Bolond Miska, 1866 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1866-07-01 / 26. szám

Király utcai levelek. Pest, 28-ik júniusba. Edj kis valamit a pesti zsidó iskoláktól. Komámlében! Beszélek te neked most olan phortsa dol­gát a mi köségönkbül,: haid fogod magadat bá­­molni; azaz nem fogod magadat bámolni mert nem érdemes bámolásra; de fog magadat mér­geskenni ; az­az nem is fog mérgeskenni maga­dat, mert utoljára te, akarhold is kívánod leni, mégis nem vadj edj zsidó, a mi körömben még gyöheti, mert mint mongya edj hires classicos : „Nichts gewisses weiss keiner niemals nicht,“ a mi lefordulva a madjar nyelvba teszi: „haid semmi bizomosat sohasem is nem megtudni le­het“, a miből láthat asztal is, hadd javoltam en­­gemet a madjar fordításba. No, de akarok mondani el valamit a pesti izraelita iskolákba, a miből van nekünk it két­­phébe, odjanis: edjet, a ki tschopán tartózza a kőséghe és edj másikat, a ki sem nem tartóz­za kőséghe, sem nem tartózza városha, sem nem tartózza országha, de tántalán nem is ebe korba tartózza, hanem származta magát a ba­­cherontok idejiböl, a mikor tudniilik a gátjába is belehúzva volt feketesárga pántlikát és pirok­­tak rá, mikor volt conscription, az öreg tekin­tés Machó Boldizsára, haid­e van edj német és tartózza magát nevezni idj : Macher. Az öreg tekintetes Machó edj német, a ki asztal is nem tota kimondani nemeibe hodj:­­­aff! Hát mondom, az a másik oskola, a „minte taned­e,“ (a mit udj is írják min­­te tonodo, vadj is madjar nyelvba: „Mus­­terhauptschule“) a mit tanálta föl a baron Bach és aza hozá a maga zsebéből edj pár ezer flo­­rint aból a milióból, mit a hazaphias izraeliták­­ból csiklandozot ki a nacságos Windischgrätz; ez a minta tonoda tehát olan Musterhauptschu­­le, a kinek kel­leni mostrának minden zsidó is­kola élőt és a ki mongya : idj kel tanitani és nem udj. Minden phile tudományyokat adják elő bene. A zséografit,ami szerint kel mondani hóid Madjarország edj kronland Austriába; a történetet, a mi előagya, hóid a madjar phelvilágoskodot nation, és következi mingyár az irokézek után és hóid vanak köztük már so­kan, a­mik tudják már ed kitschit olvasni is; a pädagógiát, a­mi sajátképen nem is más, mint bábászat, mert tanulja belőle a nevelő, haid kel báni a gyermekei- mé­g mikor nem is érkezte világra; tanulják bene továbá héberül, arabisul, kaldaisul, phöleg németül és hoznak is be minden hétbe ecer madjar könvet, adnak oda minden tanulónak az árához, hóid szagol­jon kitschint hozá, mnijen neki az íze, azutánd visznek megint ki, hóid ne kapják fefájást. És tanulnak a sokphéle közül bene philosopi­­h­á­t is, hóid kel meg nem pokkadni méregbe a Musterhauptschule miatt; mert kel neked csak elképzelni asztal, barátom Miska, hóid az egész minta tonodábe nintschen is edj madjar szele­­tésö ember; pedig hej! ismerem töbeket ő be­lölök, a mik, azonkivel, hóid értik az ő szaku­­kukat, tudják beszélni, írni madjarol, mint edj advocat. És ebe az intézetbe készítenek azokat a tanítókat, a­milyet asztán ráeresztik a m­a­­djar izraelita phiatalságra, hadd tanítsák madjar nyelvben és madjar nyelvra. Jaj , hova áluljam el magamat az ilyen wirthschaft fölöt! Hiszen én nem akarok semi­­éle embernek megrontani kengyelét, és nem valami szeszé­lyes keserűségből hozom elő észtét az álapotot Pesten. De utoljára mégis tschak