Bolond Miska, 1867. (8. évfolyam, 1-52. szám)

1867-01-06 / 1. szám

2 rohanta be az Árpád­­­erek, glédába álta magát es udj elpafogta a köszöntőjit, holdmajd kida­gadta belőlem az apai szive es azon fentsebókolt fekete szemek tele győlték nedves könyvvel. Megérte mindegyik, Granichstätten testvérek koszt is edj igaz gyöndj­ét. Megvót tehát a tscho­­ládi bekeség megint es idj könyek szivel oszto­­gatam az nj esztendüs jotalmakat. A szógáló, a Boris is kívánta nekünk min­den jót. Atam neki négy darab ezüst fertál flo­­rinokat. Aszonta nem köl neki drágaság, pézel is beérte véna. Szegen Boris, azt is nem tetta, hajd a bádog hotosokon kívül van még ezüst píz a világba. De tschakodjan így is van. Mig edrészt akármijén tszifro vignetre asztat mond­hatok : ez a leguyab kibotschátván es el is hisz­nek nekem—az ezüst pízre gyanakodják es gon­dolnak: bizomosan cinbús antüt ólom.Az aranról nem is szólok. Ez tschopán a poétoknál van; haid a kelő vadi lenyogvó nap sogarait futtas­­sák be vele, körümben ez is mint egy óriási fidi­­bosz gyulná meg es aludná el. Azutánd jötték edmásotán a kéményseprő, a lámpaoltogató, újság- és levelhordó. No, enek a levelhordónak attani tübet mint rendesen, mer ebe a esztendejibe jó viselte magát, mer­tschak­ud garmadába hoszta házamba a rondjos sexer­­liket a „Spitzig b­ig naptárjára“ es lehettem anál is inkáb nadjleike, mer már nem sokára a negjedik kiadás is fogja megjeleni es 10,000-nél tüb naptár let a nemzet tulajdonságává. Alig távozták el magukat ezek: gyüt a Bolond Miska szedőjereke. — No fiú, sokat jártál fárottál hazám te is a Ferenciek téri­ől a kirájutcába; vittél tőlem sok manuscriptet, k­ot eédolát a tomdába - vidj­edszer jomtatott eédolát is, a kit nem kül kiadni a Bolond Miskába, hanem valami kotsch­­mába a hun iliac a principal es az en egéségbre. Megint kopogtatják. — Tesék ! És belepi­edj uniformosus úri­ember. — Kihő­lédjen szerentséhem ?­­ Én a kerületi biztos vagyok s kívánok számtalan boldog éveket a tekintetes urnak és családjának. — Aj, áj ! Köszönöm. Örülöm magamat, még nem vót alkalmom tisztelni az uraságot sem házamba, sem az otszán; de azer soxot gondoltam önre és a tekintetes magistratosra, haid adják alkalmot kiphegteni a jótékonságot. Akárhánszor sétálom nemét a Dona portyán a Dorothea-otszából az akadémijáig, minden ház­nál fogja meg en­yémét ed csoport rondjos terek, bénák es jomorékok vadj­a mi még derekab, ép nyomorékok, és kezdenek orgonáim a phü­­libe ojan misererot, hóid megpokodja az ember mérgibe. És ez ide van káromlásán a város leg­­népeseb orszáin is. A drabantos urak természe­tesen vidjázzák is, hóid szegeneket esze ne to­posának es figyelmezik nadj éberségei, hun van edj katonatiszt, a kinek lehesen szalutirozni vadj valami tudatlan, szegen idegent, a ki elbója magát a minutengassliba edj fontos sze­­métes megjedzésre és a kit, mer hirtelen nem tugja elállni — viszik be. Ebe a napoli mon­­kába udj belefárodjék, haid este asztán nem fungirozhatnak.