Beszélő, 1991. október-december (2. évfolyam, 40-52. szám)

1991-10-05 / 40. szám

2 1991. október 5. Román József: Lánctöröld - Mese hab­bal?. Könczöl Csaba: A „sivatag" és az ő­ „oázisai" (Beszélő­, 1991.39. szám) Művészek / Bomlasztok Román József a Kádár-korszak értelmiségi vi­selkedésformáit elemző cikke, illetve az arra adott Könczöl Csaba-válasz pontos és tisztességes vita volt. Könczöl érzékenyen rátapintott Román állí­tásának legkérdésesebb pontjára: miben is álljon a totális diktatúrában az ellenállás. A vitához csak egy, de - megítélésem szerint - alapvető fontossá­gú megjegyzést tennék a téma kutatójaként. Román felsorolja jó néhány kiváló ember ne­vét, akiket valóban összefűzött vagy a barátság vagy a kollegialitás, vagy épp a mozgalomban való együttes ténykedés, amint alkalmanként az Európai Iskolához való szorosabb vagy távolabbi kötődés. Kitűnő emberekről van szó, egy részüket személyesen ismerhettem, többet munkáik alap­ján. Ők azok, akik ott voltak 1974-ben pl. Bálint Endre műtermében, s ez lett volna az a csoport, amely „a maga sajátos eszközeivel szintén bom­lasztotta a rendszert". S ennél a mondatnál kelle­ne megállnunk. Ezek az emberek ugyanis művészek és gondol­kozók voltak, akiknek munkája meglehet, mellé­kesen még a rendszert is bomlasztotta, de akik egyszerűen kívül-, avagy máskor felülálltak azo­kon a dimenziókon, melyekbe most visszamenő­leg Román őket beleszorítaná. Bizony, mondom, Bálint Endrétől Lossonczy Tamásig - s lenne jó néhány remek nev - e kiváló, valóban gyakran antikommunista, hibátlan baloldali emberek kö­zül egy sem sejtette - amint tartok tőle, hogy maga Román sem -, hogy a rendszert érdemes lenne bomlasztani, mert amint senki, ők sem hitték, hogy az nem örök. Könczöl is idézi Petrit, aki ekkortájt - holott ő ráadásul tényleg ellenállt - így írt: „Örök vagy! / kiáltottam ezerszer, suttogtam rémülten: / örök vagy." S bizony, a mondat alanya nem egy nő, hanem a Kín Városa volt, melynek a költő így bó­kolt: „te helyrehozhatatlan roppant nehézkedés!" (Megvilágosul.) S mindennek olcsó megfejtéseként talán magát a Rendszert érthetnénk. De miért ilyen fontos ez? Épp azért, mert olyan kitűnő ember, mint Román József, olyan kitűnő és kiváló művészeket, mint az általa felsorolt név­sorban olvashatóak, egy olyan tudat képviselői­ként és terjesztőiként tüntet fel, amilyenről akkor­tájt nem volt szó. S ez a politikai ellenállás tudata. Eme kiváló férfiak és asszonyok nem bomlasztani éltek, hanem alkotni. Kifejezetten azt szerették volna, ha művük éli túl a rezsimet, nem hihetvén abban, hogy végül - mint ez egyikük-másikukkal megtörtént - ők maguk is túlélik azt. Ezért aztán sorra megkötötték azokat a jogos és bölcs, teljesen értelmes kompromisszumokat, melyeket meg kel­lett kötniük ahhoz, hogy művészként létezhesse­nek. Én ebben semmi kivetnivalót nem látok, mon­dom, minthogy azt hitték, hogy a rendszer örök, ergo kommunikálniuk kellett a rezsim különböző szintű képviselőivel, Aczél Györggyel, aki ellenál­lás ide-oda, e csoport több tagjával személyes isme­retségben és jó barátságban lévén, alkalmanként so­kat segített rajtuk. Ha ezt ma letagadjuk, akkor az ő bátor és szenvedélyes művészéletük ellen vétünk a csendes hazugsággal. Volt Bálint-ügy, de Bálint Kossuth-díjas művészként halt meg. Volt mindaz, amiről Román beszél, de volt más is. Én nem mon­dom, hogy ezek az emberek nem éltek nehéz életet, épp elég súlya volt civil sorsuknak. És van bennem egy szörnyű félelem: Román elébemegy egy országos igazolási, majd igazolta­­tási rohamnak, amelyben ellenállóvá kell tenni mindenkit, akit át akarunk menteni a fogunk kö­zé szorítva. Azt hiszem, bármily tisztességes is szándéka, a Kónyától-Csurkától való félelme rossz tanácsadó. Miért is rettennénk meg tőlük? Miért kezdenénk el az ő sémáikban gondolkozni? VisszaBeszélő Miért csinálnánk úgy, mintha bárki is érlelte vol­na magában a rendszer szisztematikus bomlasz­­tásának értelmes tervét? Életüket nem a politikai ellenállás vezette, hanem a nagy művészet. A Ká­dár-rendszer összeomlott, és a képek megmarad­tak. És ez a mi igazi hagyományunk, nem a bár­mily nemes szándékkal, de összehordott, civili­zált ellenállási mitológia, amelyek mindegyike csak arra vezet, hogy a túloldalon még újabbak jelentkeznek. Miért nem mint művészekről beszé­lünk róluk? Ezek az emberek nem voltak ellenállók. Művé­szek voltak, élő, félreismerhetetlen sajátosságú lé­nyek, a Halotti Beszéd a megismételhetetlenség feletti fájdalom. De ez csak akkor érvényes, ha épp azokból, akiket a legjobban szerettünk - ezút­tal mi­­ nem faragunk hazug szobrokat. György Péter Upor Péter: Szerecsenmosdatás (Beszélő­, 1991. 