Keleti Ujság, 1933. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1933-07-02 / 27. szám

Jrosfer P­orinos ■ [ Fabrikat allerersten Ranges P.T. Uzhorod főváros közkönyvtárának, uzhorod. Szerkesztőség és kiadóhivatal: U­zhorodi U­ngvár Korjatovic tér 19 . Telefon 422 , VASÁRNAP, 1933 JULIUS 2 Kassai szerkesztőség: Szőllős Gyula Kosice, Kinizsi u. 26. — Ára­dá­ckorona “ XIII. évfolyam 27 szám ROVÁS NEM SZABAD TÚLOZNI semmiben, a politikában sem. A túlzás sok sok bajt okoztak már s most dr Zsidovszky János, illetve az ő politikai felfogásának az esete juttatja ezt eszünkbe. Dr Zsidovszky otthagyta az állami szolgálatot, melyen fényes kar­­rier várta. A politikai szenvedélyt nem tudta harmóniában tartani a hivatal­­noki fegyelemmel. De nyugtalan ter­­mészete a bankéletben — ahová került — sem bírt lecsillapodni. Orosz nemzeti irányzatú lapot szerkeszt, de senki sem szidja annyit ennek az iránynak a veze­­tőit, mint ő. Pártja — az orosz nemzeti párt — tulajdonképpen ruszin függvé­­nye a cseh nemzeti demokrata pártnak. Tehát Zsidovszkyék kormánypártiak. De kevés ellenzéki lapban lehet annyi támadást olvasni a kormánypolitika el­len, mint dr Zsidovszky újságjában. Ez az egyébként igen tehetséges ember volt az, aki a ruszin tisztviselőket külön szervezetbe tömörítette, de ugyanakkor ő hirdeti leghangosabban a szláv nem­­zetek együttműködését. Aki nem tarto­­zik a Zsidovszky pártjához, arról előbb- utóbb kisüti, hogy az illető ideológiája nem szláv, sőt kimondja pozitív form­ák­ban is: megfertőzte a hungarizmus. Most aztán nagy sikert könyvelhet el a párt- és lapvezér. Az eperjesi orosz kult­túrnap alkalmából ugyanis a Ceské Slo­­vo megállapítja, hogy Szlovenszkóban csak egy orosz van és ez a Dudinovics- szobor. A többiek, akik orosznak mond­­ják magukat, görög katolikus szlovákok vagy magyarónok. Ezen persze dr Zsi­­dovszky háborodik fel... De meg kell nyugodnia: aki szelet vet, az vihart arat. VÉGE AZ ISKOLAÉVNEK és a gyerekek jól megérdemelt vaká­­cióra mennek. A tanárok, tanítók idegt­ölő munkájuk után szintén pihenéshez jutnak. Milyen szép is ez. Tízhavi erőlt­­etett munka után kijár a szünidő, hogy újult erővel lehessen munkához látni. Abban a rettenetes hajszában, mely az élet iskolájában folyik, kivétel az iskola. Az nem érzi a krízist, ott megpihennek, mialatt mi az élet meggyötört nebulói, sehogy sem bírjuk kiverekedni magunk­­nak az elégséges osztályzatot, pótvizs­­gára vagyunk utalva és nem jutunk soha pihenéshez. Nem irigyeljük még­ sem az iskola embereit ezért. De elgon­­dolkodunk, miért vagyunk olyan tehe­­tetlenek az életben, amikor olyan ügye­­sek voltunk az iskolában? Úgy látszik, hiába a régi latin mondás: »non scolae, sed vitae discimus«, az élet számára mégsem tanultuk meg jól a leckét! Több mint 120 éve a legjobb gyomorkeserű Gyárfiókok: Bécs-Drezda Ott voltak-e a magyarok a kormányzó temetésén? Senkinek nem lehet kifogása az ellen, hogy a P. G. az orosz nemzeti törekvé­­sek szolgálatában áll. Meglepő azonban, hogy e törekvések érvényesítése körül mindig megfeledkezik más nemzetek érzékenységéről. A Golos június 27-iki számában például megállapítja, hogy Ungvár szláv lakossága elítélte a ma­­gyarok magatartását azért, mert Besz­kyd kormányzó temetésén egyetlen magyar szervezet sem képviseltette magát és kegyeletsétésnek tünteti fel a Kárpáti Magyar Hírlap eljárását, ami­­kor a kormányzói szék jelöltjeivel fog­­lalkozik, alig pár órával a temetés után. Állapítsuk meg elsősorban azt, hogy a Kárpáti Magyar Hírlap és a magyar­­ság két különböző fogalom. Ha ennek az újságnak szerkesztői jónak látták azt, hogy már az első alkalommal is a »meghalt a király — éljen a király« szel­­lemében írjanak, úgy ez éppen ezeknek a szerkesztőknek a dolga. De ez nem jo­­gosítja fel a Golos szerkesztőit arra, hogy a magyarság összeségét tegyék fe­­lelőssé ezért. Ami viszont a magyar szervezetek