Beszélő, 1992. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)
1992-10-24 / 43. szám - OKTATÁS - Török Monika: "Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent..."
Oktatás 29 ■—1 | rr*|n Lm#l 1992. október 24. „Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent...” Október 9-én a Miniszterelnöki Hivatal ülésén nem született döntés az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnáziuma ügyében. Várhatóan csak valamikor jövőre kezdődnek újra a tárgyalások, addig is a főváros, a Pénzügyminisztérium és a művelődési tárca fog egyezkedni. A zsidó hitközség pénzéből és megbízásából épült Zsidó Gimnáziumot 1952- ben államosították, majd az ELTE tulajdonába került, és tanárjelöltek gyakorló iskolájává vált. Az igen erős gimnázium pár éve ismét újított: a megszokott négy évfolyam helyett a klasszikus nyolcat indította. A korábban elvett egyházi ingatlanok rendezéséről szóló törvény alapján a Magyarországi Zsidó Hitközség most visszaigényli a gimnáziumot. Felbolydultak a kedélyek: egy fellendülőben lévő kezdeményezés, ambiciózus tanári gárda és vállalkozó kedvű tanulóifjúság kerülhet egyik napról a másikra az utcára. A kását persze nem eszik olyan forrón. A gimnázium igazgatónője a legutolsó szülői értekezleten már azzal nyugtatta a szülőket, hogy az a gyerek, aki itt kezdte meg a nyolc osztályt, itt is fogja befejezni. Ez azt jelenti, hogy az ezredfordulóig nem változik semmi. Hogy ezt mire alapozta, azt nem sikerült megtudni, mert az igazgatónő két alkalommal is elzárkózott a beszélgetés elől. De a problémát végül is nem neki kell megoldani, és az tagadhatatlan, hogy az itt folyó munkáért és a távlatokért óriási a felelőssége. A Magyarországi Zsidó Hitközség igénye az épületre kétségkívül jogos, ezt ma már minden fél kivétel nélkül elismeri. Amikor más egyházak látszólag minden aggályoskodás nélkül visszaigénylik hajdani ingatlanaikat akkor is, amikor az eredeti állapot visszaállítása szemlátomást csak a visszaigénylő számára fontos, amikor ez a folyamat a presztízsharcok felé mutat, az izraelita felekezet igénye hajdanvolt iskolájára a lehető legtermészetesebb. Felvetődhet persze, miért éppen ehhez a Cházár András utcai épülethez ragaszkodnak annyira, hiszen annak állaga legalábbis leromlott, miért nem felelne meg egy másik, esetleg újonnan épített iskola, mint ez például a Móricz Zsigmond Gimnázium esetében történt. Zoltai Gusztávval, a Magyarországi Zsidó Hitközség vezetőjével beszélgettem erről és a leendő zsidó gimnáziumról. Beszólő: Az a pletyka járja, hogy önök azért ragaszkodnak az épülethez, mert az itt végzett, most Amerikában élő, tehetősebb hazánkfiai csak így támogatnák egy zsidó gimnázium alapítását. Zoltai Gusztáv: Ez több részében is sántít. Egyrészt van már zsidó felekezeti középiskolánk, Budapesten az Anna Frank Gimnázium. Másrészt nem kaptunk konkrét pénzügyi ajánlatokat külföldről. Bár az valószínűsíthető, hogy aki teheti, még Amerikából is biztos szívesen támogatja az alma mater újraindítását. Az épülethez pedig azért vagyunk kénytelenek ragaszkodni, mert nincs más lehetőségünk. Nem vagyunk olyan anyagi helyzetben, hogy egy új iskolát építhessünk. Egyelőre senki sem kínált nekünk más, megfelelő megoldást. Beszélő: Mi tette most szükségessé, hogy éljenek a visszaigénylés jogával? Z. G.: A közhiedelemmel és a 10-15 évvel ezelőtti állapottal ellentétben a gimnáziumunkban két-háromszoros a túljelentkezés. Jelenleg 252 diák tanul ott, és sokakat kell helyhiány miatt elutasítanunk. Beszélő: Miért nem a meglévő Anna Frank Gimnáziumot bővítik tovább? Z. G.: Az épület a Rabbiképző Intézet egyik szárnya, társbérletben működik a közép- és a felsőfokú oktatás igen szűkös helyen. Ez Kelet-Európa egyetlen rabbiképzője, nem fejleszthetünk tovább ennek a rovására. Beszélő: A Radnóti jelenleg egy nagyon erős, fejlődésben lévő, nyolcosztályos középiskola magas színvonalú humán-, reál- és nyelvi képzéssel, ezernél is több diákkal. Mi az önök kínálata ezzel szemben? Z. C.: A terveink semmiképpen sem a jelenlegi Radnóti Gimnázium ellen irányulnak, tehát a kínálatunk sem az övékkel szemben áll. Tizenhárom évfolyamos iskolát kívánunk indítani, óvodától a nemzetközi érettségiig. Beszélő: Lesznek-e tantárgyi specialitások? Z. C.: Természetesen. A nemzeti alaptantervnek megfelelő ismeretanyag mel- A Radnóti Gimnázium kívülről