Borsod - Miskolci Értesítő, 1871 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1871-10-19 / 42. szám

nyára nem nélkü­lözék az erődszerüség s némi jellegét. Ily királyi majorház volt Szihal­­m­o­n, mely Borsod történetében az első lapok egyikét foglalja el. Szihalmot Árpád családja részére foglalta le s maradt kö­rülbelül sz. László koráig az árpádház birtoka. S mint ilyen helyen majorsági épületek s lóistállók voltak. Ezekről be­szél egy Salamon király alatt kelt ado­mányozási levél.3) Hasonló udvarház létezését tételezi föl Ipolyi Jenkén Itröl, mely azon­­képen koronabirtok vala.4) Nem valószínűtlen, hogy királyi ház lehetett a Sajó parton is, miként Szihalmon az Eger mellett láttuk, de hihetőbb ezt a Sajó jobb partján keresni Szakáld körül. A széles Mohi rónaság felső Ma­­­­gyarország Rákosa vala azon korban, midőn ősi módra, sátrakat ülve, lóháton, szabad ég alatt tanácskoztak őseink. E téren a tiszai megyékkel gyakran tartot­tak királyaink kis országgyűlést. Egy pontja Ónod körül maiglan is R­á­k­o­s­n­a­k neveztetik. Mily könnyű tehát hinni, hogy ez alkalom s a vadászatra kínálkozó er­dők, melyek a diósgyőri rengeteg foly­tatását képezék, — hosszabb időre leköték fejedelmeinket, melyből önként foly ide is föltételezni egy nyaralót. De térjünk vissza a várakra. IV. Béla korában az ősi várrendszer bomlásnak indult. Okulva a közszeren­­csétlenségen, azt új alapra fektette. —­­ Nemcsak megengedte egyeseknek is a várrépitést, sőt egyes birtok adományo­zásához egyenesen az erődépités terhét köré, így midőn az egri püspökségnek T i z e n k ü t (Szarvaskőt) adá.5) A királyi példa és buzdítás igen is megszaporitotta a várakat, a 13-ik és 14-ik században, mi a belviszálkodás korában ismét fidvtelen lett az országra. A pártoskodás és dacz sokáig ezekben találtak táplálékot. Csak azon szeren­csétlen viszályt említem, mely az ár­pádok kihaltával kitört és az országot papi (helyesebben pápai) és nemzeti pártra tépte. A legszebb nemzeti jog védelme el­fajult s a dacz zsarnokokat szült. A várak megszűntek a nép meg­nyugtatására szolgálni, rémei lettek s még romjairól is vérlázitó eseteket beszél. Vidékünkön csak a Cserepiek és Csobánkákról van tudomásunk, hogy daczoltak Róberttal s háborgatták híveit, kiket is a király büntető jobbja csak 1317 körül érhetett el.6) De hányan leheltek kiket a krónika nem adott át az utó­kornak ? Azonban több nyomot hagytak hátra a nép emlékezete­i és a történelemben az ily rablólovagoknál a 15-ik századi csebrablók, vagy mint a nép nevezi: zsebrákok. Megyénkben jobban el valának ha­talmazva, mint első tekintetre gondolnék. úgy látszik egész fel-Borsod ke­zükben volt, mivel Miskolczon alul is ta­lálkozunk alkotmányaik nyomaival, vagy róluk szóló néphagyománnyal. Azonban váraik mégis inkább csak észak-Borsod s főleg a Sajó mentén feküdtek. Romok már e rablófészkek, melyek ezen fanatikus vitézek annyi gonoszságait látták, mint a kettős: Gerenna és Éleskővár. Az elsőből a kő- és tég­lafalak maiglan fölvannak. Az utóbbiból egy toronyszerű kőrakás áll még. Továbbá Galgócz és Sajó­németi melletti Ó­v­á­r. A d­o­m­a­h­á­z­i nagy vörösvár hegy tetején a rengeteg védelme alatt is áll­hatott egy cseh-erőd, mivel a nép a hozzávezető