Beszélő, 1992. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1992-10-24 / 43. szám - OKTATÁS - Török Monika: "Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent..."

Oktatás 29 ■—1 | rr*|n Lm#­l 1992. október 24. „Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent...” Október 9-én a Miniszterelnöki Hivatal ülésén nem született döntés az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnáziuma ügyében. Várhatóan csak valamikor jövőre kezdődnek újra a tárgyalások, addig is a főváros, a Pénzügy­minisztérium és a művelődési tárca fog egyezkedni. A zsidó hitközség pénzéből és megbí­zásából épült Zsidó Gimnáziumot 1952- ben államosították, majd az ELTE tulaj­donába került, és tanárjelöltek gyakorló iskolájává vált. Az igen erős gimnázium pár éve ismét újított: a megszokott négy évfolyam helyett a klasszikus nyolcat in­dította. A korábban elvett egyházi ingatlanok rendezéséről szóló törvény alapján a Ma­gyarországi Zsidó Hitközség most vissza­igényli a gimnáziumot. Felbolydultak a kedélyek: egy fellendülőben lévő kezde­ményezés, ambiciózus tanári gárda és vállalkozó kedvű tanulóifjúság kerülhet egyik napról a másikra az utcára. A kását persze nem eszik olyan forrón. A gimná­zium igazgatónője a legutolsó szülői érte­kezleten már azzal nyugtatta a szülőket, hogy az a gyerek, aki itt kezdte meg a nyolc osztályt, itt is fogja befejezni. Ez azt jelenti, hogy az ezredfordulóig nem vál­tozik semmi. Hogy ezt mire alapozta, azt nem sikerült megtudni, mert az igazgató­nő két alkalommal is elzárkózott a beszél­getés elől. De a problémát végül is nem neki kell megoldani, és az tagadhatatlan, hogy az itt folyó munkáért és a távlato­kért óriási a felelőssége. A Magyarországi Zsidó Hitközség igé­nye az épületre kétségkívül jogos, ezt ma már minden fél kivétel nélkül elismeri. Amikor más egyházak látszólag minden aggályoskodás nélkül visszaigénylik haj­dani ingatlanaikat akkor is, amikor az eredeti állapot visszaállítása szemláto­mást csak a visszaigénylő számára fon­tos, amikor ez a folyamat a presz­tízsharcok felé mutat, az izraelita feleke­zet igénye hajdanvolt iskolájára a lehető legtermészetesebb. Felvetődhet persze, miért éppen ehhez a Cházár András utcai épülethez ragasz­kodnak annyira, hiszen annak állaga leg­alábbis leromlott, miért nem felelne meg egy másik, esetleg újonnan épített iskola, mint ez például a Móricz Zsigmond Gim­názium esetében történt. Zoltai Gusztávval, a Magyarországi Zsi­dó Hitközség vezetőjével beszélgettem erről és a leendő zsidó gimnáziumról. Beszólő­: Az a pletyka járja, hogy önök azért ragaszkodnak az épülethez, mert az itt végzett, most Amerikában élő, te­hetősebb hazánkfiai csak így támogat­nák egy zsidó gimnázium alapítását. Zoltai Gusztáv: Ez több részében is sántít. Egyrészt van már zsidó felekezeti középiskolánk, Budapesten az Anna Frank Gimnázium. Másrészt nem kap­tunk konkrét pénzügyi ajánlatokat kül­földről. Bár az valószínűsíthető, hogy aki teheti, még Amerikából is biztos szívesen támogatja az alma mater újraindítását. Az épülethez pedig azért vagyunk kénytele­nek ragaszkodni, mert nincs más lehető­ségünk. Nem vagyunk olyan anyagi helyzetben, hogy egy új iskolát építhes­sünk. Egyelőre senki sem kínált nekünk más, megfelelő megoldást. Beszélő: Mi tette most szükségessé, hogy éljenek a visszaigénylés jogával? Z. G.: A közhiedelemmel és a 10-15 év­vel ezelőtti állapottal ellentétben a gimná­ziumunkban két-háromszoros a túljelent­kezés. Jelenleg 252 diák tanul ott, és soka­kat kell helyhiány miatt elutasítanunk. Beszélő­: Miért nem a meglévő Anna Frank Gimnáziumot bővítik tovább? Z. G.: Az épület a Rabbiképző Intézet egyik szárnya, társbérletben működik a közép- és a felsőfokú oktatás igen szűkös helyen. Ez Kelet-Európa egyetlen rabbi­képzője, nem fejleszthetünk tovább ennek a rovására. Beszélő: A Radnóti jelenleg egy na­gyon erős, fejlődésben lévő, nyolcosztá­lyos középiskola magas színvonalú hu­mán-, reál- és nyelvi képzéssel, ezernél is több diákkal. Mi az önök kínálata ez­zel szemben? Z. C.: A terveink semmiképpen sem a jelenlegi Radnóti Gimnázium ellen irá­nyulnak, tehát a kínálatunk sem az övék­kel szemben áll. Tizenhárom évfolyamos iskolát kívánunk indítani, óvodától a nemzetközi érettségiig. Beszélő: Lesznek-e tantárgyi speciali­tások? Z. C.: Természetesen. A nemzeti alap­tantervnek megfelelő ismeretanyag mel- A Radnóti Gimnázium kívülről

Next