Az Őslakó, 1942. július-december (5. évfolyam, 26-52. szám)

1942-07-05 / 26. szám

r­jankovics Mihály Sz­ankács. November t­z 4. A cseh megszállás alatt megjelent XIII. évfolyamon keresztül. »Az őslakó« Podk. Rus magyarsága, őslakossága jogainak, érdekeinek har­­cosa és szószólója. Tiszteli mindenki meggyőződését, nemzeti és vallási érzését. Hirdeti a nemzetek, feleke­zetek, társadalmi osztályok közötti megértés és béke szükségességét, de vétót kiált az igazságtalanságnak és elnyomásnak, hangot ad az elnyomot­tak és igazságtalanságot szenvedők sajjának. Hirdetési árak: 1 mm. sor egyszeri közlése 15 f„ szöveg hirdetés 20 fillér „nyilttér“, „beküldetett“ vagy bárme­lyik más rovatban 25 fillér. Megjelenik a felszabadult Munkácson. V. évf. 26. szám, 1942. július 5. • Az őslakók jelszava: igazság és egyenjogúság. Küzd az igazságért és egyenjogúságért tiszta s törvényes eszközökkel a magyar újságíráshoz méltó hangon. Az egyénnel csak a köz szempontjából foglalkozik. A család és magán­élet küszöbén át nem lép. — Egyéni célok és érdekek szolgálatában nem áll. POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP Alapította és a cseh megszállás alatt szerkesztette: Vásáry Aladár laptulajdonos. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Batthyányi utca 47. Telefon: 14-02. Előfizetési ár: Egy egész évre 10 Pengő Negyedévre 2.50 Pengő Fúrd magyar, ki tudja meddig fúrhatod... Fúrd, csak fúrd, munkácsi ma­gyar, a testvéredet, a fajtádat. Hadd röhögjön a zsidó és mindenki, aki nem hozzád tartozik. Hiszen régi betegség a hiúság, önzés, nagyravágyás,­­ nem tehe­tünk ellene semmit. De vészek ide­jén, tatárjárások veszélyében, véres­kardos, sorsdöntő nehéz napokban egy kicsit aludni küldhetnétek mo­hóságokat, hitvány tülekedésteket. Azt mondtam nem régen: ne tán­coljunk a hősi sírok felett. Ti nem táncoltok, hanem tébolyodottan dor­­bézoltok, úgy, hogy magyar testvé­retek jajgat a fogatok között. Mikor Magyarország visszavet­te Munkácsot, jogos tulajdonát, döngtek a mellek a »20 éves ma­gyarság« önhimnuszának hangos és hasznos dobpergése alatt. És akik hűen egyek voltak a magyarságban, áldozatban, reményteljes várakozás­ban , a nagy zajban széthullottak, mint oldott kéve. Igenigen sok ér­demtelen ember a maga útján indult el a saját különbejáratú, komfortos kis honfoglalására. A szerények, hű múltjukra büszkék pedig ültek a honfiúi öröm apró szépségei mellett és szegényen, lemondással, — ma is boldogak abban a nem sok haszon­nal és ranggal, fénnyel járó, egysze­rű tudatban, hogy magyarok. A komfortos honfoglalóknak, az árnyékból előbújtaknak megnőtt a bátorságuk. Elsodorták a gyengéket és az ők kezébe került sok sok olyan kis madzagocska, mely egy ilyen vidéki város mindennapi marionett­­színházacskáját mozgatja. Észre sem vette s­enki, új helyezkedés történt, új érdekcsoportok, klikkek, új tö­rekvések, irányzatok burjánoztak fel ebben a városban, melyben 20 évig csak egy nagy erőfeszítés fűzött minden igaz magyart: megmaradni magyarnak. Kívülről is sokféle men­talitás, sokféle erőtényező futott ide be. Ahány égtáj, annyiféle jó, vagy rossz szándék, nemes, vagy önző