Zsidó Néplap, 1923. március-június (3. évfolyam, 1-18. szám)
1923-03-02 / 1. szám
2. oldal Purimi tréfák. A H. híres rabbik egyikének híres rossz felesége volt. Egy időben — a rabbi nagy örömére — felesége elutazott. Miután pár nappal később visszaérkezett, a rabbi egy serleg bort és havdalát vett, hogy a szokásos Havdalá imát elmondja. — Mit akarsz most ezekkel, kérdé csodálkozva felesége ? Hát szombat vagy ünnep kimenetele van ? Igen, felesé a rabbi »Vége az én momtoromnak, te hazajöttél!«------------Ugyancsak a rabbinak egy purim alkalmával — hitközségének iránta nem a legjobb indulattal lévő tagja — egy cukorból készült szamarat küldött mischbach monesz gyanánt. A rabbi viszonzásul tésztából egy kis rabbit süttetett és az illetőnek ezen felirással küldte vissza: »egy rabbi egy rabbit küld.« — ------ HÍREK. * Személyi hírek. Nachum Sokolow a cionista végrehajtóbizottság elnöke Danzigból Lengyelországba érkezett, ahol a zsidó lakosság óriási ovációban részesítette.A lengyel sajtó a legelismerőbben ír Sokolowról. — Londonból jelentik: Weizmann a cionista világszervezet elnöke az amerikai cionista bizottság meghívására február 25-én odautazott. Utazásának célja a palesztinai felépítési alap megsürgetése. ♦Eljegyzések. Steiger Helénkét Nagybereznán, eljegyezte Berger Henrik bornagykereskedő, a Berger és Stern cég beltagja Miskolcon. Berkovits Miksa Tiszaujhely és Salamon Helénke Mátyfalva jegyesek. (Minden külön értesítés helyett.) * Az angol egyház a tiz parancsolatból hatot törölni akar. Londonból jelentik: az angol egyház nemzeti elöljárói tervbe vették a tiz parancsolat megrövidítését azáltal, hogy hatot eltörölnek belőle. Az eltörlendő hat parancsolat a következő volna: ne legyenek idegen isteneid, ne ejtsd ki hiába isten nevét, emlékezz a szombatra, tiszteld atyád és anyádat, ne tégy hamis tanúságot és ne kívánd stb. E szerint megmaradna a következő négy parancsolat: én vagyok a te örökkévaló istened, ne ölj, ne paráználkodj és ne lopj! Hogy mi indítja az angol egyházat a tíz parancsolat megnyirbálására, nem tudjuk. Talán meg akarják könnyíteni az ezen parancsolat ellen amúgy is vétő hús és vérből való halandók túlvilági sorsát, mert ezáltal legalább tudatosan nem fognak ezen parancsolatok ellen véteni. * A héber nyelv Amerikában. A washingtoni kereskedelmi minisztérium a napokban hozta nyilvánosságra az 1920. évi népszámlálás adatait. Ezen adatokból kitűnik, hogy Amerikában mintegy 150.000 zsidó a héber nyelvet vallotta anyanyelvének. * A Joint 10.000 dollárja az orosz jidisistáknak. Moszkvából jelentik: A joint a jidisch ,,Kultur liga“ támogatására 10.000 dollárt adományozott, mely összegből 50 jidisch könyvtárt fognak létesíteni és Moszkvában jidisch színházat és sziniiskolát fognak felállítani. * A kolozsvári szefárd hitközség megszüntetése. Ismeretes az az ádáz harc, mely a kolozsvári zsidó hitközségben ezelőtt egy évvel kitört és amely a hitközség kettészakadását eredményezte Ezen áldatlan harc hullámai az erdélyi orth. iroda pártoskodó állásfoglalása következtében annak idején Erdély határain túl is, messze kicsaptak és az erdélyi zsidóság kedélyét állandóan izgalomban tartották. Most, amint értesülünk, a szakadási históriába fordulat állott be, amennyiben a román kultuszminisztérium megsemmisítette az 1922. évi április havában kiadott rendeletét, melyben az önálló sefard