Zsidó Néplap, 1936. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)
1936-01-03 / 1. szám
Neumann bécsi orvostanár nem vállalja Hitler gyógykezelését. Hitler beteg.. Már két, vagy három éve állandóan írják a lapok, hogy a gégéjével sokat szenved. A gleichschaltolt német orvostudomány már mindent megpróbált, de úgy látszik — sikertelenül. Nem maradt más hátra, mint minden elvi meggondoláson túl egy zsidó orvoshoz fordulni. A német birodalmi kormány meghívta Neumann gégespecialistát — Neumann professzort Hitler betegágya mellé. — Neumann professzor azt válaszolta, hogy nem tud eleget tenni a meghívásnak, mert a Németországban törvényesített antiszemitizmus lehetetlenné teszi neki, mint zsidónak ezt a felelősségteljes műtétet végrehajtani. Ha bármilyen ■okból nem sikerülne az operáció, a zsidóság szenvedne miatta. Azt mondanák Németországban, hogy a zsidó Neumann megölte a Führert. Ha azonban Hitler eljön Bécsbe és felmegy hozzá a rendelőbe, kénytelen lesz kezelni, mint egy közönséges beteget. * Dugulás és aranyeres fájdalmak, gyomor- és bélzavarok, máj- és lépduzzadás, a has állandó puffadtsága és a rekeszizom gyakori feltolódása, hát- és derékfájás ellen a természetadta „Ferenc József“ keserűvíz, kisebb adagokban elosztva, naponta többször bevéve, hathatós segítséget nyújt. Tudományos megfigyelések beigazolták, hogy a Ferenc József víz alhasi megbetegedések eseteiben — túltáplált, vérbő egyéneknél is — gyorsan, biztosan és mindig enyhén hat * A grippét nem szabad lebecsülni! Aki megkísérli azt figyelemen kívül hagyni, azt keserűen megbosszulja . A legjobb, ha óvintézkedéseket tesznek és idejében elkerülik. Szabálos bedörzsölések és szájöblögetések ALPA-sósborszesszel erősítik a testet és desinficiálják: így kerülhetik el legjobban a grippét! Ezt mondják orvosai is! Mindenütt kapható! 3 SZINSZAPPAN GYÁRTHA»:*POLIO» FRIEDMAN ÉS TÁRSA. KOSICE |„A L E F R E T H Sven Hédin szenzációs nyilatkozata a zsidókérdésről „A zsidóság Európa és Ázsia tanítómestere volt”” A múlt héten Budapesten tartott tudományos előadást Sven Hédin, a világhírű svéd kutató, felfedező és etnográfus, akiről kevesen tudják, hogy rendkívüli elfoglaltsága mellett is egyik leglelkesebb előharcosa a demokráciának, a liberalizmusnak és közismert filoszemita érzéseiről. Munkatársunk felkereste Sven Hedint, hogy nyilatkozatot kérjen tőle. A világhírű tudós lekötelező szívességgel állott munkatársunk rendelkezésére, s miután megtudta hogy a zsidókérdésben kívánjuk meginterjúvolni, a következő szenzációs nyilatkozatot tette: — Számomra nincs zsidókérdés, legjobb barátaim, köztük könyveim kiadói zsidók. Svédországban különben is ismeretlen dolog az antiszemitizmus. Ettől eltekintve oly magasra értékelem a zsidóság tulajdonságait, hogy önmagammal kerülnék ellentétbe, ha a legcsekélyebb idegenkedést éreztetném a zsidósággal szemben. Bejártam az egész világot, megismerkedtem a viszonyokkal és kijelenthetem, sehol sem találtam olyan zsidóságra, amely igazolná az antiszemitizmust. Nálunk Svédországban, a legjótékonyabb, a legemberbarátibb testületek élén zsidók állanak, a tudomány, irodalom, művészeti élet iránt rendkívül érdeklődést mutatnak. A zsidóság jótékonyságára jellemző, hogy minden évben ők rendezik meg a Gyermekek napját. Ennek a gyermeknapnak legfőbb szervezője egy zsidó bankár, akit mindenki így hív: Barmendagvater, vagyis a Gyermeknap apja. Egyedül ez a bankár évenként félmillió svéd koronát ad a Gyermeknap céljaira. — Miben látja Ön — kérdeztük — az egyes európai országokban fellángolt antiszemitizmus okát? — Az emberek műveletlenségében és rosszakaratában. — Nem hiszem, — folytatta, — hogy ha valaki komolyan foglalkozik a zsidókkal, elolvassa történelmüket és igyekszik zsidó ismerőseinek karakterét analizálni, továbbra is gyűlölné a zsidóságot. Szerintem az antiszemitizmus épp úgy el fog tűnni a föld színéről, mint ahogy eltűntek a középkori babonák, a boszorkányégetések, mert a tömegek maguktól fognak rájönni arra, hogy a boszorkányok nincsenek. — Mi a véleménye a Palesztinamozgalomról? — kérdeztük. — A Palesztina újjáépítését jelentő mozgalmat a zsidóság fennmaradásának szemszögéből fontos jelenségnek tartom, mert meg vagyok győződve arról, hogy néhány évtized múlva a világ bámulata mellett egy európai kultúrájú és színvonalú állam alakul ki, és a zsidóság, amely már-már befejezettnek tekintette régi történelmi hivatását, új hivatáshoz fog jutni, terjeszteni a művelődést egy elhanyagolt területen, a távol Keleten. — Nehéz lenne elképzelni, hogyan fejlődött volna a világ, ha a zsidóság kikapcsolódott volna a munkából. A zsidóság erkölcsi tartalommal telítette meg a népek