37. szám) Örömmel olvastam szeptember 14-i számuk­ban a Szerecsenmosdatás című cikket, ami igazol­ja régi sejtésemet: a Fővárosi Fürdőigazgatóság helyzete nem annyira siralmas, hogy az a nagy­arányú áremeléseket indokolttá tenné. Mint a Lukács-uszoda régi, rendszeres látoga­tója, tanúsíthatom, hogy a drasztikus jegyáreme­lés és a kedvezményes bérletek megszüntetése óta az uszoda látogatottsága legalább a felére csökkent. Az idei nyár legmelegebb napjaiban - sőt vasárnap is - mindig lehetett üres heverőt ta­lálni a fenti napozóban, ami legalább húsz éve nem fordult elő. De ugyanez a helyzet a többi uszodában és strandokon is - amint azt ismerőse­imtől hallottam, így felmerül a kérdés, hogy az áremelés egyál­talán hozott-e többletbevételt a Fürdőigazgató­ságnak? Ezzel szemben a forgalom csökkenése a kabino­­­sok borravaló bevételét is erősen megnyirbálhatta. Ennek lehet a következménye, hogy az uszodában állandó kabinoshiányra panaszkodnak, ha valame­lyik vendég szólni merészel az öltözők elhanyagolt (piszkos) állapota és egyéb kényelmetlenségek mi­att, így a fürdők eddig sem nívós szolgáltatásai az áremelés következtében nemhogy javultak volna, hanem még jobban lezüllöttek. Jó volna megvizsgálni az idei nyár forgalmát és árbevételét, összehasonlítva az elmúlt évek ha­sonló időszakával. Könnyen kiderülhet, hogy az áremelés nem hozott többletbevételt, de lezüllesz­­tette az amúgy is gyenge szolgáltatásokat, és ami a legfájóbb, a társadalom széles rétegeit megfoszt­ja a fürdőzés, sportolás lehetőségétől. Dr. Kováts Anna Iványi Gábor „A Krisztus amikor eljő­, tehet-e majd több csodát azoknál, amelyeket tett?" (Beszélő­, 1991. 34-35. szám) Tisztelt Lelkész Úr! Bár katolikusnak születtem, az izraelita hitel­vekkel rokonszenvezem, így nem érzem elfo­gultnak magamat pápaügyben. A pápalátoga­tásról a Beszélőben írt cikkének van egy olyan része, amit értelmetlenül és feleslegesen sértő­nek találok. Az Antikrisztusról szóló szakasz­ban Ön párhuzamot vont a protestáns teológia Antikrisztusai - a pápák, jelesül II. János Pál­­ és a legújabb kori történelem visszataszító tö­meggyilkosai, Sztálin és Hitler között, mind­össze arra építve, hogy utóbbiakkal kapcsolat­ban egyesek szintén az Antikrisztus kifejezést használták. Ez az összehasonlítás olyan képte­len és elfogadhatatlan, hogy ellenérzést kelthet írása többi, véleményem szerint helyes tétele iránt is. Cikke elején Ön büszkén hivatkozik li­berális mivoltára. Semmi sem állhat távolabb egy szabadelvű közírótól, mint az övével ellen­tétes nézetek gyalázása, és az ilyen nézeteket valló emberek megsértése. Zagyvai Péter m~~* * ■+■ w ■“ “■ Kedves Zagyvai úr! Megköszönve levelét egyúttal hadd igazítsam ki két félreértését. Egy megjegyzését pedig szíves engedelmé­­vel visszautasítom. Az a fél mondat, mely alapján úgy véli, hogy az ön által kifogásolt írás szerzője alaptalanul, de „büszkén hi­vatkozik liberális voltára", így hangzik: „...el akarta tá­volítani a keresztvizet rólam és bármiféle liberálisokról". Hogy ön ezt a néhány szót liberális büszkélkedésnek vél­te, mutatja, hogy bizony egy kicsit hajlamos arra, hogy többet, mást lásson, mint amit a betűkben lévő szellem takar. Nem felel meg a valóságnak az sem, hogy Sztálin, Hitler és II. János Pál között párhuzamot vontam vol­na. Ezt ön tette meg, félreértve soraimat, melyekben csupán annyit állítottam, hogy „minden korban bár­mely körből kerülhetnek ki maguknak isteni hódolatot követelők vagy elfogadók". Ez a veszély sokakra leselke­dik (önre is, rám is), és ezért szabad és kell beszélni róla. Határozottan (noha barátsággal) visszautasítom, hogy írásommal az enyémmel ellentétes nézeteket gya­­láztam volna, vagy a más véleményű embereket eltérő véleményemmel sérteni akartam volna. Tisztelettel köszönti: _______ Iványi Gábor FELHÍVÁS! KÉSZÜL A SZAMIZDAT-BESZÉLŐ 27 SZM/JANAK JEGYZETEKKEL, ANNOTÁLT NÉVMUTATÓVAL ELLÁTOTT ÖSSZKIADÁSA. Kérjük mindazon szerzőket, akik álnéven, betűjellel,­­s esetleg név nélkül publikáltak, segítsenek nekünk így szerzőségük felfedésében írják meg LEGKÉSŐBB OKTÓBER 15-ig, melyik számban melyik cikket s miként jegyezték vagy éppen nem jegyezték REVÍZIÓ W11.

Next