Bélyegvilág, 2019 (72. évfolyam, 1-12. szám)

2019-07-01 / 7-8. szám

2019. JÚLIUS-AUGUSZTUS KÉPESLAP A reklámpiac szereplőit, a gyűjtőket, reklám iránt érdek­lődő embereket segítette, hogy 1998 szeptemberében kiállí­tást rendeztek - 250 lapot bemutatva a Gondolatokból - a Műcsarnokban. A Boomerang a freecardok népszerűsítésére 2002-ben, 2003-ban és 2005-ben Budapesten nemzetközi ki­állítást szervezett. Az itt felsorolt öt szereplős magyar freecard piachoz sze­rintem még hatodikként hozzá sorolható azon cégek, szer­vezetek, magánszemélyek lapjai, melyek megfeleltek annak a két kritériumnak, hogy reklám célból készültek és ingye­nesek voltak. Ezekhez a lapokhoz nehezebb volt hozzájutni, megjelenésük esetleges volt, forgalmazásuk még inkább. Néhány multinacionális cég mellett, hazai cégek is adtak ki ilyen lapokat. Galériák, múzeumok, filmes cégek, kozmetikai cégek, aukciós házak, önkormányzatok találhatók közöttük. 2002-ben és 2006-ban a választásokkal kapcsolatban több tucat politikai párt által kiadott ingyenes reklámlap is színe­sítette a palettát. A képeslevelezőlap gyűjtők elmondhatják, hogy volt 15 év, amikor ingyen juthattak reklámlapokhoz. Gyakorlatilag a 2008-as gazdasági válsággal előbb megroggyant, majd meg­szűnt hazánkban a freecardok kiadása. Azóta sem éledt újjá. Ennek oka lehet, hogy a tizenöt termékeny év ellenére a rek­lámlapoknak nem alakult ki társadalmi bázisa. A megérintett célközönség - a fiatalság - már nem igényli ezt a terméket. Az okostelefonok, az internet korában már nem írnak képes­lapot, hiába is alkalmasak postázásra. A kiadó cégek is meg­szűntek. Ami fájó, hogy ezen lapokat gyűjtők száma is nagyon kicsi, pedig a motívum gyűjtők számtalan érdekes lapot talál­hatnak szinte minden témakörben. Sokan azt gondolják, hogy ami ingyen van - értéktelen is. Persze ez nincs így. A ma ér­téktelennek tartott lapok 25-30 év múlva igazi értéket képvi­selhetnek. Gyűjtők pedig mindig lesznek. Különösen ajánlom a Gondolat sorozatot. Az első kétszáz számozású lap már ma is érték. Ezekhez nehéz már most is hozzájutni. Ennek oka, hogy a sorozat elejét csak Budapesten terjesztették, maga a freecard pedig újdonság volt. A kezdő gyűjtőknek, fiataloknak, akik nem tudják megfizetni a régi képeslapok sokszor csilla­gászati árait, különösen ajánlom a freecardok gyűjtését. Ma még sok fellelhető belőlük, kis pénzért beszerezhetők bolha­piacokon, gyűjtőbarát régiségboltokban (talán hihetetlen, de van ilyen), vagy gyűjtőtől cserével. Említésre méltó még, hogy külföldön sok országban él és virul ma is a freecard. Angol és német területen komoly szak­mai irodalma van. Nálunk szinte semmi. Egy ilyen szakcikk megírása is igazi kihívás. Viszont fentiek illusztrálására következzen néhány általam válogatott ingyenes reklámlap. Itt ellentétben a szakirodalom hiányával, a bőség zavarával küzdöttem. Deák Endre 13 Ha már elmúltál 17, de­­— még nem vagy 30, keress­­ egy társat és jelentkezz! DO 1­0 Ha helyesen töltitek ki­­ az IPM tesztet a www.elmebajnoksag.hu a honlapon, továbbjuthattok CZ az öt helyszíni elődöntő egyikébe. A legjobbak a budapesti­­ döntőben küzdhetnek a fődíjért, amely egy ----- DÉL AFRIKAI EXPEDÍCIÓ CD az IPM-mel. ^ Információk és részvételi­­­ feltételek a p: www.elmebajnoksag.hu honlapon. 35 A felállított 4605-ös számú MiG-21 MF repülőgépről Április 2-án került felavatásra Pápán a Celli úti körforgalomba kihelyezett MiG 21-es emlékmű K­ecskemét és Szolnok után már Pápán is látható repülőgé­pes emlékmű. Dr. Áldozó Tamás Pápa polgármestere köszön­tötte a megjelenteket a vendégekkel együtt. A köszöntőjében elmondta: Egy új jelkép született, olyan jelkép, ami magába sűríti mindazt, ami egy jelképtől elvárható: megjelenésével uralja a környezetet, történelmet, hagyományt és méltósá­got közvetít, magával ragadja az idegent és a városlakót is. Az emlékmű idézi a katonai repülés pápai évtizedeit, de idézi f folytatás a következő oldalon.I

Next