Borsod - Miskolci Értesítő, 1888 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1888-08-02 / 31. szám

Miskolcz, 1888 augustus 2 31-ik szám. Huszonkettedik évfolyam. BORSOD. M­SKOLCZI ÉRTESÍTŐ. Társadalmi érdekeket képviselő vegyes tartalmú hetilap, Borsodmegye és a „borsodmegyei gazdasági egylet“ hivatalos közlönye. Megjelen minden csütörtökön. ELŐFIZETÉSI ÁRAK : BEIGTATÁSI DÍJ : Helyben és vidékre: Fél évre........................2 Egész évre...................4 írt—kr. » » Rendkivülileg : Negyed évre . . . . 1 frt 20 kr. Nyílt­ tér sorsa ... »25 kr. Előlegesen fizetendő: 50 szóig...................—írt 50 kr. 50-től 100-ig .... 1 » » Bélyegdíj: minden hirdetéstől 30 kv, melyek a kiadó­ hivatalhoz intézendők. jegyei hivatalos közlemények. 4150. sz.­­ . . „ a­ Borsod vármegye alispánjától. Vállalkozási hirdetmény. A Miskolczon három század lovasság ré­szére felépített és f. évi szeptemberben haszná­latba is veendő laktanyában gyakorlandó mar­­kotányosság, a szükséges helyiségekkel, az étel és ital kiszolgáltatási jogával, három évre bérbe adatik. A vállalkozni akarók felhivatnak, hogy a feltételeknek megfelelő zárt ajánlataikat meg­bízhatóságok igazolásával f. évi augusztus hó 14-dik napjának d. e. 10 órájáig alálirottnál nyújtsák be. A feltételek az alispáni hivatalban meg­tekinthetők. Miskolcz, 1888. julius 25. Melczer Gyula, alispán. Községi tartalékalap. A mindennapi tapasztalat mutatja, hogy a községi élet fejlődő igényei meg­felelő anyagi erő hiányában nem talál­nak kellő kielégítést. Sok üdvös indítványt, sok jogos kí­vánságot, melyek a növekvő igények, a modern eszmék és fejlődött ízlés folyo­mányaként jutnak kifejezésre, a város, vagy falu atyái, gyakran csökönyösség­ből ugyan, de nem ritkán kénytelenség­­ből is, sátra dobnak és reá a hagyomá­nyos „nem lehet “-tel válaszolnak. Rozzant, régi, szűk középületek he­lyébe újakat kellene építeni, vagy leg­alább a meglevőket átalakítani. Kész­­séggel elismeri mindenki, hogy «bizony jó volna“ , de hát «nem lehet». A községi élet szekere nem megy úgy, a­hogy kellene; felférne egy kis fi­zetés javítás, vagy épen egy szükséges munkaerő beállítása. Kövezett út, padló, járda fele is szükséges lenne, mert ma már a paraszt­ember sem örömest gá­zolja a sarat, bölcsen meggondolván, hogy »emberben, jóban könnyen kár esik“; —de hát »nem lehet«. — Egy kis utczai világítás is elkelne, mert isten kegyelméből elmúlt már az az idő, mi­kor azt mondogatták, hogy «becsületes ember alkonyat után nem lépi át az ott­hon küszöbét, a­ki pedig csavarog, hadd törje ki a nyakát,“ — de hát ismét csak «nem lehet.« Az sem kis baj, és nem közönséges szégyen, hogy egyik-másik község néha hónapokon át nem képes elöljáróinak és alkalmazottjainak fizetését kiszolgáltatni, mivel nem folyik be a közköltség, de hát a­hol nincs, ott ne keress. Hiába, meg kell vallani, nagyok az adók, évről-évre súlyosbodnak a közter­hek , a magánélet igényei is fokozód­nak. És ezekkel szemben hiányzik a jö­vedelem megfelelő hatványozása. A me­zőgazdaság pang; az ipar tengődik; a kereskedelem korlátolt. Ily körülmények között ki beszélhetne tehát a siker remé­nyével a községi adók emeléséről? Már­pedig új beruházások létesítése, új intéz­mények meghonosítása a legtöbb esetben adóemelést kíván. Mert széles e hazában bizony na­gyon kevés azon községek száma, a­hol a községi közvagyon jövedelme a