Zsidó Néplap, 1921. január (2. évfolyam, 37-40. szám)
1921-01-21 / 39. szám
1921. január 21.ü tése már meg kell, hogy történjen. Közlekedési eszközök, kikötők, öntözési művek és az elektromos erő kifejlesztése, ezek mind életfontosságú szükségletei. Az épülethiány is nagy. Mielőtt azonban egy részletes bevándorlási tervet kidolgoznánk, szükségünk van egy bevándorlási alapra. Ennek elérése céljából egy felhívással fordultunk az összidósághoz. Amit én kérek, az, hogy a Szervezetnek pénzügyileg minden eszköz rendelkezésre álljon, úgyhogy minden időben mikor szükségünk lehet, öt millió fontsterling rendelkezésünkre bocsáttassék. Én azt hiszem, az ország befogadóképessége van oly nagy, hogy a mostani 600.000 ember helyett 3—4 milliót lehessen benne elhelyezni. Most odamegyek önálló vélemény szerzése céljából. Már szeretném végre látni, hogy azon mesével, miszerint az arabok és a zsidók ellenséges indulattal viseltetnek egymás iránt, felhagyjanak. Senki sem fogja a zsidóság bevándorlásának annyira hasznát venni, mint éppen az arabok. Ha Palesztina egy termékeny agrár-kultur ország lesz, akkor nemcsak hogy az angol áru óriási fogyasztó piacra talál, hanem a zsidó kereskedők elárasztják egész Keletet az angol áruval. „A Sunday Expresz“ Sir Alfréd Mond utazására vonatkozólag a következőket írja: Sir Alfréd Mond Palesztinába utazik, hogy a cionista állam jövőjéről meggyőződést szerezzen. A miniszter dr. Weitzman kíséretében utazik, aki az új Judea megalapítója és talán a legkiválóbb, legenergikusabb és legerősebb értelmiség, aki ezt a gyönyörű eredményt sok évi nehéz küzdelemmel lehetővé tette. Weitzmann az az ember, aki hegyeket takarított el útjából, aki suggerálta Mr. Balfourt a cionista mozgalom elismerésére. Weitzmann az ideát, lelkesedést és akaraterőt találja, Sir Alfred Mond pedig a pénzt találja, merülése ebben a nagy országban. Lehet-e még egyáltalában egy zsidó ekszisztenciáról Oroszországban beszélni ? Az egyik oldalon Szovjetoroszország, ahol sem kereskedelem, sem ipar, sem munka, de még a proletarizálás sem létezik, (mert az orosz munkásnak egyedül nincs munkája), a másik oldalon — Ukrajna. Talán csak Denikin, Petljura csináltak pogromokat? Bucsieny, Griguriev — a bolseviki tábornokok is ezer és ezer zsidó kiontott vérével jelezték felvonulásuk útját. Megjelenhet-e szabadon a zsidó, Oroszország’.központjában falun, úgy mint a városban nemzsidó polgártársai ? Isten ments! Nyomban agyonütnék. Mennyi sionista szenved még most is a fogságban, csupán azért, mert ideáját nem akarja megtagadni! Hol vannak az egykor oly gazdag számú héber iskolák? A héber oly veszélyes, rerint az ellenforradalom, a cionizmus a világimperializmussal egyenlő, így néz ki Oroszország.“ A zsidóság alkonya Szovjetoroszországban. Aprágai „Joria“ egyesületben december 26-án egy Ukrajnából menekült fiatal héber író előadást tartott a zsidóság életéről Szovjetoroszországban. A képek,melyeket feltárt, a rettegés s remegés hű képei voltak. Hát nem túloznak az újságok tudósításai ? Nem, a valóság még sokkal szörnyűbb! Éhség, járvány, halál és halál!... Az emberéletnek kisebb az értéke a puskapornál. Egy ország, ahol nem termelnek sem kenyeret sem cipőt, még egy tűt sem .. ., ahol a lakosság produktív ereje, az egyéné mint a tömegé, lehetetlenné van téve. Az életöröm, az élniakarás, minden a diktatúra vaskeze alatt szenved. Nem létezik művészet, tudomány és alkotóerő. Egy sivár halott mező: vér, vér,vér és komiszárok. Ha van is Oroszország központjában néhány nagy vezér, kik igazi idealisták, de Oroszország többi részében, különösen dél-Oroszországban általános a khaosz. Minden város — egy állam, minden komiszár — egy cár. És a zsidók ? Rettenetes elgondolni, mily kevésbbé ismeretes a zsidóság alá ZSIDÓ NÉPLAP Házassági gondolatok a Talmudból. Metorgemen: B. B. Nem szabad örök hűséget esküdni a nőnek addig, amíg teljesen ki nem ismerte, hátha felfedez valami visszatetszőt és elidegenkedik tőle. (Kedisin) Ne nézd a korsó külalakját, hanem ami benne van: igyunk inkább tiszta óbort korhadt hordóból, mint seprűs bort új hordóból. (Uvosz) A szem a lélek tükre. Az olyan mennyasszonynak, akinek szép behizelgő szeme van, annak