Borsodi Bányász, 1969. július-december (12. évfolyam, 26-52. szám)

1969-09-17 / 37. szám

1969. szeptember 17. Az üres csilléket szállítja a munkahelyekre mozdonyával Váradi Jenő, a putnoki bá­nyában. t BÍDY4V0MT Egy műszak történetéből: Ha a MÁV késik, a szénosztályozó fizet Krónikus vagonhiány ■ jogok és kötelességek Szót érteni egymással ■ Aminek a népgazdaság látja kárát Mint egy nagybeteg, olyan volt az osztályozó az elmúlt héten, szombaton. A kór — ami nem mai keletű — külö­nösen kiütközött ezen a na­pon. Azok, akik ott sürögtek­­forogtak a beteg ágyánál, tétlenségre ítélve várták re­ménykedve és bizakodón: ta­lán megérkezik a segítség . . . Sajnos, hiába volt minden bizodalom, a kényszerű tét­lenségtől nem szabadulhattak. Telefon telefont ért, amikor úgy 11 óra tájban jelentették a diszpécsernek: nincs to­vább, meg kell állni. Minden kocsi tele, üres nincs, s a MÁV hallgat, mintha semmi köze se lenne az egészhez. Azazhogy annyit közölt: ta­lán délután két órára tud küldeni valamennyit, addig várjanak . . . Az első üzemszünet reggel fél hattól fél tízig tartott, tehát egy fél műszakon át. Akkor újra mozdulhatott a mecha­nizmus, dolgozhatott az osz­tályozó, de csak másfél óráig. Akkor újra leálltak, pedig ezen a szabad szombaton a bányaüzemek is termeltek. Kell a szén, a fogyasztó vár­ja, de a MÁV nem nagyon veszi ezt figyelembe. Pedig időben megkapták az osztá­lyozótól a kocsiigénylést, ami 260 üres vagon biztosítását jelentette volna reggel 6 órá­tól este tízig — folyamato­san. Az igényt elfogadták, aláírták, csak éppen nem teljesítették. S nemcsak ezen a napon, korábban is. Péntekről, kocsihiány miatt 1200 tonna szén maradt, amit másnap, az aznapi háromezer tonnával együtt kellett osztá­lyozni és útnak indítani. De hogyan, ha nincs mivel?... Mindezek ismeretében lo­gikus, hogy a kocsik megra­­kása csak késve történhet. Ám e késésért, — annak el­lenére, hogy a késedelmet a MÁV okozta — az osztályozó kocsi állás­ pénzt köteles fi­zetni. Az alapösszeg kocsin­ként és óránként 12 forint. Ennél a problémánál érde­mes egy kicsit tovább időzni. Egy, a MÁV és az osztályozó között létrejött szerződésben olvasható a következő: — A minőségi átvevők ál­tal át nem vett kocsik ren­deltetését illetően, az osztá­lyozó 10 percen belül köteles nyilatkozni és 30 percen be­lül fuvarlevelet köteles kiál­lítani és a vasútnak átadni. Ha ez nem történik meg, az osztályozó a kocsik megraká­­sától a fuvarlevél átadásáig egyedi leszámolás szerint 300 százalékkal felemelt kocsi­állás-pénzt köteles fizetni. Szigorú megszorítás, csak éppen a késésért való fele­lősség megállapítása hiányzik belőle. Ezt a felemelt össze­get­ akkor is köteles az osz­tályozó kifizetni, ha a MÁV hibájéból nem érkezik ele­gendő üres vagon. Elnézést a kifejezésért, de ez­ még vicc­nek is rossz. Mert, ha króni­kus az üres hiány, az az osz­tályozott szén minőségében is lemérhető. Ilyenkor vasko­sabb az adagolás, nagyobb a gépek és berendezések meg­terhelése, nem lehet olyan figyelemmel dolgozni, mint rendes körülmények között, így sokkal több szennyező anyag marad a szén között, mint normális viszonyok mel­lett. Érthetetlen, hogy az osztá­lyozó aláírt egy ilyen szerző­dést, s nem követelt hasonló megszigorításokat a MÁV- tól. Mert az elmúlt szomba­tért is tízezreket fizethet a vasútnak csak azért, mert kénytelen volt állni az üzem­mel vagonhiány miatt. S itt nem egyszerűen csak a MÁV- nak fizetendő összegről van szó, hanem sok egyéb költ­ségről is. Mert az erre a nap­ra berendelt dolgozóknak munkabért