öntudatlan kibontakozását, nyugodan állíthatjuk hát, hogy a zsidóság tanítómestere, nevelője volt Európának és Ázsia egy részének. Amit a zsidó kutatók, orvosok, fizikusok, természet megfigyelők alkotnak, az jelentőségében nem marad el a zsidóság legnagyobb ókori fiainak teljesítményeitől. Ez az oka annak, hogy a zsidóság iránti tiszteletem és csodálatom meleg érdeklődéssé és szeretetté fokozódott. Eddig tartott Sven Hedin szenzációs nyilatkozata. A nagy tudós, a világhírű kutató, igazán jogosult elfogulatlan véleményt mondani népekről, népek tulajdonságairól, hiszen egész élete abban telt el, hogy népeket és népek tulajdonságait tanulmányozta. B. G. sósborszesz toroköblögetésre Megelőzzük a náthát és átfázást Rendet Talmudtórát és a héber iskolamű támogatását követeli Ungvár orthodox zsidósága Orthodox közoktatásunk teljesen csődöt mondott. Se az orthodox elemi iskola, sem a talmudtóra nem állanak feladatuk magaslatán. Az elemi iskola — jelenlegi konstrukciója mellett — nem képes a zsidóságnak nyújtani azt, amit áldozatkész tagjai joggal elvárhatnak tőle. Fennállásának a szükségességét csupán az állam és a 8 tanítócsalád láthatja fontosnak. Előbbi, mert elemiről lévén szó , annak a hiányában kénytelen lenne gondoskodni a megfelelő iskolahelyiségről és tanítószemélyzetről, utóbbiaknak meg, existenciát nyújt. Zsidószempontból más jelentősége nincs. Még szomorúbbak a viszonyok az egykor virágzó talínadtó rákban. Ennek a tarthatatlan helyzetnek a következménye pedig, hogy ifjúságunk szélsőséges áramlatnak esik áldozatul, amit — sajnos — a szomorú tények is igazolnak. Ezekért a zsidómentalitással öszsze nem egyeztethető állapotokért felelős elsősorban a rabbikar,ki saját magával szemben eléggé liberális, sőt mértföldes csizmákkal halad a korral, de ugyanazzal a tempóval kívánja visszafejleszteni a talmudtórát. Hogy az ott meghonosított reakciós szellem megbénítja a virágzó Lőw—Reichfeld— Fischgrund-féle talmudtóra típust, azt szemrebbenés nélkül tűrik. Hogy gyermekeink ezrei talmudtóra oktatás nélkül nevelődnek inkább, semminthogy ezeket a középkort megszégyenítő iskolákat látogassák, nem okoz nekik nagyobb lelkiismereti fordulást. Hogy a szombaton nyitvatartó üzletek száma gombamódra szaporodnak — ami a vallástalan nevelés következménye, — ezt a fájdalmukat csillapítja az a néhány jól megszervezett extrém egyén, kikkel a rabbikar körül van véve. De felelősség terheli a hitközség vezetői lelkiismeretét is, kik részint strucpolitikából, részint felelősségtudat hiányában tűrik ezen kulturanarchiát. Akad-e városunkban komoly szemle, ki a talmudtóra szellemével meg van elégedve? Hogy menynyire indokolt a szülők idegenkedése a talmudtórától, igazolja az a tény, hogy a képviselet30 tagja közül alig akad, ki gyermeke nevelését ezen pedagógusokra bízná, dacára annak, hogy a Képviselet 30—40 ft/o-a klauzista. De ugyanakkor 50—60%-a a Képviseletnek a héber iskolákba járatja gyerekeit, illetve unokáit. Az illetékes vezetőség miért nem magyarázza meg a rabbikarnak, hogy nem lehet odadobni cea 1600 iskolaköteles gyermekeinket egyes existenciák prédájának, mert vagy megfelelnek az ottani viszonyok a zsidóság érdekének, akkor meg miért bojkottálják ezen intézményt és nem íratják be gyermekeiket oda, ha pedig a város felzúdulása jogos, akkor miért nem igyekszenek a hibákat jóvátenni. De az orthodoxiára és sulchanaruehra való állandó hivatkozás kezd már ízléstelenné válni. Az illetékesek azt akarják talán, hogy a közeljövő generációnk a történelmi országok testvéreink sorsára jusson. Hát nem tapasztalhatják — saját bőrükön — hogy ifjúságunk — a szülő mentalitására és helyzetére való tekintet nélkül a teljes elzsidótlanodás felé rohan, ahonnan többé nincs megállás? Szent meggyőződésem, hogy a jövő generációt csak úgy adhatjuk vissza a zsidóságnak, ha megfelelő talmudtórák és iskolák állanak rendelkezésére, de viszont egyik frakció se vindikálhat jogot magának, hogy a nevelés irányítását magának sajátítsa ki. Az iskola kell, hogy megfeleljen városunk mentalitásának és az illetékes tényezők kötelessége a közvéleményt autoritásával, a zsidóság iránti való őszinte szeretetével befolyásolni tudni, ha pedig erre nem képes, úgy az csak alkalmatlanságának a megnyilvánulása , ez esetben tartsa kötelességének a közvélemény irányításáról lemondani.Nem tűnhető azonban, hogy a rabbikar kizárólag az extrém áramlatok szolgálatába szegődjön, mert ennek a káros következményét az összzsidóság látja. Wolf Henrik." Boldog Újévet ! Ne felejts el 1 tucat valódi ! mert ezek teljesen higénikusak és a megrongálást óvva vannak. Ezért az újévben csak „Primeros a megrongálástól „Primeros“