Zsidó Néplap, 1924. február-június (4. évfolyam, 5-26. szám)

1924-02-08 / 6. szám

Előfizetési ár: 1 évre 50, ‘/, évre 25 Ki. Egyes szám ára 1 Ke.I Főszerként:­­ Dr. BOLGÁR MÓZES Felelős szerkesztő: SZERÉNY BÉLA SZSJASIANÄeMBBBBSM Jy IV. évfolyam, (Uihorod(Tann"KmK"J) 1924 február 8, 6. szám Szerkesztőség és kiadóhivatal Dajka Gábor­ u. 1 szám. II Telefon szám­­. Megjelenik minden pénteken SZEMLE. Zsidó Hittleristák. Hála Istennek nemcsak Horthy-zsidók, hanem Hitler-zsidók is vannak már. Nem­hiába vagyunk mi egy kiválasztott nép, de igazi, kiválasztott és minden erkölcsi érzés­ből kivetkőzött paraziták csak nálunk van­nak. A Hitler-zsidók, dr. Naumannal az élén az utóbbi időben erősen mozgolódnak, hogy jó «nemzetiek» lehessenek, így leg­utóbb tiltakozást nyújtottak be a berlini zsidó hitközséghez az ellen, hogy a keren hajószéd érdekében propagandát csináljon, holott — szerintünk — a hitközségnek csak kultuszfeladatai vannak. A berlini hitközségi elöljáróság nagyon jó leckét adott a «Német Nemzeti Zsidók Szövetségének», de ez nem akadályozta meg abban, hogy egy, «az egy­séges zsidó front ellen és a német egysé­ges frontért» hirdetett nyilvános népgyűlé­sen további kudarcot ja­valljon. Ezen a népgyűlésen, melyen számos nemzeti szidó és szocialista is jelen volt, Naumann fel­hívta a német zsidóságot, hogy szakítson meg minden közösséget a többi zsidóság­gal és kapcsolódjon bele a német egység­frontba. Dr. Naumann szavá­ra többen vá­laszoltak. Legérdekesebb azonban egy keresz­tény igazgató tanító válasza volt,aki a Hitler­­zsidó Naumannak a következőket mondotta: a németországi zsidók okosan teszik, ha nem ringatják magukat biztonságba szép szavakkal és ne felejtsék, hogy a Grenadie­r­­utcai programok alkalmával csak az öntu­datos zsidó ifjúságnak köszönhető, hogy nem folyt vér. Az amerikai „négyszázak“ kétségbeesése. Az amerikai „négyszázak“ az utóbbi évek­­ben óriási erőfeszítéseket tettek, hogy zsidó­­mentesítsék környezetüket. Ugyanis az ame­­rikai pénzmágnások a telet a déli Floridában szokták eltölteni, ahol fényesebbnél fénye­sebb bálok és­ ünnepségekkel kifogtak az északi télen. Egy ideig ez nagyon szépen ment és semmi sem zavarta a keresztény egységet. Azonban az amerikai zsidók is fel­fedezték ezt a helyet és azóta vége a régi jó világnak. Mindent elleptek a zsidók ! Egy ideig a legelőkelőbb szállók még me­reven elzárkóztak a zsidók elől, de aztán még elegánsabb zsidó szállók épültek és a zsidó mágnások bőkezűbbek voltak a ke­resztény mágnásoknál, úgy hogy szó sin­­csen többé a „négyszázak“ egyeduralmáról- Mindez roppant elkeserítette a „négyszáza­kat“ és most azon törik a fejüket, hogyan szabadulhatnának a zsidóktól, akik szintén a pénz nemességének tartják magukat. Kikül­döttek ügynököket más helyek keresésére, számos család a Bermuda szigetekre, Kuba és Havannára utaztak, de egyik hely sem olyan kellemes, mint a szép Florida, vi­szont Izrael fiai mindenütt szép számmal vannak képviselve. A probléma súlyosan nehezedik a „négyszázak“ lelkére: hová meneküljenek a zsidók elől? Mi azt taná­csolnánk