Beszélő, 1991. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1991-03-09 /10. szám - OKTATÁS - Törk Monika: Hogyan lehet másképp iskolát csinálni? (I.)

28___________ 1991. március 9. Oktatás ják az egyetemen, főiskolán. A drámajá­ték technikájának elsajátítása ebben segít a pedagógusnak, de segít a srácoknak is az önkifejezésben. Ez is egy felkínált kompenzációs lehetőség. Nálunk szeren­csére van egy-két szakképzett drámape­dagógus. Beszélő: És mi a helyzet a 9. osztály­­lyal? Az általános iskola csak nyolcosz­tályos.­­ Bevezettük ezt a plusz egy osztályt, ide azok járnak, akik kétszer buktak, és elmúltak 14 évesek. Ez megfelel a dolgo­zók általános iskolájának elméletben, ezért is kaphattunk rá ideiglenes enge­délyt. Sajnos van rá igény. A dolgozók általános iskolájában egy héten kétszer van tanítás, a többi napon dolgozni kell. Az oda be-, illetve onnan kikerülő srá­cok nyakába iszonyú erővel szakad az önállóság, a szabadidő. Nálunk a kilence­dikesek az iskolában dolgoznak, máshol amúgy sem igen tudnának elhelyezkedni. Mindennap tanítás van délután, úgy, mint addig nyolc éven keresztül. Ez az egész napos elfoglaltság nem oldja meg ugyan a problémájukat, de legalább ke­zelni igyekszik. Jobb így, mint ha galerik­be tömörülve aluljáróznának. Legtöbbjük iszonyú családi háttérrel rendelkező fenegyerek. A kilencedikben csak önként jelentkezett pedagógusok ta­nítanak. A kilencedikeseinknek lehetősé­get, bizalmat adunk és egy tanévnyi időt, hogy éljenek vele. Ezalatt élnek is, felnőt­tebbek lesznek, felfogják a lehetőségeiket, amelyek egyáltalán nem rózsásak, és ta­lán együtt kitalálunk valamit. A srácok délelőtt dolgoznak, gombát termesztenek, karbantartják az épületet, vezetik az iskolai büfét. A bevételekből származó hasznot maguknak kell eloszta­niuk az általuk meghatározott szempon­tok szerint. Délután csak közismereti tár­gyakat tanítunk. Jövőre szeretnénk kísér­letként folytatni ezt a kilencedik osztályt. A meglévő tantárgyak mellé jó lenne kí­nálatbővítésül felvenni például a gyors- és gépírást, a segédmotorosi ismereteket, szabás-varrást, háziasszony­, „háziférfi"­­képzést. Beszélő: Mindez pénzbe kerül. Mi­ből? - Néhány vállalkozó szellemű és szak­értő szülő segítségével létrehoztunk egy „Alapítvány az iskoláért" cimű dolgot. Nem vagyunk és nem is akarunk alapít­ványi iskola lenni. Az oktatásügyet sze­rintem állami keretekben kell megoldani. Mi nem akarunk azért pénzt kérni, hogy a gyerek egyáltalán idejárhasson, hogy alapfokú oktatási ellátásban részesüljön. De hát az is nagyon fontos, hogy egy álla­mi iskola is tudjon annyit és olyan szín­vonalon nyújtani, mint bármely más for­máció. Nekünk arra kell a pénz, hogy a személyi, tárgyi feltételeinket javítsuk. Alapítványi pénzből állami feladatokat nem fizetünk, például az iskola majdani felújítása sem a mi dolgunk. De így lett zárt láncú videorendszerünk, számítógé­peink, és ebből oldjuk meg a továbbkép­zéseket is, a szabadidős tevékenységek bővítését és a pályaválasztás segítését. Van lehetőség a gazdasági vállalkozások­ra is, de alapelv, hogy a pénz az iskolából nem mehet ki. Egyébként a 9. osztá­lyunkat is alapítványi pénzből finanszí­rozzuk. Beszélő: Honnan kerül pénz az alapít­ványba? - Egyrészt pályázati pénzek és a gazda­sági vállalkozások haszna kerül be, más­részt a szülők áldoznak anyagilag. Az adományokat leírhatják az adóalapjuk­ból. Az alapítvány mint