Zsidó Néplap, 1920. március-június (1. évfolyam, 1-14. szám)

1920-06-03 / 12. szám

2. oldal, (12 szám. ZSIDÓ NÉPLAP Tétovázás. A zsidóság jövőjét új irányba terelő sanre­mói határozat elhangzott és örömmel konstatálhat­juk, hogy a zsidóság egy részében enthuziaz­­must és végtelen örömet keltett. Egy részében­­ konstatáljuk, abban, amely nem zárkózott el az evolúció elől és a világháború ágyúdörgéseiből a a kor dörgő szavát, a forradalom szabadságmoz­galmából saját népe felszabadítása mozgalmának és rend­isanceának szükségét vonta le következ­ményül. Míg másik része, az assimilánsok és kon­zervatívok, amelyek a szenvedő szenvedő zsidó­ságot megváltó palesztinai programja ellen vallási ellentétük és tradicionális különváltságuk dacára baráti kezet nyújtottak egymásnak, még mindig elfogultsági kisdedjátékaikkal az elvek és eszmék között lavíroznak. A tétovázás és indolencia szövetkezése az eszme hátrányára minden gondolkodó zsidót ide­genkedéssel kell hogy eltöltsön. Alternatívák nin­csenek többé. Assim­ilációs igyekvésük a legcsú­­fabb kudarccal végződött. Egy nem kívánatos elem vagyunk. Ezt már százszor tudtukra adták. Az eddig követett struc-logikát tehát nem űzhetjük többé. Mik vagyunk tehát ? Hová tartozunk ? Képezheti-e még vita tárgyát, hogy zsidók vagyunk ? Hiszen azért vagyunk zsidók, mert azok voltunk és azért leszünk is zsidók ! Ha pedig zsidók vagyunk, miért habozunk a zsidó eszme körül ? Miért nem tesszük magunkévá az eszmét, mikor százszor láthattuk, hogy ez az egyedüli kivezető utunk a lehetetlen jelen labyrintusából Még ha a szociális eszmék győzedelmeske­­désében a közeli jövőben hinni tudnánk s a zsidó jövő nem ejtene kétségbe,, akkor is aggodal­munk volna a zsidó vallás, mint a zsidóság nép­fenntartó eszméjének elzüllése miatt, mert hiszen a szocializmus nem csinál titkot abból, hogy a vallások eltörlésére törekszik. Ám ha hiszünk is a szocializmus térhódítá­­sában, a szocialista világrendnek is érdeke, hogy egy faj ne éljen szétszórtságban, ha nemzeti ere­jét, speciális energiáját ki akarja használni. Mert­­ kétségtelen, hogy valamint egy növény, egy virág­­ csak természetes anyaföldjében tud gyökeret verni,­­ virágozni és fejlődni, úgy egy nép is, csak hazá­­­jábann, a röghöz tapadva tud életképesen kifejlődni. A nagyhatalmi imperializmus itt ott mégis­­­csak­­ tanujelét adta demokratikus hajlamának. Fel-Ziháló mellel rohant utcákon, tereken keresz­­­tül a korbácsok barátságtalan suhogása elől. A zsidó negyed rég elmaradt mögötte­m,s már telje­sen besötétedett, midőn egy pillanatra megállott, hogy lélekzetet vegyen. Hirtelen egy kezett érzett vállára nehezedni ; az ijedség egy kiáltásával vil­lámgyorsan a földre vetette magát. Kegyelem atyám, kegyelem, ne üss, nem va­gyok hibás, jajgatta a fiú, kezeit védelemként elő­­renyújtva. „Alj fel, ne félj“ szólt Jákobhoz egy idegen hang, „nem lesz bántódásod. Meséld el, hogy mitől félsz.“ A fiú erőt vett magán. Föltekintve, egy­­ hosszúkabátos férfit látott maga előtt, aki őt szá­nakozva nézte. Jákob a férfi mellett megindulva, mesélni kezdte a vele történteket. „Ha most haza mennék, — fejezte be sírva elbeszélését — úgy vagy agyonverne atyám, vagy a sötét pincébe zárna!