Állam Főgimnázium, Besztercebánya, 1879

Δ "besztercebányai kir. főgymnasium az 17791 80-ik tanévben. Haladás közben mindenkor hasznos és élvezetes vissza-vissza tekinteni azon pályán, melyen működni feladatunk; egyének, testületek és államok ily módon szerzik meg életük történelmi öntudatát és annak folytonosságáról való ismeretüket. Ilyen visszapillantást szándékozom nyújtani, midőn a besztercebányai főgymnasium közel harmadfél szá­zados történeti múltjából az 1­770/1O-diki tanév lefolyását röviden ecsetelem. Szükséges lesz azonban az akkori tanügyről néhány általános megjegyzést előrebocsátani. Miután a jezsuita­ rend megszűnt, mely valamint számos más helyen, úgy Besztercebányán is az ifjúság neve­lésével és tanításával volt megbízva, az ország tanügyében nagy reformok történtek. Ilyenek voltak a nagyszombati egyetemnek Budára való áthelyezésén kívül, az országnak nyolc, illetőleg (a zágrábival) kilenc tankerületre való felosztása, külön főigazgatók alatt, és az összes tanügynek szervezetes szabályozása az 1777-ben kiadott „Ratio edu­cationis totiusque rei literariae per regnum Hungariae et provincias eidem adnexas" című alapvető mű által, melynek szerzője Verményi József volt. (A­ tanügy ezen szervezéséről az egyes intézetek már 1776. augusztus havában kaptak értesítést.) E szerint a tanintézetek nagy- és kis gymnasiumokra osztottak (g. maiora és g. minora). A nagy gym­­nasiumok magukban foglaltak három, u. n. grammatikai osztályt, és két tulajdonképeni gymnasiumi- vagy humanitás-osztályt. E nagy gymnasiumok közül a népesebb városokban létezők,­­ köztük a besz­­terczebányai is arch­i-gymnasium címet viseltek. A kis gymnasium csak a három grammatikai osztályból állott. Megjegyzendő, hogy a BE. nemcsak a tanórák számát, hanem azok idejét is megállapította, mint ezt a táblázatok mutatják, melyek az alább következők világosabb feltüntetése végett mellékelve vannak. Ezen táblázatokból első megtekintésre kitűnik a latin nyelv tanítására fordított kiváló tekintet: a három gramatikai osztályban heten kinti 25 tanórából 10 óra (és az ismétlésekkel ennél is több) a latin nyelvnek ju­tott. De a latin nyelv ezen hathatós művelésével a RE. nem holt tudo­mányt akart a tanulókra erőszakolni, hanem tisztán gyakorlati célt törekedett elérni, határozottan kijelentvén, miszerint a gymnasiumok

Next