Beszélő, 2012. július-december (3. folyam, 17. évfolyam, 7-12. szám)

2012. november / 11. szám - KULTÚRA - Bíró-Balogh Tamás: Reviczky Gyula életrajzához - Prém Józsefhez írott két levele

velősködésből", és„sóváran vágyott vissza a nyomorúságos, de poétikus budapesti zsurnaliszta életbe".­ A hetvenes évek végén - immáron ismét Pesten - Prém részese volt a közös kocsmázásoknak,­ később pedig tagja lett a „híres" Kam­­mon-társaságnak. Bár a neve éppen hogy nem szerepel az életrajzírók említette névsorban, de az alább közölt első le­vél bizonyítja ezt. Reviczky tehát, aki „élete vége felé, a Koro­na mellett, különösen sokat járt a Kammon-kávéházba" ahol „az asztaltársaság feje Vajda János volt. Idejártak: Szana Ta­más, Imrei Ferenc, Palágyi Lajos, Palágyi Menyhért, Inczédy László, Justh Zsigmond, Rudnyánszky Gyula, Kabos Ede s Komjáthy Jenő, valahányszor csak Budapesten volt",6 Prém­mel is gyakran találkozhatott itt. Azt is tudjuk, hogy„közös" irodalmi fellépésük is volt, hiszen a Petőfi Társaság 1887. ja­nuár 7-i díszülésén Prém olvasta fel Reviczky Szabadság cí­mű versét.­ Reviczky életében Prém egyszer írt kritikát - Fanfaron ál­néven - róla, az Apai örökségről, erről azonban Reviczky egyik monográfusa, a maga is kiváló kritikus Komlós Aladár úgy vélte, hogy Prém ekkor „értetlen bírálatot közöl, mely hi­ányolja a »bonyolított mesét«, a tetszetős tálalást, kifogásol­ja puritánul hideg, gyakran visszataszító naturalizmusát (?) s hőse érdektelen és ellenszenves voltát. Megrovóan írja: »Re­viczky oly dacosan bánik el témájával s az olvasóval, mintha nem is regényt, hanem hadüzenetet írt volna minden sab­lon ellen.« E kritika, mely a kor ízlésére jellemzően a regény­nek épp azon tulajdonságait hibáztatja, amelyeket ma be­csülünk benne, csak annyiban ismeri el az Apai örökség értékét, hogy hőse belvilágát »ritka éleslátással és meggyő­ző erővel« tárta fel. E kritika megvilágítja, milyen szokatlanul újszerű volt a regény az egykori magyar irodalomban, és hogy milyen ellenállások nehezítették meg a prózaíró Re­viczky fejlődését."­ Később, már Reviczky halála után a költő verseinek első, 1895-ben megjelent gyűjteményes kiadásá­ról kétszer is írt.9­2 A levelek értelmezéséhez érdemes röviden áttekinteni az életrajzi hátteret. Bár Reviczky 1889 januárjában viszonylag jó anyagi és érzelmi körülmények között élt, a Pesti Hírlap belső munkatársaként, aki Jászai Mari szerelmét is magáénak tudhatta, a Petőfi Társaságban nagy sikerrel mutatta be Pán halála című költeményét (amelyet később Jászai Mari is sza­valt), és a vers sikere országosan ismert költővé tette, ezt kö­vetően ismét kudarc érte: a Kisfaludy Társaság 1889. február 6-i tagfelvételén -Váradi Antallal szemben - megbukott.Ta­lán ez is közrejátszott abban, hogy „a tél vége felé rohamo­san, szinte ijesztő módon hanyatlott az egészsége, annyira, hogy kora tavasszal, 1889. március hó 1-én, Arcóba utazott ismét,10 ahol most már huzamosabban volt kénytelen tar­tózkodni. Az Arcóban üdülő magyarok ritka kedvességgel fogadták, elhalmozták figyelmességükkel, estélyt rendeztek a tiszteletére, s valósággal ünnepelték." De a rossz idő nem kedvezett a gyógyulásnak, s mint ekkor egy „nőrokonának" írja:„Kincsem az nincs, mert ez nem is állt soha programmo­­mon, de van siker, szerelem, jóbarátok, elismerés... minden, csak az egészség hiányzik." Ezután „rohamosan hanyatlani kezdett egészsége. Gyula napjának előestéjén, április 11 -én, olyan rosszul lett, hogy úgy kellett a lakására vinni, s április 27-éig hol ágyban feküdt, hol karosszékben üldögélt, s kijár­nia sem volt szabad. Unalmát irogatással, olvasgatással űzte el. A Nemzeti Színház megbízásából Ibsen Henrik Nóráját fordítgatta, mit maga Jászai Mari csomagolt s küldött meg számára. Mihelyt e munkáját bevégezte, többé mi sem tar­tóztathatta tovább Arcóban. Hazavágyott, s midőn egy kissé jobban érezte már magát, visszaindult s április 30-án érke­zett meg Budapestre."11 39

Next