hitközség felállítását engedélyezte és utasította a sefardokat, hogy térjenek vissza a régi hitközségbe. Ezen rendeletét a román kultuszminisztérium azzal indokolja, hogy a a sefard hitközség az érvényben levő törvények megkerülésére törekedett, olyan dolgokban, mely felett csak a minisztérium van hivatva dönteni, egy illetéktelen felekezeti bíróság beleszólását idézte elő és végül, mert a sefard hitközség felállításának alapjául személyi érdekek szolgáltak. A kolozsvári sefárd hitközség tehát egy tanulságos epilógussal megszűnt. * Zsidó munkások a Ruhr-vidéken. A Ruhrvidéki »Glück Auf« című bányász lap statisztikája szerint az Essen vidéki bányákban 499 zsidó munkás dolgozik, legnagyobb részt orosz, lengyel és csehszlovák munkások. Ezek az adatok azonban csak az Essen vidéki aknák zsidó munkásaira vonatkoznak, míg a Ruhr más vidékein több ezer zsidó munkás dolgozik a kőszénbányákban. * Esküvő: Lázár Rózsika, Bánffy Hunyad és Brouy Emánuel Uzhorod. márc. 4-én tartják esküvőjüket Kolozsváron, melyre rokonaikat és jó ismerőseiket ezúton hívják meg. (Minden külön értesítés helyett). * Támadás a vilnái társulat ellen. A vilnai zsidó színtársulat, melynek művészi játéka és elsőrangú zsidó repertoárja a nem zsidó művészi köröket is a legnagyobb bámulatba ejtette, e napokban a Wien melletti Badenben, a városi színházban a »Dybuk» című mystikus drámát akarták előadni. A színház zsúfolásig megtelt és lélegzetvisszafojtva várták az előadást. Alig kezdődött meg a darab, midőn a színházt mintegy ezer antiszemita ifjú megrohanta és »nem tűrünk zsidó művészetet« kiáltással a közönséget széjjel akarták verni. A rendőrségnek sikerült a zavargókat széjjelkergetni és az előadást a hangulatra való tekintettel betiltották. * Numerus clausus, Hackenkreuz, Kurentul, Ku Klux-Klen. «Minden generációban ránk törtek, hogy megsemmisítsenek bennünket«, de olyan egységesen koncentrált támadás még sohasem volt a zsidó nép ellen, mint napjainkban: a felvilágosodottság, a demokratikus korszellem napjaiban. Északtól-délig, keletről-nyugatig egy bosszúkiáltástól hangos a léghalál a zsidókra! Nincs az a fegyver, sem az a mód, melyet becstelennek tartanának a zsidók elleni küzdelemben. Az iskolákat a numerus clausus kínai fallal veszik körül, a békés és szorgalmas zsidókat Hackenkreuzokkal zaklatják (Hackenkreuz, a germán nemzeti antiszemita ifjúság). A »Kurentul« Romániában palástolás nélkül zsidóellenes lázítást csinál, az amerikai Ku-Klux-Klen antiszemita maffia nyíltan terrorizál — — és a kormányok hallgatnak, vagy könnyedén elintézik. A népszövetség alszik és a zsidóság reszketve néz a holnap elébe. * Egy amerikai rabbi új tórája. Az amerikai zsidó reform hitközségek e napokban ünnepelték alakulásuk arany évfordulóját. Ez alkalomból egy eddig teljesen ismeretlen hírnevű rabbi egy bibliai reformot terjesztett elő, mely szerint ezen reform hivatva van a zsidó és a keresztény vallás között fennálló elkülönödést megszüntetni. Ezen új Mózes Tórájának alapja az hogy a keresztények kedvéért a Tóra egyes, rájuk nézve sérelmes vagy hozzáférhetetlen részeit törölni kell úgy, hogy szükség esetén az 5 könyvet 2—3 könyvre szorítják és viszont az új testamentumból a zsidóságra sérelmes vagy elfogadhatatlan részek törlése. Hogy mi vezette ezen rabbit erre az ideára, nem tudjuk. Hiszen egyáltalában kitörölhette az egész bibliát