kell fizetni, aztán tetemes summa az állásidő­ből keletkező kár, s még sok egyén sab­­ilikus költség. Amit ezért a szombatért a MÁV kap pénzben (nem ár­tana, ha illetékes szervek mélyebben elemeznék a ki­alakult helyzetet!) könnyen kiszámítható. Az előző napról áthozott 1200 tonna lemaradás miatt — a 12 forintos alapösszeget számítva — 7200 forint ko­csiállás-pénzt kell fizetnie az osztályozónak. De mert egy teljes műszakot állt az üzem, az aznapi 3000 tonnás elő­irányzatból is marad vagy kétezer tonna a következő napra, de inkább hétfőre. Emiatt az osztályozónak ko­csilemondással kell élnie, mert az igénylés szerint ezt a mennyiséget szombaton kel­lett volna teljesítenie. A le­mondásért kocsinként 100 forintot követel a MÁV. Ke­reken száz kocsival számolva húszezer forint az az összeg, amit ilyen címen ki kell egyenlítenie az osztályozónak. A kocsilemondásoknál is van egy — enyhén szólva — furcsa helyzet. Amikor az osztályozó kocsit kér, pót­­igénylést nyújt be, akkor a MÁV a fajlagos kocsikihasz­nálásnak megfelelően adja a vagonokat, ami egyenként 25 tonnás kocsiknak felel meg. Amikor viszont az osztályozó az üres hiány miatt kénytelen lemondással élni, akkor a MÁV 20 tonnás kocsikban számol, ami — nem kell nagy matematikusnak lenni hozzá — plusz vagonokat, tehát plusz 100 forintokat is jelent. (Háromezer tonna szén el­szállításához 120 darab 25 tonnás vagon kell. De ha az osztályozó késedelem miatt rá van kényszerítve a lemon­dásra, akkor a MÁV­­ 20 tonnás kocsikkal számol, s akkor már 150 vagon után kéri a száz forintokat, ami kereken 3 ezer forint, amit az osztályozónak pluszként ki kell fizetnie.) E zárójeles példa nem egyedi nem olyan, mint a fehér holló, hanem szinte mindennapos gyakor­lat. S S itt ágaskodik a kérdés: miért megy bele ilyenbe az osztályozó? Amikor szerző­dést köt (a legújabb keletű ilyen szerződés 1969. július 17-i), nem ártana, ha azok véleményét is messzemenően érvényesítenék, akik nap mint nap saját bőrükön érzik ezt az áldatlan helyzetet, azo­kat, akik szeretnének jól dol­gozni, de a krónikus kocsi­hiány miatt ezt nem tehetik. SDH Még ők is rosszul jár­nak, hiszen a prémiumfelvé­­telek egyik kritériuma a k­­­eső idő, vagy üzemzavar. B ezt a zavart, többnvire ilyen okokra lehet visszavezetni. Mert a túlterhelés“ a "ériek­nek. a ungvohh pda"olása a szénper^ nem ránk hasznára 3 hprc'r­' flo­zófoVn <?p»rn T Sen csak in spnn« — bár­mi­lyen kalefi'í is a 70^05; — ■P~7.­;í,M'70rfAini m­ind­­két részről a jogokat és a kö­telességeket. Mert van még egy furcsa vonása ezeknek a dokumentumoknak. Majd minden szerződés így kezdő­dik: — A MÁV-nak joga van, a szállítónak kötelessége ... Úgy látszik, a MÁV csak jogokat gyakorol, de köteles­sége nics (legalábbis erre utal a szénosztályozón kiala­kult helyzet) a szállíttató pe­dig — ez esetben az osztályo­zó — jogairól ne is beszéljen, mert neki csak kötelessége van, aminek teljesítésében a vasút állandóan akadályoz­za .. . Újólag szeretnénk javasol­ni, amit már egy alkalommal megtettünk a lap hasábjain: üljenek össze az érdekelt fe­lek, vizsgálják felül az adott helyzetet, s mindkét fél szá­mára elfogadható szerződés­ben rögzítsék, a mindkét fél számára kötelező érvényű jo­gokat és kötelességeket. Mert hiszen ha nem javul a hely­zet és a munka, annak a népgazdaság látja a kárát. A bizalom kötelez­ ő Haját már őszre festette az Idő. Arcvonásai mélyültek és megsokasodtak. Fiatalos ru­galmasságát mégsem vesztet­te el, ugyanolyan mozgékony­sággal intézi az emberek ügyes-bajos dolgait, mint sok