jobban húz a szivem a közüidhöz, a zsidó phiatalság madja­­rosodásához és jóban félek a kártól és bajtól, melyet az ilen tanitók nevelnek derék madjar zsidó gyerekek helet, semm­t is nem fölágas­kodjam magamat az ilen phö intézet elen, mel­­ben arany dianánt­árolják sárga rezet. A ki a baron Bach és graf Thun idejibe aról legitimi­­rozta magát, haid ő nem madjar, a civilisation szerepére minálonk a legalkalmatosabnak talál­­tatatot és be is hiták szép madjar hazába asztat a pápaszemes gensdarmokat, a­mik a „Fiebel“ nevezető könvel oldalba szórták a madjar meg­győződést. Mint a kedves finánc, ez is őt ter­mette a Tscheországba és Morviába. Egy hires schulrath háttá nekönk észtet az izraelita aka­démiát örökségba. Ot van a Schiffmanns­plat­­zon, hol otska nadrágot árulják, miután lesze­degették róla minden madjar zsinórkát. Föl­­gyújtani nem ér semit. Először nem szabad, másokor megvan assecurálva udj a tűz elen, mint a te és az én megtámadása elen, mert nem is gondolsz mijen elenálásra képes, és a leg­­phortscháb, hóid maga a mostani kormán­y is nem igen bírja vele, pedig a zsidó köség már töbször folamosodot, hóid vadj madjarosodjon magát, vadj mükögye, hóid mexünjön — todni ilik, hóid mexünje a minte tanede. De az ál, mintha volna kovátsolva köböl, várok várok valami jóságos madjar förgeteget, a mi fogja németből hazai nyelvba és szelemba fordítani a „musterhauptschult.“ A­z­ö­s é­g­i iskolába akad legalább mad­jar születéső madjar tanító is és ide tsak vala­mikép mégis lehet mondani rá: megjárja. De azonba az ilen megjárja nem megjárja, mert kérem másan, ha mi pestiek akarjuk tündökölni magyar hicónokat, gondoskodyuk először is arol, hóid ledjen a ki ötét jó megértsb­en, led­­jen madjarol értő phiatalság az izr. iskolából, mert hóid tanítják edjes tárdjakat magyarba, ép olan kevés az ödvösségre, mintha valaki nem lopta. Kel az egész hőségi tano­dát megmadjorosodni, mert a szegen zsidó djerek a háromdobutcábol, a szeretsín ucából, a retek ucából meg a királycábol leg­jobban tudja roszul madjarol. Asztal is igaz, haid régen vón a madjorab, ha a gazdag Seifen­­steiner meg a Löwenschwanz, a Stronzeles és a Lindenblüh elküldenének az ö dyerekit a kőségi vadj is ódj nevezetes normaliskolába. „El ám“, mongya ő, „vadjok talán edj bolond. Az én Zultán phiam udj beszéli már madjarol mint a phene, hát fogom küdeni ötét zsidó gye­rekek közibe, haid felegyen me­gint!“ It van a gezére, mint mink mondani szokunk. It a bibe ! Ha az én jómódú pesti zsidó atyafiamnak van edj djerek, köldi ütet a kereszténye, haid tanolja madjard­­ot és tartya neki correpetitort; én is adj tetem az én Ár­­pádkámat. Ha pedig gazdag, adig nevelteti phiát othon edj governantal, mig átmehet a gymnasiomba. A szegen szabómester aki szinte szeretne, haid az ő Dolfi gyereke tudja madja­­rol, nem szerezhet magának ezt az örömét; nem elküldheti kereszten tanodába, hol tanítási nelv madjar, hanem kéntelen, mer szegni, küldeni el a Dolfit a köségibe, hol csak a szentiras, a madjar nelv adatatatódik elő madjarol, vadj — jaj nekem! — aba a bizomos minta tonodóba, hói motogatják pizér nemeskor edj madjar köny tábláját mesziről. Most támagja magát két kérdés: Azér nem köldi el jómódú zsidó phiát a normalschulba, mer nem tanítják madjar nyelvba ? Vadj azér nem tanitják madjar nyelvba, mer­t jómodu izraelita nem