Beszélő 16. (1986)

1986 / 16. szám

­­76 - akár a törvény, akár a morál javára ítél, ne önkényesen tegye, hanem igazolja, hogy miért az egyiknek vagy a másiknak adott elsőbbséget. 5. Ezzel az első nyitott kérdést megválaszoltuk: egy jognak nem ok­vetlenül kell kodifikálva lennie ahhoz, hogy a bíróság köteles legyen ér­vényt szerezni neki. Nehezebbnek látszik a másik ellenvetés, melyet a kö­vetkezőképpen foglalnék össze. Az erkölcs végső kérdéseire - Mi a jó élet? Ki a jó ember? Mivel tar­tozunk embertársainknak? - különböző etikák egymással össze nem egyez­tethető válaszokat adnak. Nincs rá biztosíték, hogy egy társadalom va­lamennyi tagjának erkölcsi meggyőződéseit ugyanaz az etika rendszerezi és igazolja; különböző osztályokban, különböző vallási, kulturális, etni­kai közösségekben más és más morál hódíthat. Vagy két társadalom érint­kezési pontjain ütközhetnek össze idegen erkölcsi rendszerek. S ami az egyik morálban fog, a másikban esetleg csak ideál vagy éppcsakhogy meg­engedett, ha ugyan nem tilos. A totalitárius etikák szerint az ügy harcosának joga és kötelessé­ge, hogy minden eszközt felhasználjon a nagy fél útjában álló akadályok elhárítására. Senki életét, méltóságát, magánérdekeit nem kell, sőt nem is szabad kímélnie. Semmilyen más lojalitásnak nem kell, sőt, nem is szabad engedelmeskednie, csak amely az Eszméhez és annak inkarnációhoz - a Párthoz, a Vezérhez - fűzi. A liberális és konzervatív etikák sze­rint mindenkinek joga van az élethez, magánérdekei követéséhez - csupa olyasmihez tehát, ami a totalitárius ügy harcosát korlátozná jogai gya­korlásában, kötelességei teljesítésében. A konzervativizmus szerint az államnak joga, sőt, kötelessége vizsgálni és kordában tartani az egyé­nek magánerkölcseit, a liberalizmus szerint az egyénnek joga van az ef­féle beavatkozással szembeni védelemhez, amíg erkölcsi felfogásával nem árt más egyéneknek. A törvényadta jogokat nem érinti az erkölcsök változatossága. Min­den jogrendszerben vannak bizonyos szabályok, amelyek segítségével rá­­mutatás útján el lehet dönteni, mi törvény, és mi nem az. Magyarorszá­gon például azok a rendelkezések számítanak törvénynek, amelyeket az Országgyűlés megszavazott, a képviselőház elnöke ellátott a kézjegyével, és a Magyar Közlönyben kihirdettek. Bármilyen morális viták osszák is meg a társadalmat, a törvény semleges eljárással azonosítható. Szövege persze gyakran értelmezésre szorul, és vitás esetekben a rivális értelmezések ritkán mentesek morális előfeltevésektől. Ám elő­ször is, az interpretáció során idézett morális elvek nem lehetnek akár­milyenek, minimális követelmény, hogy összhangban legyenek az adott ál­lam törvényhozói és törvényalkalmazói gyakorlatával, a rsész törvényi anyaggal és a múltbeli bírói döntésekkel. És másodszor, ritkán fordul elő, hogy egy törvény annyira homályos legyen, hogy ne legyen temérdek biztos eset, amelyekben értelmezési viták nélkül megállapítható, hogy kinek milyen jogot ad. A biztos esetek sokaságában tehát mindenki számá­ra ugyanazok a kodifikált jogok, függetlenül attól, hogy milyen erkölcsi meggyőződést vall. Nos, úgy látszik, a morális jogok természete a következő dilemma elé állít bennünket: Vagy betölthetnek a morális jogok a kodifikált jo­gokkal analóg szerepet, ám ez feltételezi, hogy létezik a különböző eti­káktól független, külső mérce, amelynek alapján eldönthető, hogy melyik jogigényt kell minden embernek elismernie. Vagy nem létezik ilyen külső mérce, de akkor morális jogokról csak egy-egy etikán belül lehet beszél­ni, és minden morális jogigény csak azoknak a számára lehet érvényes, akik az azt alátámasztó etikának megfelelő morális meggyőződésen vannak. Az emberi jogok első elméletei tudvalevőleg azon a hiedelmen ala­pulnak, hogy a keresett kultúri m­éret megtalálható* az emberi természet 76 -

Next