Zsidó Néplap, 1926. március-május (6. évfolyam, 10-21. szám)

1926-03-05 / 10. szám

PESSACH- I KÁVÉSZER­­ BARNA dobozokban Schreiber Simon egri főrabbi ur bizonylata szerint megbízhatóan kóser iko­­ garantált tiszta és tartalmas minő­­­ségben ez évben ismét kapható Franck Henrik Fiainál Kosicén Ezen gyár Schreiber Simon egri főrabbi ur főfelügyelete és a főrabbi ur által kineve­zett vallásos zsidó felügyelők állandó ellenőrzése alatt áll, úgy, hogy minden gyártmány megbízhatóan kóser és minden hitsorsos által egész éven át élvezhető­­3&2&0&2& Ügyeljen a bevásárlásnál saját érdeké­­­ben pontosan a doboz barna színére, a „Kávéőrlő“ védjegyre és a „Franck Henrik Fial“ aláírásra. — Ismeri-e Ön — kérdezte nevetve Heine — ismeri e azt a badar históriát, melyet ez a gaz rómia író a zsidóság kelet­kezéséről elmond? Soha életemben még ennél boszantóbb gunyiratot nem olvas­tam. Képzelje csak, ez az ember azt ál­­tja a zsidókról, kiket különben nem nevez máskép, mint genus hom­inum ab­surdum atque sordidum, hogy bálpoklo­­soktól származnak és templomukban egy szamarat imádnak Isten gyanánt. Meissner azt válaszolta, hogy talán az aranyborjúval téveszti össze, melyet Ho­reb hegyénél öntöttek s talán ennek a le­gendáját hallhatta. — Lehetséges — mondja Heine — itt azonban egész villágosan az áll: a sza­marat tisztelik. — A zsidó népnél — felelte Meissner — úgy találtam mindig, hogy kevés kö­zöttük a szamár és azokat nem tisztelik, sőt megvetik. Izrael gyermekeit valamilyen kellemetlen és káros következményektől ? AZ UR: „A Tóratanulás előbbre való az emberi élet megmentésénél is.* MOSE: Akkor hát nem tudom, mit hoz­zak fel védelmükre. AZ UR: Ne fáradj Mose fiam, mert “aki száműzi a Tórát házából, azt én száműzöm birodalmamból !“ (az Élet őréhez) Nézd meg Szeráfom a vádlottak életmécsesét . . . MOSE: Uram, légy irgalmas hozzájuk! Ne oltsd ki életüket! AZ UR 1 Törvény elébe hívom őket! MOSE: Könyörülj meg rajtok , Uram, hagyj nekik időt a megtérésre! AZ UR: S ki biztosit róla, hogy megtér­nek? MOSE: Te, jóságos Uram! Oltsd lelkükbe a megtérés gondolatát, sugald nekik, hogy visszatérjenek a Tórához, szánják meg bű­nüket és meglásd,örömed telik bennük. (a Tó­­rához) Szólj te is leányon! Gondolj arra, hogy ifjú korukban elhagyták az ifjúság örömeit Teéretted. Az élet örömei helyett Téged vá­lasztottak, igaz, most megbotlottak, „de nincs halandó, ki ne vétkeznék?“ TÓRA: Nem bánom jó mesterem! A ked­vedért vissza­vonom vádjaim és várok a megtérésükre (az Úrhoz). Irgalmazz nekik menyei Atyám, várj a megtérésükre, am­ig elkövetkezik haláluk napja. AZ ÚR:Ám legyen ! Megkegyelmezek ne­kik haláluk napjáig. Ha azonban addig meg nem térnek és folytatnák gyalázatos kicsa­pongásaikat, úgy harago­n borzalmas és íté­letem rettenetes lesz­­ (menydörgés és villám­lás, Mose és a Tóra mélyen meghajolnak) (Függöny) . -­A munkácsi rabbinak, a Hitközségek Szövetségét és Wéber részvétét. Dr. Juszkovitsnak: három elismert rabbi­­tekintély átkait és az ungvári hitközségi elnök mindent megbocsátó elsmerését. A rabbiknak: dr. Juszkovits megkülönböz­tetett tiszteletét. Havas Emilnek és Bálint Miklósnak: a két ungvári napilap szerkesztőinek kény­szer salomot és meghívót az amerikai K. H. drive propagálására. Garas Nándornak, a Keleti Újság szer­kesztőjének , a faj, nacionalizmus és zsidó­ság című tanulmányának honorálásaképen tanszéket a jeruzsálemi héber egyetemen. Deutsch Jenőnek, Herskovits Jakabnak és Friedman Májernek: a cionista egyesület kitartó kerüléséért az ungvári hitközség örökös képviseleti tagságát. Az ungvári és a többi helyi csoportok tagjainak: buzdítást elevenebb és lelkiisme­retesebb munkára. Dr. Palkovits Lipót, az ungvári cionista egyesület elnökének: fáradhatatlan és szor­galmas cionista munkájáért egy villát a telavivi Allenby-uton.