Máshonnan Beszélő 4. (1986)

1986 / 4. szám

A Charta*7/­11/84­. sz. dokumentumot JOGUNK A TÖRTÉNELEMHEZ Minden nemzetnek van történelmi tapasztalata, történelmi emlékeze­te. Ennek építőkövei­ elsősorban a nagy történelmi események, a nagy kor­szakok, törések, fordulatok, a történelmi folyamatok csúcspontjai, ame­lyek megha­tározták a történelem további menetét. Ezek beírattak a nemzet emlékezetébe; rájuk épülhetnek a nemzet vagy állam eszmei programjai vagy az állam tanai. Ugyanakkor hamis mítoszok és torzképek is gyakran beépülnek a nemzet emlékezetébe. A történelem a szellemi ütközetek színtere; minden kor megalkotja a maga történelemértelmezését, miközben szembesíti a múlt kulturális és társadalmi eseményeit a jelen történelmi tapasztalataival. A történelmi tapasztalat tehát rendkívül dinamikus és összetett valami; mindig is meghatározta és ma­­is meghatározza a nemzetek és államok életét. Rendkí­vüli determináló és összekötő ereje van. A történelem iránti érdeklődés a kultúrák többségének közös vonása, ám a keresztény kultúra /mint bonyolult­ és különböző eredetű hagyományok hordozója/ sajátos vonása, hogy hangsúlyozottan és következetesen értel­mes folyamatként vizsgálja az emberiség történelmi fejlődését. A törté­nelmi fejlődés gondolatának alapvető jelentősége van a jelen számára, sőt nélküle a jelen korérzete hamis és töredezett. Mivel a keresztény kultúra örökösei vagyunk - akár vállaljuk, akár tagadjuk e hagyományt- és mivel a mai világot a maga egészében - minden előnyével és fogyaté­kosságával együtt - döntően ez a kultúra határozza meg, ma már nem gon­dolkodhatunk és beszélhetünk másképpen, csak a történelem közvetítésével. Akár elpusztul, akár megmenekül az emberiség, sorsa nem dőlhet el a történelmi összefüggéseken kívül. • Az 1984-es évet a világ e kis sarkában - mely nem volt mindig legsötétebb zuga - mint "a nagy felejtés évét” éljük át, nemzetünket évtizedek óta céltudatosan fosztják meg saját történelmi tapasztalatától. Az államhatalom csak olyan történelmi tárgyú írások publikálását enge­délyezi, melyek a mindenkori hivatalos ideológiának megfelelnek. Az alap­vető történelmi tapasztalatokat és hagyományokat pedig manipulálja. A történelem kisajátítása a tabuk kialakításával jár, illetve történel­münk "sorsfordulatainak" meghamisításához vezet. Ára mindennemű torzí­tásnál­­sokkal veszélyesebb az a szemlélet, mely szerint a történelem csupán "nevezetes évfordulótól nevezetes évfordulóig" vezető üres kör - mert ezt eredményezi a köztes események és folyamatok eltörlése. Téve­dés volt azt hinni, hogy az emlékezetet vagy a tapasztalatot nem­ lehet ugyanúgy kisajátítani, mint a jövőt. Ma már látjuk, a jövő eltulajdoní­tása szükségszerűen együtt jár az emlékezet, a múlt elorozásával. Lapoz­zuk át bármely általános iskolai vagy egyetemi történelemkönyvet, ta­pasztalhatjuk, hogy így van. Nyilvánvaló, a hatalom a történelmi emlé­kezetet csakis az uralkodás eszközeként kívánja használni, saját célja­inak rendeli alá. Úgy kívánja, hogy csak az erősek és uralkodók emlé­kezzenek,az elnyomottak emlékezete kizárólag az időtől megfosztott jelen szükségszerűségét és helyességét igazolja. Azt akarja, hogy a jelent a puszta létfenntartás gondjai és a mindenáron való túlélés törekvései tölt­sék ki tartalommal. A történelem-manipulálás tehát fokozatos megszünte­téséhez vezet, mert a politika, közvélemény, az erkölcs és az egyéb tár­sadalmi értékek kiiktatásával a történelem emberi dimenziója is oda­vész, Így hátrálunk vissza saját kultúránkat megelőző állapotba, hiszen hogy is képzelhető el k­ul­túra emlékezet és értelmes cél nélkül?! Ezt a felejtést, mely csak az államhatalom számára oly kívánatos, meg kell akadályozni. Se tudatosan, se öntudatlanul ne hagyjuk kihuny­ni az igazságosság és igazságtalanság emlékeit. Az igaz és a hamis, a­ ­ 3 -

Next