utat maiglan is csehek utjának nevezi.7) Nyéken egy romot cseh templom­­nak tart a hagyomány, miként az ara­nyosi határban levő egy földvár-omla­­dékot erősségeik egyikének.8) A régi Dorogmáról a nép beszéli, hogy elfoglalták és bírták a csehek. Egyébb váraink, melyekről romok vagy a történelem szól még a követke­zők: a szuhogy fölötti hegyen a Csor­ba kő. A Boldva mellett Szendrő, a sajó partján a nevezetes ónodi vár ma­radványai. Vámos mellett a Magócsiak várromjai. V­e­­­c­z­d mellett egy Bors v­á­r omladozik.­) A Bükkben is számtalan vár porladoz, mint: a c­s­e­r­é­p­v­á­r a 11 f­a­i, a cserép­vári Odorvár. A Török út fölött nem messze Súlyhoz a regényes elneve­zésű leányvár. Kis-Győr határában a Halom és Kecske vár, Tybold vagy Örs­úr vára Itács mellett. Végre Engler szerint 10) a magyarok bejövetelekor Sajószögednél állott volna egy vár , de ennek semmi nyoma em­lékeinkben. „Szent emlékek! Csak küzdjetek az idő romboló szellemével, miglen egy uj Árion bűvös síphangjára falaitok ismét fölmagasodnak, hogy örökké fennmaradja­­nak — az utókor emlékezetében.“ Tisza-Bábolna, 1871. September 15. Kandra Kabos, London, Miskolcz, October 5. Ha úti­ leveleimet nem folytatásba fog­laltam s a szerkesztő barátom nem közlötte volna, hogy Anglia földét is megnézem ez al­kalommal, úgy felmentve érezném magam azon nehéz feladattól, hogy nyilvános lap szá­mára Londonról levelet írjak. Londonból, hol az iszonyú zaj miatt nincs nap, nincs éjjel melyen az ember nyugodtan gondolkodhat, annál kevésbé irhat vagy tehet jegyzéseket. London nagyszerűsége leírásához nem az ilyen avatatlan, de a legtudományosb, vagy legalább is gyakorlott publicistái toll szüksé­geltetik, hogy a közlemény a 1. olvasó előtt London valódi nagyságának előtüntetésével élvezhető legyen. Hanem így már mégis kell, hogy megkísértsem, a látottak érdekesebb részét, előbbi leveleim folytatásában megírni. Egy igen jó Londonról szóló utazási ké­zi­könyv*) azt tartja Londonról, hogy egy utazás oda egész más beszámítás alá esik, mint más állambai utazás. Azért azt egy ön­álló útnak tekinti, s az odamenetelt három részre osztja. Az első rész az utazási készület, a második az út Londonba, a harmadik az ott időzés. E beosztáshoz szabadjon rövid leírásom­ban nekem is alkalmazkodnom. Az utazási készület sokban az egyéni­ségtől függ, kell oda minden esetre jó egész­ség, és pénz mert itt minden jó drága. Jó, ha valaki előbb angolul jól megtanul, de ha nem beszéli a nyelvet, ellehet Londonban, csak­hogy sokkal kevesebbet lát és tapasztal. Utamat Brüsselből Lille és Calais felé vettem. Géninél a pálya elhagyta a szép Bel­giumot, s nemsokára a 130,000 lakost szám­láló Lille franczia város messzire előre kiépí­tett erődjei között Franczia­országba megy át. Lillében megvizsgálták útleveleinket, s innen St. Omer állomás érintése után Calais­­nál ismét elhagyja az utas a franczia földet, hol az útlevél újra felmutatandó, a­mi nem kis kellemetlenséggel jár. Calaisban i. e. 10 percznyire van a pá­lyához a tengeri kikötő, hol a „Napoleon“ ne­vű nagy tengeri hajó fedélzetére jutottunk, s ezen — mivel a tenger jó zivataros volt — a rendes 11/, óra helyett, csak 2*/2 óra alatt ér­tünk Dowerbe, honnan az 50 angol mildnyi — 10 