Zsidó Néplap, 1926. március-május (6. évfolyam, 10-21. szám)
1926-03-05 / 10. szám
PESSACH- I KÁVÉSZER BARNA dobozokban Schreiber Simon egri főrabbi ur bizonylata szerint megbízhatóan kóser iko garantált tiszta és tartalmas minőségben ez évben ismét kapható Franck Henrik Fiainál Kosicén Ezen gyár Schreiber Simon egri főrabbi ur főfelügyelete és a főrabbi ur által kinevezett vallásos zsidó felügyelők állandó ellenőrzése alatt áll, úgy, hogy minden gyártmány megbízhatóan kóser és minden hitsorsos által egész éven át élvezhető3&2&0&2& Ügyeljen a bevásárlásnál saját érdekében pontosan a doboz barna színére, a „Kávéőrlő“ védjegyre és a „Franck Henrik Fial“ aláírásra. — Ismeri-e Ön — kérdezte nevetve Heine — ismeri e azt a badar históriát, melyet ez a gaz rómia író a zsidóság keletkezéséről elmond? Soha életemben még ennél boszantóbb gunyiratot nem olvastam. Képzelje csak, ez az ember azt áltja a zsidókról, kiket különben nem nevez máskép, mint genus hominum absurdum atque sordidum, hogy bálpoklosoktól származnak és templomukban egy szamarat imádnak Isten gyanánt. Meissner azt válaszolta, hogy talán az aranyborjúval téveszti össze, melyet Horeb hegyénél öntöttek s talán ennek a legendáját hallhatta. — Lehetséges — mondja Heine — itt azonban egész villágosan az áll: a szamarat tisztelik. — A zsidó népnél — felelte Meissner — úgy találtam mindig, hogy kevés közöttük a szamár és azokat nem tisztelik, sőt megvetik. Izrael gyermekeit valamilyen kellemetlen és káros következményektől ? AZ UR: „A Tóratanulás előbbre való az emberi élet megmentésénél is.* MOSE: Akkor hát nem tudom, mit hozzak fel védelmükre. AZ UR: Ne fáradj Mose fiam, mert “aki száműzi a Tórát házából, azt én száműzöm birodalmamból !“ (az Élet őréhez) Nézd meg Szeráfom a vádlottak életmécsesét . . . MOSE: Uram, légy irgalmas hozzájuk! Ne oltsd ki életüket! AZ UR 1 Törvény elébe hívom őket! MOSE: Könyörülj meg rajtok , Uram, hagyj nekik időt a megtérésre! AZ UR: S ki biztosit róla, hogy megtérnek? MOSE: Te, jóságos Uram! Oltsd lelkükbe a megtérés gondolatát, sugald nekik, hogy visszatérjenek a Tórához, szánják meg bűnüket és meglásd,örömed telik bennük. (a Tórához) Szólj te is leányon! Gondolj arra, hogy ifjú korukban elhagyták az ifjúság örömeit Teéretted. Az élet örömei helyett Téged választottak, igaz, most megbotlottak, „de nincs halandó, ki ne vétkeznék?“ TÓRA: Nem bánom jó mesterem! A kedvedért visszavonom vádjaim és várok a megtérésükre (az Úrhoz). Irgalmazz nekik menyei Atyám, várj a megtérésükre, amig elkövetkezik haláluk napja. AZ ÚR:Ám legyen ! Megkegyelmezek nekik haláluk napjáig. Ha azonban addig meg nem térnek és folytatnák gyalázatos kicsapongásaikat, úgy haragon borzalmas és ítéletem rettenetes lesz (menydörgés és villámlás, Mose és a Tóra mélyen meghajolnak) (Függöny) . -A munkácsi rabbinak, a Hitközségek Szövetségét és Wéber részvétét. Dr. Juszkovitsnak: három elismert rabbitekintély átkait és az ungvári hitközségi elnök mindent megbocsátó elsmerését. A rabbiknak: dr. Juszkovits megkülönböztetett tiszteletét. Havas Emilnek és Bálint Miklósnak: a két ungvári napilap szerkesztőinek kényszer salomot és meghívót az amerikai K. H. drive propagálására. Garas Nándornak, a Keleti Újság szerkesztőjének , a faj, nacionalizmus és zsidóság című tanulmányának honorálásaképen tanszéket a jeruzsálemi héber egyetemen. Deutsch Jenőnek, Herskovits Jakabnak és Friedman Májernek: a cionista egyesület kitartó kerüléséért az ungvári hitközség örökös képviseleti tagságát. Az ungvári és a többi helyi csoportok tagjainak: buzdítást elevenebb és lelkiismeretesebb munkára. Dr. Palkovits Lipót, az ungvári cionista egyesület elnökének: fáradhatatlan és szorgalmas cionista munkájáért egy villát a telavivi Allenby-uton. László Ernőnek, a beregszászi „Jövő" és a bratiszlavai „Reggel“ „kiváló“ szerkesztőjének, anticionista cikkeiért Hussain király „tevefark“ rendjelét. A nagykárolyi hitközségnek: a szent reb Jojlist, az irsavai hitközségnek, no és Podk. Rusznak: a szabadulást . .. A Zsidó Néplapnak az alábbi psetist: Zsidópárt Achesveros birodalmában. A perzsiai orth. iroda elnöke a zsidó egység ellen. Dmi pi medi nipe in diew Megitta traktatusa erre megjegyzi: w ví fam KPn kjp? nin fű nxi? -matan fű orstrí Mordecháj és Háman korában