köldi djerekit oda ? Én asztal hiszem, ha tenné észtét az utol­­sót, ha a gazdag küldené oda djerekit a kőségi iskolába, odjan csak urgirozna saját erdekibe asztat, hajd a zsidó iskolába tanítschák hazai nyelvba , mert a gazdagab embernek nadjob a befolása kőségi videk köröl. A gazdag zsidó naidon szereti, ha elöljárónak megtesznek ötét vadj comiténak, vadj más ilesminak, a hol szó­­nokolhatja. De a bubilébent mégis köldi ke­reszten tanintézetba. Beteg virolna máskép a kőségi tanoda, ha a gazdagab es beforrásab izraelite használná asztat; és volna e­melet az a pompás nereség, hajd a szegen szabó dyere­­ke részesülhetne akarat aba a pontos és gon­dos tanításba, mibe az „evangelische“ Finkel­­stein Jula, a mi megveti az ő szegén cousinká­­ját, mert ez járja a „remalschulba.“ Asztal is lehető, sőt bizomos, haid asztán a madjar-zsidó tanító nem kullogna hátul min most, hanem volna elől. Mert a fizetési classifi­cation igy van jelenleg: a.) nem togya sem madjarol sem héberöl; de mijotán idegen, hát kapja 900 frtot. — b.) togya magyarol és ezér kapja 100 frttal — to­bet? — lächerbar! 100 frttal kevesebbet kapja csak 800 frt. — c.) Tudja madjarol jól, lelkes haraphi, ki meghonosította a madjarságot, madjar monkát irta, Vasár­napi Ujságba kijöt arcképe: kapja 700 frtot. — Valószinöleg anak, a ki minden tekintetben páratlan, volna Maimonides, Vörösmarty és Humboldt edj szemeibe, anak — ezen rencer szerint — járna tsak évenkint 42 frt 50 kr. és edj fél öl fát. Tsodálatos! A pesti zsidó kö­ség évenkint által sok ezer frtot áldozza a tanítás üidre és mint első madjar hitköség az országba nem mutathatja el eredményyel, a mint várhatni lehetne ötöle. Isten engem! inkáb vártam vóna még egy pár esztendőt madjar hi­­cónokra, minthody azért kell engemet szédje­­nelni, hóid az általános tannyelv nem a madjar, a mint e hatalmas és jó szeleme hőséghez ilené magát. Remelem, hóid ezen expectorationt adj fognak fogadni, mint a miten haraphias jó szán­dékai és atyafiaimha való rokonszenvel Írtam. Isten velőnk. Spitzig lczig. 102 A háború. Fellépett egy óriási lángész Fényes, hatalmas tolla van , S e tollat embervérbe mártja. Nézzétek, már munkában van. Ez aztán az igazi tehetség ! Van benne oly sok gondolat: S mily termékeny! Tiz, húsz tragaediát Megir olykor egy nap alatt. És a mit ír, mind bevégzett remek, De leginkább bámulatos, Hogy mily sokoldalú: eposz, dráma, Történet, mindben otthonos. És e mellett — ki hallott ily csodát! Még az énekléshez is ért. Oly fönségesen bőg, hogy nem adnám Egy némely színházi tagért. Higyjétek meg, iróbarátaim, Ezzel nem concurrálhatunk . Hozzá képest, kedves Bibók, Dalár, Mindnyájan kontárok vagyunk. O­tt Múlt számunk talányainak megfejtése: 1. ) Hogy mit beszéltek együtt D­eák Ferenc és Majláth György?.. . hát azt bizonyára beszélgették, hogy a fagy megölte a vetéseket, meg hogy nagy meleg van. 2. ) Ki nyeri az első döntő ütkö­zetet? Hát bizonyára az a fél, a­mely a mási­kat nagyon megveri. Szerkesztői üzenetek: „Egy tisztelőnknek.“ Azt a múlt szám­beli képapróságot Bús Vitéz barátunk csinálta; mondtuk neki, hogy félre értik, de ő nem hitte, kifi­zettük, kiadtuk s­ehol van ni. Aldanók mi a magya­rok istenét, ha még hiúk tudnánk lenni; az ifjúság dolga az s fájdalom mi ezen már rég túl vagyunk. — A. M. urnák. Tessék a kiadó­hivatalhoz for­dulni.

Next