Beszélő, 1992. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1992-01-25 / 4. szám - KULTÚRA - Polgárháború vagy szerb agresszió? Beszélgetés Alain Finkielkraut francia filozófussal

40 1992. január 25. Kultúra Beszélgetés Alain Finkielkraut francia filozófussal Polgárháború vagy szerb agresszió? A francia „új filozófusok" - köztük Alain Finkielkraut - a hetvenes években még igen fiatal emberekként, rengeteget tettek a kritikátlanul szovjet- és kommunistabarát francia értelmiségi közvélemény antitota­­litárius fordulatáért. De mintha megfeledkeztek volna múltjukról­­ Alain Finkielkraut a kivétel, nem véletlenül kritizálja a hajdani kriti­kai kritikusokat. Az alábbi beszélgetést e szakadás dokumentumának is tekintjük, ezért tartottuk fontosnak újraközlését több más nyugati lappal együtt (eredetileg a horvát Global c. folyóiratban látott napvilá­got). Ön- a francia értelmiség jó részével el­lentétben - kiállt Horvátország mellett. Szerepet játszott ebben zsidó származá­sa? Nemcsak a zsidók őriznek emlékeket. A második világháború emberiségelle­nes bűntettei mindenkit érintettek, nemcsak a zsidókat. Mindenkinek őriz­nie kell emlékezetében a második vi­lágháború bűntetteit, a zsidóknak talán leginkább. A zsidók az őrizők őrizői. Csakhogy résen kell lenni a manipulá­ciókkal szemben is. Zsidóként érint ér­zékenyen például az az álláspont, hogy Milosevics Szerbiája a tegnapi áldoza­tokat akarja megbosszulni, amikor fel­dúlja Horvátországot, amikor horváto­­kat öl. Szenvedéseiket a bőrömön ér­zem, hiszen az igazsághoz való jogot is megvonják tőlük. Megpróbáltatásaikat ráadásul még hazugságba is csomagol­ják. A szerb propaganda egymásra vetí­ti a jelent és a második világháború korszakát: minden horvátot - azokat is, akik harcolnak, azokat is, akik civilként pusztulnak el - usztasának minősít. Nem tudok tehetetlen és közönyös ta­núja lenni e skandalumnak. Különösen azért nem, mert zsidó vagyok. Mi az oka annak, hogy a francia filozófu­sok szkeptikusak a horvát függetlenségi törekvésekkel szemben? Sok mai filozófus úgy gondolja, hogy az univerzalizmus feltételezi a nemzeti elutasítását. Az univerzális iránti érzék nélkül viszont nem lehetséges filozófiai gondolkodás, ez igaz. De nem hiszem, hogy az univerzálisnak a nemzeti kárára kellene érvényesülnie. A francia értelmiség nagy része, a filo­zófusokkal az élén, elköveti azt a hibát, hogy a nemzeti érzelmek újraéledését mint nacionalizmust utasítja el. Az ér­telmiségnek ez része nem a szerbeket részesíti előnyben a horvátokkal szem­ben, hanem a nemzetet, a nemzetit nézik le. Mivel nincs világos álláspontjuk eb­ben a kérdésben, képtelenek az elnyo­mót az elnyomottól, az agresszort az ál­dozattól megkülönböztetni. Franciaor­szág saját hagyományairól feledkezik meg: elfelejti, hogy Párizs 1848-ban a szabad népek fővárosa volt. Minden patrióta otthonra lelt Párizsban. Miche­let és a többiek nem láttak ellentétet az univerzális értékek és a nemzetek léte­zése között. Mivel magyarázza az „új filozófusok" semlegességét? Számomra az is a horvátországi háború fájdalmas következményei közé tarto­zik, hogy az antitotalitárius értelmiség legnevesebb képviselői is részesei a po­litikai és morális csődnek: mindkét ol­dalt egyformán vétkesnek találták, azo­kat is, akik rúgtak, azokat is, akiket megrugdaltak. A kommunizmus „úti­társai" 1956-ban képesek voltak átlátni azon a szovjet propagandán, amelyik Magyarországot fasiszta országnak ti­tulálta, hogy ezzel indokolja a beavat­kozást és a felkelés elfojtását. Sartre ké­pes volt ezt az érvelést a legélesebben visszautasítani: előszót írt Fejtőnek a magyar tragédiáról szóló könyvéhez. A mai „antitotalitáriusok" viszont - pél­dául Havel és Szolzsenyicin - bedőlnek a horvátokat usztasáknak nyilvánító szerb propagandának. Ami a magyar ügyben 1956-ban nem sikerült, az most sikerül Horvátország kapcsán - egye- „Képtelenek az agresszort az áldozattól megkülönböztetni.” *4- -r i*|n ■PT~­■ n

Next