Beszélő, 2000. július-november (3. folyam, 5. évfolyam, 7-11. szám)

2000. július-augusztus / 7-8. szám - BEFEJEZETLEN JELEN - Hoffman, E.: A pokol alkalmazásai - Novick, P.: A holokauszt Amerikában

zsidó: „sok ezer dollárt költöttünk arra, hogy elhitessük, hogy a deportáltak között nem csak zsidók vannak” - írta egy zsidó aktivista. Novick az 50-es évek végének taglalásakor új elemet ve­zet be a hallgatás magyarázatára. Eszerint a legtöbb ember ek­kor azért nem beszélt a holokausztról, mert az már meg sem fordult a gondolataikban. A háború utáni példátlan gazdasági fellendülés légkörében, amikor szinte társadalmi kötelezett­séggé vált a felhő­tlen optimizmus, senki sem akart a háború borzalmaira emlékezni. Az amerikai zsidók is inkább azon fá­radoztak, hogy ők is kivegyék a részüket ebből a fellendülés­ből, és kihasználják az alkalmat, hogy teljesen amerikaivá vál­janak. Norman Podhoretz a zsidó gondolkodásról szóló esszé­jében, amely 1957-ben jelent meg a Commentary című folyó­iratban, például említést sem tesz a holokausztról. A holokauszt csak a hatvanas években kezdett megjelen­ni a köztudatban. Ebben Novick szerint szerepe volt a hideg­háború enyhülésének, és néhány olyan meghatározó esemény­nek, mint a jeruzsálemi Eichmann-per. Kevésbé ismert, hogy Eichmann elrablása és pere kezdetben inkább antiszemita in­dulatokat ébresztett az amerikai sajtó egy részében. Ez magya­rázza az amerikai zsidó szervezetek korábbi óvatosságát. Ám végül maga a per vakító fényességgel világított rá a nácik faji alapú genocídiumára, és a nyers antiszemitizmus nyilvános ki­fejezése egyre inkább elfogadhatatlanná vált. A „végső­ megol­dás” valódi tartalma, vagyis hogy a náci népirtás első­dleges cél­pontja a zsidóság volt, ekkor vált közismertté. A per az amerikai zsidók holokauszthoz való viszonyában is fordulatot hozott. Nemcsak a megértésében, hanem annak felismerésében is, hogyan használhatják föl azt stratégiai célja­ik érdekében. Az amerikai zsidóság, Izrael és a holokauszt té­mája összekapcsolódott. Az Eichmann-per idején éppen az iz­raeli politikusok voltak azok, akik azt hangoztatták, hogy Izra­el a Shoah megváltó örököse, Izrael állam létét a zsidók el­pusztításának szándéka legitimálja. Az amerikai zsidóság ma­gáévá tette ezt a nézetet. A Közel-Kelet bekövetkező­ válságai nyomán pedig Izrael és a holokauszt összekapcsolása túlfűtött ideológiai tartalommal telítő­dött. Az 1967-es hatnapos hábo­rúban felmerült a veszély, hogy Izrael megsemmisül. Ez újabb holokauszt rémét vetítette elő, noha Izrael gyors győzelmet aratott. A soa azonban később, az 1973-as jóm kippuri háború idején vált véglegesen a halál és újjászületés szimbólumává, amikor a háború kimenetele sokkal kétségesebb volt. Ezután a holokauszt az ellenséges külvilág által fenyegetett zsidók véd­­telenségének és sebezhetőségének emblémájává lett. Az ame­rikai zsidók úgy tekintettek Izraelre, mint a megsemmisítésre szánt zsidók utolsó, törékeny mentsvárára. „Soha többé!” - ez­zel a jelszóval kezdődtek a kampányok és pénzgyűjtő akciók az amerikai zsidók körében 1967 után Izrael megsegítésére. A hetvenes években újabb változás következett be. Ahogy kezdett felnőni az 50-es évek demográfiai robbanásakor szüle­tett generáció, már nem Izrael állam megmentése volt a moz­gósító erő és cél, hanem az amerikai zsidó identitás megmen­tése. A holokauszt emlékezete már nem a cionista eszme poli­tikai támaszaként funkcionált, hanem az amerikai zsidóság ön­meghatározásában vált kulcselemmé. A 70-es évek végére az amerikai zsidók az Egyesült Államok legsikeresebb kisebbségi csoportja lettek: magas műveltségű és respektusú, dinamiku­san fejlődő és egyre inkább asszimilálódó csoporttá. Mit is je­lent Amerikában zsidónak lenni? - kérdezhették akkor, amikor a kevert házasság már teljesen megszokottá vált, a vallási kötő­dés pedig elhalványult. A holokauszt volt az egyetlen kínálko­zó válasz. Novick azonban rámutat arra, hogy ez a válasz nem magától, nem spontán módon adódott. A zsidó intézmények, melyeket aggodalommal töltött el a zsidó önazonosság-tudat lassú eróziója, tisztában voltak azzal, hogy a holokauszt milyen erkölcsi tőkét jelent, és azzal is, milyen szerepet játszhat a kö­zösség „kollektív emlékezetének” megerősítésében. Az Ameri­kai Zsidó Bizottság elnöke, Bertram Gold az általános nézetet visszhangozta: „A fiatal amerikai zsidók azért nem érzik magu­kat eléggé zsidónak, mert a holokauszt emlékét nem vésték be a második világháború után született generációk tudatába.” A Los Angeles-i Simon Wiesenthal Központ mecénása pedig így nyilatkozott: „Sajnos Izrael állam léte vagy a zsidó oktatás önmagában már nem elég hatékony a zsidó identitástudat fenntartásában. A holokauszt viszont mindig működik.” A soa tehát arra szolgált, hogy használható múltat lehes­sen általa létrehozni. Féltékenyen őrzött és hatásosan képvi­selt múltat. Novick ezek után a kisebbségi politika mai ame­rikai fejleményeit elemzi. A kulturális közeg megváltozott. Az etnikai elem társadalmi identitás egyre fontosabb tényezőjévé válik, a történelmi katasztrófa pedig az etnikai alapon megha­tározott társadalmi csoportok létét és céljait legitimálja. Az „áldozat” státusa az erkölcsi ártatlanság és a feddhetetlenség bizonyítéka. Novick nem véletlenül a vietnami háborútól ere­dezteti ezt a változást, abban a csalódottságban és széttörede­zettségben, amely azóta az amerikai társadalom egyik megha­tározó vonása. Ebben a közegben a holokauszt nem egysze­rűen a modern zsidó történelem része, hanem történelemfel­etti, transzcendens erkölcsi tartalommal töltődik, amely a go-

Next