évvel ezelőtt. Elveszett­nek hitt sorsfonalakat ad kéz­be Négyesi Bertalanná. Négyesiné — igaz a nagy­többségnek csak Ilonka — 1952-től dolgozik a tanácsnál. Ekkor lett párttag is. Admi­nisztrátorként kezdte, majd négy év után Parasznya község vb-titkára lett. Ké­sőbb Varbóra került, azután ismét Parasznyára. Tíz évig dolgozott itt. Sz­ülőfalujában nagy megbecsülést vívott ki magának. A bányászfalu la­kosai szeretik, ő is mindenkit ismer, az emberek lelkébe lát. Július 1-től a Pitypalatv­­völgy hat községét hármas csoportosítás szerint össze­vonták, így Parasznya—Var­­bó—Radostyán, valamint Sa­­­jókápolna—Sajólászlófalva —Kondó, falvak közös ve­zetés alá tartoznak. E gazda­ságos átszervezéssel egyidő­­ben Négyesi Bertalanná Sa­­jókápolna községi tanácsára került vb-titkárnak. — Milyen szívvel vált meg Parasznyától? — Hogyan is fogalmazzak? — mondta Négyesiné. Nehe­zen, de beletörődjem a fel­sőbb utasításba. Két hónapja vagyok Kápolnán és még mindig kísértenek a parasz­­nyai gondok. Természetesen most már fő nekem a kápol­nai, a köridői, a lászlói embe­rek bizalmát megnyerni: az ottani tervek intézése. De Siiröpforn fi­am­*p«­znvón főt­­,a­hagyottak valóra váltását is. Az orvosi tehdnlő szűkössé­gén való változtatást, az óvo­da létesítésének nevét, mert ezek egetben fontosak. — Mint női vb-titkár ho­gyan képviseli 117, alkotmá­nyunk által biztosított női jogokat? — A nők ingáiért már nem kell harcolni. Egyáltalán nin­csenek háttérbe szorítva — nekem ez a tapasztalatom. Pontosan most szerveztem a Pa iószentpéteri Vegyesipari Ktsz-nek női mun­kaerőt. A bán­ászfeleségek szívesen je­lentkeztek. Egymás után adjuk ki az építkezési hozzájárulásokat. Említésre méltó, hogy Sajó­kőbál­ya községben még nem működik termelőszövetkezet, az átszervezéshez most kezd­tünk hozzá. Fő részt vál­laltam ebben a munkában. Nagy rábeszélésre nincs szük­ség és főképpen a nők azok, akik hajlandók a tsz-szakszö­­vetkezetbe való belépésre, a férjeket is ők győzik meg. Fogadónapokon (Kondó és László falvakban) a nők is részt vesznek. Nagyon sok életjogú javaslatot tesznek. Figyelik a fejlődést, dolgoz­nak a pártszervezetben, a nő­tanácsban, a KISZ-ben. Al­kalomadtán bírálnak. — Melyek a főbb terveik? — Több megoldásra váró probléma sürget. Kezdeném talán a kápolnai útszakasz építésével, a kondói járdásí­­tással. Folyamatban van a mezőgazdasági szakszövetke­zet szervezése (amit már em­lítettem is) és szeretnénk, ha a három falu csatlakozna a Parasznay Bükkalja Terme­lőszövetkezethez. Kápolnán orvosi rendelőt építünk. Kon­dó vegyesáru-fűszerboltot kap. Óvodát akarunk létesí­teni. Emellett hozzám fordul­nak adófellebbezésekkel, eb­ből látható, hogy lassan fel­oldódik a tartózkodás, bizal­masak az emberek. A szociá­lis segély jogosságát is én vizsgálom ki. Emberileg a leghumánusabban igyekszem dönteni. Négyesi Bertalanná ilyen sokrétű, az élet minden terét átölelő munkát végez. Nem könnyű emberekkel bánni, főleg nem mindenki megelé­gedésére, de neki. Négyesi Bertalan, lyukóbányai mér­nök feleségének sikerül. (R. Zs.) BORSOD? BÁNYÁSZ A vastámok erdejében Tóth József és Szesze Lajos a feketevölgyi H-es akna 92 számú front­ján vastám előfeszitést vé­gez. 3 Kábelrendezés A Szuhakálló 11-es dobsonos fronton Bajusz Károly segéd­­gépkezelő a maróhenger ha­ladása után, kábelrendezést végez. Felv.: Laczó A jó munka jutalma A bányásznapi kitüntetés Tizenöt évvel ezelőtt kapta a megbízatást Csorba Lő­rinc­ bányamesterré nevez­ték ki. Huszonnégy éves volt akkor. Fiatalon, tettre készen még Her­bolyán