és elfogadhatta az uj testamentumot a maga teljes egészében! Ez az ur, nyilván az aranyborjú egyenes leszármazottja és miként ez egy uj isten Bigszan. Felcseréljük, öregem. Tulvilági egyenruhát kap Hámán: (fürdés után kéményseprőszerü egyenruhában) Kedves kollega...! Bigszan: Semmi kollega, őrmester Hámán a más világon. Tragikomédia egy felvonásban Színhely: a Túlvilág. Személyek: Hámán Bigszan Szeres Charvana A 71-es Tanács tagjai Az elnök A jegyző Sasgaz az asszony-csősz. Az ügyész. Hámán (akit épen egy minutával ezelőtt levágtak a kötélről szép lila kravatlival a nyakán érkezik meg a túlvilágra, ahol a túlvilági rendőrség emberei fogadják) Rendőrőrmester. (Hámánhoz lépve) Alázatos szolgája exellenciás uram. A rendőrség emberei vagyunk. Farancsunk van hogy kegyelmességedet átvegyük. Hámánmég mindig hápog és növekvő csodálkozással vizsgálja arcukat.) Rendőrőrmester: Megismert bennünket kegyelmes uram, ugye ? Nevem Bigszan. Rendőrtizedes: (Én meg Szeres vagyok. Hámán gőgös megvetései végig néz rajtuk). Bigszan: (kordiálisan) Csak nem haragszik ránk, kegyelmes uram! ? Hámán: Nem. Hanem épen arra gondoltam, hogy a szolga a pokolban is csak szolga. . Bigszan : (Szemöldökét felhúzva) Hm ! És talán arra is tetszett gondolni, hogy az úr meg a pokolban is url? Tévedni tetszik Maga itt nem lesz úr. Minden bűnös egyforma rangot visel. Különben sose nézzen le bennünket az úr. Hiszen a mi karrierünk egyforma magasságba szökkent (jobbját magasba lendíti és baljával kört von a nyaka körül), mi csak régi megszokásból szólongatjuk ám kegyelmes urnák. Egyébként pedig gyerünk, forverc! Hámán: (összerázkódva) Hová? Bigszan: A fürdőbe. Minden érkező deliquens először is a fürdőbe kerül. Hámán: (undorral) Köszönöm. Nem vagyok piszkos. Bigszan: (fölényesen legyint) Maga barátom, csak ne köszönjön it semmit, poros fülű rekruta! Itt mi rendelkezünk most, mi standbeliek! Szeres : Aszondja az úr, hogy nem piszkos! Mán ne tessen ilyet mondani. Még most is érzik a fején annak a szaga ... hiszen tetszik emlékezni, mivel öntötte le tegnap kedves felesége! Nohát. Hámán:önkéntelenül a fejéhez kap és idegesen a szemére húzza a kalapját) Bigszan: No, utánam, egy-kettő-három. A fürdőben Hámán dermedten áll. Szeres kéjelgő, lassúsággal leszedegeti róla egyenként a ruháját ) Hámán: Felriadva) Hová viszik a ruháimat , vagyok. Hámán: Pardon, nem őrmester úr, volna véletlenül egy cigarettája? Bigszan: (átnyúzva a cigaretta tárcáját) Tessék parancsolni. Hámán. (Bizalmatlanul fogadja a cigarettát) : Letzte Sorte! Bigszan: No de siessünk, mennünk kell. Hámán: (ijedten felfigyelve) Hová?! Bigszan: A legfelsőbb hadbíróság elé. Hámán: (busán maga elé meredve) Máris!... Bigszan:r Hjah, magának pechje van barátom! Épen ma ülésezik a 71 es Tanács. Tudja, egyszer havonként tart ülést. Ha maga nem sietteti annyira a zsidók kiirtását, ha elhalasztotta volna egy pár nappal, hát maga is később magasztosult volna fel, akkor ülés után érkezett volna és itt csücsülhetett volna békében néhány hétig, a legközelebbi ülésig. Mi a csodának is kezdett ki azokkal a fránya zsidókkal? Hámán. (idegesen szippant, majd földhöz vágja a cigarettát) Bigszan: Na, indulás! Szeres : (miután megérkeztek a bíróság előcsarnokába) No, üljön le és várjon sorsára. ZSIDÓ NÉPLAP 1923 március 2. Szombat este, március hó 3-án a MAKKABEA SPORTCLUB és a ZSIDÓ IFJÚSÁG