nekik, hogy Verne úszó szige­tére, vagy pedig a Marsra, ahová most úgyis egy expedíció készül .. A «B. Z. am Abend», amely eddig meg­értéssel fejtegette a zsidó problémákat, ja­nuár 30-iki számában vezető helyen a «Zsidó Néplap»-nak dr. Lederer kultuszminisztériumi osztálytanácsossal kapcsolatban írt cikkével foglalkozik és a «Zagraber Tagblatt» egy jelentésével azt igyekszik bebizonyítani, hogy dr. Lederer álláspontja teljesen egye­zik a jugoszláviai zsidók többségnek állás­pontjával, aki e lap jelentése szerint a hitköz­ségi választásoknál be fogja bizonyítani, hogy a jugoszláviai zsidóság többsége elveti a zsidó nemzeti eszmét és a cioniz­must. A B. Z. am Abend cikkírója nagyon rosszul tette, hogy nem várta be a zágrábi hitk. választások eredményét és már előre az asszimilálók győzelmével érvelt. Mert lám ez az eredmény — amint ezt más helyen közöljük, beh­aszolta,hogy a jugoszláviai zsi­dóság többsége cionista alapon áll és így dr. Lederer álláspontja indokolatlan maradt. Amidőn tehát dr. Lederer azt kívánja a zsidóságtól, hogy adja fel önálló nemzeti életét és kultúrájának feladásával és vegyes házasságok által asszimilálódjék az államot uraló nemzetekhez, nemcsak a zsidóság létjogosultsága és történelmi hivatása ellen vét, hanem a zsidó hit legelemibb köve­telménye : a vegyes házasságok tilalma el­len is lázít, eddig a zsidó nemzeti gondolat­nak fundamentális ténnyé való megszilár­dulása­ bizonyítja a zsidó nemzetieknek az egész republikában való állandó térfogla­lása. (Legutóbb Pöstyénben a legnagyobb anticionista rabbi székhelyén arattak döntő győzelmet.) Nagyon csodálkozunk azon, hogy a cikkíró a magyar asszimilációval érvel és szinte szemrehányóan állapítja meg, hogy «a magyar asszimilációt a szlovenszkói és podk­­ruszi zsidóság annak idején nem ta­lálta diffamálónál”. Sőt, hogy a magyar zsi­dóság még ma is dicsekszik az asszimilá­ció vulgo hazafiságával és hogy a bratislavai neológ hitközség még ma is meghívta dr. Hevesit, a magyarországi asszimiláns zsi­dóság aranyszájú papját stb.» Aki ilyen kérdésekkel foglalkozik, annak tudnia kell, hogy már a régi Magyaror­­szágban is voltak nemzeti zsidók, akik nemcsak elítélték, de szóban és írásban harcoltak is az asszimiláció ellen. A ma­gyarországi alkotmány által el nem ismerve persze nem nagy eredménnyel harcolhattak. Mihelyt azonban a nemzetek tanácsa és a békeszerződések a zsidóságot nemzetiség­nek elismerték és az utódállamok alkot­mányába ezen tényt kötelességszerűleg be­iktatták, a szélesebb zsidó tömegekben meg­indult a zsidó nemzeti mozgalom eszméje és ma már nemcsak a csehszlovák köztár­saságban, hanem Romániában, Jugoszláviá­ban Lengyelországban és Ausztriában is elvetették az asszimilációt. A cionisták ezek után az idézett dr. He­vesit, Sándor Pált, Vázsonyi Vilmost és a magyarországi zsidóság többi asszimiláns vezéreit épúgy eliténi, mint dr. Lederert és alkalmilag ennek kifejezést is adtak. Mialatt azonban ezek felelőtlen állásban vannak, addig dr. ered mint :s­d. ügyek re­ferense, felelős állásban van és így véle­ménye ártalmas,­ sőt veszélyes is lehet a köztársaság nemzeti zsidóságá. Hiszen .bár olyan hírek keringenek, hogy dr. Lederet a cionistákat illojális polgároknak tünteti fel holott az igazság az, hogy a cionisták már akkor bizonyították be lojalitásukat, mikor a mai «honmentők» még idegen vizeken laví­roztak. És még valami! Ha a magyar asszimilá­ciót hibának rójják fel, milyen jogon kö­vetelik tőlünk itt az asszimilációt? Viszont dr. Lederer theóriája egy cseppet sem állam, érdek, mert az olyanok, akik tegnap ma­gyarok voltak és ma csehek, szlovákok vagy ruszinok, holnap hetentották lesznek, az ilyen elem ártalmas és nem hasznos az államra nézve. Ennél hasznosabbak a ge­rinces cionisták, akik ugyan zsidó nemzeti és kulturéletet kívánnak élni, de poliitikai szempontból m­eggyőződéses hívei és lojá­lis polgárai a köztársaságnak. Ezt illetőleg csak a cionisták szervezett propagandájára hivatkozunk, mellyel a külföld előtt többet használtak a köztársaságnak, mint a «cseh zsidók szövetségének» összes mellveregető tagjai dr. Ledererrel az élükön. A cikk további részletei előtt megtor­panunk. A cikkíró mindezek után dr. Lede­rer nevében helyesli a cionizmust és a zsidó nacionalizmust. Mert cionista tulajdonképen minden zsidó és a zsidó hiába is tagadná zsidóságát, tehát a zsidó nacionalizmus is helyes és jogos, azonban — hie herat aqua — dr. Lederer nem is kívánja, hogy a cseh­szlovák zsidóság megtagadja zsidóságát, ha­nem azt ajánlotta, hogy nemzeti és kul­turális jogai megőrzése mellett csatlakoz­zék a csehszlovákság azon részéhez, mely a kampóskereszt s a fokososok között leg­­elsőnek elismerte nemzeti jogait stb. Hát ez már kissé furcsán hangzik! A cikkíró meg­állapításával szemben dr. Lederer legutóbbi karácsonyi cikkében is félreérthetetlenül a zsidó nemzeti gondolat és a kultúra fel­adását kívánta. A fent idézett cikkben a zágrábi asszi­­milánsokkal kapcsolatban a cikkíró ezt maga is elismeri és most végül a kérlelhetetlen tények hatása alatt igazolja a cionizmust, azonban dr. Lederert igazolandó a nemzeti zsidóságtól azt követeli, hogy a „nemzeti és kulturális jogaik megőrzése mellett“ a köztársaság híve legyen stb. Ezek után, miket fent kifejtettünk, ez a követelés egy nevetséges visszavonulás jel­legével bír és erre csak azt felelhetjük, hogy mennél jobban respektálják a nemzeti zsidóság jogait, annál háládatosabb lesz a köztársasághoz. És hogy a zsidó hála mire képes, azt a zsidóság évszázadokon keresz­tül bebizonyította azokban az országokban, melyekben csak megtűrték ... Dr. Lederer elismeri a cionizmus jogosságát és a héber iskolákat helyesli? Zsidó pártmozgalom Konzervatívok az egységes zsidó pártért. A podk­­ruszi Zsidópárt uzhorodi helyi­csoportja f. hó 2-án megtartott értekezletén elhatározta, hogy a Zsidópárt haladéktalan megszervezése céljából országos értekezle­tet hív egybe a célból, hogy végre a párt kereteit kiépítsék és a vezetőségi kérdést Ettől függetlenül, a Konzervatív Párt f. hó - én Beregszászon kzíott értekezletén a párt képviselői kijelentették, hogy a Konzervatív Párt különválása és Ma­

Next