Beszélő, 1991. április-június (2. évfolyam, 14-26. szám)

1991-04-13 / 15. szám - VITA - Donát Ferenc: A tisztiorvosi törvény kapcsán

□ tfcs^Kij­cS—­ Rendkívüli helyzet? Úgy gondolom tehát, vészjóslóbb most a parlamentellenesség, mintsem hogy köny­­nyű szívvel zárójelbe lehetne tenni a meg­­választottság legitimitásának elvét. Ezt még akkor is súlyos megfontolásnak vé­lem, ha a hatpárti prominenciák végül vél­hetően csupán másodrangú kérdésekben jutnak dűlőre egymással, és nem fogják tudni átvenni a kormány és a parlament szerepkörét. Ám nézzük meg a mérleg má­sik serpenyőjét: biztos-e, hogy - amint a hatpárti ötlet kiindulópontjaként állítják-a kormánykoalíció működésképtelen, és emi­att rendkívüli helyzet állott elő? Szerintem tá­volról sem biztos! A felvetés ugyanarról a tőről, ugyanab­ból az elégedetlenségből fakad, mint a nö­vekvő pártellenesség és a művi össznemze­­tiség követelése. Kis Jánosnak persze felel­nie kellett valamiképp a szabaddemokrata­tagság jogos türelmetlenségére. A szabad­demokrata­ program - ebben magam is hi­szek - jobb, mint a koalíciós program, amely eredetileg csak egymással össze­egyeztethetetlen elemek formájában léte­zett, és csak menet közben, nyilvános koalí­ciós csatákban kristályosodik ki. Ennek lé­nyege a bekerítés: előbb kielégíteni a kárpót­­landók igényeit, aztán visszatérni '47-ből a jelenbe. Igaz, ez a kikristályosodás egy tel­jes évet vett igénybe, nem kerülhettek idő­ben terítékre a sürgető gazdasági kérdések. De most épp úgy néz­ ki, lesz kárpótlási tör­vény, amely ugyan nagy bürokráciát moz­gat meg és komoly költségekkel jár, de is­merve, hogy a kisgazda földfoglaló botrá­nyok ellenére a gazdák valójában a szövet­kezeti törvény korábbi módosításait sem használták ki - és nem mutatnak különö­sebb a hajlandóságot a téeszek szétrobban­­tására -, azt sem állíthatjuk, hogy a mező­­gazdaságot a működőképtelenség réme fe­nyegeti. Felemésztette a Ház energiáit az önkormányzati vita is. Tavaly nyáron tud­niillik hatpárti megegegyezés teremtett rossz kompromisszumot az MDF-es centra­lista és az SZDSZ-es autonóm felfogás kö­zött; nemcsak Budapest miatt keletkezett huzavona, hanem amiatt is, mert az egész közigazgatás szabályozásában vérátöm­lesztést kell végrehajtani. Most­­azonban, úgy tűnik, ez a kérdés is nyugvópontra jut, bár kétségkívül nem a szabad demokrata ízlésnek megfelelően. A főispáni eszmét, ha köztársasági megbízottak és dekoncentrált hivatalok formájában is, de lassanként visszacsempészi a koalíció. A fővárosnak kellemetlenül sokat kell alkudoznia a kerü­letekkel. Mindez azonban megint csak nem jelenti feltétlenül a kormányzás működés­­képtelenségét, bár jelenti annak nagyobb költségeit, ésszerűtlenségeit, és hogy párt­alapon - és persze a pártokfelettiség botját forgatva - verik el a port a szabad demok­rata főpolgármesteren. Mármost ha a hat­párti ügymenetben megint elővesszük a kárpótlási és az önkormányzati kérdést - mint ahogy az SZDSZ, illetőleg a Fidesz óhajtja -, vajon nem ugrunk-e vissza egy évet, nem veszi-e kezdetét megint a hatal­mi csatározás? Jogos az az aggodalom, hogy a kormány eztán sem fog tudni ellenállni a koalíción belüli populista nyomásnak, hogy tehát nem lesz ereje megtenni a szükséges vál­ságkezelő lépéseket. Csakugyan rendkívüli helyzet állhat elő, nem árt tehát felkészülni az esetleges kormányváltásra. De egyelőre nincs rendkívüli helyzet: bár a kormány bak­lövést baklövésre halmoz (lásd Zwack­­ügy), a gazdaság úgy-ahogy a helyén van. Kapni árut a boltokban, és ha kifogásolható színvonalon is, de működnek a közszolgál­tatások. Sőt, az elmúlt évben - a nemzeti jövedelem és az életszínvonal csökkenése ellenére - valóságos strukturális változás is végbement a gazdaságban, a szovjet-ma­gyar kereskedelem megcsappant, de jelen­tős mértékben sikerült ezt nyugati export­tal pótolnunk. Igaz, felpöröghet az infláció (a szakértők szerint épp ennek határán va­gyunk), de igen nehéz volna megmondani, hogy e veszélyt milyen mértékben fokozza a kormánykoalíció összetétele. Hasonlóan bonyolult a privatizáció gyorsaságának kérdése: az SZDSZ politikája e téren bizo­nyára eltökéltebb volna, ám a feladat min­denképpen irdatlanul nagy, a kapitalista fellendülésre mindenképpen várni kell, s számolni kell közben a növekvő szociális feszültségekkel is. Liberális riválisok Nem biztos tehát, hogy az erendszerből örökölt nyomorúság oly rendkívüli hely­zetnek értelmezendő, ami miatt érdemes volna megtépázni