Beszélő, 1992. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1992-10-24 / 43. szám - KÜLFÖLD - Sodrással szemben - Szlovákiai lapvélemények a Duna eltereléséről

Külföld­i Sodrással szemben Szlovákiai lapvélemények a Duna eltereléséről A kormánnyal szemben meglehetősen kritikus szlovák sajtó szinte teljesen egyön­tetűen ítéli meg a Duna nemrég elkezdett elterelését. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a C változat, illetve a bősi vízi erőmű megvaló­sítása össznemzeti üggyé vált, és fontos ele­mét jelenti az önállósuló Szlovákia külpoli­tikai arculatának. Az alábbiakban két - egy­mástól meglehetősen távol álló - újság kom­mentárját ismertetjük. A Koridor a Meciar­­féle HZDS-hez (Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom) közel álló szélsőségesen nacio­nalista napilap, a Národná Obroda pedig objektívnek mondható, szélsőségektől men­tes, mértékadó újság. „A Duna Csúny melletti elterelése, mely elsősorban az elektromos energia ter­melését hivatott biztosítani, kompromisszu­mot jelent nem csupán a befektetett milliár­­dok sorsát, hanem a dunai vízi utat illetően is. Persze, ehhez hozzá kell tenni, hogy a szóban forgó kompromisszumba a szlovák és a szövetségi kormány éppen a magyar fél által lett belekényszerítve, mivel Budapest elutasított minden köztes megoldást. Az MDF képviselője, Gyurkó János valameny­­nyi, kompromisszumra hajló magyarorszá­gi politikust hazaárulónak nevezte. (...) A magyar fél (...) ma arra a tényre mu­tat rá, hogy a két ország közti határ jellege megváltozik, vagyis az eddigi kettős kijelö­lés helyett a hajózási útvonal Szlovákia te­rületére kerül. Persze, az 1977-es szerződés­ben ez a változás rögzítve volt, s mindkét fél elismerte, hogy a határt továbbra is a régi Duna-meder közepe alkotja majd. Azt is rögzítették, hogy az új csatorna, mely ugyan Szlovákia területére kerül, továbbra is nem­zetközi hajózási útvonalnak számít. (...) A folyók kihasználhatósága az emberi beavatkozás által lényegesen növelhető, s a Duna-Rajna-Majna-csatorna grandiózus vízi utat jelent az Északi- és a Fekete-tenger között. Teljes kihasználhatóságát azonban éppen a Bős és Nagymaros közti szakasz gátolja. Az út kihasználhatósága azonban előnyösebb Po­zsony számára, semmint Budapestnek, s így érthető, hogy ez a gazdasági érv Magyaror­szágon nem sokat jelentett. (...) ...a helyzet változásakor nincs akadá­lya annak, hogy visszatérjünk az eredeti megoldáshoz. Ugyanakkor meg kell mon­dani, hogy a mostani csatornát a szlovák ol­dalon éppen a magyar szakemberek ajánlot­ták mint teljes mértékben optimális megol­dást. A mai diplomáciai háború azzal fenye­get, hogy a két ország kapcsolata teljes mélypontra zuhan, s egyes vízierőmű-elle­nes harcosok szerint egyenesen nemzetközi bűntényről van szó. (...) Az olyan problémák túlpolitizálása, me­lyek jellegüknél fogva távolságtartást és mér­tékletességet igényelnek, vagy egyértelműen műszaki jellegűek, sohasem volt kifizetődő. A közelmúlt történelme erre mindkét országnak megfelelő példákat statuált, s ezekben úgy Cseh-Szlovákia, mint Magyarország külső nyomásra volt kénytelen teljesen világos dol­gokat kényszerre megideologizálni." (Koridor, 1992. október 20.) „A legfrissebb magyarországi jegyzék, melyet nemrég vett át Budapesten Rudolf Chmel nagykövet, azért rendkívüli jelentő­ségű, mivel az utolsó pillanatban érkezett. A Duna Csúny melletti partjain minden ké­szen áll a C változat értelmében történő elte­relésre. Mint az közismert, Cseh-Szlovákia akkor kényszerült a C változat elfogadásá­ra, amikor világossá vált, hogy Budapest nem hajlandó teljesíteni 1977-ben aláírt kö­telezettségeit.(...) Budapest a parlament 1991. áprilisi hatá­rozata értelmében egyedül a szerződés fel­mondásáról és az eredeti állapot visszaállítá­sáról volt hajlandó tárgyalni. A műszaki és ökológiai szempontok tárgyilagos vizsgálata külföldi szakértők bevonásával ezért nem volt a magyar fél számára aktuális. Ilyen körülmé­nyek közt került sor a C változatra. A há­romoldalú bizottság felállítását az EK is megpróbálta életre kelteni 1992 májusában, amikor Magyarország éppen az 1977-es szerződés felmondására készült. Budapest akkor diplomatikusan távol tartotta magát a bécsi tárgyalásoktól, mondván, hogy Mádl Ferenc nem kapott meghívást, s mivel a cseh-szlovák kormány nem tett ígéretet a munkálatok egyoldalú leállítására. (...) Magyar térfélről akkor nem hangzott el, hogy Budapest hajlandó elfogadni a füg­getlen szakértői csoport ajánlását. Nem volt szó arról sem, hogy a parlament megszün­tette volna az ún. blokkoló határozatot. Ilyen körülmények közt­­ már senki se sértődjön meg - alapvető politikai hiba lett volna bármiféle cseh-szlovák enged­mény. (...) A racionális megoldás keresésére a nagymarosi munkálatok leállítása óta ép­pen elég idő volt már. A magyar fél oly mó­don is próbálta megvalósítani elképzeléseit, hogy szándékosan távol tartotta magát a tárgyilagos megbeszélésektől. Aligha lehet feltételezni, hogy ezen a hozzáálláson bármi is változott volna, legyen szó bár az utolsó pillanatról." (Národná Obroda, 1992. október 20.) Tüntetés a Dunáért és a szlovák-magyar barátságért Esztergomban , 1992. október 18-án 1992. október 24.

Next