Bélyegvilág, 2021 (74. évfolyam, 1-12. szám)

2021-03-01 / 3. szám

2021. MÁRCIUSBÉLYEGVILÁG IFolytatás a 2. oldalról.­ A kiállításban szerepel még képeslap a Viribus Unitisről, illetve a pólai hadikikötőről is, ahol a flotta formális átadása lezajlott. Egyébként a hajók sorsa igencsak változatos lett. Egy részüket az antant országok, főleg a franciák vették hasz­nálatba. Másokat, köztük a zászlóshajót is, másnap elsül­lyesztették olasz búvárok, hogy ne a leendő rivális szomszéd állam, az éppen megszülető Szerb-Horvát-Szlovén Királyság tengeri haderejét alapozzák meg. Szabó Jenő, Bélyegmúzeum , Virtuális tárlatvezetés a Trianon-kiállításon Bélyegmúzeum Darabokra szaggattatok.." Trianon 100 - Összetartozás 1100 című kiállítása 2020. december elejére elkészült, de a vírusveszély miatt nem nyithatta meg kapuit a közönség előtt. A tárlatba mégis be lehet tekinteni néhány videó erejéig: virtuális tárlatvezetés és Szabó Jenő, a Bélyegmúzeum igaz­gatója kiállítás megnyitója látható, hallható, valamint három népdalénekes megidézi a három elcsatolt országrészt. Felvi­dék, Délvidék és Erdély képviseletében énekel: Szvorák Kata­lin Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas népdalénekes, Benedekffy Katalin Príma-díjas énekművésznő, a Szent György Lovag­rend dámája és Török Tilla Junior­ Príma díjas előadóművész. A videók itt megtekinthetők: https://www.facebook.com/ Belyegmuzeum/­­ Cs. E. 10 Lebetűzőgép a fényképalbumban A Postamúzeum gyűjteményében számtalan régi fénykép őrzi a múlt emlékét. Ma már nem működő postahivata­lokról, a mindennapi munkában használt eszközökről mesélnek a fekete-fehér fotográfiák. gyűjtemény féltett kincsei azok a fényképalbumok, melyeket Erdélyi Mór (1866-1934), korának egyik legkiválóbb fotográfusa készített. Erdélyi a pályáját sikeres portréfényképészként kezdte, ké­sőbb inkább fővárosi és állami megbízá­sokon dolgozott. Tematikus fényképeinek tetemes része - a századforduló divatját követve - könyvkötészetileg és tipográfi­ailag igényesen kivitelezett díszalbum­ban jelent meg. E formában örökítette meg többek között a budavári Királyi Pa­lota átépítés előtti állapotát, Kossuth La­jos temetését, a millenniumi kiállítást, az Országházat, a Magyar Tudományos Aka­démiát, az 1900. évi párizsi világkiállítást. Műveiből azonban csak azok maradtak meg, amelyektől még életében megvált. Ezek többsége ugyanis közgyűjteménybe került, míg a műtermében őrzött, évti­zedeken keresztül katalogizált fényképei megsemmisültek, elkallódtak. Ezért is különösen értékes az a múzeumunkban őrzött tizenegy al­bum, melyeket 1912-25 között készített Magyar Királyi Posta­házak címmel. A sorozat Vili. kötete (leltári száma: 24.176.0.) a Postajárművek és kezelési gépek címet viseli és 18 képet tartalmaz. Az egyes fényképek feliratozottak, azonban az, hogy melyik postahivatalban használták az adott eszközt, nem derül ki. Az egyik fotográfia egy levélbélyeg-lebetűző gépet ábrá­zol. A Vasárnapi Újság füzetekben című kiadvány 1902-ben közölte a „Szilveszter éjjele a budapesti főpostán" című írást, melyben arra a kérdésre, mi is az a lebetűzés, a következő magyarázatot adta: „minden levélre bélyegzővel pár számot nyomnak, melyből megtudhatja a czímzett, mikor érkezett levele a főpostára." A betűzést a cikk szerint húsz gyakorlott alkal­mazott végezte, tisztán és nagyon gyorsan, egy perc alatt át­lagban fejenként 190 levelet dolgoztak fel. Még nagyobb volt a forgalom a pár hónappal később a Keleti pályaudvar területén átadott levélelosztó hivatalban, amiről a Tolnai Világlapja 1905-ben közölt plasz­tikus leírást. „A levélszekrényeket kiürítő automobil és egylovas járatok 12 nagyobb hivatalból indulnak ki körútjukra: a város belsejébe naponta 10-17-szer, a külső ré­szekben 7-10-szer ürítik ki a szekrényeket és az anyagot az illető hivatalokhoz viszik, ahonnan a járat kiindult. E hivatalokban kiválogatják a helybe, Budapestre szóló levelezést, hogy azt gyorsabban kézbesít­hessék. A többi nagy anyag feldolgozására a Keleti pályaudvar területén külön levél­szétosztó hivatal (speditiós épült, amely két év előtt kezdette meg működését. E hiva­talba hozzák a levélgyűjtő-táskákat, kiürítik egy nagy asztalra, amikor aztán a szolgák egész raja neki esik, hogy a leveleket a «lebetűzők» részére rendezzék, vagyis a bélyeges oldalukra fordítsák. A lebetűzés, illetve a betűző lenyomat igazolja, hogy mely nap, mily órában került az illető levél a posta kezelése alá." A lebetűzést felületesen végző alkalmazottal szemben az igazgatóságok kötelesek voltak szigorúan eljárni. Ha ugyanis a lebetűzés a postabélyegen olyan halvány volt, ami szabad­szemmel már alig látható, akkor a kellően nem értéktele­­nített bélyeget bérmentesítésre újra felhasználhatták, ezzel kárt okozva a kincstárnak. Ezért is volt nagy könnyebbség, amikor a modernizáció jegyében a forgalmasabb hivatalok­ban munkába állították a lebetűzést, azaz bélyegzést végző gépeket. Maga a lebetűzés, mint postai szakkifejezés egé­szen az 1940-es évekig használatban maradt. Akit érdekelnek Erdélyi Mór további postai fotográfiái, megtalálhatja azokat a Postamúzeum honlapján, online mú­­zeum/fotótár/fényképalbum megnevezés alatt.­­ Dr. Holló Szilvia-Andrea PhD Postamúzeum

Next