a parlament amúgy is in­gatag tekintélyét. És hadd térjek ki még Bauer Tamás egy mellékes érvére: szerinte annak kedvéért is el kell fogadni a Fidesz javaslatát, hogy mérsékeljük a rivalizálást a liberális pártok között. Valójában a Fidesz­­javaslat jórészt épp e rivalizálás jegyében született. A fiatalok korábban a két legna­gyobb párt pillanatnyi viszonyától függően hol az elvált szülők viszálykodását, hol az­ MDF-SZDSZ-paktumot nehezményezték. Most az összeborulási közkívánalomnak engedve gyarapítanák közkedveltségüket, és az a reményük, hogy elégtételt vehetnek a paktumért, újból elővehetik annak kifo­gásolt pontjait. Az idősebbik liberális test­vérre komoly nyomás nehezedett, hogy be­letörődjön az ifjú prominensek pártok felet­ti kezdeményezésébe: ha nem teszi, máris zsebre teheti a vádat, hogy a hatalomra tör (micsoda szégyen!), és emiatt vetette fel a kormánykoalíció válságának kérdését. Hogy kivágja magát a kutyaszorítóból, az SZDSZ-ügyvivőtestület azt javallotta, hogy egymással szemközt foglaljon helyet a koa­líció és az ellenzék, és csak kormány-előter­­jesztésekről folyjék a tárgyalás. Az ügyvi­vőtestület tehát őrizkedik a kormányerők­kel való egybemosódástól, és reméli, hogy az esetleges hatpárti kudarc visszaháram­­lik a Fideszre. De kire háramlik vissza a parlament legi­timitásának kudarca? Eörsi János Vita 27 1991. április 13. A tisztiorvosi törvény kapcsán Születését követően 55 évvel főnixként életre kelt az 1936/IX. törvénycikk, mely a hatósági orvosi szolgálatról rendelkezett. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló törvénytervezet beterjesztői nem hagytak kétséget afelől, hogy miként viszonyulnak a '36-os törvénycikk hagyományához. Az eredeti törvény forrásvidéke a Gömbös­­éra. Ahhoz, hogy e „szűk szakmai" jellegű tel keletkezését történelmi vonulatában lássuk, az alábbi tények ismerete szükséges. Gömbös 1935 szeptemberében Berlinben titkos egyez­séget kötött Göringgel: két éven belül olyan rendszert honosít meg, amely minden tekintet­ben a Harmadik Birodalmat másolja. Az ellen­zéki koalíció (konzervatív-liberálisok, szociál­demokraták, legitimisták) feje és vezérszónoka Bethlen István volt, aki emlékiratában Gömbös­nek tulajdonítja, hogy ez idő tájt a politikai élet irányítása titkos társaságok (MOVE, E. K. SZ., Wolf-féle keresztény liga) kezébe jutott. Ezek működése végső soron előkészítette a nyilaske­resztes pártok színrelépését. Mindezt figyelem­be véve meglepetésre tarthat számot a dr. Sur­ján László által beterjesztett törvénytervezet és az 1936/IX. te. összehasonlítása. A jelenlegi tör­vény a pénzeszközök és a hatáskör centralizá­cióját tekintve meghaladja elődjét. Az 1936/IX. te. szerint a tisztiorvos a főszolgabírónak és a megyei, városi polgármesternek a szakközege (2. §). Az illetmény és a dologi szükségletek terheit a város viseli, ugyanakkor a helyi köz­­igazgatási bizottságnak fegyelmi jogköre van a tisztiorvos felett. A most törvényerőre emelt tervezet elvá­lasztja az önkormányzattól a területi köz­egészségügyi feladatot. Felvetődik a kérdés: miféle célokat szolgál az önkormányzati ha­táskör csökkentése? Miért hierarchizálják még több szinttel az orvosi ellátás irányítását? Mi­ért e sietség, miközben az eü. intézmények működését tulajdonjogi, finanszírozási kérdé­sek szabályozatlansága bénítja meg? Miért nem előzte meg a parlamenti beterjesztést széles körű vita? A tervezet indoklása az ön­kormányzatok hatáskörének lokális jellegét állította szembe a népegészségügyi feladatok országos méreteivel. Az nyilvánvaló, hogy sem fertőzés, sem savas eső nem áll meg a kerület határán, mégis koncepcionális hiba, hogy nem építenek a helyi érdekeltség pótló­lagos erőforrásaira. Ez a törvény szinte az összes egészségügyi terület feletti hatáskörrel bízza meg azt a tisztiorvosi hálózatot, mely a Köjál szakembereire épül, akiknek viszont eh­hez sem képzettségük, sem gyakorlatuk nincs. A minisztériumon belül és kívül is az irányítás újabb szintjei épülnek be a hierar­chiába, hiába deklarálja a kormány az ellenke­zőjét: „merev, sokszintű hierarchia és a túl­szabályozás ...jelentősen rontja az ellátás ha­tékonyságát." Emögött az a rövid távú pártérdek húzódik, mely az önkormányzatokat panaszirodákká szeretné átalakítani. Ezért is volt oly sietős, ezért nem került előkészítése idején a nyilvá­nosság elé, ezért adja fel oly könnyen mind az irányítás, mind a pótlólagos területi erőforrá­sok lehetőségeit. Donáth Ferenc

Next