kezdődött a perzsiai birodalom konszolidációja. Adasvéros a konszolidáció jegyében kiírta az első parlamenti választásokat titkos proporcionális választójog alapján. Minthogy a perzsiai birodalomban a zsidóság egyenjogúsítása és nemzeti autonómája az alkotmánytörvényben biztosítva volt Mordecháj vezetése alatt külön pártot alakítottak. Hámán azonban, aki abban az időben a susáni orth. iroda elnöke és mint olyan, orthodox kérdésekben élet és halál tura volt, nem szívesen látta Mordecháj népszerűségét és a zsidóság egységét miért is megjelent Achasvérosnál és figyelmeztette, hogy TIK UV , a zsidók megteremtették az egységet és ebből mérhetetlen baj származhatik ... Be sem várva Achasvéros véleményét mindjárt tanácsot is adott, hogyan lehetne elbuktatni a zsidóság egységét és a zsidó mandátumot: trayn pi msei tisu P livé és gouvré Uihorod, Kapos-ucca 11. sz alatt. Cionista bálokról. Kaptuk a következő levelet: Igen tisztelt szerkesztő úr! Konzervatív zsidó vagyok, a cionista mozgalom s az önök egész heroikus küzdelmük azonban lassan engem is meghódított. Az önök igazságos és a józan ész diktálta érveik előtt, minden kicsinyes pártszempontnak és előítéletnek el kell törpülni. El is törpült bennem... de valami még mindig zavarja lelki harmóniámat: a cionista bálok. Hát vajon feltétlent szükséges az, hogy az ilyen bálok rendezésével a konzervatív anticionistáknak tápot adjanak ócsárlásaikhoz ? A mozgalom bizonyára erősebb fejlődést mutatna, ha azokat a köröket nem riasztanának el bálok rendezésével. Tisztelettel Egy ungvári orthodox. * * * Fenti levélre válaszunk a következő: Mi is sokkal üdvösebbnek és célravezetőbbnek tartanák, ha Erec Jiszraelt nem báli jövedelmek pénzével, hanem az egész zsidó nép nagyszerű megmozdulásával és áldozatkészségével lehetne felépíteni. Mert Erec Jiszrad felépítése ma már nemcsak cionista, hanem általános és univerzális zsidó ügy. Ámde a zsidóság jelentékeny része még mindig távol tartja magát a felépítési mozgalomtól. A felépítést propagáló meetingeket kerüli, az építésre gyűjtőket anticionista vagy legjobb esetben nemcionista kifogásokkal, egyesek asszimilációs, mások vallásos szempontokra hivatkozva, elutasítják. És azalatt Erec Jiszrael földje megváltásra vár, Erec Jiszrael zsidó lakossága több föld után kiált, a galath zsidósága haza akar térni az ősi földre... Mit tesznek hát a cionisták, hogy megszólaltassák a nemcionisták zsebeit ? Bálokat rendeznek. Nem önmaguknak, hanem azoknak, akik másképen „elvekre“ vagy „elvtelenségre“ hivatkozva, megtagadnak minden adakozást. E sorok írója merő kiváncsiságból épen Ungváron már többször megfigyelte, hogy a cionisták által rendezett bálokon csak igen kevés cionista táncolt. Nyilvánvaló tehát, hogy a bálokkal a cionisták nem a bálokat akarják népszerűsíteni, hanem Erec Jiszrael felépítését akarják általuk előmozdítani. A bálok ellen tehát nem rosszindulatú ócsárlásokkal és rágalmakkal kell harcolni, hanem aktív és pozitív Palesztina-munkával. A kórt nem szenvedő páciens agyonütésével, hanem a kórokozó anyag ártalmatlannátételével kell megszüntetni. A kórokozó Erec Jiszrael felépítésének sürgőssége. Segítsenek az úgynevezett konzervatívok a felépítésében, adakozzanak a nemzeti alapra és a keren hajószobra s akkor a cionistáknak nem fog kelleni bálokat rendezni. Mindaddig azonban, amíg „elvi“ okokból elzárkóznak az adakozástól, egyedül őket tekintjük a bálok indító rugóinak. || Eckstein Menő || ^| rőfös, posztó és divatáruház ||^ N Mukacsevo|| Ajánlja dúsan felszerelt raktárát: férfi és női szövetekben, selymekben és vásznakban. Saját érdeke minden menyasszonynak, hogy kelengyéjét nálam szerezze be, mert meg- * bízható, jó árun kívül a nálam vásárló menyasszony szép nászajándékot is kap. S Purimi „salecimunesz“ Az ungvári Zsidó Hitelszövetkezetnek: 10.000 dollárt a Jointtól. Wéber Kálmánnak: Podk. Rusz elszakadását és a munkácsi rabbi részvétét, a szidó szavazatokat szét kell forgácsolni új pártok alakításával... Hogy a zsidópárt letörése annál jobban sikerüljön, elővette a bratislavai orth iroda által patentirozott és a szlovenszkói és podkruszi választásoknál oly kitünően bevált vallástmentő szavakat, mmi irodwa , a zsidópárt tóraellenes és nem tartják be a micvéket . . . Weisz Ferenc előadása után. 3.