Zsidó Néplap, 1920. március-június (1. évfolyam, 1-14. szám)

1920-06-03 / 12. szám

1920. június 3. Erkölcsrajzok.­ ­ A munkácsi rabbi vad átkokat szór és még mindig háborúra uszít. A pünkösdi ünnepeket a munkácsi „záddik“ ismét arra használta, hogy jól kitombolja magát a politikájára veszélyes zsidó mozgalmak ellen. Hogy súlyos szitkozódásaival bom­brozott híveit is elragadja, mindenféle citátumokkal igyekszik szőr­­szálhasogatásait bővíteni és olyan magyarázatokat ad elő, hogyha ugyan,lg­en szabadon egy cionista magyarázna, nemcsak epikureusnak, de Istentől el­rugaszkodott posena­c bélyegeznének őt. De lás­suk, miről van szó : A Sevuoth előtti szombat Pajuthjában talál­ható: „pozsi alaj machmoroth­­ hasmidenu“. A munkácsi rabbi szerint nem a zsidógyű­­­lölők táborára, hanem a zsidó szekták és az át­kozott cionista, mizrachista, jisuvista és agudista egyesületekre és ezek híveire és mindazon k­éső rabbikra, akik a világbékéért imádkoznak Jin­ach Smam (töröltessék a nevük!) vonatkozik . Ezt megállapítva könnyek nélküli artikulátlan sírásra fakadt. Miután görcsös sírásában megpihent és fi­gyelte a hatást, tovább folytatta prófétai látomásait. „Manapság már szégyen közönségesen zsi­dónak neveztetni magát, hanem agudista, jisuvista, cionista stb. nevekkel büszkélkednek — átkozott legyen emlékük. A jécerhorá leszármazottjai ők, akik a világbékéért való könyörgésükkel a Mesiás eljövetelét kitolják. Figyelmeztetem, aki nevezett átkozott egyletek bármelyikéhez csatlakozik, el­veszti b­elek­ólam hadajat.“ Ilyen őrült megállapításokhoz tulajdonképen felesleges kommentárt fűzni. Mégis megtesszük, hadd lássák a sötétségben bolyongó vakok, akik egy világtalantól hagyják magukat vezetni, mily tévúton járnak. A munkácsi rabbi szerint a Mesiást csak egy világháború fogja meghozni, pusztítson hát egy egy ilyen förgeteg, hulljanak az emberek. Az ő szívét az nem indítja meg. Hogy az ilyen kiván­ság istenellenes, a bibliából tűnik ki. Midőn Isten kiszárította a tengert, majd Fáraó seregére ismét ráborította, egy midhes szerint az angyalok haladalokra zendítettek. Mire Isten rájuk szólt, az én teremtményeim a tenger hullámaiba vesznek és ti énekeltek: isten tehát sajnálja teremtményei pusztulá­sát, de a munkácsi rabbi nem. Legérdekesebb azonban az, hogy mialatt a pozsonyi orth. iroda az összes rabbikat az águ­déhoz való csatlakozásra hívja fel és Szlovenszkó orthodoxizmusa, élükön a rabbikkal, örömmel siet csatlakozni, a munkácsi rabbi az agudat meg az agudistákat elátkozza és kirekeszti a tulvilagi üdvösségből. Holott „hol Izrael jes ialiem h­eiek h­olam haba.“ Izrael minden fiának van joga a túlvilági üdvösséghez, már pedig „Izrael af ciiata Izrael hu.“ Izrael ha vétkezik is,­­ Izrael marad. Tehát a legbüh­ösebb, ha cionista is, Izraelhez tar­tozik. Egyébként pedig fenti egyesületek a palesz­tinai gyarmatosítást, a héber nyelv újraélesztését tűz­ték ki céljukul és hiába szeretné őket a munkácsi rabbi megfosztani ólam hahójuktól — tán hogy neki több jusson — egész biztosan meg lesz ne­kik, ezt a Ramban garantálja (Hilchat Melachim 88, halacha 10 — tana d'the P. T.) Kai hador Berec Izrael v koza Ki lát séma sác­rith, v'árvith umdáber bilson hakodus hare hu Ben Ólam haba. Aki Erec Izraelben lakik, héberül beszél, biztosan részesül az üdvösségben. * ZSIDÓ NÉPLAP (12. szám.) 3. oldal Fehér terror a nevickei várban. Földesi Gyula, a H. U. kiadója feleségével és csemetéivel a nevickei várban töltötte a vasár­napot. Ünnepi hangulatot emelni akarván, egy kis zsidó vérre volt szüksége. De nem azért voltak ott a jó keresztény szellemében nevelt csemetéi, hogy atyjuk ezen ártatlan lelki szükségleteit ki ne elégítsék. Hajtóvadászatra indultak tehát. Találtak is mindjárt egy áldozatot, Riesel Jakab, szegény, zsenge jesiva bocher személyében. Nosza reá ro­hantak és „büdös zsidó“ kiáltozással kegyetlenül ütlegelni kezdték. A szegény Riesel Jakab mene­külni próbált a kamaszok atyjához, remélve, hogy leinti őket. De csalódott. Az atya szive örömében felajongott, látván neveltjei keresztény szivének ilyen nemes megnyilatkozását és tovább biztatta őket: „üssétek a zsidót.“ „Csak a fejét, hogy meg ne sántuljon“ és hasonló Héjjas Bitó-féle keresztény jelszavakkal. Így fest a H. U. keresztény erkölcs szerinti nevelési módszere. Földesi papának azonban pechje volt. Az esetnek véletlenül szemtanúi voltak és derék pol­gártársunknak meg a bíróság előtt számolni kel­lesz keresztény szivének e nemes felbuzdulásáért. * Mesumedesz. Bpesten történt, a csodák és érthetetlenségek városában. Robog a villamos, cirkál a kalauz, bic­cel az utas. A megtelt villamoson egy álmodozó szemű, telt idomú szép hölgy hirtelen nyakához kap és elkiáltja magát: Semá­jiszoel a k­eresztem! Branting üdvözlő irata a svéd cionista szervezethez. Május 1l én a svéd cionisták nagy tüntető­­népgyűlést rendeztek, mely alkalommal Branting svéd miniszterelnök, az ismert internacioni­s­t vezér a következő iratot intézte a svéd cionista vezetőséghez : Az államminiszter. Stockholm, 1920. máj. 9. Svenska Zionistföreningen Stockholm Amint delegátusaikkal közöltem nem vagyok abban a helyzetben, hogy ünnepélyes gyűlésükön személyesen résztvegyek. Nem mulaszthatom azon­ban el és ez eminens kötelességem, hogy legjobb szerencsekivánataimnak kifejezést adjak a nagy eredmény alkalmából, mely kívánságukat egy pa­­lesztinai zsidó állam felépítését illetőleg a san­­remói határozatban angol Protektoraten alatt megvaló­sította. Ha ez a határozat a nemzeti felszabad­ás és nemzeti koncentráció alapjait lesz megvalósítv­a, ami tudtommal mindig mozgalmuk szellemét , a­­tüntetve, egy­enes,és fajuk történetében egy új és gyümölcsöző fejlődés kiinduló pontja lesz. A ne­hézségek, melyek itt-ott­­mutatkoznak, eltűnnek, mihelyt egy újraépített zsidó nemzeti állam a zsidó érdekek természetes centruma lesz. Kérem, legyenek meggyőződve róla, hogy igazságos ügyük iránti szimpátiám, melynek már előbb is több ízben kifejezést adtam,­­ továbbra­­ kísérni fogja Önöket. Különös örömömre szolgál, hogy szerencse­­kivonataimnak úgy is, mint svéd polgár és mint internacionális szocialista kifejezést adhatok. A mi országunk ama országok közzé tartozik, me­lyek legelsőnek ismerték el a zsidó nemzetiség egyenjogúsítását és ahol egy antiszemita folyamat és decagitáció, mint amilyen egyes országokban han eme országok szégyenére systematice istá­polnak, sohasem volt el az internacionális szocia­lizmus az ő ismételt állásfoglalását nemcsak a szégyenletes z­sidó üldözések ellen, hanem a cio­nista programm, egy szabad nemzeti otthon meg­térítése mellett világosan kifejtette. Fogadják nagyrabecsülésem kifejezését