Beszélő, 1991. április-június (2. évfolyam, 14-26. szám)

1991-05-11 / 19. szám - OKTATÁS - Török Monika: Hogyan lehet másképp iskolát csinálni III.

38 1991. május 11 Várhegyi György (az iskola igazgatója), Szeszler Anna (az elemi tagozat vezetője) és Nagy Sz. Péter (a középiskolai tagozat megbízott vezetője) beszél arról, ők hogyan csinálnak iskolát. Szeszler Anna: Rengetegen jelentkeznek a közvetkező tanévre az elemi tagozatra is. Kénytelenek leszünk válogatni, de minőségi sze­lekciót nem akarunk. Elsősorban a saját óvodánkból érkezőket ve­szünk majd fel, aztán azokat, akiknek a testvére már idejár, és azo­kat, akik egy évet vártak a bekerülésre. A többi helyre - úgy, mint erre a tanévre - ismét csak jelentkezési sorrendben bárki bekerülhet. Annak ellenére, hogy nem szelektálunk, az elképzelésem szerint elit iskolát fogunk csinálni. Méghozzá azért, mert odafigyelünk minden egyes személyiségre, a lehető legtöbbet kihozzuk belőle. Óriási teljesítmény ezt elérni, az elitet a szónak ebben az értelmében használom. Nagy Sz. Péter: A most indult hetedikes évfolyamunknak nem volt felvételije, mindenki bekerülhetett. De a többszörös túljelentke­zés miatt kénytelenek leszünk bevezetni magyarból és matematiká­ból a felvételi vizsgát. Már most is elit iskola vagyunk. Két szempontból is jót és érdeke­set csinálunk. Egyrészt a hagyományos tantárgyakban szeretnénk eredményt elérni, ehhez nagyon jó tanáraink vannak, akik a speciá­lis tananyagot a saját elképzeléseik és tanterveik szerint tanítják. Másrészt a kettős identitáshoz kötődő tantárgyakra is hangsúlyt fektetünk. Ehhez a gyerekek ismeretanyagot kapnak, amit aztán vagy elfogadnak, vagy nem. Kötődést senkire nem erőltetünk. Vé­gül is minél többfajta kultúrát megismernek, annál szélesebb lesz a látókörük. Hogyan lehet másképp Szeszler Anna. Nem vettünk át pedagógiai módszereket, progra­mokat teljes egészükben. Az összes forgalomban lévő taneszközt megismertük, és kiválasztottuk a nekünk leginkább megfelelőket. Az órarendünkben az állami iskolákéhoz hasonlóan szerepel az anyanyelv, a matematika, a természetismeret, a mozgás, a zene. Ezeket a képességek köré csoportosítva tanítjuk. A nem hagyomá­nyos tantárgyakon belül a tradíciókat és a nyelvet Vető Eszter izrae­li pedagógus tanítja, ottani tanterv és módszer szerint, a gyerekek hazulról hozott ismereteire, érdeklődésére és beállítódására figyel­ve. Ehhez speciális tankönyveink vannak. Félévkor kezdtek a gyerekek angolul is tanulni. A nyelvtanulás nálunk nem pusztán éneklésből és mondókák mondogatásából áll, másfél hónap alatt a gyerekek eljutottak oda, hogy mondatokat tud­nak használni angolul. Mozgásfoglalkozást mindennap tartunk, ebből egy az úszás, té­len a korcsolya. Sajnos tornatermünk nincs, kétszer egy héten beju­tunk a szomszéd iskoláéba, a többi szabadtéri mozgás. Az ének-ze­nei nevelést is igazi profi végzi, saját tanterv, tanmenet és tananyag szerint, Bánki Vera a Tanítóképző Főiskoláról. Várhegyi György: A középiskolai tagozat jelentősen eltér az álla­­­mi iskoláktól. A curriculum kidolgozásában igen neves szakem­berek voltak a segítségünkre. Természetismeret tantárgyblokkban Marx György, Csányi Vilmos, Nahalka József, Havas Péter és má­sok; a történelem-filozófia-társadalomismeret-szociológia-politoló­­gia-közgazdaság-tudomány témacsoportban Gerő András, Szalai Júlia, Bencze György; matematikában Pósa Lajos és munkatársai; informatika-számítástechnika tárgyban Vámos Tibor akadémikus, Surányiné Benedikt Vera; a magyar irodalom-művészet-vizuális és zenei kultúra témacsoportban Eörsiné Hajdú Mariann, Bánréti Zol­tán, György Péter; zsidó történelemben pedig Turán Tamás. Ők az iskolának olyan munkatársai és külső szakemberek, akik a mi peda­gógusainkkal együttműködve hat év alatt fejlesztik és próbálják ki ezt a sajátos tantervet. Szeszler Anna: A két elemi elsős osztályunkhoz két-két tanító és egy ún. „speciális" pedagógus van. A tanítók időbeli átfedéssel dol­goznak, a speciális pedagógus pedig egy-egy óráról emeli ki az ilyen vagy olyan szempontból különleges gyerekeket. Ez korrek­ciót, korrepetálást és tehetséggondozást is jelent. Nálunk nincs időbeli korlátozása az óráknak, nincs csöngetés, mert tudjuk-látjuk, hogy egy-egy tevékenységformából mennyi elég a gyerekeknek. A pihenésről sem a megszokott szünetekkel gondoskodunk csupán. Az a szerencsénk, hogy az osztálytermeink nagyok. Az egyik felükben vannak az asztalok és a székek, a másik­ban pedig szőnyegek, matracok, párnák: ha a gyerek fáradt, bármi­kor lepihenhet. Egy osztályon belül gyakran tíz-tizenkétféle tevékenység is fo­lyik, de ez csak a tanítónak nehéz feladat, a gyerekek megtanulnak oktatás -6

Next