körülbelül olyan az egész lénye. (Keszibász) Az embrió fölött 40 nappal életbehívása előtt már határoznak az égiek, hogy mi legyen: szegény, vagy gazdag, erős, vagy gyenge alkatú, okos, vagy oktalan és végül, hogy ki legyen az élettársa. (Berubesz) Felülről várakozó tekintettel néznek le a férfiúra, amíg életkorának huszadik évét be nem töltötte. Mihelyt ezt a korhatárt elérte és nem nősült, akkor könyörtelenül rásütik: pusztuljon ez a férfiú, ha netalán züllött erkölcsökbe sodródna Szánkedrin. Minden áron törekedjen az ember arra, hogy jobb házból nősüljön, mert látjuk a különbséget Mózes és Ábrahámnál is. Mózes elvette a Jiszra leányát, hát sikerületlen gyermeke volt, Áron pedig elvette Aminadov leányát, hát igen nevezetes sarjadéka volt: Pinchasz. (Szanhedrin) Akit a házasságra csakis pénzbeli gondolatok vezetnek, az nem tud elérni igazi családi örömet. (Labesz) Az olyan házban, ahol férj és feleség egyetértenek, ott Isten szelleme lakozik. (Algin) Jobb a száraz kenyér békességben, mint elsőrendű hús viszálykodásban. (Miséi) Többet ér egy kanálnyi lelki öröm, mint egy durcás teli marok. (Misié) Melyik a jóravaló derék asszony ? aki elsősorban férjének kedvébe jár. (Sabesz) Boldog az, aki jótékonyságot gyakorolhat mindenkor és ezzel az olyan családfentartót értjük, aki folyvást fele,ségének és gyermekeinek tisztes ellátátására gondol. (Béceh) 3. oldal. (39 szám) A jó férjnek az asszony munkatárs, az érdemtelennek versenytárs. (Mudras) Az ember először — ha lehet — építsen házat, rendezkedjen be s csak azután nősüljön. (Jerumosz) A házasság „zivig“ sokszor oly váratlan formában alakul ki, mint annak idején a zsidóknak a Vörös-tengeren való átkelésük, az Egyiptomból kivonult zsidók ugyanis akkor sokféle megváltásra gondoltak, csak arra nem, hogy a nagy tenger előttük kiszárad. A fiatalság is sző mindenféle kombinációt, és utóvégre némelyiknél egy tengernek kell kiszáradnia, hogy átjöjjön az, akinek jönni kell. Hiába. A sors útjai kifürkészhetetlenek. (Midras) Aki leányát durvalelkű emberhez adja, olyan, mintha oroszlán karmai közé dobná. (Peszachim) Akinek nincs felesége, öröm nélkül, áldás nélkül, boldogság nélkül. (Teb. 631.) Aki szereti feleségét, jobban min önmagát és aki tiszteli jobban, mint önmagát, arról mondja az írás: Boldogság a te hajlékod. (Teb. 62.) Pogromok idejében, bál után. Az ukrajnai pokolban a pogromok bestiája tombol a vérgőzős földön megcsonkított és megbecstelenített testek hevernek, anyák jajkiáltása és leányaik sikolya hasítja keresztül a levegőt.A zsidó tömegek ezreinek ismét kezébe nyomták a vándorbotot, hogy szüntelen vándorlással, határtalan nélkülözéssel és végtelen kínlódással tovább vándorljon. Ukrajnában a zsidóság élete egy állandó jaj, egy folytonos borzalom, pusztulás és megsemmisülés. És nálunk? Dáridó, vigalom, kicsapongás, jókedv. Bál, álarcos-bál, jelmez-bál. És a termek megtelnek zsidó bálozókkal, dőzsölő zsidó tömegekkel, a legszebb és legdrágább jelmezes zsidó smokokkal... Az ukrajnai poklok égetését, a pogrom bestiális fogait nem érzik: asszonyaik és leányaik ma mégbiztonságban vannak. Ott kétségbeesett jajkiáltás, fájó halálhörgés, itt duhaj kurjongatás és szilaj orditozás. Mert hát a fékeveszett indulatok nem ismernek érzést. A zsidó szolidaritást ezek nem ismerik De kihalt lelkükből a humanitás is. A „páratlan“ bálból a hajnali órákban fáradtan vonszolják magukat haza az éjszakát átdőzsölt és átflirtelt dominók. Köhögnek, ásítoznak és kritizálnak. Mialatt a mama pótintsrukcióját adja és a holnapi ebédről beszél, a leánya kabátja alól aranyosan csillogó selyem jelmez kikandikál. — Két heti fizetésedbe került. Inkább 2 libát vettünk volna érte! — Ugyan mama! Hisz minden oly szép volt, oly ragyogó, oly fényes. Igaz, hogy most már csak a jövő hónapban csináltathatom meg a cipőmet! — És fánk sincsen már, — jut eszébe a mamának és jázósan ásít... * Cionista mozgalom. Az ökörmezői járásban erősen folyik a cionista szervezkedés. Sáfár Samu ökörmezői nagytőzsdés kezdeményezésére 160 tagból álló szervezet alakult. Alsókalocsa és Felsőkalocsán 100 férfi tagja van a szervezetnek. Örvendetes jelenség, hogy a nők is megkezdték a szervezkedést.