Zsidó Néplap, 1920. július-december (1. évfolyam, 15-36. szám)

1920-07-02 / 15. szám

4 oldal. (15. szám ) zsidó néplap 1920. július 2­ 4. Erec Izrael anyagi és szellemi érdekeit a szent Thora alapján és Erec Izrael Gaonjainak közrevonásával tetterősen előmozdítani. Az első pontból 2 dolog tűnik ki. Hogy a „Jereimoknak“ egyáltalában szükségük van a tö­mörülésre, tudtunkkal csak ott szükséges a tömö­rülés, ahol különben a szétesés fenyeget. A tere­­mek világa tehát csak olyan laza alapon állana ? A második dolog, ami ebben a pontban feltűnik: az országos iroda autonómiájának biztosítása. Te­hát csak úgy mentek bele ez Agudába, ha külön­ben locális hatalmukon csorba nem esik. Ez a frigy tehát mégsem szabad akaratból és elhatáro­zásból, hanem csupán a helyzet kényszerítő ha­tása alatt létrejött határozat és mi lehet más célja , mint az alaptalan opposíció ? A többi pontok homályos és burkolt értel­mükkel ugyancsak megadják a szervezet karak­terét, mely a Thora szellemét akarja kijátszani és a Thora nevében ellenőrzést akar gyakorolni. Kí­vánja Erec Izrael anyagi és szellemi (valószínűleg kulturális, morális) érdekeit a Thora alapján meg­védeni. Töprengve e diplomatikus programmon, egy agudista szellemű chassid önkénytelenül is meg­adta a felvilágosítást. „Mi chassidok —mondá — tulajdonképen nem vagyunk ellenségeik, sőt szí­vesen nézzük a cionisták munkáját, akik majd építési munkálataik elvégzése után megkapják a jutalmukat. Milyen jutalmat ? Hát ólam habot ! Amiért az Istennek kedves chassidok részére kín­lódtak. És akkor mi majd eljövünk, birtokunkba vesszük Erec Izraelt és a cionistákat félretoljuk. Hogy miért nem támogatjuk, miért nem segítünk maguknak ? Hát isenem ! Kinek akarózik itthagyni a szép kényelmes házat, kis kertecskéjét a sivár bizonytalanságért ? Ha Palesztina fel lesz építve, majd idejekorán ott leszünk, hogy szent Thórán­­kat meg­védj­ü­k.“ Hogy ennek a chassidnak önkénytelen és tán öntudatlan nyilatkozata mennyire fedi az Agu­da programmját, bizonyíték rá egy átirat, melyet az Aguda az angol kormánynak küldött.­­ Ebben az átiratban megköszöni a san­remoi békehatáro­zatot és abbeli reményének ad kifejezést, hogy Anglia nem fogja átadni Palesztinát egy* pártnak. A cionizmus, amely az összszidóság nevé­ben harcolt, az Agudah szemében egy párt, és az Agudah a Thora szellemében cselekszik, amidőn pártot üt, szakadást és egyenetlenséget szít. Igen, a Thora szellemében, melyet az Aguda zászla­jára irt és amely azt írja : „Lo sziszgód­iái !“ A 4. pont ugyancsak regisztrálja chassidom teóriáját. Ha a cionisták véres verítékkel és áldo­zatok ezreivel felépítették Erec Izraelt, úgy ők majd eljönnek és maguknak vindikálják a jo­got, a politikai, gazdasági vezetést és az anyagi és szellemi érdekek megvédését a Thora szelle­mében. Hogy mi történik magával a Thórával ? Hát ezt talán nagylelkűen a cionistákra fogják bizni­­­­ idealizmus hogy a Klau Iszraelért munkálkodhassak, hízt arra, hogy az országos elnökséget vállaljam- Azt hittem, hogy kéz kézben hivatalkollegáimmal áldásos és eredményes munkát ígérhetek. Várakozásomban, sajnos, csalatkoztam, mert ajánlataimat visszautasították. Titkolódzással­ elret­tették előlem a legfontosabb kérdéseket, ezeket megkérdezésem és tanácsom nélkül elintézték. Akaratom és állásfoglalásom ellenére az ellenőrző vezetőség nevében olyan határozatokat hoztak, melyeket én sohasem hagytam volna jóvá. Ilyen