­­ László Ernőnek, a beregszászi „Jövő" és a bratiszlavai „Reggel“ „kiváló“ szerkesztőjé­nek, anticionista cikkeiért Hussain király „tevefark“ rendjelét. A nagykárolyi hitközségnek: a szent reb Jojlist, az irsavai hitközségnek, no és Podk. Rusznak: a szabadulást . .. A Zsidó Néplapnak az alábbi psetist: Zsidópárt Achesveros birodalmában. A perzsiai orth. iroda elnöke a zsidó egység ellen. Dmi pi medi nipe in die­w Megitta traktatusa erre megjegyzi: w ví fam KPn­ kjp? nin fű nxi? -matan fű orstrí Mordecháj és Háman korában kezdődött a perzsiai birodalom konszolidációja. Ad­as­­véros a konszolidáció jegyében kiírta az első parlamenti választásokat titkos propor­cionális választójog alapján. Minthogy a perzsiai birodalomban a zsidóság egyen­­jogúsítása és nemzeti autonóm­ája az al­kotmánytörvényben biztosítva volt Mor­decháj vezetése alatt külön pártot alakítottak. Hámán azonban, aki abban az időben a susáni orth. iroda elnöke és mint olyan, orthodox kérdésekben élet és halál tura volt,­­ nem szívesen látta Mordecháj nép­szerűségét és a zsidóság egységét miért is megjelent Achasvérosnál és figyelmeztette, hogy TIK UV , a zsidók megteremtették az egységet és ebből mérhetetlen baj származhatik ... Be sem várva Achasvéros véleményét mindjárt tanácsot is adott, hogyan lehetne elbuktatni a zsidóság egységét és a zsidó mandátumot: trayn pi msei tisu P livé és gouvré Uihorod, Kapos-ucca 11. sz alatt. Cionista bálokról. Kaptuk a következő levelet: Igen tisztelt szerkesztő úr! Konzervatív zsidó vagyok, a cionista mozgalom s az önök egész heroikus küz­delmük azonban lassan engem is meghódí­tott. Az önök igazságos és a józan ész dik­tálta érveik előtt, minden kicsinyes párt­­szempontnak és előítéletnek el kell törpülni. El is törpült bennem... de valami még mindig zavarja lelki harmóniámat: a cionista bálok. Hát vajon feltétlent szükséges az, hogy az ilyen bálok rendezésével a kon­zervatív anticionistáknak tápot adjanak ócsárlásaikhoz ? A mozgalom bizonyára erősebb fejlődést mutatna, ha azokat a kö­röket nem riasztanának el bálok rendezé­sével. Tisztelettel Egy ungvári orthodox. * * * Fenti levélre válaszunk a következő: Mi is sokkal üdvösebbnek és célraveze­tőbbnek tartanák, ha Erec Jiszraelt nem báli jövedelmek pénzével, hanem az egész zsidó nép nagyszerű megmozdulásával és áldozat­­készségével lehetne felépíteni. Mert Erec Jiszrad felépítése ma már nemcsak cionista, hanem általános és univerzális zsidó ügy. Ámde a zsidóság jelentékeny része még mindig távol tartja magát a felépítési moz­galomtól. A felépítést propagáló meetingeket kerüli, az építésre gyűjtőket anticionista vagy legjobb esetben nemcionista kifogá­sokkal, egyesek asszimilációs,­­ mások vallásos szempontokra hivatkozva, elutasítják. És azalatt Erec Jiszrael földje megváltásra vár, Erec Jiszrael zsidó lakossága több föld után kiált, a galath zsidósága haza akar térni az ősi földre... Mit tesznek hát a cionisták, hogy meg­szólaltassák a nemcionisták zsebeit ? Bálo­kat rendeznek. Nem önmaguknak, hanem azoknak, akik másképen „elvekre“ vagy „elvtelenségre“ hivatkozva, megtagadnak minden adakozást. E sorok írója merő kiváncsiságból épen Ungváron már többször megfigyelte, hogy a cionisták által rendezett bálokon csak igen kevés cionista táncolt. Nyilvánvaló tehát, hogy a bálokkal a cionisták nem a bálokat akarják népszerűsíteni, hanem Erec Jiszrael felépítését akarják általuk előmoz­dítani. A bálok ellen tehát nem rosszindulatú ócsárlásokkal és rágalmakkal kell harcolni, hanem aktív és pozitív Palesztina-munkával. A kórt ne­m szenvedő páciens agyonütésé­­vel, hanem a kórokozó anyag ártalmatlanná­­tételével kell megszüntetni. A kórokozó Erec Jiszrael felépítésének sürgőssége. Segítsenek az úgynevezett konzervatívok a felépítésében, adakozzanak a nemzeti alapra és a keren hajószobra s akkor a cionisták­nak nem fog kelleni bálokat rendezni. Mind­addig azonban, amíg „elvi“ okokból elzár­kóznak az adakozástól, egyedül őket tekint­jük a bálok indító rugóinak. || Eckstein Menő || ^|­ rőfös, posztó és divatáruház ||^ N­ M­u­kacsevo|| Ajánlja dúsan felszerelt raktárát: férfi és női szövetekben, selymekben és vásznakban. Saját érdeke minden menyasszonynak, hogy kelengyéjét nálam szerezze be, mert meg- * bízható, jó árun kívül a nálam vásárló menyasszony szép nászajándékot is kap. S Purimi „salecimunesz“ Az ungvári Zsidó Hitelszövetkezetnek: 10.000 dollárt a Jointtól. Wéber Kálmánnak: Podk. Rusz elszakadá­sát és a munkácsi rabbi részvétét, a szidó szavazatokat szét kell forgácsolni új pártok alakításával... Hogy a zsidópárt letörése annál jobban sikerüljön, elővette a bratislavai orth iroda által patentirozott és a szlovenszkói és podk­­ruszi választásoknál oly kitünően bevált vallástmentő szavakat, mm­i iro­dw­a , a zsidópárt tóraellenes és nem tartják be a micvéket . . . Weisz Ferenc előadása után. 3.

Next