Állam Főgimnázium, Besztercebánya, 1879
Δ "besztercebányai kir. főgymnasium az 17791 80-ik tanévben. Haladás közben mindenkor hasznos és élvezetes vissza-vissza tekinteni azon pályán, melyen működni feladatunk; egyének, testületek és államok ily módon szerzik meg életük történelmi öntudatát és annak folytonosságáról való ismeretüket. Ilyen visszapillantást szándékozom nyújtani, midőn a besztercebányai főgymnasium közel harmadfél százados történeti múltjából az 1770/1O-diki tanév lefolyását röviden ecsetelem. Szükséges lesz azonban az akkori tanügyről néhány általános megjegyzést előrebocsátani. Miután a jezsuita rend megszűnt, mely valamint számos más helyen, úgy Besztercebányán is az ifjúság nevelésével és tanításával volt megbízva, az ország tanügyében nagy reformok történtek. Ilyenek voltak a nagyszombati egyetemnek Budára való áthelyezésén kívül, az országnak nyolc, illetőleg (a zágrábival) kilenc tankerületre való felosztása, külön főigazgatók alatt, és az összes tanügynek szervezetes szabályozása az 1777-ben kiadott „Ratio educationis totiusque rei literariae per regnum Hungariae et provincias eidem adnexas" című alapvető mű által, melynek szerzője Verményi József volt. (A tanügy ezen szervezéséről az egyes intézetek már 1776. augusztus havában kaptak értesítést.) E szerint a tanintézetek nagy- és kis gymnasiumokra osztottak (g. maiora és g. minora). A nagy gymnasiumok magukban foglaltak három, u. n. grammatikai osztályt, és két tulajdonképeni gymnasiumi- vagy humanitás-osztályt. E nagy gymnasiumok közül a népesebb városokban létezők, köztük a beszterczebányai is archi-gymnasium címet viseltek. A kis gymnasium csak a három grammatikai osztályból állott. Megjegyzendő, hogy a BE. nemcsak a tanórák számát, hanem azok idejét is megállapította, mint ezt a táblázatok mutatják, melyek az alább következők világosabb feltüntetése végett mellékelve vannak. Ezen táblázatokból első megtekintésre kitűnik a latin nyelv tanítására fordított kiváló tekintet: a három gramatikai osztályban heten kinti 25 tanórából 10 óra (és az ismétlésekkel ennél is több) a latin nyelvnek jutott. De a latin nyelv ezen hathatós művelésével a RE. nem holt tudományt akart a tanulókra erőszakolni, hanem tisztán gyakorlati célt törekedett elérni, határozottan kijelentvén, miszerint a gymnasiumok