német mild. — Dower­ londoni utat, nyil sebességgel egy óra alatt tettük meg, s igy Brüsselből Londonba 8 óra alatt jöttem át. Már Dowerben, a­mint az ember a fe­hér Albion hegyét meglátva partra száll, egé­szen új érzés fogja el a kebelt. Az európai száraz­földet nem látja már az utas, s mindenen mi előtte van, észreveszi, hogy itt igen sok más kép van, mint a Continensen. Dowerből a pályák egész a kikötőből indulnak, azért mondom pályák, mert három külön vasút van Dover és London között. — Az utas ezekből választhat, a melyiken óhajt azon mehet, s választhat azonkívül a számos londoni indóházak között is, a­hol akar benn a városban ott száll ki, s ott adják ki rögtön megérkezésével podgyászát is, a­hova azt már a vasúti beszólásnál például Brüsselben feladni kívánta. A benyomást, melyet a nagy világ­város az érkező idegenre tesz, — csaknem lehetet­len leírni. Elég az hozzá, hogy az ember első pillanatban — még ha meglehetős gyakorlott utazó is — az óriási forgalom közepette csak­nem egészen tájékozatlanul van arra nézve, hogy tulajdonkép hol van, hol kezdje, mit tegyen, vagy, hogy vigyázzon magára. Hála azonban, ama kitűnő angol intézménynek mely szerint az idegen eligazodására minden lehető könnyítés megvan téve, s azon körül­ménynek, hogy minden lépten-nyomon talál­ható polgári rendőr, kihez Angliában min­denki egész bizalommal fordul, szívességgel ad felvilágosítást, minek folytán az első lázt — mit az idegen érez e nagy világban — né­mileg eloszlatja. Vonatunk már jól benn volt a városban, s még tartott 10 perczig a leggyorsabb me­netben míg házak tetőin, tornyok között, majd hidakon keresztül a Charing cross állomásra értünk. A vasutak bemennek a City belvá­rosba, keresztül futják az összes város­része­ket, úgy, hogy majd minden vendéglő vagy közvetlen az indóház közelében, vagy épen az indóházban benn van. Londonban ugyanis kétféle szálodák vannak, magány, és úgyne­vezett terminus szállodák. A magány szálo­dák hosszabb tartózkodásoknál alkalmasab­bak, de rövidebb időzésnél jobbak a terminus vendéglők, mert ezek egyszersmind indó­házak, a­honnan a városba mindenfelé pá­­lyán minden 4 — 5 perczben elindulhatni, így maradtam én is a Charing cross ter­minus Hotelben, mit azért említek meg, hogy azt — ha t. olvasóim közül valaki Lon­donba utaznék — már csak azért is ajánl­hatom, mert az összes szolga személyzet tud németül, azonkivül pedig az idegenekkel innen jár rendesen mérsékelt dij mellett egy igen jó becsületes Stróbl nevű magyar ember is, ki 1849 ólta, itt él, itt később mint emigrans kis iparüzletet rendezett magának be, e mel­lett idegeneknek calausul szolgál. — Lakása tv. 3) 1067-ik évről „Area equorum et curtis Regis seenh­olm.“ Árpádkori okmánytár VI. köt. 24 lap. 4) „Századok'1 1867-ik f. 170­­ 5. ) Fehér Codex Diplomatics IV. köt. 2. fűz. 191 lap 1248-ik évről. 6. ) u. Ott VIII. 2-48. 7. ) L. Archeológiai értesitő 1871. 117­1. 8. ) Fényes M. D. Geográfiai szótára I. rész 49 11 9.­­ Dalássy Ferencz „Regestrum Decimarum Papalium saxennalium de annis 1333 et c. pag XXXV.“ 10. ) Geschichte des Ung. Reich I. r. 66 oldal. *) Ravenstein über London czimü, megjelent Hildburghausenben, s kapható az ottani „Bibligrap­­hisches Institut“ utján.

Next