gyermekkori lakóhelye, valamint későbbi Árva és Szepes megyei hosz­­szabb tartózkodásai révén kötődik a mai Szlovákiához és a szlováksághoz, sokkal inkább érett férfikorának festői témáival, a Vág, a Poprád és a Dunajec vidékétől és a tát­rai tájaktól kapott inspirációkkal. Ezt a két galériában lé­vő nagyszámú szlovákiai témájú festménye és rajza egy­értelműen bizonyítja. Ezért szerepel a szlovák művészet­ben Ladislav Mednansky néven, de távol áll a szlovák kultúrpolitikától a művész kisajátítása. Ehhez kapcsolódik a nagyőri kastély utóélete is, ame­lyet festményén és féltucat rajzán mutat be az említett emlékkiállítás. A kastély 1972-ig maradt a család tulajdo­nában. Utolsó lakója Mednyánszky unokahúga, Czóbel Margit bárónő volt. A bárónő 1972-ben bekövetkezett ha­lála után a kastélyt restaurálták és a Szlovák Nemzeti Ga­léria állandó kiállítást rendezett be benne Mednyánszky alkotásaival. A szlovákok azt vallják, hogy Mednyánszky helye a közép-európai festészet azon jeles képviselői között van, akik a 19. század utolsó harmada és a 20. század első két évtizede művészetét megalapozták. Ezért helyes a döntés, hogy az emlékkiállítás Budapest után előbb Pozsonyban, azután pedig Bécsben is a látogatók elé kerül. Mednyán­szky élete utolsó éveit Bécsben töltötte, itt is halt meg 1919. április 19-én. Születésének 150. évfordulójára a szlovák posta egyik alkotását beállította a 2002. évi Művészet bélyegeken el­nevezésű évente visszatérő kiadásába. Ennek megvalósu­lásába azonban beleszólt a prágai árvíz, amely elöntötte a prágai Postai Értékcikknyomdát is, s emiatt csak 2003. május 9-i dátummal vált lehetővé a bélyeg kibocsátása a 2003. évi Művészet bélyegeken emisszióban. Ennek kép­anyagát a szlovák posta a Szlovák Nemzeti Galéria gyűj­tatelista klub, amely a bélyeg ünnepélyes forgalomba ho­zására rányomatos díjjegyes borítékot és levelezőlapot ké­szíttetett, s baloldali ábraként a borítékra az 1895 körül festett Krisztus-fejet (az ún. Tolsztoji nádát), a levelezőlap­ra pedig barátjáról, Justh Zsigmondról 1888 körül festett portrét reprodukálták, végül a Szepesbéla-Nagyőr posta­­hivatal számára készült inaugurációs postai bélyegzésre időskori arcképe adta a rajzot. A Mednyánszky alkotásoknak a bélyegre, az elsőnapi borítékra, valamint a lányomatos borítékra és levelező­lapra, végül a két bélyegzésre mind a grafikai, mind a vés­­nöki munkálatai­k. Horniák magas művészi színvonalát dicsérik. Dicsérni kell a szlovák postát és a késmárki fila­­telista klubot is, hogy egy emisszió kapcsán 6 Mednyán­­szky-művel gazdagították a filatelisták galériáját. Dr. Soóky Dezső reményéből válogatta ki. A bé­lyegre a Kertek alatti patak part­ján az 1875-78 években alkotott olajfestménye, az elsőnapi borí­tékra a Faluszéli kiserdő c. fest­ménye - 1875-ből­­ került, míg az elsőnapi bélyegzésen a nagy­őri kastélyt ábrázoló egyik rajza a művészi ábrázolás. Ezek táj­képek. Festészetének másik fő területe a figurális alkotások. Ezekből merített a késmárki fi­­ ­’ll АТЕ­Ий

Next