Beszélő, 2010. január-június (3. folyam, 15. évfolyam, 1-6. szám)

2010. január / 1. szám - JÁTÉKTÉR - Noszkai Gábor: Barátok közt - Bibó István és Szabó Zoltán barátságának története II.

30 Liberálisok voltak az egyének egyenlő és egyetemes szabadságjogaira alapí­tott parlamentáris demokrácia igenlé­sében, szociálisak a társadalom diszkri­mináltjai és kivetettjei iránti tevékeny szolidaritás követelésében és konzer­vatívok a XX. századi totalitárius­­ Ma­gyarországot megszálló nemzeti szo­cialista és kommunista ideológiát valló hatalmak képviselői által presszionált­­ ideológiák, a fasiszta és leninista kol­lektivizmus elméletének és gyakorlatá­nak következetes elutasításában. Lelkileg független emberekként egész életük során elutasították a marxi ala­­ pokon kibontakozó leninizmus pro­ letárdiktatúrát legitimáló elméletét. Locke szellemében a társadalom-átala­kítás összes erőszakos elméleti prog­ramját, gyakorlati módszerét és eszkö­zét elvetették. Érdemes felidéznünk Szabó Zoltánnak Eötvös József közírói és közéleti mód­szerét méltató szavait, melyek az emig­ráns szociográfusra és az élete megha­tározó részét belső emigrációban töltő Bibóra egyaránt érvényesek:,,... a priori nyugatosságban vagy klasszicizmusban nem hisz; a magyar gondolkodásnak ösz­­szehasonlító, mérlegelő mértéket állít, s ez feltételez mind külföldi, mind hazai isme­reteket. ... Meg kell ismerni a hazai álla­potokat. .. ahogy a valóságban vannak. Meg kell ismerni a külföldi állapotokat és in­tézményeket. Emezeket össze kell vetni a magyarországi helyzetekkel. Az összete­vésből derül ki, hogy helyben mi, mikor, hogyan, milyen változatban valósítható meg."4" A Bibó István és Eötvös József közötti szemléletbéli hasonlatosságra ugyancsak Szabó Zoltán mutatott rá: „Ha a szellem minőségét és az értelem jelentőségét keresem, az Eötvös József halála óta eltelt évszázadban alighanem Bibó István volt a legtisztább politikai gondolkodó; azt, hogy a tizenkilencedik század eszméiből folyó törekvéseket ho­gyan lehetne egymással - logikailag csak­­ valamiképpen összeegyeztetni a husza­dikban, egyedül ő tudta volna megírni. Erre azonban nem adott módot a kor, amelyben élt, a hely, ahol élt, és az a köz­vetlen közhaszonra törekvés, amelyhez őt magát kötötte morálja. "42 Szabó Zoltán haláláig dolgozott Bibó István recepciójának előkészítésén és elindításán. Munkáját az emigráció az 1980-ban Bostonban első alkalommal kiosztott Bibó-díjjal ismerte el.43 Szabó Zoltán életművének jelentősé­gére - Bretagne félszigetén, Vannes­­ban negyedszázaddal ezelőtt bekövet­kezett halálát követően - az elsők között Kemény István44 és András Sán­dor45 hívták fel a figyelmet. Halála után Szabó Zsuzsa, András Sán­dor, Gyurgyák János és Kenedi János tettek meg mindent a Bibó-recepció­­ért munkálkodó Szabó Zoltán teljes életművének hazatérése és kiadása ér­dekében. 1990 óta mind kevesebb szó esik azok­ról a demokratákról, akiknek életműve szellemi alapvetéséül szolgálhatna köztársaságunk civilizált közvélemé­nyének - közírásának és közbeszédé­nek - kialakításához. A diktatúrák - és minden tekintélyelvű hatalmi gondol­kodás - hívei a XX. században érdekel­tek voltak (ma is érdekeltek) abban, hogy a Bibó- és Szabó-felejtés minél tel­jesebb legyen. A demokrata közvélemény és demok­ratikus politika íratlan szabályainak megteremtése nem lehetséges a hata­lomért versengő csoportok által köl­csönösen elfogadott szellemi tekin­télyek sokoldalú legitimációja nélkül. Bibó István és Szabó Zoltán életútja, életműve - eszményeiket és életmű­vüket tetteikkel összevetve - időtálló. Életművükben nem található egyetlen gyűlölködő mondat sem. Alkalmasab­bak a belpolitikai média - panoptikum­ba illő - napi szereplőinél a köztársa­ság húsz éve felépítésre váró szellemi panteonjának megalapozásához. Ép­pen azért - és annak ellenére -, amiért a két életmű nem sajátítható ki párt­­politikai célokra. Kisajátításuk azért sem lehetséges, mert mindketten jó­val fontosabbnak tartották a demokrá­cia alkotmányos és morális keretei kö­zött gyakorolható politikát annál, hogy azt bármelyikük is politikusok kizáróla­gos hatáskörébe tartozó ügynek tekin­tette volna. Szerzőink életműve hivatá­sos politikusaink számára mindaddig feldolgozásra váró feladat marad, amíg a nemzetből bárkit alávetett társadal­mi helyzete vagy származása miatt

Next