Bereg, 1876 (3. évfolyam, 1-18. szám)

1876-10-22 / 9. szám

Beregszász 1876. Oktober 22. 9. szám. Harmadik évfolyam VEGYESTARTALMU HETILAP. Megjelenik minden vasárnap délelőtt. Bérmentetlen levelek csak ismert kezekből fogadtatnak el. A kéziratok nem adatnak vissza. Előfizetési dij: Szeptember —December 4 hóra . . 2 ft. Nagyobb terjedelmű többszöri hirdetéseknél 10 °/o levonatik. Nyilttér sora 20 kr. Egyes szám­ára 12 kr Hirdetések s nyilttérbe szánt közlemények kész­Ü rfÄ X KÍ“ SSi­ d.ti.i dij: Sünde.50 Mi hirdetésnél 60 péna ilelén mellett fogadtatnak­ el. Hirdetési dijak: Bélyeg dij minden egyszeri hirdetésnél 30 kr. urhok­ intézendők a megyeháznál.­­ ki.: 100 Szóig l­tt. jj Szerkesztői helyiség hova a lap szellemi részét illető közlemények küldendők : Beregszászban A­r­d­ó-u­t­c­z­a 233-ik szám. A zsidókról a zsidókhoz. (Folyt, és vége.) És ezen körülményt mi még erősebb indoknak véljük a czélszerű reformok be­hozatalára a másiknál is, mert a mi izra­elitáink rabbijai híveik között a világosság, a művelő­dés elnyomását szent hivatásuknak tartva, vakmerő­ erőszakoskodással állanak minden haladási mozzanat elébe. Beavatják magukat híveik családi éle­tébe, polgári foglalkozásukba, nyilvánosan rá parancsolnak a gyülekezetre hogy azon orvost a­ki izraelita létére szombat napon szivarozni mert, senki halálos betegéhez se merészelje hivni, felzaklatják a kedélyeket úgy hogy utczai lázadássá fajul az ellen­ségeskedés. Csak a napokban történt itt városunk­ban, hogy a helybeli rabbi, egy újonnan letelepedett kereskedőről úgy értesülvén, hogy üzletét szombatnapon is nyitva akarja tartani, a nyilvános istentisztelet alkalmá­val felszólította a közönséget, miszerint eme szándékáról beszéljék le, h­a pedig nem en­gedelmeskednék, előlegesen is megátkozta azt, hogy sem ezen sem a más világon nyugalma ne legyen, mely átkott a közön­ség „Amen“-je követett. Mi következik már most ebből ? . . Az illető kereskedő úgy gondolgozik hogy na­gyobb vétket követ az el, a­ki szombat napon összedugott kézzel azon töri fejét, hogy holnap miltán módon rövidítse meg embertársát, mint az a ki felköti a zöld kötőt és becsületes mértékén méri a borsot. Külömben is látja azt hogy az állami egyed­­árusággal foglalkozó izraeliták ezen üzletá­gat szombaton is nyitva tartják. Lelkiis­­m­erete tehát, legkevésbé sem háboríthatja őt azért, ha üzletét a többi polgártársak példája szerint szombaton is becsületesen folytatja. A rabbi eljárása pedig midőn t. i. kihalgatás nélkül, egyenesen nyilvános pel­lengérre állítja kihívó ösztönül szolgál neki arra, hogy vallásfelekezetének alapigazsá­gait megtartva, a polgári életbe átvitt kül­sőségek nyűge alól magát emancipálja. És valamint a rabbik folytonos harcz­­ban állanak a felvilágosodotsággal, úgy magában az egyház kebelében folytonos harcz dúl egyes felvilágosodottak izraeliták, és vakbuzgólkodó rabbijok s azok követői között. — A saját felekezete által méltatlanul ül­dözésbe vett felekezeti tag, becsületessége öntudatában, nem csak meg nem hajlik ül­dözői előtt, hanem a világosság megismeré­sére folyvást több fogékonyságot nyerve, egyszer csak azt veszi észre, hogy benső ösztöne inkább vonza őt valamely idegen, mint saját, felekezetiéhez. Azonban vallásának csakis külsőségei­vel, csakis a felekezet személyeivel jővén meghasonlásba, maguk