machinációkban, melyek élénken egy bizonyos iroda sötét napjaira emlékeztetnek, nem akarok és nem­­ tudok tovább résztvenni. Megbízóimra bízom, hogy ítéljék meg, váljon a jelenlegi felette krízises időben, melyben a szlo­vákiai orthodoxia, sőt a világ zsidóságának lét­­ kérdése van veszélyeztetve, egy nagyszabású össz­munka helyett kívánatosabb-e a drága időt haszon­­t­­alanul elpazarolni ? Hitrokoni üdvözlettel: Steiner Henrik. Kell ehez kommentárt fűzni ? Ebből élénken láthatjuk, hogy az iroda destruktív szelleme nem­­­csak mi felénk, hanem saját berkeiben is rombol.­­ Hogyan várhat az orthodoxia külső felekezeti bé­két, mikor központjában a legszorosabb „Burg­frieden“ sincsen m­eg ? Kulissza harcok, hatalmi versengések, párt­ütések és talpnyalás jellemzik eddigi áldásos (?) működését az országos irodának. Ha az orthodoxia tovább is eme elavult in­­­­tézménytől várja politikai és gazdasági elhelyezke­désének konszolidálását, úgy félő, hogy nagy megrázkódtatások elébe néz, amely talán fatálissá­g is lehet számára. Steiner József az országos központi orth. iroda elnöke visszalépett. A pozsonyi orthodox központi iroda volt elnöke szíván hó 20-án a következő köriratot küldte a szlovákiai orth. hitközségeknek: : „Bátorkodom Önöket értesíteni, hogy a köz­ponti irodában viselt működésemet beszüntetem. Az okokról, melyek e lépésre késztettek, a leg­közelebbi országos konferencián fogok beszámolni. Félreértések elkerülése céljából azonban ez után is kis tájékoztatót kívánok nyújtani. Hivatalba lépésem után azonnal az országos­­ képviselet első ülésén hivatalbeli kollegáim által rendezett scénák után valóságos aknamunka kezdő­­­ dött ellenem. Nem anyagi előnyök és nem rang és­­ tisztelet után törekedő buzgalom, hanem egyedül az­­ Newyork zsidóságának ünneplése. (Második közlemény.) (Saját tudósítónktól.) A gyermekek különböző iskolákat képvisel­tek, u. m. Talmud tórák, Jesivák és más intéze­teket. Sok gyermekcsoport amerikai és zsidó nem­zeti színekbe volt öltözve. Leányok kivétel nélkül fehér-kék színeket viseltek, ugyanilyen motívumú virágokkal . Talmudtórák, Jesivák és intézetek gyer­mekei tanítókkal és tanítónőkkel mentek. Majd a cserkészcsapatok és más gyermek­szervezetek jöttek. Az a feltűnő rend, amint kioktatott katonák módjára „lépésben“ haladtak, valamint a zászlók, plakátok és táblák képzeletét felülmúló jelenetet varázsolták a szemlélő elé./ ft A nők örömükben táncolva halad­tak a sorok előtt. Az öröm és enthuziatizmus oly nagy volt, hogy sok asszony és leány táncra perdült. És tán­colva vonultak végig az utcákon a közönség tet­szését aratva kitörő lelkesedésükkel, akárcsak Mir­jam Mózes idejében, midőn kastagnetlok és gitá­rok mellett táncra perdültek Akik nem táncoltak, más módon adtak kife­jezést örömüknek. Öreg zsidók sírtak örömükben : „Olyan idők! Ki hitte volna, hogy mi ezt meg­érjük ? ?“ Ilyen és ehhez hasonló kitöréseket lehe­tett hallani mindenfelé. A plakátok feliratai külön fejezetet érdemel­nek. A feliratok különfélék voltak. Legtöbbje héber nyelven a próféták és bölcseink mondásait citálta. „Ba L’cion­ Goél“ állt az egyiken, „B’suv H' et sivat Cion hajam k'cholmm“ egy másikon. Majd „Bné bétha, bné bétcha bné betcha bkarov.“ „Hasata hacha L’sana haba B'jetusalojim.