Beszélő, 1990. július-december (1. évfolyam, 26-51. szám)

1990-11-24 / 46. szám - BESZÉLŐ - A nagy törvénymásológép

4 1990. november 24. A nagy törvénymásoló gép Mintha mi sem történt volna A múlt héten Antall József sorban tárgyalásra kérte az összes ellenzéki pártok vezetőit. Mint­ha a kormány valóban a kormányzás útját ke­resné, túl a hatalom megszerzéséért és megszi­lárdításáért vívott ádáz­­ és kijózanító vereség­gel záruló - küzdelmeken. A kormány sokáig, egészen pontosan a taxis­blokádig sűrű homályba burkolta működését, ám most, hogy e köd oszladozik, a törvényho­zásnak rá kell ébrednie, micsoda abszurd hely­zetbe került. S úgy tűnik, nincs különbség kor­mánypártok és ellenzék között, a kormány tevé­kenységéről egyiknek sem volt sokkal több sej­telme, mint a másiknak. Vagy 70, de minimáli­san 28 törvényt kellene megalkotni az évből hátralévő hat hét alatt (ebből leszámolandó a karácsony), ám ezeknek a törvényeknek a leg­nagyobb része még a bizottsági tárgyalás stá­diumába sem került, sőt, semmiféle formában nem került a törvényhozók kezébe. Az eddig beterjesztett és elfogadott törvénytervezetekről sorra kiderült, hogy valójában a kimúlt pártál­lam utolsó reform-erőfeszítéseinek maradvá­nyai, s a régi kormány­apparátusok keze nyomát viselik magukon. A most terítékre kerülő törvények is egyszerű reprodukciónak bizonyulnak, az előző miniszté­riumok jobb-rosszabb tervezetei, mintha mi sem történt volna. A bizottsági vitákon, vagy előzetes egyeztetéseken rendre kiviláglik, seb­tében gombostűzték a megváltozott méretre a régi modellt. A kormány politikai programja pusztán abban ölt testet, hogy a kinevezések és az ellenőrzés jogkörét igyekszik egy-egy módo­sítással, vagy egy-egy hivatal felállításával ma­gához vonni. A kormánypártok (már amelyik egyáltalán képes bekapcslódni valahogy a törvényhozási folyamatba - tisztesség ne essék­­) nem kevés­bé elképedve fogadják az eléjük kerülő kor­mánytervezeteket, mint az ellenzék. Úgy tűnik, alig van kapcsolatuk saját minisztériumaikkal. A választási kampányban bevetett Justitia-terv operacionalizálható elemeit például nyár óta nem sikerült átgyömöszölni a törvény-előkészí­tő kormányzati apparátuson. (Amiért van mit hallgatni a kormánypárti honatyáknak választó­iktól - nem irigylem érte őket.) Az abszurd helyzet tragikomikuma, hogy lassan hét hónap alatt sem sikerült megfosztani abszolút kiemelt nyugdíjától Grósz Károlyt és társait, holott egyetlen képviselő egyetlen sóhajtásával sem ellenzi ezt az aktust. Plakátok, szlogenek és népgyűlési szónokla­tok múltán a parlamentnek be kell látnia: a rendszerváltás nem is olyan könnyű dolog. S nagy-nagy kérdés, hogy nem írhatjuk-e ki a Ház kapujára: 1991-ben elmarad. Az Érzékelő program Akinek volt már dolga bírósággal - akár csak egy válóper erejéig -, bizonyára emlékszik a két nagy alvóbabára a bíró(nő) oldalán: ők a népi ülnökök, ők hivatottak képviselni ítélethozatalkor a dolgozó nép természetes jogérzékét. Amikor a bíró hozzájuk fordul, hogy van-e kérdésük, fejük oldalra billen - az álomi mozdulat nemleges válasznak vétetik. Időnként az egyik népi ülnök mégis felriad, s miután a bíróság, a közönség, de még a tettes is belefásult már a bestiális gyilkosság részleteibe, valamint a pszichológus-szakértő míves elemzésébe, váratlanul felszólítja a vádlottat. Csak azt mondja meg, hogy tehetett ilyet! Bírák, ügyészek, ügyvédek, mindenki egyetért abban, hogy a népi ülnöki rendszert meg kellene szün­tetni. Már maga a név is olyan anakronisztikus, mint egy Lenin tér a Szent Imre herceg útja tövében. A megszüntetéshez azonban ki kellene alakítani egy új bíráskodási rendszert: le kellene szűkíteni azoknak a bűncselekményeknek a körét, amelyek felett nem ítélkezhet egyes bíró, a fennmaradó ügyekben pedig más, működő módon kellene biztosítani a bírói döntés szakmai és társadalmi kontrollját. Egy átfogó bírósági reform