a vallás egyes alap­tételei pedig benső meggyőződésével meg­egyezők lévén, felekezetét el nem hagy­hatja. — Nem egy, de száz meg száz izraelita vallásu müvelt egyén van ilyen. Mely körülmény elodázh­atlanná teszi azt hogy izraelita polgártársaink, ismerjék fel a kor intő szavát, tartsák meg vallásu­kat vallásnak, de különitsék el azt a pol­gári élettől,­­ és­ ismételjük hogy e nélkül, a törvény által biztosított jogok élvezésében folyvást gátolva, és más felekezetű lakostársaik társas körétől mindenkor elszigetelve lesznek. Végre nekünk általános reformintézkedé­sek sürgetése hivatásunk körébe­n szorosan véve nem is tartozván, vidékünk és különösen a helybeli izraelitákhoz és rabbihoz van egy végszavunk, az izraelitákhoz an­nyi hogy addig is mig felekezeti szokásaik kötve tartsák, ne vigyék azok megtartását túlzás­ba, tartsák meg, de ne legyenek olyanok tár­sadalmukban mintha még most is idegenek lennének hazánkban, különösen műveljék gyermekeiket, vegyenek részt a közügyek intézésében akkor is midőn azt saját érde­kük nem épen kívánja, a rabbik pedig ne tegyék magukat a haladás és felvilágosodás oly elhatározott ellenségeivé, mellőzzék kü­lönösen az egyesek ellen intézett megtáma­dásokat. „Actio reactionem parti.“ Egyébiránt mi megvagyunk győződve hogy nem meszsze van már azon idő, mi­ —.un—­ Bereg­ megye 1843 9-iki története. LEHOCZKY TIVADARTÓL. (Folytatás.) Későbben is jártak egyes honvéd és — Rem­­borszky Tamás ezredes parancsnoksága alatt — len­gyel önkéntes csapatok a havasok körüli völgyek­ben portyázni, midőn végre augusztus­ 6-án végleg visszavonultak e tájról, tartván az oroszok nagy erejétől, kik a Beszkid túlsó oldalán tanyáztak s várták a parancsot a benyomulásra. E közben Ka­zinczy tábora folyvást hol Munkácsnál, hol Húszánál foglalt megállapodást; augusztus 17-én a beregszászi uradalmi pinczéből kiadott számára 1793/l akó 1845 ki szil­ből­, végre Máramaroson keresztül Erdély felé húzódván, e tájon csupán a munkácsi vár őrsége maradt, mintegy 1800 ember, kiknek egyik részét a 92. honvédzászlóalj s Rembovszky alatt a lengyel század képező; ezek helyébe azonban nemsokára a német legionisták érkeztek, így állott a politikai helyzet megyénkben, midőn augusztus 12. Görgey Világosnál letéve a fegyvert, melynek hire megdöbbenést, s általános kedélylehangoltságot okozott; az augusztus 9-én Temesvárnál történt, csatavesztés (mely döntő üt­közetben, mellékesen mondva, e sorok írója is részt vett) is megdöbbentő a lelkes honfiakat, kik immár csupán a Pétervárad, Komárom és Munkács őrségé­től reméltek még némi jobb fordulatot. Augusztus hó közepén e megyében híre kez­­de terjedni annak, hogy a muszkasereg uamény fe­lől közeledik, a mint hogy az aug. 18-án valóban a városhoz ért is, onnan útját Beregszász felé foly­tatván. Aug. 20-án nem késett a tanács hódoló kül­döttséget meneszteni az orosz vezér elébe, a várost jó­indulatába ajánlandó, mig a tornyokról levétet­vén a nemzeti lobogók, helyükbe fejér zászló tű­zetett. S csakugyan e nap megérkezett az első lo­vas csapat, mely a megyeház előtt állapodott meg; ezt nemsokára a sereg, siposok és lovasok előlovag­­lása mellett követé, mely az Ardeniczában foglalt állást; majd a fővezér Karlovicz tábornok jött, ki­nek tiszteleté­re­­ m­­i­n­den lovas leszált s gyalog kö­szönte őt. E nyájas