gazdasági egység ez idáig rendkívül jól működik, fizetett alkalmazottja nincs, a lelkes szülők vég­zik az adminisztrációt, ami egyelőre heti 3-4 órát tesz ki. Beszélő: Sehol semmi gond? - Tele vagyunk gondokkal. Most pél­dául abban mesterkedünk, hogy a hat új­palotai általános iskola akciószövetségre lépjen, és együtt kiugorjon a Gamesz atyai kezei alól. Majd mi gondoskodunk magunkról. Egyébként házon belül sem egyszerű. Néhányan még mindig azt gondolják, hogy az a jó iskola, ahol nincsenek prob­lémák, ahol csend van és nyugalom, ahol a tanár tanít, a tanuló meg tanul. A mi programunk ellenzéke egyelőre sértődött klikkeket alkot, és abban merül ki a de­mokratikus ellenvéleményük, hogy a múltamat hánytorgatják fel. Mert tudni­illik azelőtt az úttörőmozgalomban vol­tam funkcionárius. Beszélő: Hát akkor előre! Török Mónika Egy alsós mam­a: „Nem értek a pedagógiához, de a lányom imád idejárni. Nem megy valami fényesen a tanulás neki, több tárgyból is nagyon gyenge. De a tanítónő nagyon kedves, mindig azt veszi figyelembe, hogy az előző feleléshez képest mennyit javult a gyerek és mennyire szorgalmas. Ha valakinek a fia-lánya annyira fantasztikusan tehetséges, akkor vigyék el a szülei más iskolába, ahol zsenit csinálnak belőle. De a többségnek szerintem ez a jó hangulat kell. Nálunk otthon sincs valami nagy szigor. Azt mondják más szülők, hogy sokkal lassabban haladnak itt a tananyaggal, mint más iskolában. Miért baj ez? Az iskola nem lóverseny, a gyerekek sem lovak. Jó ez így. Hallgassuk meg az ellenzéket is! Egy felső tagozatos tanár: „Meggyőződésem, hogy így nem lehet iskolát vezetni. Természetesen szükség van a minél nagyobb tanulói szabadságra, de ezt ne keverjük össze a szabadosság­gal. Az igazgatónknak nincs átfogó iskolavezetési koncepciója. Az ugyanis nem koncepció, hogy az alsó tagozatban felbontjuk az órakereteket, hiszen ez eléggé általános jelenség, azonkívül a pedagógiai pszichológia is ezt tartja helyesnek. A felső tagozatban szerencsére még megőriztük a tagozatokat, de mi lesz, ha ez a korosztály elvégzi a nyolc osztályt? Úgy látom, akkor valamiféle minimálprogram indul be a magas szintű oktatás elve helyett. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy 10-14 éves tanulónak akkora az elszántsága és az akaratereje, hogy majd önmagától, a saját szabadidejéből különféle órákat vesz fel pluszban. Megfelelő követelményekre igenis szükség van, máskülönben parttalanná válik az egész oktatás. Ez hozzáértés kérdése a vezetés részéről, a formabontáshoz nem árt talán megismerkedni a formával is. A 9. osztály alapjában nem lenne rossz dolog, de erre a feladatra már van megfe­lelő intézmény, a Dolgozók Általános Iskolája. Az a tanuló, aki 16 éves korára már kétszer bukott, és még mindig nem volt képes elvégezni a nyolc osztályt, nem való a normális általános iskolába. Igenis rontja a morált. Az nem lehet elérendő cél, hogy majd itt ellébecolunk még egy évet, dolgozgatunk egy kicsit, pénzt is kere­sünk az iskolán, aztán majd felvesszük a munkanélküli-segélyt, hiszen már volt munkaviszonyunk... Ezt nem tehetjük meg a többi tanulóval. Az alapítványi pénzeket nem a szórakozásra, a szabadidőre kellene elkölteni, van itt elég feladat, fel kellene újítani a tantermeket, padokat venni, kifesteni. Ez nemcsak az állam dolga, hiszen mi töltjük itt a munkanapunk egyharmadát, hát szebbé, otthono­sabbá kell tennünk a környezetünket."

Next