Bereg, 1904. (31. évfolyam, 1-53. szám)

1904-01-03 / 1. szám

1. szám. — XXX. évfolyam. 13 B­REG Beregszász, 1904. január 3. - ■'*//*//*/,*/ ■*//*//*, ■ szellemi munkabírása és a helyi viszonyok ve­endők tekintetbe. A helyes órabeosztástól tehát első­sorban , azt követeljük meg, hogy tanulóink egészsé­gére káros befolyással n­e legyen. Ezen tekin­tetben úgy a­ tisztán délelőtti, mint a megosz­tott tanításnak vannak hátrányai és előnyei. Az egészséges szervezet a megszokott időben megkívánja a táplálékot s mindenki ta­pasztalhatta, hogy az esetben, a­mikor az ét­kezés későbbre halasztatik, étvágya tetemesen csökken, az is köztudomású dolog, hogy a fáradt ember , még ha éhes is, első­sorban egy kicsit pihenni akar. Binet kísérletileg kimu­tatta, hogy a tanulók kenyérfogyasztása, amikor erősebb szellemi munka végzésére vannak, kény­szerítve, csekélyebb Az egyhuzamban való ta­nítás még azt is involválja, hogy az iskolába járó 9—10 éves gyermek a reggeli után csak 6 óra múlva kapja az ebédet. Ezek szerint te­hát az egyhuzamban való tanítás egészségi szempontból nem nagyon ajánlatos. De azért van egy nagy előnye és ez az, hogy szabadon­­ hagyja a növendéknek egész délutánját, a­mi-­­kor is a délelőtti fáradalmakat teljesen kipihen-, heti s e mellett meg bőségesen marad ideje a következő napra előkészülni. A megosztott tanítás egészségi szempont-­­­ból előnyösebbnek látszik. A tanuló a megszo­­­kott időben végezheti étkezését, nem ül ebéd­­­jéhez sem kimerülve, sem jülékesen. A tanuló­­ — szóval — jól megebédel. De mi következik­­ ezután. Át kell néznie a délutáni leckéit és­­ sietnie kell az iskolába De várjon kipihente-e­­ a tanuló a délelőtti tanítás fáradalmait, van-e­ kellőleg disponálva a tanulásra ? Sajnos, ezekre­­ a kérdésekre nem felelhetünk igen­nel A phisi-­­­ológusok azt mondják, hogy a déli 2, sőt a 3­­ órás szünet sem képes a délutáni tanítás fára­­j­dalmait megszüntetni, tehát az agy nem lehet kellőképen disponálva a tanulókra. Ha még­ figyelembe vesszük azt is, hogy a délutáni emésztés az agyat relatív vérszegénységi álla­potba hozza, bizony a megosztott tanítást sem mondhatjuk egészségi szempontból kedvezőnek, eltekintve attól, hogy ez esetben a tanulónak nincs alkalma a teljes felüdülésre. Egészségi szempontból tehát sem egyik, sem másik tanulmányi beosztás nem kedvező, de tapasztalatból tudjuk, hogy feltűnően nem is káros. Legjobb volna, ha délelőtti négy órai tanítással a tantervi követelményeknek eleget lehetne tenni; mivel pedig ez nem lehetséges, kötelességünk a két rossz közül a kevésbbé rosszat választani. A másik tanulmányi szempontból fontos tényező a tanulók szellemi munka­bírása. Az újabb időben folytonosan hangoztatott szellemi túlterhelés problémája sok phisiológust és pae­­dagógust foglalkoztatott és ma is foglalkoztat. E problé­m­a exact tárgyalása megkívánja a tanuló szellemi munka­képességének megálla­pítását. Az ez irányban végzett vizsgálatokat nem szándékszom itt részletesen ismertetni, csupán a kutatások azon eredményeinek fel­­említésére szorítkozom, a méh­ek a mi tár­gyunkkal