fővezér a tanács üdvözletének viszonzásául megígérte, miszerint seregében a leg­nagyobb fegyelmet és rendet fentartandja, ha az ellenkezőre a városbeliek okot nem szolgáltatandnak; s ekképp nyugodtan el is helyezkedett a több ezerre menő tábor, mely részint az egyes házaknál elszá­moltatott, részint a pázsiton letelepittet­ett. Azonban csakhamar nyugtalanító hir kezdő a városban szállongani, t. i. szájról szájra járt, hogy kön a szőlők közt egy orosz katona megöletvén, e miatt a vezér véres bosszút akar állani. E különös esemény pedig, mint később kitudatott, igy történt Az orosz sereg a többi közt egy nyiri gazdától is kényszer utján elvevén egyetlen pár ökrét, azt egy muszka gyalog katona gondviselésére bizta, ki észre nem vette, hogy az elkeseredett káros gazda őt lépten-nyomon követi, s ökreit szemmel tartja, így Csarodán véletlenül összejővén egy Pénzes Péter nevű, kétes jellemű volt guerillával, ennek elpanasz­­lá baját, ki megigéré, miszerint ökreit vissza szerzi s igy együtt a sereg után menvén, Beregszászban rávette a katonát, hogy a szénapénz megtakarítása czéljából vezesse ki az ökröket a legelőre, mire ez reá állván, midőn együtt a szőlőhegyek mögé ki­mentek, egy csalitos után úgy főbe szijtotta a ka­tonát, hogy az eszméletlenül lerogyott s igy a ká­rosodott társaságában az ökrökkel a Nagyhegyen keresztül Muzsaly felé szerencsésen elmenekült. Nehány óra múlva azonban a megsérült felocsúdván véres fejjel s arczával a városba tántorgott s meg­­raboltatását bejelentő. A hadvezér erre szigorú vizs­gálatot intéztetett, a megfélemlett elöljárókat kér­dőre vette, de meggyőződvén, hogy a közönség a bünrészességgel nem vádolható; az eseménynek nem tulajdonított nagyobb fontosságot s igy a megtorlás elmaradt. E seregből még az nap elvált egy hadoszlop s a Gáton túli útról az úgynevezett ösztrös vagy középkorcsma mellett letérvén, az erdőn keresztül Nagy-Lucska felé fordult, ott az uradalmi majorban állapodván meg, azon szándékkal, hogy onnan a munkácsi vár bevételét eszközölje. Ezen, Kariovits alatt álló s a Paskievicz Ezivanszki herczeg tábor­nagy vezérlete alatti főhadsereghez tartozó hadosz­tály állott két dandárban 16 gyalog-zászlóaljból, 12732 főből és a Serpatovszky tüzérosztály­hoz tar­tozó több lovas és nehéz ütegből, valamint a Glase­­napp tábornok alatt álló lovas csapatból. Aug. 20-án pillanták meg a várbeliek az első orosz csapatot, melynél Pozner Antal, szabolcsin volt biztosul, és vezetőül alkalmazva, ki a Kossuth bank­jegyek érvénytelenségét is nyomban kihirdető. Ugyanaznap (aug. 20.) Decső Károly várbeli erődítési igazgató és mérnökkari főhadnagy 377 darab fenyődeszkát vitetett fel a várba, azokból a sánczokban barak­kokat készíttetvén. Aug. 21-bén Posner, Savin császári mérnök­kari százados kíséretében fehér kendőt lobogtatva megjelent a vár előtt, bebocsáttatást kérvén. Bekö­tött szemmel vezettettek tehát Mezőssyhez, kitől Pozner a vár feladását kérte, a szabadságharc­, mint mondák, Görgey meghódolása következtében úgy is már bevégezve lévén. Az őrségi tisztek tanácskozása folytán Poznernek azon válasz adatott, hogy a vár feladása iránt csak akkor fognának alkudozásba bocsátkozni, ha a fegyverletételről valósággal meg­győződtek, miért is kérték, hogy addig, míg a ki­­küldendő biztosok alapos hírrel vissza nem térnek*

Next