akarat. És ki milyen ügyes mixer,­­ olyan társaságot kevert magának, saját céljai szolgálatára, bennszülött­ből, bejöttből, befolyásosból és ki­csi statisztából. És voltak mixerek, akik törekvéseik hitvány kotyvalé­­kába sötét nadragulyás zsidót és szegény, tévelygő pálinkás ruszint is belekevertek. Nincs magyar közös­ségi érdek, nincs munkácsi közös testvéri cél, csak önérd­ek van és ennek szolgálatában segítőtársnak mindenki jó. Még akkor is, ha a zsi­dó segítőtárs alattomosan és gálábul egy magyar ember utolsó gyékényé­­nnek gyújt alá. Hányféle van! Egyik túlzott, ra­dikális zsidógyűlöletével akar érvé­nyesülni. Már holnap marhavagonba akarja gyömöszölni a tízezernyi zsi­dót. Nem elég neki a kormány és a kormányzópárt kifejezett, valóság­ban is lépésről lépésre, tervszerűen keresztülvitt, a háborús lehetőségek között egyedül ésszerű programja, nem elég neki a kérdésnek e lapban is, az egész közéletben is, állandóan szőnyegen tartása. Zsidót reggelizik zsidót ebédel és mindenkit gyűlöl, mindenkinek keresztbeáll, aki nem segít neki, törvénytelen zabálásában És ha tudja, megfúrja a másik ma­gyart, hamis váddal, rágalommal, ha nem áll az ő gyeplője alá. A másik: Munkács speciális vol­tát nyöszörgi.­­— Itt nem lehet, — mondja. — Itt a zsidó életszükséglet, itt nélkülük elsorvadunk, itt gonosz az, aki boldog együttélésünket, ősi szerelmünket, szent erszény-fri­gyünket megzavarja. Mond és szer­vezkedik a törvény, a társadalmi kö­vetelés, a bátor jobboldali hang, az igazi honfoglalást akaró magyar em­berek ellen. Ott feccsenti rájuk kép­telen rágalomnyálát, odvas fogai kö­zül, ahol csak lehet. Nem baj, ha becsületes magyarok. Van, aki társadalmi­ rang törek­vésben izzadja betegre magát és eközben minden útbanállóra rátipor. Ez nem csak szomorú és irtanivaló, hanem nevetséges is. Ha ebben a derék iparoscsaládok és tisztviselők lakta városban valaki a mások feje tetején arisztokrata szerepet akar alakítani, bolond. Egy fizetési­­osztály különbség, egy diploma kü­lönbség, egy volt sótiszt nagyapa apai ágon és egy mészárosmester, nagyapa anyai ágon, vagy egy Bach huszár, avagy egy magát levéltári íróasztal mellé muzsikált dzsentri dédpapa senkit a világon nem jogo­sít fel arra, hogy itt, ma, országos érdekek ellenére, társadalmi kaszt­­tagozósdit játsszon. Magyarország mai társadalmi berendezkedése mel­lett a honvédségi, az állami és közü­leti hatóságok rangsora adva van. Emellé a polgári »rangsor«-ba csak­is a tudás, a végzett munka, a jól betöltött hivatás minősíthet, semmi más. Sem születés, sem diploma, sem vagyon, s®m hang, sem mellve­rés. De a talpnyalás sem és a tola­kodás pláne nem. A társadalmi tülekedésben asz­­szonyok is remekelnek. És fur, fur a fúró, mintha semmi intelligencia, semmi önmérséklet nem volna ben­ne. Mindenkit fúr, aki egy hajszál­lal feljebb van. És csak akkor nyug­szik meg, amikor a tömegből az ő tökfeje, buta borjú tekintete már megfelelően kilátszik. Azonban nem veszi észre, hogy az egész művele­tet undor és közröhej kísérte. Sokféle van még belőlük. Vallá­si, felekezeti furnokok, egyesületek, testületek élére törők, kéjencek, akik csak lart pour lart