összefüggnek. Ha a tanuló képes, öt órán át eredményes szellemi munkát végezni, akkor tanítsunk egy­folytában ; ha nem képes, akkor kénytelenek vagyunk a tanítást megosztani délelőttre és dél­utánra. Sőt mérlegelendő a kérdés még ilyen alakjában is: az 5-ik órában taníthatunk-e ered­ményesebben, vagy pedig délután? Griecbach középiskolai tanulókon végzett kísérlete alapján azt mondja, hogy a déli 2 és 3 órai­­szünet nem elegendő arra, hogy a ta­­­­nulót normális és teljesen munkaképes állapotba hozza és­­ezért a délutáni tanítás mellőzé­sét, vagy legalább a technikai tárgyakra való redukálását javasolja. Wagner, az aestheziometerrel végzett mé­rései alapján azt ajánlja, hogy a délutáni taní­tást meg kell szüntetni, mivel fáradt agygyal kell a tanulónak dolgozni és ha lelkiismerete­sen akarja feladatait elkészíteni, nem jut ideje­ az üdülésre. De az egyhuzamban való tanítás szükségessé teszi szerinte, hogy az órák közötti szünetek a tanítás vége felé nagyobbak legyenek. Hasonló irányú kísérleteket végzett Blazek, lembergi gimnáziumi tanár, csakhogy az ő ered­ménye a­ fent említettekkel ellenkezik. Szerinte a tanulók többsége 5 tanórából csak 3-at ér­tékesít, a többit figyelmetlenségre, szórakozásra ordítja. Öt órán át egy 7 tanuló sem képes dol­gozni. A munka a tanítás folyamán mind cse­kélyebb lesz Ezek alapján arra a következté­kre jut, hogy a tanítási idő maximuma 3 óra. Laser, königsbergi orvos, a Burgersteint­­éle számolási feladatokkal vizsgálta meg, hogy milyen fokú kimerülést okoz a tanulónál az 5 órai tanulás. Azt találta, hogy a munka úgy mennyiség, mint minőség tekintetében a negye­dik és ötödik órán csökken, a­mi bizonyos :foka szellemi fáradtságra mutat, de ez sokkal kisebb mérvű, semhogy ennek alapján az 5 órás tanítást megszüntetendőnek vélné. E téren a legnevezetesebb kísérletet Bres­lau város magistratusának felszólítására a „Slesische Geselschaft für vaterländische Kultur“ egészségi osztálya végezte, mely orvosokból és tanférfiakból álló bizottságot küldött ki annak megvizsgálására, hogy milyen hatással van a huzamosabb tanítás a tanulók szellemi állapo­mra. Az eredmény a következő: Az öt órás tanításnak nincs feltű­n­en fárasztó hatása, bár az utolsó órákon a szellemi munkaképesség gyöngül, különösen tapasztalható ezen páradús a fiatalabbaknál (10—12 éves). De általános­ságban azt mondhatjuk, hogy nemcsak az al­sóbb, de a felsőbb osztályokban is lehetnek oly tanulók, kikre nézve a délelőtti öt óra utol­­­­­ója haszontalan, vagy káros lehet. Ez azonban­­ olyan dolog, mely nem annyira az iskolára,­­ mint inkább az illető tanuló szüleire tartozik. Az iskolától nem kívánható, hogy a gyengébb tanulókhoz alkalmazkodjék; az iskola csak a jó közepesek szellemi erejével számolhat . A felsorolt kísérletek alapján tehát mond­hatjuk, hogyy a növendék képes öt órai szellemi­­ munkára, mivel azonban a munkaerő az utolsó­­ órákon csökken, ajánlatos az utolsó órákra ke­­­­­vésbbé fárasztó tantárgyakat beosztani. Hátra van még egy tényezőnek, a helyi­­ viszonyoknak figyelembevétele. Nálunk, a­hol­­ a rendes ebédidő 12 