Beszélő, 1992. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1992-01-18 / 3. szám - KULTÚRA - Se KGB - se kávé? Vlagyimir Bukovszkijjal Szilágyi Ákos beszélget

­1­ l/T­iltan­ 39 Se KGB - se kávé? VLAGYIMIR BUKOVSZKIJJAL Szilágyi Ákos beszélget Vlagyimir Bukovszkij számomra s talán az egész úgynevezett '68-as nemzedék számára nem egyszerűen az orosz ellenzéki értelmiség képviselője, hanem egy kicsit a politikai le­gendák embere is. De amikor nálam alig fia­talabbaknak említettem a nevét, kissé értetle­nül néztek rám: fogalmuk se volt, kiről is be­szélek. Moszkvában megismerték? Persze. A KGB-sek. Jövök ki egyszer egy moszkvai szállodából, megállít a portás, és megkérdezi, emlékszem-e rá: „Tudja, én húsz évig dolgoztam a KGB-ben" - mondja. Egy régi ismerősöm volt: ő kísért annak ide­jén Zürichbe, amikor kicseréltek. Azóta is nagyon büszke erre. Aztán megismerhetett az is, aki nem akart. Amikor szeptemberben otthon jártam, több­ször is meghívtak az orosz televízió külön­böző vitaműsoraiba. Egyik alkalommal ép­pen a jelenlegi moszkvai KGB vezetőjével beszélgettem. Tulajdonképpen mindenben egyetértett velem. Én azt mondtam, hogy fel kell oszlatni a KGB-t. Helyeselt, bóloga­tott, sőt hozzátette, hogy meg kell nyitni az összes archívumot. Erre azt mondtam, hogy ez is kevés, egy nemzetközi bizottságot kell létrehozni, hogy tanulmányozza ezeket. Bó­logatott. Már szinte zavart, hogy ennyire nincs vita köztünk. Persze, nem ment minden ilyen simán. Amikor először hazamentem, áprilisban, el­sőként azt igyekeztem kifejteni mindenki­nek, értelmiségieknek, újságíróknak, hogy a rendszerrel való konfrontáció elkerülhetet­len és szükséges. Emlékszem, volt egy sajtó­­konferencia, ahol megkérdezték: de mi van, ha tankokkal válaszolnak? Amire én azt mondtam, hogy nem kell félni a tankoktól: se a magyarok, se a csehek, se a lengyelek nem féltek. Hatvanezer tank önmagában ugyan szörnyű sok, de kiszámítottam, hogy minden egyes tankra több mint kétszáz­­negyven négyzetkilométer jut. A Lityeratur­­naja Gazeta nyomban éles cikkben támadott rám, hogy persze, könnyű nekem, ott, Cambridge-ben üldögélve semmit nem koc­káztatok. Augusztus végén aztán sokan odajöttek hozzám, hogy hát igen, neked volt igazad. Ugyanakkor érzem, soha nem fogják meg­bocsátani, hogy nekünk volt igazunk, és nem nekik. Elutazhatok bármikor a volt­­ Szovjetunióba, bármit mondhatok, kinyomo *­tatják, a tévében szerepelhetek, a jelenlegi­­ politikusok szívélyesen fogadnak, kezet­­ fognak velem. De minden találkozás mögött­­ érzem valahol a feszültséget. Egy kimondata­a­lan kérdést, hogy: minek jöttél ide, mit kere­sel itt? A politikusok a székeiket féltik, az emberek attól félnek, hogy megint számon kérek valamit. Ilyesmi történt az ukrán népszavazáson is. A függetlenséget az ukránok kilencven szá­zaléka megszavazta, de amikor elnököt kel­lett választaniuk, nagyon kemény kérdéssel kellett szembenézniük: vagy egy volt kom­munista apparatcsikra szavaznak, vagy egy volt politikai fogolyra. És ők az apparatcsik­ra szavaztak. Ha jól érzékelem, az ön életútját nem lehet egy klasszikus politikai emigráns sorsának te­kinteni. Sem ami a kezdetét, sem ami a végét illeti. Sem Szolzsenyicin, sem ön nem ön­szántából hagyta el az országot: erőszakkal, akaratuk ellenére toloncolták ki mindkettőjü­ket. A Dalos György által is idézett csasztus­­ka nagyon jó bizonyíték arra is, milyen új ideológiai és politikai technikákkal kísérelték meg a hetvenes évek második felében a disszi­­densmozgalom szétverését. Az egyik új moz­zanat az volt, hogy igyekeztek a politikai máskéntgondolkodókat mintegy rátenni a tö­meges zsidókivándorlás hullámára, és így ki­lökni az országból. Ennek azért volt jelentő­sége, mert így végleg összekapcsolhatták az emberek gondolkodásában a zsidó és a más­­kéntgondolkodó, az értelmiségi és a zsidó fo­galmát. A másik­ lehetőség az volt, hogy a politikai máskéntgondolkodót a köztörvé­nyessel, a huligánnal, a botrányhőssel kever­jék össze. És ebben a csasztuskában erre is van utalás. De sejtésem szerint, emigráns­„pályafutásá­nak" vége is eltér a „klasszikus" mintától. E képlet szerint a politikai emigráns, aki nem mehet vissza a hazájába, mert életét kockáz­tatja, s nem tudja kifejteni szabadon a tevé­kenységét, amikor összeomlik a zsarnoki, a bűnös rendszer, akkor az első dolga, hogy ro­han haza, és nagyon aktívan részt vesz, rész­ben a maradványok szétverésében, részben annak az újnak az építésében, amiről ábrán­dozott. Az emigránssajtóban kibontakozó vi­ták is arra utalnak, hogy a hetvenes évek emigrációja esetében ez nem így történt. A politikai emigrációban élő orosz forra­dalmárok 1917-ben, vállalva még a németek­kel való együttműködés vádját is, leplombált vagonokban, a világ minden sarka felől siet­tek haza, hogy odaérjenek a forradalom kezde­tére. Hát odaértek. Most viszont azt látjuk, hogy még egy Alekszandr Szolzsenyicin is még mindig csak készül arra, hogy hazatér­jen, pedig már senki nem akadályozza. Az emigráció legutolsó hulláma a hetvenes években valóban nem igazi politikai emig­ráció volt. Valóban volt egyrészt egy bizo- Pravda van? 1992. január 18.

Next