fúrnak és olyanok, akiket valami miatt kilök­tek s most másokon át akarnak újra visszamászni az ablakon. De a leg­több a pozícióra, jövedelmező, enge­délyhez kötött foglalkozásokra törő futómester. Vannak egyes állások egy ilyen városban, melyek repre­zentatív voltuknál fogva nagyon kí­vánatosak. Tízen is pályáznak rá, holott nem is üres. Már most ez a tíz ember arra törekszik, hogy mi­re üres lesz, kilenc hulla, meg ő ma­radjon a porondon. Kilenc erkölcsi és anyagi hullát akar produkálni mind a tíz, mert tudással, tekíntély­­lyel, elismert múlttal nem rendelke­zik. Csak úgy maradhat egyedül a csárdában, ha ellenfeleit, vetélytár­­sait kilövi. Éhez tábor is kell. Zsol­dosok akadnak, akik kéjjel vesznek részt — a derűs hamis tanúzásig is elmerészkedve, ha kell — a lövöl­dözésben. És vannak nagyon jó aranybá­­nyácskák, üzletek, vállalatok, nem baj, ha valami jó magyar ember már, vagy még ül bennük. Addig kenegeti rájuk a rágalmak özönét, amíg va­lami rajtuk nem ragad. Közben ta­lán ő maga a legcímeresebb gazem­ber, stróhman és katonaszökevény, olyan, akinek a legnagyobb arcátlan­sága mellett sem volt bátorsága, hogy a »20 éves magyarsággal« a mellét csak egyszer is, diszkréten, borozgatás mellett,­­ megdöngesse. Nem baj, ha jó, nagycsaládú ma­gyar emberek lesznek az áldozatok. Nem baj, ha belebolondulnak. Éljen a dicsőséges, zsidóktól tanult, Krisz­­tustalan élelmesség, éljen az akibir­­j amarja! Ha a magyar közösség falain végzetes réseket ütő gonosz, tudat­lan és vak futómunka nem megy klikkekben és társaságokban, meg­próbálják egyesületekben. Követ do­bálnak azok, akiknek lelkiismeretes perceikben attól kellene tartaniuk, hogy sziklahegyeket gördít bamba fejükre az isteni igazságszolgáltatás. Mindnyájan bűnösök vagyunk benne. Az is aki csinálja, az is aki segíti, az is aki tűri. Ha volna ezekben az emberek­ben értelem, meg lehetne magyaráz­ni. Nézzétek, olyan kevesen va­gyunk magyarok, hogy minden vét­ket, hibát, rossz tulajdonságot el kell egymásnak néznünk. Ebben a kérdésben, ha nem is tettünk sokat Széchenyi szellemében, egy lépést igazán tehetnénk. Bocsássunk meg egymásnak és egyezzünk ki, mit akarsz Te, mit akarok én. Akkora lesz a nagy tisztogatás ezen az ál­dott magyar földön, a garas­kertek­ben és az embererdőkben, hogy min­den jó­­báránynak jut egy kis me­­zőcske. Munkácson is. Tömörüljünk hát egy karámba és foglaljuk el együtt a mezeinket. Nem új ez a naiv­ forma elgon­dolás. Nagyon régi. De velük erről tárgyalni ma is reménytelen... Fúrd, fúrd, kiváló, emeletes, hatvanlóerős, egész világra éhes ma­gyar a másikat, ki tudja meddig fúr­hatod... Egyelőre a jóérzésű, nagy ma­gyar célokat látó és megértő magya­rokhoz szólok, a kevesekhez, és azokhoz, akik a kevesekre bizalom­mal hallgatnak. Ne vegyenek részt ezekben a szomorú akciókban. Tö­mörüljenek a magyarság erejét, egy­ségét ostobán elfecsérlő egyéni tör­­tetések ellen. Vigyázat: az ilyen egyénenkénti orvlövöldözésekben a bátrak, az egész mellel kiállók, az útban lévőik, a meg nem alkuvók hullanak el. A legjava! Hiszen a leg­java az, aki a sötétben bujkáló orv­lövésznek és futóművesnek a legna­gyobb