és 1 óra között van, a­­hol a legtöbb hivatalban már d. u. 2 órakor­ megkezdődnek a hivatalos órák, a családra­ nézve nem kedvező az­­egyhuzamban való ta­nítás. Viszont a mi intézetünknek is vannak olyan növendékei, a­kik az intézettől tetemes távolságra laknak, sőt a szomszéd faluból jár­nak be iskolába (?) ezekre nézve, természetesen, a megosztott tanítás volna nagyon hátrányos, íme tisztelt értekezlet, ezek azon szem­pontok, a­melyeket a felvetett kérdésnél — vé­leményem szerint — tekintetbe kell venni. Van­nak érvek mindkét tanítási rendszer mellett, de vannak mindkettő ellen kiogások is. Én nem akarok egyik mellett sem állást foglalni, csak annak kijelentésére szorítkozom, hogy a bereg­szászi állami főgimnáziumban szokásos órabe­osztás ha talán egészében nem is, de java­részében­­ nagyobb kifogás alá nem esik.“ Ezen talpraesett előadást élénk és beható eszmecsere követte. Toldy Ignácz ügyvéd, jeles szakmunkának tartja az előadó dolgozatát, de részint saját, ré­szint iskolába járó fiai tapasztalatai folytán nem mindenben ért egy­et vele. A „mens sana in corpore sano“ elve alapján nem óhajtja a tisz­tán délelőtti tanítást, mert az a gyermek fizi­kumára károsan hat. Szerinte csak délelőtt 11 óráig kellene tanítani, délután pedig kettőtől négyig, mert csak így pihenhet az ifjú agya.­­ A családi étrendet is megzavarja nálunk, hol sok a tisztviselő, a délelőtti tanítás. Kallós Tivadar ev. ref. lelkész szerint a gyermek jobban kipihenheti magát, ha a dél­­­­utánja szabad s igy a délelőtti tanítás, melynek s hive, a gyermek testi fejlődésére is előnyösebb.­­ A megosztott tanítás idővesztegetéssel is jár. A­­ természetet különben nevelni is lehet s igy a gyermek lassan hozzászokik a késői étkezéshez. A családi étrendet különben nem zavarja meg,­­ mert a szerető szülő talál módot annak okos­­ elintézésére. (?) Kóczán Aladár tanár szerint is jobban ér­hető el a pihenés a délelőtt egyfolytában tartó­­ tanítás által. A délutáni előadásra félelemmel­­ gondol a gyermek, mely megrontja pihenő­­ óráit, úgy, hogy jóformán 8-tól 4-ig foglalkoz-­t­tatja a megosztott tanítás. Endrei Gerzson tanár nem helyesli az­­ egyhuzamban való tanítást, mivel a legjelesebb pszichiáterek szerint és jeles paedagógusok vé­leménye, alapján állíthatja, hogy a 1221-ig való óra, úgyszólván eredménytelen, hivatkozhatik saját tapasztalataira is, melyek állítását igazol­ják. A fővárosban szükség van az egyhuzam­ban való tanításra, a tanulók lakás­viszonyai miatt. A vidék utánozni akarja a fővárost, holott körülményei egészen elütők. Szerinte leghelye­sebb volna minden nap 8—12 ig és háromszor délután 2 —4-ig tanítani. Usetty Ferencz tanár az egyfolytában való tanítás barátja, délután csak rendkívüli tárgyak tanítandók. Szerinte az órák közti 10 perc szü­net alatt eléggé kipihenhetik magukat a tanulók. Lárencz Béla, állami mérnök, kinek első osztályba járó fia van, úgy tapasztalta, hogy a 8­­­1-ig tartó tanítás kártékonyan hat fia étvá­gyára, holott fia másként egészséges szervezetű és jó étvágygyal szokott enni. Azt tartaná he­lyesnek, hogy az alsóbb