kezdte. Végig járt néhány bányát, amíg 1966-ban Berentére került. Az évek múlásával, növek­vő, gazdagodó tapasztalatok­kal, mind biztonságosabban látta el nagy felelősséggel já­ró feladatát. Mert bányames­ternek lenni nem egyszerűen csak beosztást, egy szűk ha­tárok között mozgó feladat­kört jelent, hanem sokkal, de sokkal többet ennél. Nem­csak a bányát kell ismernie mint a tenyerét, hanem első­sorban az embereket. Hiszen emberekért felelős a műszak minden percében, akkor is, ha kötelessége időnként a külszínhez köti. Ideje nagy részét a föld alatt, a munkahelyeken tölti aktív, tevékeny munkában. Ott él a problémák, a felada­tok sűrűjében. Nincs előtte titok, az embereknek szinte még a gondolatát is eltalálta, két szóból is megértik egy­mást: a szénfalnál dolgozó bányász és ő, a bányamester. Hetenként egy nap kivé­telével mindig a föld alatt található, ott, ahol a szenet fejtik. Nem akármilyen tel­jesítmény ez. Igaz, naponta nem tudja — nem is tudhat­ja — bejárni a bányát, hi­szen a n­oott vágathossz ke­reken 92 kilométer. De egy hét alatt minden munkahely­re eljut. S ezt fontosnak, el­engedhetetlennek tartja ah­hoz hopy elmondhassa: a le­hetőségekhe­ képest megtette a kötelességét. Kö*e'“«séCTei közé tartozik p­romdopnoris plionTÍfás. Ez azt jelenti, hogy re'P'l 5 óra­ka­­ már a holy«n van s mű­szak vée ° t is mpy+nldig pgv órával,' hiszen a k'felé jö'ő elleti £ C rT''V'r' ísocrfóioinío­ nno * kíváncsi. Reggel az éjszaká­sokat hallgatja meg és a dél­előttösöket igazítja útba. Igen hasznos és jó dolog az ilyen röpke eszmecsere. Lehetőség nyílik a sokrétű tájékozódásra, s azonnali in­tézkedésre is, ha arra szük­ség van. Megismeri az előző műszak munkáját s ebből eredően megalapozottabb út­baigazításokat adhat a követ­kező siktának. A bányásznapot megelőző délután sikerült szóra bírni Csorba elvtársat. Induló fél­ben volt már, hiszen várta a család és a pihenés. Az akná­szok is sorban köszöntek el tőle, miután — csak a ténye­ket rögzítve — elmondták a délelőttös műszak tapaszta­latait. Feljegyzéseit vizsgálva mondja el, hogy a bányász­nap tiszteletére nagyon szép eredményről számolhat be a VI-os és a VH-es frontfejtés. Együttesen 3R2 csille szenet termeltek, ami elismerésre méltó teljesítmény. A VI-os fronton Koleszár Lajos, Csi­­re József és Fucskó András csapata tett ki magáért. A kamrafestéseken dicséret ille­ti Plósz András és Simon László csapatát, míg a szén­­előváiáson D. Kiss József és Hankó Pál csapata volt a leg­jobb. Ezek az eredmények a bá­nyamester jó munkáját is di­csérik, hiszen a szervezés az irányítás elengedhetetlen fel­tétele a növekvő tonnáknak, a magasba szökő grafikonok­nak. Eddig­ végzett munká'a pjonián Csorba a'vtársn* -east a bányásznap alkalmából ki­váló dolgozó kitüntetés«"' hi­­talma"'", ami találkozik az akna dolgozóinak egyetérté­ Spval p_ elismerésével is Sok ilyen szén predméert és elismerést a további mun-' ! - A V-I­q Fnnekezés Kandó Kálin sí ura A bányász szakszervezet meghívására szeptember 10-én a sajószentpéteri Petőfi Sándor Művelődési Házban elő­adást tartott dr. Tóth Bertalan nyugalmazott vasúti főtaná­csos. A nagyszámú közönség érdeklődéssel hallgatta az idős kutató visszaemlékezéseit harcostársáról, Kandó Kálmánról. Dr. Tóth Bertalan méltatta a mérnök-tudó« minikusságát valamint ismertette a vasúti villamosító« forradalmi jelen­tőségét. Kandó Kálmán s­­ i­leté«"”ek 100. évfordul­­ l-ír;i rendezett — egyórás — tisztelet-emlékezést a helyi I. számú általános iskola úttörői virágcsokorral köszönték meg. (R)

Next