“ Közben egy magas, szürke komor kínézés­i ház elé értek. Mi ez ? — kérdé csodálkozva, midőn a ház bejáratánál egy keresztre feszített aranyozott fa figurát vett észre. Ez . . . ez .. . a mi ajtófélfa amulettünk, vá­laszolta az idegen. A ti ajtóitokon is van ilyen ? szabadított egy néhány elnyomót nemzetet, közte a zsidó népet is, akinek még ősi hazáját is felsza­badította. Az ősi földet a zsidó népnek adják, hogy azon új honát felépítse és bár zsidó vér is folyt e hon megszerzéséért, mégis csak könnyen jutottunk e földhöz. Megátalkodottságunk olyany­­nyira elfajulva, hogy ne fogadnék el az ajándé­kot ?­­Szabadságot kínálnak fel nekünk és függet­lenséget és mi ezt visszautasítjuk, szolgasorssal is beérve ? A világfolyásnak ellentállni csak azért, mert nem törték még be fejünket, mert ma még nyugodtan ülhetünk szobáinkban ? Haét lachem atem laseveth b'vatéchem sz’fanim v'habajith haze charév ? A zsidó Palesztináról. Irta : Georg Bernhard Shaw. Az a szimpátia, melyet a zsidó nép iránt ér­zek, mély és valósággal egy neme a megigézett­ségnek. Talán azért, mert az én ír fajomnak sok érintkező pontja van a zsidókkal. Hogy milyen arányban fognak a tényleg al­kalmas zsidók Palesztinába kivándorolni ? Nem a legelnyomottabbak alkotják az új telepítés szem­pontjából a legjobb emberanyagot. Önöknek a legjobb zsidókat kell megnyerniök, Palesztinának nagyszámú agymunkásra van szüksége. A föld­művelés jelenleg a nép elmaradottabb és nehéz­kesebb rétegeinek foglalkozása, de a jövőben szer­vezett iparággá fog fejlődni. Akkor majd a zsidók a földművelést valósággal értelmességi magaslaton állónak fogják találni, amelyen aztán ők maguk is közreműködhetnek. Mindenféle üldöztetés ellen csak egy meg­oldás van : Zsidóország, melyet megbecsülnek és amelytől félnek. A nagyhatalmak ugyan bizonyos tekintetben plátói védelmet gyakorolhatnak fölötte, de a zsidók elsősorban önmagukra lesznek utalva és kell is, hogy önmagukban véve is minél ha­­j­talnasabbak legyenek. A 1. mizrachi szervezet londoni köz-­­­ponti irodájának utasítása. A londoni miz­rachi központi iroda kábeltáviratot küldött az ösz­szes országos szervezetekhez, melyben utasítja :­­őket, hogy minden erejükkel a Palesztina újra­­i építési alapra gyűjtsenek Ugyane távirati utasítás­­ az egyes­­országok rabbinusaihoz is ment. A mienk egészen más. Az egy ablakocská-­­­val ellátott pléhtokban van, mely ablakon keresz­tül Isten szeme néz a szobába. Vagy talán ez egy uj. Igen, egy uj !— válaszolta a férfi szinte ma­gához, mely még tartani fog, midőn a ti pléhto­­botokat már a rozsda rég megette. „Ez nem igaz,“ kiáltotta a fiú teli torokkal. A mi tanítónk azt mondta, hogy az létezni fog míg csak a világ fönnáll.“ „Te ezt még nem érted,“ mondá mosolyogva az idegen. Majd gondoskodom róla, hogy megértsd. Ezalatt felértek az idegen szobájába. Rög­tön különféle ételeket tett a fiú elé — ki éhes lévén — gondolkodás nélkül nekifogott az evéshez. A szerzetes — mert az volt az idegen — csöndes mosollyal nézte a fiút. Midőn az már jól­lakott és feje álmosan a mellére hajolt, lassan karjaira vette és a cellájában levő ágyra vitte. Alighogy lefektette Jákobot, máris mély álomba merült. Álma, melyet meg nem értet ugyan és még másnap is nyugtalanította, évek hosszat meg­maradt emlékezetében. (Folytatjuk.) 