Hr. Brantig. A kormányzó­ válság. A gubernátor válság alkalmából ismételten hallottuk, hogy a zsidóság Zsatkovics kinevezését ellenzi és a jelenlegi regime megmaradása mellett foglalt állást. Az ungvári zsidó hitközség képviselete meg­cáfolta már e hírek valódiságát Mi is szükségesnek tartjuk a ruszinszkói zsidóságnak a kormányzó­sághoz való viszonyát a kellő világosságban be­mutatni . A ruszinszkói zsidóság eddig szervezve nincs­ Eddigi szervei: a hitközségek, nem politikai szer­vezetek, hanem csak az illető község és körzetének vallási és kulturális igényeit szolgálják és nem mulasztják el soha alkalomadtán kinyilatkoztatni, hogy nem politikai testületek. A hitközségi választások teljesen antidemo­­kratikusak. Csak az úgynevezett inkorporált tagok választhatók. A vezetőség nem aszerint válasz­­tatik, hogy politikai működésre alkalmas-e, hanem egészen más szempontok érvényesülnek. Csak a teljesített egyenes adófizetés ad szavazati jogot, már ezért is lehetetlen, hogy egy hitközségi vezető szerep politikai vagy társadalmi szerephez j­­o­sultságot adjon. Ha tehát bárki valamely hitközségi éli kiől informaciót kapott volna a zsidóság állásfog­á­sa felöl, úgy nagyon téves információt kapható... Mi, akik mint hetilap a közönség szócsöve vagyunk es figyelni tartozunk a lakosság hangu­latát es gondolkozásvilágát, céljait és szándékát, soha meg nem kérdeztettünk es magunk sem tartottunk szükségesnek, hogy ilyen információval magunktól álljunk elő. Természetesen figyelemmel kell kísérnünk a kormányzóság felfogását is és megállapíthatjuk, hogy a kormányzóság azzal, hogy Ruszinszki te­rületén a lakosság 15% a zsidó, mit sem­ törődik, soha sem intézkedéseiben, érdekeit sem határozá­saiban, kívánságait nem nézi, általában a zsidó lakosság a kormányzóság szemében levegő, mely­­lyel­ számolni nem kell. Lehet, hogy vannak informátoraik, akiket azonban a kormányzóság körül forgolódni látunk, nem a zsidóság exponensei, hanem egy inas is­tent, a minden áron való meggazdagodást vagy hatalomra jutást imádják. Az aranyborjú e hívei egyesek közülük külső viseletükben zsidóknak hívznei­ is ki, valószínűleg a tömjénfüstöt is szol­gálatukba állítják, holott ez régen megszűnt a zsidó vadas ceremóniájának eszköze lenni. Levél a szerkesztőhöz. A következő levelet kaptuk : Mindenféle titka képek a minap egy kert­­ünnepélyt hirdettek. Az egyiken az uzhorodi Leány egyesület, a másikon az izr. Leány egy let rendezi az ünnepélyt, mindez nem okozott fejtörést Köny­­nyen megmagyaráztam magamnat­: az egyiken azért sikkasztották el a „zsidó“ jelzőt, mert ez a szó mindig csak feszélyezett és miért ne lehetne azt ily esetben kifelejteni, hátha ez nemzsidókat is odacsábít. A másikon pedig ugyancsak azért, mert a „Zsidó leányok“ szinten olyan „zsidós“ kifejezés, hát finomítottak, magyarosították izrae­litára. Ebben a szóban benne van valami az „elit­­jeből“ és így egy elitre társaságot jósol. Május 3- án délután 4 órakor tehát gálába öltöztem (talán ez volt a baj, mert később igazán sok gálát kellett nyernem) és kibandukoltam a Széchenyi ligetbe. Odaérve egy bajos lá­tványban volt részem: szebbnél szebb leányok, csillogó, sokat­­igérő szemekkel sétáltak fel-alá, akárcsak Jákob lajtorjáján az angyalok. Egy virágos kertben kép­zeltem magam, ahol a liliomok, rózsák és széki­ek

Next