hivatalos távolmaradását illeti a teme­­tésről, erre első­sorban a Golos és kör­­nyezete hivatott válaszolni. A temetést nem a magyarok rendezték és mi fel­­tesszük, hogy egy ilyen magas méltósá­­got betöltött személyiségnek, mint Besz­kyd kormányzó volt, a temetése szi­­gorú program szerint megy végbe s ott nem állhat oda szónokolni, akinek ép­­pen kedve van erre. Csak az beszélhet a sírnál, akit odahívtak. Nos, hívtak-e oda valakit a magyar szervezetek veze­­tői közül? Mi nyíltan fogunk beszélni: a ruszin­­ság annyira óvakodik és fél a magya­­lónság vádjától, hogy még akkor sem tartja fenn velük a nexust, amikor ezt minden skrupulus nélkül megteheti. A jelen esetben pedig meg kellett tenni. Vagy azt hiszik a Golosék, hogy Kár­­pátalján abszorbeálni lehet a magyar­­ságot teljesen? Mi más véleményen va­­gyünk. Mi a masaryki bölcs demokrácia szellemében élünk s azt hisszük, hogy saját nemzeti kultúránkért folytatott harcunk azzal nyer erkölcsi alapot, ha más nemzetekkel szemben tiszteletet tanúsítunk. Korláth Endre és a magyar fiatalság Már megemlékeztünk róla, hogy Kár­­pátalja magyar ellenzékének szenátora a közelmúltban beszámolót tartott a nemzeti párt választmánya előtt. Kor­­láth lájdzsurnálja csak részletekben közli a beszédet és így csak most tud­­hattuk meg, hogy a szenátor úr ebben a felszólalásában a magyar ifjúság hely­­zetével is foglalkozott. A beszéd idevágó részének a lényege az, hogy az ifjúság tagadja meg a fiatal­­sággal járó lelkesedést az új utak iránt, és kövesse az ellenzéki vezéreket politikájukban. Korláth azt állítja, hogy a fiatalságnak nem is lehet más helye, mert hiszen ők, t. i. a vezérek csakis azon munkálkodnak, hogy a mai ifjúság jobb jövőjét előkészítsék. Ennél a pontnál azután nagyon homá­­lyos értelmű mondatok következnek, de annál érthetőbb az a megállapítás, hogy az ifjúságnak nem szabad állást vállalnia, mert, »ha az uralkodó náció között akarja helyét megta­­lálni, ez az út végleg elviszi őt tő­­lünk.« Ez a beállítás méltó Korláth Endre politikai koncepciójához. A mi ifjúsá­ ■­gunk töri magát, a szülők utolsó krajcá­­rukat fordítják neveltetésre, hogy gyermekeik az élet minden terén érvé­­nyesülni tudjanak és nagyon természe­­tesen közhivatali pályán is boldogul­­hassanak. De Korláthnak ez nem kell. Inkább éhezzenek a magyar ifjak, de ne vállaljanak hivatalt a cseheknél, mert félő, hogy elvész Korláthék szá­­mára a voks. Felvetjük tehát a kérdést, milyen jö­­vő nevében követeli mégis magának Korláth a magyar ifjúság támogatását? Miféle jobb kenyeret akar adni Korláth az új magyar generációnak Csehszlová­­kiában, ha egyenesen eltiltja őket a hi­­vatalvállalástól? Tudtunkkal a magyar kisebbségnek az az érdeke és kívánsá­­ga, hogy a hivatalok betöltésénél is respektálják számaránya szerinti jo­­gait s Íme, kitűnik, hogy éppen Korláth Endre, aki csak magát tartja a magyar kisebbség hivatott szószólójának, ezt nem akarja. Persze ez részben érthető is. Hiszen a kenyérkérdés körül forog minden és ha Korláthéknak sikerül elhitetni, hogy ezt csak ők biztosíthatják a magyar if­­júságnak, akkor számíthatnak rájuk, mint biztos szavazókra. Ebben a beállításban tehát nem is annyira a magyar jövő miatti ag­­godalom, mint inkább a mandátu­­mok féltése rejtőzik. És szögezzünk le még egyet. Korláth — ha nem is nyíltan — de »becsedelés­­sel« vádolja azokat, akik hivatalt vállal­­nak köztársaságunkban. Immár másfél évtizede lesz, hogy magyarok a cseh-­szlovák köztársaságban közhivatalokat töltenek be. Állítjuk és hangoztatjuk, hogy ezek közül egynek sem kellett megtagadnia magyarságát. És jegyezze meg jól a szenátor úr, hogy nemcsak az a magyar és pedig jó magyar, akinek ő erről bizonyítványt állít ki. Szép szám­­mal vagyunk és naponként többen le­­szünk olyanok, akik össze tudjuk egyez­­tetni jó magyar érzésünket a köztársa­­ság demokratikus államformájával.

Next