ellensége. Pedig épen ezek­nek a megtartása, hasznosítása, meg­felelő helyre ültetése a közösség ál­tal, — nem csak helyi,­ hanem or­szágos érdek! Majd egy ideális, nagy munká­csi magyar közösség mindenkit oda­ ültet, ahova való. Mindenkinek meg­adja, ami neki jár. És kitaszítja azt, aki valóban méltatlan. A nagy tisztí­tó közösség megrendezi itt az új szociális, emberséges, keresztény és igazágos Magyarország igazi bevo­nulását! Ha pedig valaki ismét megkér­dezné, hogy ennek a jött-mentnek már megint mi köze hozzá, ideírom: közöm van hozzá először, mert ennek az országnak minden sarká­ban otthon vagyok; Munkácson itt­hon vagyok és itthon is maradok; másodszor: hivatásom a becsü­letes, hű, harcos, derék polgárok, a jobb jövőt tisztességes utakon kere­ső magyarok összefogása, érdekeik eligazítása, kezük egymásba tevése, saját hazájuk — saját városuk — birtokbavevésének előkészítése. Sze­rény kis erőm annyit ér, ahány segí­tőtárssal megszerzem. Pedig megszerzom! Elvégezzük munkánkat, bármennyire gáncsos­­kodnak, bármennyire féltéke­nyked­­nek és sápadoznak azok, akiknek fu­­tómunkája mindenhová elérhet, de azon a Táboron, amelyet itt képvi­selek és szolgálok, idő előtt össze fog törni! Sylvester Péter János. A Munkácsy-ház megjelölése Az Őslakó múlt számában LT. dr. aláírással nagyon megszívlelendő sorok jelentek meg a Munkácsy Mi­hály ház megjelölése kérdéséről. Tökéletesen igaz, csak disti­chont és hexametert ne! Ez a műfaj nagyszerű, de ósdi, egy mai modern bérház falán pedig egyenesen bántó anachronizmus. A magyar nyelvvel a legszebb gondolatot is tömören, tö­kéletesen, költőin ki lehet fejezni, anélkül, hgy a verslábért a mondat nyakát kicsavarjuk. Nem csak versben, prózában is. Épen ezt akarom mondani. Minek egyáltalán a vers? Az ajánlott vers szép, de hibás. Először, mert a »friss fal« csak a jelenre vonatkozik. Húsz év múlva öreg, rücskös fal lesz. És ha valaki megáll a tábla előtt, a ragyás vén falak láttára, megilletődés helyett mosolyogni fog. Másodszor: egy fejbenyomott három­­emeletes ház úgy »nő a fellegekbe«, mint teszem fel Lédermann Mendel, a hallhatatlanságba. Messze van ez a ház a fellegtől, mint a munkácsi zsidó az angol győzelemtől. Csak sós­váram­ nézeget a fellegek felé az új munkácsi ház. Minek a vers? Épen azért, mert Munkácsy nevére az egész kerek föld vigyáz, sokkal jobb megoldás egy dombormű, a nagy művész arc­képével és alatta egyszerű felírás, hogy az új ház helyén állott Munká­csy Mihály szülőháza. A név: Munkácsi Mihály, — szebben zeng, mint egy versike és többet mond, mint bármily szép, ke­rek körmondat. A táblát országos ünnepség ke­retében kell leleplezni. Ha Munkács be akar állni az országos érdeklődés középpontjába, fajvédelmi, barátszer­zési, fejlődési szempontokból, akkor az ünnepséggel járó fáradságtól és áldozattól nem szabad visszariadni. Van város, amelyik aranyakat adna azért, ha volna egy ilyen alkalma valami országos ünnepély rendezé­sére! Ha ma nem lehet, el kell ha­lasztani a háború utánra. Nem sür­gős. Szerintem a bútorkocsik dolga és az emléktábla ügye nem függ ösz­­sze. Nem a házat avatjuk, hanem az emléktáblát! Jé.

Next