Kárpáti Hiradó, 1941. március (18. évfolyam, 61-66. szám)

1941-03-15 / 61. szám

2 kírpaiihiradO 0mummwrni*wmm mi mi g Szombat, 1941 március 15. együvétartozás gondolatának elvét, mert valóságban az új határokat pusztán katonai és hatalmi elgondo­lások­­húzták meg, így kerültek nagy, zárt, magyar, német és bol­gár tömbök idegen államokhoz. A háború után nagy nekilendüléssel feltörő faji és népi gondolat feszítő ereje ezeket a tömböket az első perctől fogva igyekezett vissza­vinni oda, ahová tartoznak, de a megmerevedett európai helyzetben a békés reparáció kizártnak bizo­nyult. Ez a faji, illetve népi ideoló­gia Magyarországon is erősen ha­tott és sokszor úgy látszott, hogy háttérbe szorítja a szentistváni gon­dolatot, de e ténynek praktikus je­lentősége nem igen volt, sőt átme­netileg sokszor könnyített a magyar külpolitikán. A szentistváni gondo­lat pedig húsz nehéz esztendő alatt kiválóan rugalmas, alkalmazkodó­kép­es és úgy a kül-, mint a belpoli­tikában kitűnő és békés fegyvernek bizonyult, melytől nem ok nélkül tartott az ellenség s melyet meg­értett és méltányolt a jóbarát kül­föld. A szigorú értelemben vett népi és faji elv alapján került vissza az 1938 november 2-i bécsi döntés ér­telmében ugyanez év november 10-én a Felvidék etnikailag magyar területe a csonkaországhoz. A faji és népi, illetve nemzeti­ségi elv történelmi kulminációja 1938 november és pedig nem csu­pán magyar érettemben, hiszen az ügy magyar vonatkozása egy nagy német elhatározás függvénye volt. A német nemzeti szocializmus a népi és faji elvet érvényesítette né­met vonatkozásban előbb Auszt­riában, azután Csehország német­lakta területein. Ez a kulmináció a történelem kerekének helyére for­gásánál csak egy nagyon jelentős állomás volt. Utána a kerék egy pillanatra megállt ugyan, de csak azért, hogy nemsokára annál na­gyobb erővel forogjon tovább. 1938 novemberében Kárpátalja azért nem kerülhetett még vissza Magyarországhoz, mert akkor még csupán a faji és a nemzetiségi elv dinamikája hatott, nem pedig a sok­kal igazabb és átfogóbb földrajzi, történelmi, gazdasági és katona­­politikai elv, melyet összességében és magyar vonatkozásban bátran nevezhetünk szentistváni elvnek. Kárpátalja várt tehát a vissza­téréssel még egy ideig, mert az új történelmi kialakulás, illetve visz­­szaalakulás processzusa átmenetileg megállott, de hamarosan és eleinte lassan ugyan, de annál biztosabban újra megindult. Kárpátalján, valljuk be, voltak egynéhányan, akik ezt nem vették észre. A bécsi döntés után napról-napra jobban megérett az a kétségtelen felismerés, hogy Közép-Európában a tisztán vett nemzetiségi elv alap­ján államot alkotni nem lehet, hogy Közép-Európában a nyelvtömbök össze-vissza keveredése folytán a nyelvterületek elválaszthatatlanok és az európai nyugalom, termelés és minden más jól felfogott közös érdek egy újjárendezést kíván meg, melynek folyamán egy politikailag annyira életképtelen állam, mint Csehszlovákia, nem lévén létjogo­sultsága,­­ kell hogy eltűnjék. 1939 március 14-én, amidőn az első magyar újonchonvédjárőr mint a magyar csapatok éle, megindult a Kárpátok felé, a magyar történelem egy lejátszott és kötelességét telje­sített ideológiát átváltott egy újra, amely új mivolta ellenére régibb, mint a régi, sőt ez a legrégibb. A tiszta faji és népi alapú állam gon­dolata tűnt el a történelem süllyesz­tőjében, mint amely gondolat meg­tette kötelességét, s az első észak­nak menetelő magyar honvéd bátor lépéseivel együtt indult az új, a modern idők szellemének is meg­felelő eszme, az örök, az ősrégi, a nemzetfennntartó szentistváni gon­dolat. Minden egyéb már csak részlet. Részlet március 23-ika is, mely új területeket szerzett Kárpátaljához. A lényeg az,­­hogy Kárpátalja haza­térése az a történelmi dátum, amely a Kárpát-medencében és a Duna­­völgyében a magyarságot mint az ott élő népek legidősebb testvérét újra az őt megillető történelmi sze­repéhez juttatta. A lényeg az, hogy a történelem újra a Kárpátok gerin­cére állította a magyar katonát, nem azért, hogy azokon egy centi­méterrel is túlmenjen, hanem azért, hogy azokon innen egy milliméter­rel se jöhessen be idegen.