Beszélő 12. (1985)

1985 / 12. szám

Midhmann János: a magyar katolikus hierarchia és a báziscsoportok A vallásos kiscsoportot­­ tevékenysége 1976-ig közvetlenül a rendőrség hatás­körébe tartozott. Az ezekben résztvevő papokat és civileket hamis politikai vádak alapján súlyos börtönbüntetésekkel sújtották, a püspöki kar sohasem vette védel­mébe a letartóztatottakat, sőt 1961 márciusában egy szégyenteljes körlevélben, az akkor éppen bíróság elé állított kiscsoportosoktól "úgy magát, mint a hazáját becsületesen szolgáló, törvényeit tiszteletben tartó katolikus papságot elhatá­rolni kívánta." /1/ Az egyes püspökök papjaik áthelyezésével nehezítették meg a közösségek működését. Érthető ezek után, hogy amikor az állam 1976-ban a bázis­csoportok ügyét, legalábbis hivatalosan a hierarchia hatáskörébe utalta, azok kivétel nélkül bizalmatlanul fogadták a változást. A Magyar Katolikus Püspöki Kar, élén már az újonnan kinevezett Lékai Lász­ló bíborossal, 1976-os téli ülésén foglalkozott nyilvánosan első alkalommal a kérdéssel, az egyházi vezetők nyilatkozatukban elismerik, hogy "a II. Vatikáni Zsinat a lelkipásztori munka új módszereinek a keresését hasznosnak minősítette", de a veszélyekre is figyelmeztetnek, "mert a namisság lelke tévedésbe ejtheti még a választottakat is", arra kérik a csoportokat, hogy "hallgassák meg minden­kor a törvényes főpásztorok irányító szavát", "ez elősegíti azt is, hogy e ki­sebb csoportok nem szakadnak ki a helyi egyházközségből", "kizárják az elszektá­­sodás veszélyét". /2/ az elvi állásfoglalást követő gyakorlati lépés papok tö­meges áthelyezése volt, akik által a bázis az egyházi vezetéshez és a plébániák­hoz kapcsolódhatott volna. Érdemes megjegyezni, hogy az érintett lelkészek több­sége a ma már hivatalosan ünnepelt "regnumos" vonalhoz tartozott. A püspöki kar 1977-es tavaszi ülésén a bázis címére szóló figyelmeztetését megismételte: "A konferencia meg­erősítette legutóbb tett nyilatkozatát: csak olyan közösségek fejthetnek ki áldásos tevékenységet, melyek legutóbb a római Püspöki Szinódus szándékának megfelelően a hierarchiával együttműködve elismerik az egyházi taní­tó hivatalt, és az eddig bevált egyházközségi és lelkipásztori kereten belül kí­vánnak működni."/3/ A püspökök 1970 novemberében egy körlevéllel fordultak a­­ papsághoz, amelyben a lelkipásztori munka korszerű elmélyítéséről szóltak, és konkrét problémákat tártak eléjük a tanítás, a liturgia és az egyházfegyelem te­rületéről. Első helyen figyelmeztetnek az egyházon belüli szakadás veszélyére és ezzel kapcsolatban egy papi körökben született Írásból - "Lelkipásztori marke­ting" - idéznek, "amely a lelkipásztorkodás hatásos útját próbálja felkutatni", de kritikával illeti az egyház vezetőinek magatartását. Az Írás szerzője, Surányi György, azonban nem vállalta­ a neki tulajdonított idézetet, mely "tanulmányát té­vesen interpretálja, tévesen idézi és még tévesebb konklúziót von le a felállí­tott téves premisszákból"./d/ A báziscsoportok jelentős része nem értette, hogy mit jelentenek­­a­z egyházi vezetők túlzottan általános kijelentései és figyelmeztetései, hiszen a legtöbbjük több okból is magára érthette ezeket. Először: a főpapok megnyilatkozásait vala­mennyien gyanakvással fogadták, mert még túlságosan elevenek voltak a velük kap­csolatos negatív tapasztalataik, eddig sem a bázis utasította el a hierarchiát, hanem fordítva, és az utóbbiak még csak a jelét sem mutatták valamiféle enyhe önkritikának, sőt szemrehányásaikat továbbra is kizárólag az előbbieknek címez­ték. Másodszor, épp ily homályos és valamennyi csoportot érintő volt az a köve­telés is, hogy épüljenek be a helyi egyházközségekbe. Ahol olyan plébános vagy x­lőször a párizsi Magyar_Füz­et_ek_ 14-15. számában jelent meg, a NIF jegyzete sze­rint a szerző jelenleg külföldön tartózkodó teológus-növendék.

Next