Bélyegvilág, 2010 (63. évfolyam, 1-12. szám)

2010-11-01 / 11. szám

Előzmények: Az 1920 VI. 4.-én aláírt, az I. világhá­borút követő Békeszerződésben ki­mondták, hogy a vesztes államok nem rendelkezhetnek katonai repülőszer­kezetekkel. Megtiltották azt is, hogy repülőmotorokat, nagy alkatrészeket vásároljanak. Tilos volt polgári repü­lőgépek gyártása is. A békeszerződés értelmében repülőgépeink és repülő­­gépiparunk is megsemmisült. Filatéliai rész: A magyar postaigazgatóság a légipos­ta küldemények számára 1920 novem­ber 7.-én 3 címletből álló, felülnyomott bélyeget adott ki. 3 K (zöld)/10 K. MPIK 349 8 K (piros)/10 K. 350 12 K (kék)/10 K. 351 Ilyen zavaró előzmények után került sor a háború utáni első nagyobb nyil­vános bemutatkozásra 1920. november 7.-én Rákosmezőn. A repülőnapon részt vett: a MAEFORT 8 Phönix C I utasgép és 4 Berg 150 LE-s gyorspostagép, amelyeket az Aviatik D I vadászgépekből alakítot­tak át. A tervezett műsorból hiányoztak az eltiltott pilóták. A Rákosi Repülőnap műsora: 1./ Megnyitó repülés (Bendik József, Krisztinkovics Béla), 2.1 Műrepülés Phönix-gépen (Minár Gyula), 3. / Magassági és sebességi verseny négy géppel (A győztes Minár Gyula lett.) 4. 1 Látványos repülés négy Berg-géppel, 5.1 Ejtőernyős ugrás 2000 m-ről (Kovács Endre) 6.1 Sasviadal (Légiharc-bemutató) Berg­­gépekkel (Fejes István és Risztics János), 7.1 Látványos csoportrepülés 8 géppel, 8.1 Összes résztvevők tisztelgő elvonulása, 9.1 Az első szombathelyi postajárat 3 gé­pének indítása Szombathelyre küldött levél Parla­ment bélyegekkel (2. ábra) Győrbe ejtőernyővel ledobott levél (3. ábra) Pápára ejtőernyővel ledobott levél (4. ábra) BÉLYEGVILÁG A második magyar sportbélyegzés 90 éves A megjelenés napján - kivételesen - d­e 10 órától déli 12 óráig a repülőnap színhelyén „légi posta” feliratú sátor­ban lehetett a küldeményeket feladni. A küldeményekre ragasztott bélyege­ket „LÉGI POSTA MEGNYITÁS / RÁ­KOSI REPÜLŐ NAP” angyalos-címe­res, ovális bélyegzővel látták el. A kiadott bélyegek kizárólag légipos­tás küldemények bérmentesítésére vol­tak használhatók. Légipostás küldeményeket Budapest 4, Budapest 72, Szombathely 2, Sopron 1, Szeged 1, Debrecen 1, Békéscsaba 1, Kecskemét és Kiskunfélegyháza pos­tákon lehetett feladni (1924. VI.15-től kezdve a Budapest 2. és Budapest 62. hivataloknál is fel lehetett adni légi postaküldeményeket). Az első légi postai járat 1920. no­vember 7-én 13 órakor elindult 3 gép­pel Szombathelyre Rákosmezőről, de a Dunántúlon olyan hóviharba kerül­tek, hogy szétszóródtak és mindhár­man kényszerleszállást hajtottak vég­re. Csak másnap reggel tudtak tovább repülni és megérkezni Szombathelyre. Egyébként a légi útvonal közbeeső állomásaira - Győr, Sopron, Pápa vá­rosokba - szóló küldeményeket a gép pilótája ejtőernyővel dobta le. Felhasznált irodalom: Csanádi-Nagyváradi-Winkler: A ma­gyar repülés története, Petur László: Ikarusz szárnyain 1962 (Móra F. Kiadó), Simoné Avarosy Éva: A repülősárká­nyoktól a sárkányrepülésig (Gondolat), Bélyegmúzeumi Évkönyv, 1989 (Közdok) Nikodém Gabriella: A Magyar Posta sport témájú alkalmi bélyegzői: 1910- 1998 (ISBN) Szekeres Sándor Szombathelyre küldött levél a teljes repülő sorral (1. ábra) BÉLYEGVILÁG - FILATÉLIAI SZEMLE 2010/11 7

Next