­­ Végül van egy harmadik, nem­csak történelmi, de erős érzelmi jelentősége annak a napnak, amely­nek most második évfordulóját ün­nepeljük. E napon tért hozzánk újra vissza fiatalabb testvérünk, a gens fidelissima. Nem egy apától és nem egy anyától származunk. — ők szlávok, mi turániak vagyunk, — de hétszáz év óta lakunk egy házban, azóta élünk ,ugyanabból a földből, eszünk egy kenyérből és véreztünk ugyanazokért az érde­kekért, gondolatokért és eszménye­kért. 1939 március 15-e tehát ma­gyarnak és ruténnak egyaránt há­rom hatalmas tényt és nagy gondo­latot jelent: A szentistváni gondolat győzelmét a Duna-völgyében, a magyar állam és nemzet katona fiait a Kárpátok gerincén és közös testvéri magyar-rutén örömünne­pet. E három tényező együttvéve történelmi kezdet. A történelmi folytatás meghozta 1940-ben — hogy a kárpátaljai Kárpátok ne legyenek­­elárvultan és egyedül — résziben az erdélyi Kárpátokat is. A történelem logikája könyörte­len és feltartózhatatlan. Nem tűr meg történelmi hazugságokat, már­pedig a párizskörnyéki békék a tör­ténelmi hazugságok sorozatai vol­tak. A jóvátételt is a történelem lo­gikája indokolja meg. Hogy a továb­biakban és a jövőben a történelem logikája által irányított apokalip­tikus erők még milyen kérdéseket és mikor akarnak és fognak meg­oldani, azt ma ne keressük, mert hiába is keresnénk, de hogy a ma­gyar történelem jóvátétele Kárpát­­aljával indult meg, az ma már tény és történelem. MAGYAR-RUTEN SORSKÖZÖSSÉG Irta: Siménfalvy Árpád 1939 március 15-ike kétségtelenül fontos dátuma ennek a sorsközösség­­nek. Hosszú századok után, csalárd alapon, az igazság keresztre feszítése után, 20 keserves közbeesett év eltelté­vel ekkor állott vissza a sorsközösség és a jogfolytonosság. A Keleti Kárpá­tok ormaira ismét felrepült a magyar zászló és a honvédek diadalmas roha­ma 2 nap alatt visszaszerezte a meg­csonkított országnak azt a Kárpátalját, ami azelőtt 1000 éven keresztül cson­­kítatlanul volt tulajdonunk és birtokunk az 1919—1939 közötti két évtized ki­vételével. Ha nem lett volna olyan nagyon szo­morú valóság, ma már rossz álomnak is nevezhetnők ezt az időszakot. De sajnos olyan mértékű romboló munka folyt itt az uralkodó hatalom és az an­nak szolgálatába szegődött hivatali, társadalmi, kulturális, gazdasági és po­litikai szervezetek részéről, amely alap­jában igyekezett felforgatni 1000 év közös állami, társadalmi és gazdasági élete minden alapját, reális és szellemi értékeit, hagyományait és megmérgezni azt a századokon át mindig megértő és testvéri légkört, melyben magyar és rutén egymás mellett élt, egymással karöltve dolgozott és egymást támo­gatva harcolt, védte a közös magyar hazát. Ez az új, a párizskörnyéki saint-ger­­maini és trianoni hazug békékre, a tör­ténelmi, a nemzetiségi, az erő-, a föld­rajzi- és kultúrviszonyok meghamisítá­sára épített békékre támaszkodó új ál­lami hatalom évszázadok eredményeit, közös munkáját, közös harcait, közös kultúráját, közös múltját, közös eszmé­nyeit akarta máról holnapra megsem­misíteni és két egymásra utalt nép lel­kiségéből, a magyar és rutén szellem­ből kipusztítani csak azért, hogy helyé­be azt a szláv ideológiát plántálja el és mélyítse el a rutén nép lelkében, amely alkalmas arra, hogy eltávolítsa a ma­gyar néptől, a magyar kapcsolatoktól és kiszakítsa a magyar sorsközösség­ből. A sok százéves kapcsolatok elsza­­kításán túl pedig gyűlöletet vessen el a rutén lelkekben és a magyart a ru­tén ellenségének állítva be, ezt a gyű­löletet fokozza és állandósítsa. „Aki szláv, az nem lehet magyar ba­rát, mert a magyar nemzet akadálya a keleti, déli és nyugati szlávok egyesü­lésének, és ez az egyesülés különbség nélkül minden szlávok, mindenkori leg­szebb álma.