Beszélő, 1991. október-december (2. évfolyam, 40-52. szám)

1991-12-21 / 51-52. szám - OKTATÁS - Török Monika: Mondd, fiam, te cigány vagy

Mondd, fiam, te Osztálynaplóval legtöbbünk csak úgy ke­rült kapcsolatba élete során, hogy az iskola­­abban szorongva leste, vajon hol nyílik ki p­edig jó dolog az osztálynapló. Belevezetik a diákok nevét, születési adatait, szülei nevét és végzettségét, munkahelyét. Idekerülnek még az érdemjegyek, a dicséretek, az intők is. Fontos dolog az osztálynapló. Az osz­tályfőnöknek például azért, mert jópofa sta­tisztikákat lehet (és kell) belőle csinálni. Van is néhány speciális oldala az osztálynapló­nak e célra: Összesített Statisztikai Adatok. Az egyik ilyen negyvenrovatos táblázat a pedagógus halmazelméleti felkészültségét teszi próbára. A címe: Tanulólétszám-ada­tok. Lehetne ez hendikeplista is. Ide kell be­vezetni az iskolalátogatás alól felmentettek létszámát egészségveszélyeztetés, külföldi tartózkodás és egyéb rendkívüli ok szerint részletezve. A következő rovatok az értelmi, a látás-, a hallás-, a mozgás- és a beszéd­fo­gyatékosság miatt részben felmentettek lét­számát hivatottak megörökíteni. Majd jön­nek a heti hatórások, a kijelölt iskolába áthe­lyezett visszamaradottak, a testnevelés alól felmentettek, a könnyített testnevelésben részt vevők, a gyógytestnevelésben részesülők. Ezt követve a „súlyosabb esetek" (gondo­lom, fontossági) sorrendben: veszélyeztetett, cigány, állami gondozott . Tapasztalt pedagógusoknak nem problé­ cigány vagy­ ma kitölteni a rovatokat. Hogy állami gon­dozott-e a gyerek, könnyű eldönteni. Ha meg piszkos a térde, láthatóan éhezik, kék­zöld a szeme alja és nincs felszerelése­­ ve­szélyeztetett. Viszont jó néhány pedagógusnak komoly lelkiismereti problémát jelent egy tanulójá­ról dokumentálni, hogy az cigány. Pedig a hatályos jogszabályok anyagilag is érdekelt­té teszik ebben: meghatározott „darab­szám" felett „cigánypótlék" jár. (A veszé­lyeztetettek után nem jár „veszélyességi pótlék".) Tisztelettel és őszinte kíváncsisággal kér­dem a nálamnál tapasztaltabb pedagóguso­kat: mi alapján döntik el, ki a veszélyeztetett? A gyermekvédelmista megkeresése alapján? Saját tapasztalatból? És első osztály elején? Ami még ennél is jobban érdekel: hogyan derül ki egy gyerekről, hogy cigány? Lát­szik? A gyereken? Vagy a szülőkön? A bőr­szín? Hányas színfaktor? Koponyatípus? Arcberendezés? Mérik vagy saccolják? Mi van a szőke cigányokkal és a „félvérekkel"? Persze lehet, hogy az osztályfőnök egész egyszerűen megkérdezi: Mondd, fiam, te ci­gány vagy? És mi történik, ha a „nyilvánvaló­an" cigány gyerek azt válaszolja, hogy nem?! Akkor is ebbe a rovatba kerül? És mindenki más is, akit az osztályfőnök annak vél? TÖRÖK MONIKA 41 1991. december 21. Oktatás­ ban sikerrel megvédte saját tantervét az egyesület elnökével szemben - a követke­ző félévben hallgatói nem látták viszont. Dér Katalint - miután tanszékvezetőjével, Töttösy Csabával, aki egyesületi tag, egy szakmai természetű kérdésben összetű­zött - eltávolították. Szerényi Iván pedig egy tanszéki értekezletet követően (me­lyen hallgatói is részt vettek, s ő a tanszé­ki önállóságról, a diákok tanszéki ügyek­kel kapcsolatos lehetséges jogairól be­szélt) „lemondott" tanszékvezetői megbí­zatásáról; most szaktanácsadóként szere­pel, ami annyit jelent, hogy szolgálataira nem tartanak igényt, csak a nevére. Idő­közben - ezen események fényében - egyre nyilvánvalóbb lett, hogy ez az álla­pot tarthatatlan; utolsó(!) dobásként Vár­nai András filozófiaprofesszornak ki­mondottan az egyetemi tanács szervezé­sében vállalt szerepe miatt kellett távoz­nia. Kénytelen volt viszont az egyesület „váltani": kidolgozott és bemutatott egy tervezetet a leendő egyetem működési rendjére, mely sok mindenben hasonlított egy elfogadható képviseleti rendszerhez, de az egyesület döntési monopóliumának garanciáit gyermetegen beépítette. A hall­gatók képviselői ezért nem fogadták el, és javaslatot tettek bizonyos