­­ hinem­ anál jóban fungiroznak ed pár kiszabadult dalármista, akik egesz ccaka teleorditvák a tschendes otszákat. (:s funtriroz­. ' O nak a kiszabadult ebek, a mik bőségesen meg­marják minden műbőrt a ki elmed példájol a S­­e­­tschíni promenád melót; es fungirozzák a derek ótonálók a kik kérdeznek az elkéset vándort lián­óra, es ha csak edy van, asztal is kütschön kérnek tőle; és fungiroznak az­­jeli porod­i­­tschom madarak. No,a mi ileti ezeket, mind meg­­fogdosnak es hálásra bevisznek őket, Imid meg ne dermegyenek a hidegba , regei asztán szépen ki­eresztenek megint, és a töbi, und so weiter, etcaetera. Ha beéri ezen apró pízzel, tisztelt ke­rületi biztos úr, szivesen szolgálom vele av esz­tendás ajándékul, de ha tecik, adhatom edj na­dj ob utálványt is. A komiszárius ur otálta magát szives figyel­­metlenségembe és kiszalatta az ajtón. Ebed után asztánd elmentem a kávéházba. Iloszták elejébem a kapucinerhó ed szép litho­­grath­ozot szemtelenséget, a mi kerülte megint két florinba. Ez asztánd a fölséges logik, azer, heid­en adom enek a kelnernek mindennap ed pár krajcert, kel nekem neki adni uy­évba ed pár florint. Adig s szomorkogy és ne légy vig, marad liz ez soká igy. Vadjok a te bőséges jövendőbeli káplár Spitzig b­ig. Kipfelh­auser Adolf az új h­adszervezési javaslatról. Tisztelt olvasók ! Tetszik tudni: egy ren­dezett állam polgárai csak két kategóriába es­hetnek, t. i. az élelmesek és élhetlenek kategóriájába. Élelmesek azok, a­kiknek van miből élniük, s élhetlenek, a­kik meg nem él­hetnek. — Ez a dolognak (majd alább meg­mondom : milyen dolognak,) államfilozófiai oldala. Már pedig az államok azért alakulnak, hogy a társadalom tagjai minél boldogabbal él­hessenek. Oda kell hát törekedni, miszerint az állampolgároknak lehetőleg nagy része é­r­e­l­­m­e­s legyen. — Ez az államgazdászati főelv. Hogy pedig az állampolgárok legnagyobb része megélhesssen, — leider : — ezt sem Bach, sem Schmerling,sem s ennek sem sikerült kivív­nia. (Annyit mondogatta ezt a liberál partét, hogy kezdem magam is hinni.) Azonban a történet a legbölcsebb tanító, (ezt is az országgyűlésen mondották.) A törté­net tanítja azt is , hogy katonatiszteknek nem volt szabad megházasodniok , ha csak maguk, vagy jövendőbelijük nem tett le oly kauciót, melynek kamataiból az özvegy s gyermekek — úgy a­hogy — megélhessenek. Tanúság ebből az, hogy élelmesek eddig is voltak, azonban nem nagy számmal, mert a férjhez menő candidatrixeknek szabad vá­lasztásuk volt hozományukat kauzióban leten­niük, vagy a fölött másként rendelkezniük. Ha azonban minden embernek (süketeket, süketnémákat és vakokat kivéve) katonává kell lennie, akkor ezen alternatíva áll be: vagy férjhez mennek a leányok, vagy nem mennek férjhez. Ha férjhez mennek, csak katonához me­hetnek, s ha katonához mennek, akkor kautiót kell letenniük, ha pedig bírnak kauciót letenni, akkor jövendőbeli famíliájuk nem élhetetlen. Ha pedig nem mennek férjhez, azaz nem bírnak kautiót letenni, sem katona­jegyesükkel letétetni: ez esetben mindkét részen élhetlenek, azaz olyan, a­kik a jövőben nem birnak megél­ni. Ámde az államnak csak élelmes polgárokra van szüksége, s igy csak tiszta haszon, ha a meg nem­ élhetők nem lépnek házasságra s mag­uk szakad. Ez a dolognak Kipfelhauseri szempontból politikai oldala. Az én devisem „Loben und le­ben lassen“, s mert e probléma Columbus-tojá­­sát felfüdöztem, beszélhet nekem a „Ilon“ az új hadszervezési javaslat ellen, a­mennyit neki tetszik. Kipfelhauter Adolf: Korszerű indítvány. Lieber Herr von Krümmer! A bécsi .. Fremdenblatt-ból olvasom,­­mert a pesti zsur­­nálok mégsem