“ Ezzel a frázissal igyekeztek illúziók­ba ringatni és állandóan gyűlöletben tartani rutén népünket, hogy szolgai és hűséges eszköze lehessen a cseh-szláv politikának. Ezt a célt szolgálta nem­csak politikájuk, hanem ennek áldozták fel iskolai és kultúrtevékenységüket is és ha a rutén nép jobbjai, intelligen­ciája túlnyomó része és népe csaknem teljes egészében ellenállt is ennek a kútmérgező napi- és kultúrpolitikának,­­még mindig sok a cseh, ukrán, nagy­orosz, szláv, kommunista iskoláztatás áldozata és hosszú idő fog eltelni még addig míg a mérgezés utolsó nyomai is eltűnnek és a cseh-szláv áfium mérgező hatása minden vonalon, minden rétege­­ződésnél, az utolsó egyednél is elmúlik. A rutén nép szláv származását és eh­hez a törzshöz való vérszerinti kapcso­latait soha sem kívánta senki sem két­ségbe vonni, de ennek a származásnak és szláv nyelvüknek és szláv nyelvű kul­túrájuknak tiszteletben tartása nem je­lenti azt, hogy életük, jövőjük a szlá­vokhoz lenne kapcsolva. A szláv orien­táció bedobása a legszerencsétlenebb következményekkel járt, mert pártokra, eszmei áramlatokra, különálló táborok­­­­ra osztotta az elmúlt 20 év alatt az addig érzésében mindig a magyar nem­zettel tartó s ebben egységes rutén testvéreinket. A magát protektorrá fel­tolt „szláv testvér“, a cseh, az elméle­tileg mindent összefogó pánszláv esz­mét egyszerre cseh, szlovák, moszko­­vita, ukrán és kisorosz részekre bontva és minden rész megfelelő képviseletéről gondoskodva dobta be a becsületes ru­­­­tén nép közzé s­okozott ezzel köztük olyan békétlenséget, zűrzavart és kul­túrharcot, amely egymás ellenségévé­­ tette a népet, amely még ma sem múlt el, és amelynek következményei, ha a felszínen már nem is, de titokban még i­lyen még ma is veszedelmes hullámo­kat vetnek. Hiába tiltakozott a rutén nép java, hiába mutattunk rá, mi ittmaradt, köz­tudomás szerint mindig ruténbarát, mindig testvérmagyarok, erre a vesze­delemre, kalandorok, jöttmentek és sajnos, megrészegített, a történelemben visszapillantani nem tudó illuzionisták eszközévé váltak ennek a szláv egysé­­gesítés címén életbomlasztó programoi­nak, amely fölött végre a halálharan­got 1939. március 15-ének történelmi realizmusa húzta meg. Az akkor ezen a részen teljes erejé­vel ismét felragyogó magyar nap fé­nyénél most már mindenki meglátta, hogy történelmet sem hazugságokra, sem kizárólag nemzetiségre, sem csak fajpolitikára alapítani nem, lehet, mert vannak hatalmasabb erők, isteni és ter­mészeti törvények, történelmi kialaku­lás, földrajzi egység és gazdasági egy­másrautaltság, a mi esetünkben, mind­ez együtt, a Kárpátok övezte Tisza-Duna medence, amelyek az azon belül élő és egymásra utalt, bár különböző fajú, de közös történelmi múlttal és közös szel­lemi és gazdasági kultúrával bíró né­pek sorsát úgy kovácsolták össze, hogy azok valóságos sors- és hivatásközös­séget képeznek és azok emberi erővel való mesterséges szétbontása csak ideig-óráig tarthat. Ha ezek az igazságok egyáltalában állanak, pedig állanak az egész magyar történelmi területre, akkor azok még fo­kozottabb méretkben érvényesek a ma­gyar és