“ „V’ szechzena bném­ b'suvcha Lcionu stb. stb. Az irány. A tüntető tömeg a Suard parknál kezdődött, onnan a Folk street, a­ Houston-street, a 2. evnun a 8. streeten át a Washington-skoverbe megy. Az I 5- evenun keresztül a 22. streetbe, a 8. evenun Columbus Stahlig, ahol aztán feloszlott. A felvonulás, különösen az 5. evenun, impo­zánsan nyilvánult meg. Az 5. evenu a szó szoros értelmében meg volt szállva emberektől. A Washington-Skwer úgy nézett ki, mint egy tenger, melyben csupa emberfej úszik. Az épületekről konfettivel és szerpentinnel lövöl­­r­dözték a tömeget. De mind a grandiózus megnyilatkozásról nem is­ lehet beszámolni emberi tollal. Mert amit az emberi szem belátott, az messze elmaradt a valóság óriási mérvétől. Csak a kinometograph-gépek tud­ták felvenni és megörökíteni ezt a hatalmasan­­ hömpölygő embertenger-pompát, melyet azelőtt so­­­­hasem láttak Amerikában és amely örök időkre a zsidóság emlékezetében marad. „Összehasonlítás “ A „Lugoscher Zeitung“, mely az ottani német klub hivatalos lapja, a fenti cím alatt cikket közöl, amelyet érdekes szempontjai miatt teljes egé­szében közlünk. Olyas valami következett be, amit sohasem tartottunk lehetségesnek. A zsidóság nemzeti öntudatra kezd ébredni s visszatér népi karakteré­hez. És ezáltal megszüntette azt a folyamatot, amely őt a népek széttagoló tényezőjévé tette. A zsidót azért vetették meg, mert feladta népi jel­legét, feladta faji büszkeségét, megtagadta saját magától azt az értékét, amely őt néppé tette és a könyörtelen materializmus karjaiba vetette magát. Az idegen népek életébe való betolakodása, a szolgai alkalmazkodás erőltetése, mellyel faji tulaj­donságait igyekezett megtagadni, éppen az ellen-' kezőjét idézte fel annak, amit elérni akart: mindig idegen testként mutatta be, feltolakodottként akiről csak tisztátalan dolgot lehet feltételezni. ,, Ezután máskép lesz. A zsidóság, mely mint nép a többi népek között feltétlen értékes elemet képvisel és sok tekintetben termékenyítőleg hat, faji értékének tudatára­­ébred, és cionista szer­vezetbe tömörül. Ezáltal a zsidó történelemnek új, talán legfontosabb korszaka nyílik meg, amelyet az összes népeknek, amelyek között a zsidóság polgárjogot élvez, csak örömmel kell üdvözölniük. Azok a folyamatok, a­melyeket a többi népek nacionalizmusában a zsidóság indított, most­­meg­szűnnek­­ az erők, amelyek eddig csak kedvezőt­lenül hathattak, m­ert idegen faji folyamatokban fecséreltettek el, most a zsidóság javára válnak és bár a zsidóság szerepét a többi népek között körülhatárolják, mégis szigorúan megalapozottá fogják tenni. A világháború mindenféle dolgot elpusztított. Az egyes nemzetek törzséről lenyeste a vad haj­tásokat s a nacionalizmusnak egy tisztultabb for­máját hozta elő kiölvén belőle a háboru előtti időknek vad ösztökén, egyszersmind azonban erősebbé téve a nacionalizmust. A nacionalizmus ma rá van utalva a kulturális formára, az egyes értékek gyűjtő medencéje és koncentrált alkalma­zása, miáltal az összes népek kultúrájára kiegyen­lítőleg hat. A cionizmus ezen a módon, mint hatalmas mozgalom indul meg és feltétlenül diadalmaskodni fog, ha még olyan konzervatív is, vagy jobban mondva, ha még olyan tisztátlanul materialisztikus felfogású is a zsidóságnak egy része. Sokat ígér a cionizmus azért, mert táborában találjuk úgy­szólván az egész zsidó ifjúságot, a zsidóságnak a művelt és modern elemét, amely a korszellemnek megfelelően a jövőnek a lehetőségeit előre sejti és nem indul csupán a divat után, mint azt sajá­tos táborában lévő ellenei állítják. És itt kezdődik a mi összehasonlításunk-

Next