köz­szükség igényeinek fedezésére elegendő. A­hol van is valami, annak jövedelme többnyire elégtelen a rendes ki­adásokra is. E tekintetben a helyzet Borsod vár­­megyében is rész. Alig van egy-két köz­ség, mely számbavehető közvagyon felett rendelkezhetik; regále joggal, vagy eh­hez hasonló jövedelmi forrással nem igen bírnak, közvetett adókat nem szedhet­nek, szóval csaknem kizárólag a községi adóra vannak utalva. Nem tekintve már most a fennebb elősorolt szükségleteket, érje valami szo­katlan szerencsétlenség, pl. tűz, árvíz a községet a rögtön beálló szükségletekre nincs semmi fedezet. Az egyes ember, ha csapás éri, bír magán segíteni úgy ahogy­ elmegy nap­számra, vagy könyöradományokhoz for­dul, a világ és a felebaráti szeretet biz­tosítják lételét. De a község mint testü­let, ily esetben sokkal rosszabb hely­zetbe jut. Az adóalapot, egyedüli jövede­lem forrását, hosszú időre elveszti; sem a személyes munka, sem a koldulás útja nincs előtte nyitva s igy áll elő azon szo­morú idő, midőn a községben leggyámol­talanabb maga a község. Nincs tehát más mód, mint mégis a koldulás egy neméhez folyamodni. Ha leroskadtunk a szerencsétlenség súlya alatt, hát segítsen rajtunk mindnyájunk édes­anyja, a haza. És elmegyünk zör­getni az állam ajtaján. Pedig meg van írva: segíts maga­don, az isten is megsegít. És az önsegély útja nem is oly elérhetlen. Létesít­sünk községi tartalék­­alapot Az eszme nem új, csak alkalma­zása az. Nézzük meg a különböző társulato­kat, bankokat, takarékpénztárakat, víz­szabályozó és ármentesítő társulatokat, vagy az árvapénztárt (bizonyos non pu­­taremek esetére), mindenütt megtaláljuk a tartalékalapot. Avagy ha a magán­embertől meg­várjuk, hogy szorgalmának gyümölcséből a napi szükségleteken kívül későbbi időkre, vagy rendkívüli czélokra megta­karítson valamit, hasonló joggal nem várhatjuk-e azt meg a községektől is? Igaz, hogy a gőzerővel való haladás e korszakában a türelemnek nem kis adagjára van szükség, míg eredményt bírunk produkálni. De hát szorgalommal és kitartással végtére mégis czélhoz jutunk. Ha például minden község éven­ként állami adója 3—4 százalékának megfelelő összeget a községi tartalékalap javára költségvetésébe beállít, s azt a ki­tűzött czélra valóban tőkésíti is, úgy egy rövid évtized alatt nem lesz e vármegye területén község, mely tartalékalapjában legalább 1000 forint készpénzzel minden pillanatban ne rendelkeznék ; ellenkező­leg lesznek községek, melyek egy egész vagyont vallanak magukénak ; kivált ha az említett járulékhoz még hozzá vennék minden évben azon összeg 5o°/3-át, mely pénztári maradványként legtöbb község háztartásánál szerepelni szokott, s mely­nek az évi költségvetés bevételi rovatából való elvonását úgyszólván senki sem érezné meg. Időjártával, például 5 vagy 10 év múlva, a tartalékalap már oly összegre szaporodnék, mely elengedő lenne, hogy állandó és minden körülmények között csorbítatlanul fenntartandó alapnak je­lentetnék ki. A­mi az azután való szapo­rulatot illeti, arra nézve kimondandó lenne, hogy annak részben vagy egész­ben, de mindig közhasznú beruházásra való fölhasználását a törvényhatóság a község indokolt kérelmére esetről-esetre megengedheti. Az állandó alapot képező összegre nézve pedig csupán annyi volna megengedhető, hogy azt a község szo­rultság esetén, halaszthatlan szükségei­nek fedezésére, felsőbb hatósági, pl. fő-

Next