rutén nép viszonyára, a ma­gyar néprajzi terület és Kárpátalja, az Alföld és az Erdős-Kárpátok összetar­tozására. Amikor a rutén nép ősei kb. 700 év­vel ezelőtt átlépték a Kárpátok észak­keleti gerinceit és magyar földön tele­pedtek le, amikor a Kárpátok déli és nyugati lejtőin helyezkedtek el, tudato­san vagy tudat alatt már akkor szakí­tottak a szláv egység politikai ideoló­giájával. A Kárpátok északi gerince örökre elválasztotta fajtestvéreiktől és új testvérrel, a turáni mezők szellemét őrző magyarral ajándékozta meg. En­nek a lépésnek a következményeit a történelem szigorúan levonatta velük. Az áttelepedés után a rutén nem a galí­ciai, hanem a magyar alföldi mezőkre járt aratni, fáját és saját magyar folyó­kon úsztatta le, magyar kenyeret evett, népköltészetét és dalkultúráját magyar elemekkel bővítette, háztartásában, életrendjében, ruházatában, társadalmi szokásaiban, vendégszeretetében min­denütt, de különösen a lankás és sík vi­dékeken, ahol közvetlenül érintkezik magyarokkal, magyar irányban és szel­lemben kultúrálódott és egy volt ve­lünk történelmünkben, szabadságszere­­tetével, hűségével, Rákóczi idejében épúgy mint 1848-ban és 1914-ben. Amikor átjött, kelet helyett nyugatot választotta, művelődésének iránya nem Bizánc vagy Moszkva, hanem 300 éve már határozotan Róma és kultúrájának szelleme, történelmi, nyugati és humá­nus vonatkozásokban teljesen azonos a magyar kultúra szellemével, ékesen il­leszkedve be abba az egységbe, ami a szentistváni gondolat jegyében fog át mindent itt a Kárpátok közt, több mint ezer éve. Az a kultúrszellem, amely a mi or­szágunkban él, kibírta a tatár dúlásokat. Ennek a szellemnek osztá­lyosa a magyar nép oldalán, a Kárpá­tok déli lejtőjére jött rutén nép. Ezt a helyet választotta és ezenkívül nincs is számára másutt hely, mert a Kárpátok ide osztották, mert 700 éve már nyu­gatra néznek és mert az őket velünk egy közösségbe zárt földrajzi és termé­szeti adottságok magasabbrendű tör­vényszerűséget jelentenek. Remélem, hogy ezt a törvény­­szerűséget megzavart húsz év ösz­­szes nyomaival együtt előbb-utóbb el fog tűnni. Remélem, hogy a meg­tévedtek már felébredek és mellénk állanak, a magyar-rutén sorsközös­ség közös útjára. Remélem, érzik, látják ők is, hogy a magyar állam kormányzata mindent elkövet a testvér rutén nép szociális, gazda­sági és kulturális felemeléséért. Re­mélem, látják, hogy a maguk sajátos nyelvi, vallási, irodalmi és tudomá­nyos kultúréletében az egyneve­­zőrehozás, az egység, a magyar­rutén sorsközösség szellemében olyan mérvben támogatja őket a magyar államvezetés és Kárpátalja Kormányzói Biztosa, amiben soha, úgynevezett szláv testvér jóvoltá­ból részük nem volt. Remélem, el­ismerik a két év nagy szociális és gazdasági haladását és ezzel együtt azt, hogy a magyar nép testvéri szeretettel — saját érdekei kielé­gítését összehasonlítás tárgyává nem téve — nézi és támogatja azt a munkát, mely a ruténség jobb, szebb életét van hivatva megala­pozni. Ez az út, amelyről beszélek, a magyar-rutén sorsközösség útja, a történelem, az igazság és az élet útja, amelyen 1918-ig jártak, amely­re 1939 március 15-én ismét rálép­tek és amely kizárólag vezet mind­két nép boldogsága, jobb jövője felé. A mi sorsközösségünk történelmi, érzelmi és érdekközösség, amelyet éppen ezért minden magyarnak és minden ruténnek a megértést ke­resve ápolni kell. Ezt az érzés- és érdekközösséget ápolva s ezt az egyetlen lehetséges utat járva haladjunk előre sors­közösségünk történelmi útján, a ma­gyar és rutén kezeket egymásba téve, az osztatlan egy közös haza szebb jövője, a két testvérnép za­vartalan megértése és teljesebb bol­dogsága felé.

Next