Beszélő, 1995. április-július (6. évfolyam, 14-30. szám)

1995-05-04 / 18. szám - RÁBESZÉLŐ

FILM Nagybácsim (francia, 1958) Jaques Táti tragikus humorú tri­lógiájának harmadik darabja (a másik kettő: a Kisvárosi ünnep és az Hulot úr nyaral) a ren­dező első színes filmje (eddig legalábbis­ mostanában készül­tek el ugyanis a Kisvárosi ünnep színes kópiájának utómunkála­tai). A bohém Hulot úr, a nagy­bácsi egy modern város modern kertes házában él, vagyonos gyárigazgató sógoránál, Arpel úr­nál. Arpel úr szeretne jó polgárt faragni a rokonból, munkát adni neki, kiházasítani, de kísérlete kudarcba fullad... Örökmozgó, 16.30 (Bp. VII., Erzsébet krt. 39.) TELEVÍZIÓ Brecht-Weil: Koldusopera A Madách Színház előadása - annak idején - bombasztikus volt, a szó legjobb értelmében. Reméljük nem fakult meg, nem avult el túlzottan, s az ifjú né­zők is élvezni tudják Pécsi Sán­dor, Kiss Manyi, Gábor Miklós, Psota Irén, Márkus László, Ga­ras Dezső, Vass Éva (és így to­vább) fergeteges játékát, Ádám Ottó - ha nem is ljubimovi me­részségű és keménységű, de - koncepciózus rendezését. Tv2, 16 h ZENE Capella Academica Kamarazenekar Bach, Boccherini, Bánlaky Ákos és Elgar műveiből hallhatunk Hajdú Ildikó és Illés Szabolcs (he­gedű) közreműködésével, Déri György vezényletével. MR Márványterme, 18 h (Bp. Vill., Pollack M. tér 8.) ÉS MÉG Vahálom „Hol lakik az Isten? Ezzel a kérdéssel robbant rá a Kocki néhány nála vendégeskedő tu­dós emberre. Ezek kinevették: Micsoda beszéd ez? Nemde, tele mind a világ az ő dicsőségével! A Kocki meg így szólt: Isten ott lakik, ahová beengedik." (M. Buber: SZÁZ CHÁSZID TÖR­TÉNET) A Zsidó Szabadegyetem sorozatában Hajnal Piroska ad elő A BŰNBEESÉS MOTÍVUMA A GÖRÖG-RÓMAI KORSZAK ZSIDÓ IRODALMÁBAN címmel. Országos Rabbiképző Int., 17 . (Bp. VIII., József krt. 27.) RÁBESZÉLŐ A Francia Intézetben látható Pasqualetti Zsófia kiállítása. Mintha a hely szelleme is érvényesülne a bemutatott művek franciás könnyedségében, ugyanakkor racioná­lisan kitervelt gesztusaiban. Racionalitás tükröző­dik abban is, ahogyan a terem egyik falát be­töltő' 3x8 A/3-as méretű lap megnyerő' együttese, a RŐZSE-DALOK sorozata megszületett. A 24 képecske hat alaptípus színes fénymásolóval sokszorosított példányainak leleményes tovább­fejlesztése a legkülönbözőbb technikákkal (tempera, kréta, filctoll, ceruza, ragasztás). Tehát variációk hat motívumra, melyeket viszonylag egyszerű rajzó, a lapot különbözőképp díszítő dekoratív gesztusok dominálnak. A művésznő „eredeti gyerekfirkák segítségéről" szól, kive­­hetetlen azonban, hogy a színes kavargásban mi ered tőle, s mi a segítség. A végeredmény bi­zonyosan az övé. Dús, többrétegű vonalszövedéket látunk, és a „prelogikusan rejlő vizuális lehetőségek" valóban megidézik a csupasz ágak, tar­gallyak véletlenszerű, de a közönséges véletlen felidézésével mégsem leképezhető „rőzse"-jellegét. Az alapokra rakódó vonal-firka­­egyveleg nem strukturálatlan kuszaság, hanem tagolt képi beszéd. Pasqualetti „értelmesen fir­kál", a plasztikai kifejezés törvényei szerint; a gyermeki firka legfeljebb az inspirációt adhatta. A keveredő színes fonalakból gazdag faktúrájú gombolyagok, telített színű felületek szület­nek, és az azonos típus eltérő változatai (két esetben például öt-öt) élénk, találékony képi fan­táziára utalnak, olyannyira, hogy a közös eredet többnyire csak alapos vizsgálódással derít­hető fel. Az „íráskép" eredetiségéhez a vonalvastagság érzékletes váltogatása is hozzájárul, jólesően színezi az összképet a kockás papír és a firkák lágy hajtásainak ellentétéből fakadó finom kontraszt. Az alapötlet szelleme, a feldolgozás pedig a kiállítás legátütőbb plasztikai eredményéhez vezet. A nagyobb képek a maguk ugyancsak kevert technikájával kevésbé testesítik meg az ideális arányt ösztönösség és tervezettség között. A formaképzés és a derűs színvilág ama bizonyos franciás könnyedségéhez nem járul a szerkezet racionalitása és határozottsága. Jelentős kivétel azonban a meghívón és a rendezésben kiemelt Felnőttkor-kiteljesedés. A spontán forma- és színkitörésekhez, a lázas vonalkázáshoz itt tudatos serény munka járult, míg a sokszínű vonalesőből kikeveredett a kívánt árnyalat. A többrétegű esőfüggöny feszes, mégis vibráló, dús színfelületet alkot. A kecses lendülettel köz­beékelődő fekete-fehér motívu­mok őrzik a keletkezés frissességét, egyszersmind szilárd vázat is alkotnak. Pasqualetti Zsófia kiállításán a gesztus elveszti korábbi abszolút uralmát a képmező felett, és egyenrangú félként jelenik meg a képépítő elemek sorában. A gyerekkorból visszahozott firka pedig mint a szem örömét szolgáló festői eszköz bukkan fel. KOVÁTS ALBERT Francia Intézet (Bp. I., Fő u. 17.), nyitva május 12-ig — —BFter­,­­­ BESZÉLŐ, 1995. MÁJUS 4. 45

Next