1920. június 3. Amit a cseh néptől tanulhatunk. Alig létezik még egy kis nemzet, amelyet oly nagy szerencse ért, mint a kis cseh népet. Szerencse 1 — Ez ugyan nem a leghelyesebb ki­fejezés. Mert szerencse alatt olyan az embernek kellemes eseményt értünk, mely őt minden saját, áttekinthető megerőltetés nélkül érte. Az a sze­rencse azonban, mely a cseh népet érte, nem véletlen, mely e népet váratlanul érte, hanem a megerőltetett erővel egy hosszú időn át előkészí­tett, kemény fáradtsággal kiküzdött eredmény. A szerencse ennél csak egy látszat és mindenki, aki a cseh történelmet ismeri, tudja mennyi ember­­feletti küzdelembe és harcba került ez, nemcsak az utolsó nagy változások alatt, hanem több mint egy évszázad óta, amíg nagyszerű célját elérte és felszabadult az osztrák despotizmus alól. A zsidó nép e történelmi pillanatban analóg, helyzetben van, mint a cseh nép egy évszázad­dal előbb. A golub­ hosszan szomorú kora után végre egy jobb jövő, egy boldogabb kor hajnala hasadt a zsidó nép történetében. De itt nem a puszta „szerencsének“, vagy a szeszélyes vélet­lennek köszönhető az eredmény, hanem egy önzetlen fáradhatatlan munkának. Egy távolálló megfigyelő nehezen tud magának fogalmat al­kotni a szervezeti és produktív zsidó nép hatal­mas teljesítményeiről. Csak­ nehezen tudja átte­kinteni mindazt, amit itten teljesíteni kellett, hogy az első hajnalok­ hasadását, a san­remói béke­­konferencia mandátum osztását az isteni gondvi­selő segítségével­­ előidézze- És mégis mindez csak egy gyenge kezdet. Sokkal nehezebb felada­tok várnak reánk a jövőben. És éppen ebben, a cseh nép mintaképül szolgálhat nekünk. Egy kis, kul­­turailag alacsonyan álló népecske, amely egy erős, gazdasági és kulturális munka következtében az európai nemzetek magaslatára lendítette magát. Csak arra kell gondolnunk mennyire felette állunk számban, intelligenciában és befolyásban és bizo­nyára a legnagyobb áldozatokat hozhatjuk saját népünk oltárára, abban a szilárd reményben, hogy annál becsületes győzelmet arathatunk igazságta­lan elnyomóink felett és mindenekelőtt saját magunk felett, hogy ezeréves ideáljainkhoz híven a zsidó kulturállamot felépíthessük-A cseh ébresztők egykor az alvó néphez ezekkel a szavakkal fordultak: „ni zisk, ni slávu“ — Sem nyereség, sem dicsőség. Ezzel a varázs szóval az ajkán a cseh nép az idő folyamán elérte a célját. És ugyanígy kell mindannyiunk­nak, akik nemzetünk javára dolgoznak gondol­kozni és cselekedni. Sem nyereséget, sem dicső­séget nem követelhetünk magunknak — és így megoldhatjuk nagy művünket. iMordech­aj Langer: Uzshorod zsidósága! A san­remói békehatározat alkal­mából, mely a zidó nép történelmében korszakalkotó jelentőséggel bír, — meg kell mutatnunk a világnak, hogy tel­jesen átérezzük az idő szellemét. Félre a tréfákkal és el a resignáltsággal! Itt az ideje, hogy a helyzet fenséges magaslatára emelkedjünk. És ezért je­lenjünk meg ünneplőbe öltözve töm­e­­­gesen a vasárnap délután 5 órára ki­tűzött tömegtüntetésen, mely kedvező idő esetén a zsidó templom előtti té­ren, ellen esetben a vármegyeháza nagytermében lesz megtartva.

Next