osztályokban megosz­tott, a felsőbbekben pedig egyhuzamban való tanítás legyen. Dr. Fuchs Mór, ügyvéd, a délelőtti taní­tás hive. Két fia jár a gimnázium Vili. osztá­lyába s azt tapasztalja, hogy fiai könnyen bír­ják, az egyhuzamban való tanulást, étvágyu­kat nem rontja meg. Nyers Károly és Korpás Ferencz tanárok is az egyhuzamban való tanítás mellett nyilat­koznak, többi között azon okból is, mert ná­lunk is vannak a városon kívül lakó tanulók. (?) Az elnök összefoglalván a hallottakat, ki­jelenti, hogy bár igen érdekes felszólalások tör­téntek pro és kontra, de a kérdést meg nem oldhattuk, sőt a megoldást alig közelítettük meg. Úgy jártunk, mint a­­legtöbb szülői érte­kezlet. A tanácskozás az elmélet terén mozgott és csak két felszólaló hozott fel tapasztaló pél­dát. Az egyiknek fia panaszkodik, hogy ha 1 óra után jön haza, ebédelni nem tud, egész napja is el van rontva. Ez az adat azt mutatná, hogy a délután egy­ óráig tartó tanítás a testi szervezetre káros. Viszont a másiknak két fia nem érzi az egyfolytában tartó tanítás hátrá­nyait. Ha azt vesszük, hogy az egyiknek fia első osztályos, a másiknak pedig nyolcadosztá­­lyosok, akkor ez alapból kiindulva, csakugyan oda kellene következtetnünk, a­hova Lorencz mérnök úr következtet, hogy t. i. a délelőtti­­ egyhuzamban való tanítást az alsóbb osztályok-­­­ban mellőzve, csak a felsőbbekben alkalmaz­­t­­uk. És ez csakugyan komoly meggondolásra­­ méltó. Fontos az is, ami a vita folyamában­­ felmerült, egyébiránt nem új dolog, hogy a­­ tanulók figyelme az órák számával természete- s sen fogy, úgy, hogy az utolsó óra majdnem kárba vész. Ezen az utolsó órák közötti szü­netnek (10 perc helyett 15 perc) kiterjedésével lehetne segíteni. Ha végre azt vesszük, hogy a délelőttre koncentrált tanítás mellett az öt ta­nítási órát mindig egy oly tárgy szakítja meg, mely az elmét kevésbbé foglalkoztatja (torna,­­ szépírás, rajz) és az órák között megfelelő szü­­­­netek is vannak, a tanulók fizikumára vonat­kozó aggodalmat, legalább a felsőbb osztályok­ban, tárgytalannak mondhatjuk. Végül örömé­nek ad kifejezést a fölött, hogy a t. szülők ér­­tekezletünk iránt oly meleg érdeklődést tanú­sítottak és a kérdést megvilágosítani segédkez­tek, s úgy nekik, mint Telkes Sándor előadónak­­a kör nevében hálás köszönetet mond.* Az értekezlet második tárgya a „Szabad Líceum“ volt, melynek még e téren való meg­honosítását határozták el. Előadások tartására jelentkeztek dr. Endrei Gerzson (a görög mű­vészetekről,) Karsai Emil (a vegytan köréből), Telkes Sándor (az elektromosságról), továbbá Usetty Ferencz, Gedai József és Korpás Fe­rencz a tudománynak szabadon választandó kérdéseiről. * A fél-, vagy egész napi tanítási rendszer behoza­talának kérdését annyira fontosnak s annak alapos, szak­szerű megvitatását oly időszerűnek tartjuk, hogy e cél­ból — e vita folyományaként — lapunk hasábjain kész­séggel nyitunk tért a szülők további hozzászólásának. Szerk. VEGYES HÍREK. — Lapunk olvasóinak, barátainak s kedves munkatársainknak és uj év­esen első számában őszinte szívvel kívánunk boldog új évet .

Next