Beszélő, 1996. július-december (3. folyam, 1. évfolyam, 5-9. szám)

1996. december / 9. szám - BIBÓ - Bibó István: A legitimitás eszméje (kézirat)

A LEGITIMITÁS ESZMÉJE A PÁRIZSI BÉKE. TALLEYRAND, SÁNDOR CÁR ÉS XVIII. LAJOS A történelem döntő pillanataiban az emberiség sorsának további alakulása kevés emberen múlik, s nincs garantálva, hogy ezek feladatuk magaslatán lesznek (pl. Wilson). Ilyen történelmi fordulópont volt 1814, amikor az volt a kérdés, hogy az európai emberiség meg tud-e szabadulni a kölcsönös félelemnek abból az útvesztőjéből, melybe a francia forradal­mi, főleg pedig a napóleoni háborúk során került. Sokat hal­lottunk arról, hogy a francia hadseregek a forradalom eszméit terjesztették, Napóleon a világot akarta meghódítani. Való­jában egész Európa félt: a régi monarchiák féltek Napó­leontól, Napóleon pedig félt a koalícióktól, az össze­esküvésektől, és támadó hadjáratainak legfőbb mozgatója nem a hódításvágy volt, hanem a bizonytalanság-érzés és a gyanakvó félelem. De kiterjedt ez a félelem nemcsak a kor­mányokra, hanem a népekre is. Egész Európa félelemben élt, mindenekelőtt a háborúnak amiatt a féktelen és mértéktelen új formája miatt, melyet a forradalmi és napóleoni hadviselés bevezetett, mely az első igazi előfutára volt a mai totális had­viselésnek. Előzőleg ugyanis Európa évszázadok óta nem ismerte a totális hadviselést Kelet-Európát (török-magyar háborúk stb.) kivéve, mindenekelőtt azért nem, mert nem ismerte az általános hadkötelezettséget, hanem zsoldos és toborzott hadseregekkel vívta háborúit. Ez a félelem 1814-ben tetőpontján volt. Napóleon bukóban volt, s ez maga is félelemkeltő volt. Az általa alapí­tott vazallus és családi monarchiák vele együtt buktak, s ezek az országok kormány nélkül voltak szerte Európában, tehát egyaránt féltek a napóleoni bábkormányok visszatértétől és ismeretlen jövőbeli kormányaiktól. Félt egész Franciaország, félt még Napóleontól, de félt attól is, ami, mint ismeretlen, előtte állott, félt a forradalmi állapotok új megjelenésétől, félt a monarchia és az arisztokrácia bosszújától. De féltek a győztesek is, mert nem tudták, mit kezdjenek a legyőzött Napóleonnal és nem tudták, hogyan fogja fogadni őket a megszállott Franciaország. Emlékeztek még az 1792. évi francia népi ellenállás rettenetes erejére, és a korabeli poli­tikai levelezések 8 1% vannak olyan utalásokkal, hogy vajon nem fogja-e a francia nép a bevonuló szövetségeseket gerilla­harcban (modern szóval partizánháborúval) hátba támadni. A szövetségesek tanácstalanságukban újból meg újból tár­gyalásokat kezdtek Napóleonnal, holott tudhatták, hogy Napóleon nem tépheti szét egy hátrányos békével saját ver­­hetetlenségének legendáját, és csupán azért tárgyal, hogy időt nyerjen, s a hadiszerencse fordulását bevárja. Franciaország jövendő kormányformájára nézve semmi határozott elgondo­lásuk nem volt a szövetségeseknek, némelyek a római királyt képzelték francia uralkodónak Mária Lujza régenssége alatt. Sándor cár Bernadotte marsallt, a svéd trónörököst szerette volna a francia trónra juttatni. A Bourbonokra csak vonakod­va gondoltak a szövetségesek, mert tudták, hogy nem túl nép­szerűek. Ebben a nagy zűrzavarban egy magányos ember ült párizsi palotájában, és folytatta azt, amit már évek óta csinált kényszerű politikai hidegre tettségében: gondolkodott. Ez az ember Talleyrand volt. Róla mindig csak azt tudjuk, hogy hogyan tette le püspöki ruháját, hogyan szegődött a for­radalomhoz, hogyan szolgált ki minden kormányt, hogyan „árulta” el Napóleont. De mindenekelőtt tudnunk kell róla, hogy családi kényszerítésből lett pappá, mert sántasága miatt előkelő családjában őt jelölték ki erre a kötelező szerepre. Kicsapongó életmódja és a világ tudatos botránkoztatása erre a kényszerre volt felelet, és a forradalomhoz való csatlakozás nem karriervadászat, hanem mindenekelőtt a gyűlölt kény­szertől való megszabadulás alkalmát jelentette. Már a for­radalom első idejében diplomáciai feladatokat kapott, s 1792- ben Angliából a konventnek küldött jelentései világosan mutatják, hogy ennek az állítólagos köpönyegforgató ember­nek egyetlen központi gondolata volt: az, hogy az országok belső rendje és az európai béke szorosan összefüggő dolgok, mert a belsőleg bizonytalanságban élő kormányok előbb­­utóbb háborút kezdenek, hogy így erősítsék magukat, ezért törekedett folyton arra, hogy a francia forradalmi kormányok stabilitását, szilárdságát előmozdítsa, és ezáltal a többi, monar­chikus Európának a forradalomtól való félelmét eloszlatva az európai békét is biztosítsa. Ezért csatlakozott Napóleonhoz, s ezért „árulta” el, mikor látta, hogy Napóleon csak tovább fokozza az európai félelmet és békételenséget. Híres „árulása” Erfurtban kezdődött, amikor rábeszélte a cárt, hogy ne enged­jen Napóleonnak, mert Napóleonnak Európát leigázó kimé­­rikus tervei minden stabil európai békét lehetetlenné tesznek. Ennek az „árulásnak”

Next