közölték, hogy új esztendő nap­ján Deáknak Pest bürgerschaftja egy albumot meg egy adreszt adott át, melyen tízezernél több polgár írta magát alá. Tudom, hogy ezek közül a herr­­etter sem maradt ki, mert azt mondja, hogy ez nemzeti dolog ! Sz­iszt recht! Hanem ha már a herr von Krämerék a nemzeti székre oly nagy buzgalom­mal írják magukat alá, indítványozom, tegyék azt majd egy kényszerített önkénytes nemzeti államkölcsön megrendelésénél is. Graf Larisch Mönnich fináncminiszter ezt nagyon szívesen fogadná, sőt az albumot talán­­ el is engedné. Kipferházy Adolf (a régi hívek egyik utolsója.) (Notabene: Ezt az artikkert úgy übersetzol­­tattam magyarba, hogy értsen meg azt mindenik.) Kapciózus kérdés. Miben különbözik a felelős kormány a bürokráciától ? 1- szer. Az első nélkül mi nem akarunk élni, az utóbbi pedig nálunk nélkül nem élhet. 2- szor. Az első hajó, (ha jó) melyen a nem­zet jogos k­i­v­o­n­a­t­a a koronához jut. A má­sik lélekvesztő sajka, melyből jogos igény­e­­i­n­k mielőtt célhoz érnének, a folyamba vesznek. És mi hasonlatosság van a kettő között ? Mind a kettő oltár. Az elsőn a nemzeti jó­lét kegyelettel áldozik a hazának és koroná­nak, a másikon a nemzet jóléte áldoztatik fel. C a m era o­b s c u r a. (Genre-kép) Váci Bettinától. Minden kornak megvan a maga devise. Volt idő, a midőn egy szó p. o. statusquo, fusio, epuratio mozgásba hozott egy egész vi­lágrészt, és többet fejezett ki egy articulus mint Kopernik rendszere, melyhez a föld köz­napi fiának, ki a tudománynak nem él, így tehát nem is lelkesedik — semmi köze. Ki az égre mereszti szemeit és a tudomány fáklyájával magasban röpköd, levegőt szorít a markába. Az arany a föld gyomrába és a gazdagok szekrényében hever, csalatkozik ki másutt ke­resi. Haslaki fiscalis ur nem ideolog; ö ezt jól tudja, és azért a földön jár; mi köze neki a tudományhoz és a tudománynak ö hozzá? ö a földön jár; — kineveti Fultont; eszelős különc­nek tartja Diogenest; hiú dicsőség és hitvadá­­szoknak egy Champollion — Rosellini Young — Wilkinson és Colebrooket,kik Egyip­tom titok teljes nyelvét fejtegetvén, az ókor történelme által megbecsülhetlen kincshez juttatták az emberiséget, — rajongóknak tart­ja Actium és Philippine — úgy a Termopi­­laei szabadság­hősöket, kik a honszerek­ ,a leg­szentebb erénye, Görög­ország fénye, szabad­sága és dicsőségéért elvérzettek. A praktikus ember nem él ideáknak. Has­­laki úr evvel fennhangon kérkedik; a gyakor­lati ember mint ügyvéd, úgy­mond ő, azon van , hogy sok pere, mint orvos, hogy sok betege­s mint tisztviselő, hogy zsíros hivatala legyen. Szerinte a tudomány nem ér semmit, ha nem mesterség. Ki a tudományt csak a tudományért, szó­val annak szellemi céljaiért szereti: nem bol­dogul ; lám ő keveset tanult, még kevesebbet gondolkozott, de azért még is boldogult; az­előtt gyalog, most hintón jár, — él és meghízott, mert mesterséget csinált a tudományból; sze­rinte az ügyvéd nem is ügyvéd, ha csak n­e­m mesterember — és nem is mesterember, ha csak nem borbély. Borbély és ügyvéd? Hugli és diploma? phidonc ! ez méltánytalan rágalmazás és irigy­ség! hol van itt a hasonlat? A borbély emberbőrrel foglalkozik, hajat nyír, köpülöz, piócáz, szappangoz és borotvál. Az ügyvéd ha mesteremberré lesz szintén ezt cselekszi, a klienseket fog­­­adtákat

Next