Beszélő 16. (1986)

1986 / 16. szám

- 73 - bani /vagy szándékuktól függetlenül valójában csak annyit közölnek­, hogy Hj­odukna­kvellíth­etne-e lennie,11 követelésük tárgyához. Az alábbi példá­val azt szerbinán megmutatni, hogy olykor valóban csak ilyen értelemben beszélhetek er a nem kodifikált jogokról. Magyarországon az adóhatóság korlátlan diszkrécióval rendelkezik a maga kisiparosokk­al szemben. Az adó megállapításakor nem köteles a jöve­delmi bevallásra hagyatkozni, s ha eltér attól, nem köteles bizonyítani, hogy a tényleges jövedelem nagyobb volt a bevallottnál. Elegendő kije­lentenie, hogy szubjektív becslése szerint mekkorára rúgott egy-egy kis­iparos évi jövedelme, a becsült összeg alapján is megállapíthatja az adót. Ily módon az iparosoknak nem áll jogában vitatni az adó összegét, nem követelhetnek bizonyítékokat, nem cáfolhatják a hatóság ítéletét. Közgazdasági és igazgatási szakértők unos-untalan hajtogatják, hogy ez a helyzet előnytelen. A kiszolgáltatottság visszatartja a kisiparoso­kat a hosszabb távra szóló üzleti befektetésektől, és egyébként is tevé­kenységük korlátozására készteti őket. Ez pedig rossz a fogyasztóknak,és közvetve rossz az államnak, mert vagy maga lesz kénytelen megszervezni a hiányzó javak és szolgáltatások pótlását /amit rendszerint jóval kevésbé hatékonyan tesz, mint a magánkisipar/, vagy hagyja halmozódni a hiányo­kat, ami viszont elégedetlenséget szül. Továbbá minél inkább igaz, hogy az­­írdh­atóság a törvény fölött áll az adóalanyokkal szemben, annál in­kább igaz lesz, hogy ez utóbbiak igyekezni fognak a törvényes rend alá­ bújni a hatóság elől: a hivatali önkény csalást és korrupciót szül a má­sik oldalon. Ebből az érvelésből az következik, hogy a társadalom jobban járna, ha a kisiparosoknak jogában állna visszautasítani jövedelmük szubjektív fölbecsülését. De nyilvánvalóan nem következik, hogy joguk is van a til­takozásra. Joguk csak akkor lesz, ha az adózásukat szabályozó rendeletet megfelelően módosítják. Példánkban és minden hasonló esetben az egyén jogai eszközök vala­milyen hozzájuk képest külső, társadalmi cél megvalósítására /a jelen­­esetben ez a cél a minél jobb ellátás és a jogrend fönntartása/. Jogokat attól függően kapunk, hogy ez jól szolgálja-e a kitűzött célok megvaló­sítását. A törvényhozás céljai persze nem mindig azonosak a társadalom cél­jaival. Az eszközök megválasztásában is tévedhetnek a jogalkotók. A vi­szonyok változhatnak; a jogok egykor hatékony elosztása később társadal­mi veszteségekkel járhat. Ezért a hatályos törvényeket bírálhatjuk, in­dítványozhatjuk a módosításukat. De külső célok eszközéül szolgáló jogok tiszteletben tartását követelni csak attól a pillanattól fogva lehet, hogy a megfelelő törvények hatályba léptek. Addig csupán arról beszélhe­tünk, hogy célszerűbb volna elismerni bizonyos, még nem kodifikált jogo­kat, hisz az egyének nem tarthatnak igényt jogokra attól a társadalmi előnytől függetlenül, ami e jogok törvényi kimondásából származnék. Ebből az elemzésből nem következik, hogy minden jogunk ilyen. Meg­tudjuk viszont belőle, mi kell ahhoz, hogy egy jog ne ilyen legyen, azaz, milyen feltételek teljesülése esetén mondhatjuk, hogy valamihez jogunk van, jóllehet e jogunkat nem rögzíti törvény. Tegyük föl, hogy vannak előírások, melyeket nem azért kell megtar­taniuk egymással szemben az embereknek, mert akkor valamilyen, az elő­írás érvényesülésétől megkülönböztetett cél hatékonyabban érhető el, mint egyébként. Ezek az előírások tehát önmagukért köteleznek: az egyik­ személynek így kell viselkednie a másikkal szemben ahhoz, hogy viselke­dése egyáltalán erkölcsös legyen. Az ilyen előírások a morálisan megen­gedhető bánásmód minimális feltételeit rögzítenék. Tegyük föl továbbá, hogy egy-egy nyalábjuk jogokat alkot, cse­lekvési szabadságot ad az egyik embernek, kötelezettségeket ró más

Next