pontok megvál­toztatására. Itt tartottak a dolgok '91 őszén, mindenki a kompromisszumot várta, ami­kor az egyesület a diákképviselet 3 tagjának - akik a legtöbb eréllyel álltak ki a tanács megalakítása mellett - hallgatói jogviszo­nyát egyoldalúan megszüntette. Mindezek és egyéb fontos intézkedések - pl. 500 Ft büntetéspénz bevezetése elmulasztott zárt­helyiért - ugyanakkor történnek, amikor a megye sikerrel perel az épületért, és az ok­tatás már nagyrészt az Agrobertől, a Bor­sod tervtől bérelt irodákban folyik szerte a városban. A tavalyi évzáró mérlegnél 540 ezer Ft volt az egyetem kasszájában, (!) és a Miskolci Egyetem önállóan készül böl­csészkart indítani. Ili és fél - Finálé? A hallgatók immár pontosan tudják, hogy míg a jogi garanciák ugyanúgy hiá­nyoznak munkájukban, mint az oktatók esetében, s az egyesület minden tanév­kezdéskor biztosan hozzájut ezer fel nem vett fiatalhoz, akik örömmel - és gyanút­lanul - fizetnek, hogy egyetemisták lehes­senek, addig egy útjuk van: elmehetnek. Ezt egyébként az egyesület elnöke vagy bármelyik tagja komolyabb vita esetén biztatólag meg is említi az érintettnek. S a Fekete-Geréby-szerzőpáros (is) itt kerül bajba: nincs hova. Eleganciával és szak­mai-piaci racionalitással érvel cikkük, amikor azt mondja, ne szabályozzunk, a rossz magánegyetem úgyis megbukik. Igen, de talán majd (az emlegetett) 50-100 év múlva. Magyarországon ma a rossz magánegyetem nem bukik meg. A mis­kolci Bölcsészegyesület jelen állapotában nagyon rossz magánegyetem, de még számos évig élhet a munkanélküliségből, az egyetemi férőhelyek hiányából és leg­főképp abból, hogy mifelénk a társada­lom többsége képtelen arra, hogy hosz­­szabb távra tervezzen. Az európaiság, amit Feketéék cikke számon kér, a (vi­szonylagos) kiszámíthatóságra, a stabili­tásra épül. Nálunk - még mindig és talán még sokáig - az ideiglenesség állandó. Ebben az állapotban tengődik a miskolci kezdeményezés is; egyszerűen nincs felis­merhető távlata. A kudarcnál, a szétesés­nél a Bölcsészegyesületnek is jobb lenne, ha működőképes bölcsészkart adna a Miskolci Egyetemnek, a két pólus között hezitáló ta­nári karról s a hallgatókról nem is beszélve. De mindenki a holnap reggel diktátuma szerint cselekszik. Az ideiglenességet vi­szont az tartja fenn, hogy aki a holnapi ebédben érdekelt, az a tervezhető és a kivi­telezhető változásban nem. Az már egyál­talán nem furcsa, csak szomorú, hogy egy ígéretes és szükséges vállalkozás önjelölt és hasonlóak által támogatott vezetője nem lát tovább Kónya Imre orránál. HARANGOZÓ ISTVÁN Azt hallottuk... ...egyrészt, hogy a volt pártház épületét, amely a megyei önkormányzatnak (és esetleg a városinak, mely legalább felerészben magá­nak igényelné az épület tulajdonjogát) évente 50-70 milliós bevételt hozhatna, a Bölcsész­egyesület ingyen használja, rezsit nem fizet, a felajánlott csereingatlanokat nem fogadja el, nem hajlandó a Miskolci (állami) Egyetem ke­retei között működni, ahol pedig szívesen ven­nék a böcsészképzés beindítását, és amelynek a nehézipari képzés leépülése miatt hatalmas ki­használatlan kapacitásai vannak, önállóan vi­szont nem tud megfelelni az egyetemi képzés követelményeinek. Azt hallottuk másrészt, hogy a megye nem hajlandó szerződést kötni az egyesülettel, ezért nem tud az egyesület fizetni, a felaján­lott ingatlanokban mások vannak, akikkel meg kellene küzdeni, hogy kimenjenek onnét, a Miskolci Egyetem a képzési ágaknak csak egy töredékét, talán három szakot fogadna be, a hallgatókat különböző atrocitások érik, azon az emeleten, ahol a képzés folyik, a lift meg sem áll, az előtérben tartózkodó diákokat az e célból odarendelt fogdmegek kihajigálják, és a tanszabadság ügyének nagyon sokat ártana, ha hagynánk, hogy a magánegyetem létesíté­sére irányuló első magyarországi kezdemé­nyezést megfojtsák. A Miskolci Bölcsész Egyesület tevékenysé­géről sok mindent hallottunk tehát pro és kontra. Az igazságot nem tudjuk. Aki tudni véli, írja meg nekünk. r. s.

Next