kidolgozása azonban időigényes feladat, és a kormány, mint tudjuk, elfoglalt... Időközben azonban, a népi ülnökök megbízatása lejár, a bírák mellett pedig, a hatályos törvények értelmében, valakinek csak ott kell ülnie. Mi sem volna egyszerűbb, mint meghoszabbítani a létező ülnökök megbízatását Csakhogy a létező ülnökök nagy része már nem létezik: elhaltak, elköltöztek vagy otthon alszanak, új ülnököket kell tehát választani. Azaz módosítani kell a törvényt, hisz az, anno 1972, a néphatalom helyi szerveit, a tanácsokat bízta meg a népi ülnökök megválasztásával. A módosításnál mi sem egyszerűbb. A komputerbe betáplált törvényszövegből az okos gép kikeresi a községi (városi, kerületi) tanács kifejezést és beleírja: a települési önkormányzat képvise­­lő-testülete. A lényeg máris készen van, a többi kisebb módosítás már csak díszítés. Hanem az a baj, hogy a komputer csak a tanács szóra érzékeny. A pártállam többi intézménye nincs benne a memóriájában, így sem a gépnek, sem a kezelőinek nem tűnik fel, hogy a népi ülnököt tanácsi megválasztása előtt jelölni is kell. Márpedig ki más jelölhetne, mint a társadalmi szervezetek: a Népfront, a szakszervezet, esetleg a Magyar-Szovjet Baráti Társaság. Ma persze sok társadalmi szervezet van, bélyeggyűjtők, természetgyógyászok és macskabarátok - s semmiféle törvény nem tesz különbséget közöttük. Egyforma jogosultságuk van tehát a népi ülnökök jelölésé­re. Különleges jelölési felhatalmazást közülük - erkölcsi alapon - legfeljebb a Volt Elítéltek Véd­és Dacszövetsége, továbbá az Enyveskezűek Egyetemes Egylete élvezhet. Az értelmetlenségre Hack Péter (SZDSZ) idejében felhívta a figyelmet. Módosító indítványait azonban az Országgyűlés illetékes bizottságai elutasították. Jó esély van rá, hogy így fog tenni a jövő heti szavazáskor a Ház is. Vannak esetek, amikor sem meggyőződés, sem hagyomány, sem párt, sem személyes érdek nem motiválja a parlamenti többséget, s mégis­­ mintha nem érzékelnék az értelem szavát. Vajon miért? Lehet, hogy egyszerűen nincs benne a programjukban? -szeg Beszélő EGY KIS PÉNZ Ha Pálos államtitkárnak az a feladata, hogy az állam segítségét koordinálja a valóban el­nyomorított helyzetű egyházakhoz, és ebben benne van az egyházak költségvetési támoga­tásának elosztása is, akkor jelentős munkával kell megbirkóznia. Nem kétséges, hogy jelen­legi viszonyaik között az egyházak nem tölt­hetik be hivatásukat a költségvetés segítsége nélkül. De az állam pénzügyi helyzetében alighanem csökkenteni kell igényeiket. 1984-ben az egyházak állami támogatásá­nak összege 74,6 millió forint volt. A Né­­meth-kormány ezt jelentősen növelte: 1988- ban 102 millióra, 1989-ben 288 millióra. 1990-ben ez a pénz 308 millió forint, ami tu­lajdonképpen a tavalyi szerény karbantartása. A kormány a napokban eljuttatott az egyhá­zakhoz egy kimutatást, amelyben összesíti 25 bejegyzett magyarországi egyház, felekezet és vallási közösség 1991-es támogatási igényét. Ez összesen 4,5 milliárd forint, az ideinek majdnem tizenötszöröse. A római katolikus egyház 1,2 milliárdot kér, ám ez nem tartal­mazza a szerzetesrendek újjászervezéséhez, il­letve megerősítéséhez igényelt 1,6 milliárdot, s nem is az egyházi költségvetésben szerepel a pápa látogatására szánt állítólag 1,3 milliárd forint. (Ahogyan tájékozódtunk, egy államfő látogatása legfeljebb 100 millióba szokott ke­rülni, bár néha az igen fényűző vendéglátás is megéri, mert sok pénzt hoz az állam konyhá­jára Ilyen volt például a dél-koreai államfő, Ro Te Vu vizitje.) Oktatási intézmények nor­matív támogatására az egyházak összesen 407 milliót kérnek, a hitélet működési költségeire közel egymilliárdot. A liberális alkotmányjo­gászok szerint a vallás akkor szabad, az egy­ház és az állam akkor válik el egymástól, ha a hitélet független az állam pénzétől. Ma Ma­gyarországon ez elérhetetlen, de egyházaknak és államnak egyaránt célja lehet.

Next