Borsodi Bányász, 1970. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1970-09-16 / 37. szám

1970. szeptember 16. Készülődés a télre A Központi Szénosztályozömű­ben már megkezdték a télre való fel­készülést. A műhely szocialista brigádjai a 4-es számú vagonbuktató javítását 33 óra alatt befejezték. A verseny lendületére jellemző, hogy korábban hasonló feladatot 4—5 napig oldottak meg. Elég a hónap folyamán az 5. számú buktató nagyjavítására is sor kerül. Képünk a 4. sz. buktató nagyjavításáról készült. I BORSODI BÁNYÁSZ Titkári értekezlet Az Ózdvidéki Szénbányák - KISZ-alapszervezeteinek tit­­­­kárai az elmúlt héten szer­d ^dán, 9-én tartották legutóbbi titkári értekezletüket. Az ülés első részében Ko­vács Béla, vállalati KISZ-tit­­kár tartott részletes tájékoz­­♦­tatót, időszerű kérdésekről. ♦ Ezt követően konzultációt ♦ tartottak, melynek keretében­­ a titkárok beszámoltak a leg­­­­utóbbi értekezlet óta eltelt­­ időszakban végzett munkáról, s az elért eredményekről, s a­­ további feladatokról. Gépjárművek módosított TMK-jának tapasztalatai A KPM 44/1960. számú ren­delete — amely szabályozta a gépjárművek kötelező kar­bantartását — 1970. január 1-vel megszűnt. Módosították a gépjárművek tervszerű megelőző karbantartását. Az előírt egyes számú műszaki szemle kilométerteljesítmé­nyét 1500 kilométerről 3000 kilométerre emelték fel. A kettes számú műszaki szem­lék kilométerteljesítmény-ha­­tára változatlanul 12 000 ki­lométer maradt. A TMK-mó­­dosítás nagy feladatot rótt a bányagépjavító szállítási üzemegység dolgozóira, hi­szen úgy kellett megolda­niuk a feladatot, hogy a gép­járművek műszaki állapota változatlan szinten marad­jon. A végrehajtás tapaszta­latairól Bardócz László fő­művezető a következőket mondta. A javítóműhelynek először át kellett állnia az új rend­szerű feladatok ellátására, a szükséges technológiai beren­dezések elkészítésére. A ki­tűzött cél elérése megköve­telte a műszaki irányítók, a gépkocsivezetők és a bánya­üzemi irányítók együttműkö­dését. Oktatásokat kellett tartani a gépkocsivezetőknek, ahol elsősorban a napi kar­bantartások megnövekedett fontosságát hangsúlyoztuk. Meg kellett szervezni a ha­tékonyabb ellenőrzést, a munkába „lépő” gépjármű­vek biztonsági berendezései­nek különös figyelemmel va­ló elbírálását. A feladatok közé tartozott az is, hogy fi­gyeljék a vállalati összes gépkocsitípus költségeit (fo­rint, kilométer), amely szin­tén döntő az új rendszer eredményességében. Ezeket a részfeladatokat a szállítási üzemegység szakemberei si­kerrel megoldották. A­z egyes számú műszaki szemle kilométerteljesítmé­nyének módosításával nőtt a gépjárművek fuvarképessé­ge, csökkent a karbantartás miatt kiesett idő. A javító­napok száma az 1969. I. fél­évi 578-ról 453-ra csökkent­ . Az üzemeltetők így nagyobb szállítókapacitáshoz jutottak. Sajnos, a munkaóra-ráfordí­ tás száz százalék fölé emel­kedett, a darabszámot viszont teljesítették. Javult a javítá­si százalék is: a múlt év első félévi 12,7 százalékról 9,1 százalékra csökkent. Ennek következtében természetesen növekedett a gépjárművek üzemképessége. A kettes számú műszaki szemle munkaóra-ráfordítása gépkocsi típusonként válto­zik. A tehergépkocsiké 170 óra, a személygépkocsiké 100 óra. A szállítási üzemegység vezetői jó szervezéssel elér­ték, hogy a munkaóra-ráfor­dítás a tervezett alatt ma­radt, és a darabszámokat is teljesítették. Amint az előre várható is volt — az eltelt idő rövidsége miatt — a meg­változott rendszer kihatása a kettes számú szemlén még nem volt érzékelhető. A mó­dosítás előreláthatóan a szep­temberi szemlén már érzé­kelhető lesz. — kolaj — Befejeződött a kötélpálya nyári koncentrált javítása A kötélpálya nyári TMK- jának utolsó „felvonására” augusztus 29—30—31-én ke­rült sor a lyukói szakaszon. A munkát eredetileg korább­ra tervezték, gazdaságossági szempontokat figyelembe véve azonban egy héttel elhalasz­tották. A koncentrált kar­bantartást alapos felkészülés előzte meg. A szükséges al­katrészeket, a különböző anyagokat a helyszínre szál­lították. Azon a kötélszaka­szon, ahol a részleges kötél­csere végrehajtása volt a fel­adat, kiterítették a földön az új kötelet. Személyekre le­bontva, meghatározták az egyes napokon végrehajtandó munkát, és a kötélpálya ve­zetőinek gondjuk volt arra is, hogy az erőgépek üzemképes állapotban legyenek. Szabó Sándor főművezető elmondta, hogy a háromna­pos TMK az előzetes tervek alapján lett végrehajtva. A meteorológia által „jósolt” prognózis is valósnak bizo­nyult. Így a feladat végre­hajtásánál a már jól bevált gyakorlatot követték: köz­ponti irányítás mellett dol­goztak a brigádok. A máso­dik feszítőnél állították fel a parancsnoki sátrat, ahonnan Bári Imre műhelyvezető és Szabó Sándor főművezető di­rigálta embereit. A hálóterv alapján nyomon követték az egyes munkafolyamatok vég­rehajtását, és az igényeknek megfelelően csoportosították az erőket. A­z 1970. évi utolsó kötél­pálya TMK — egybehangzó vélemények alapján — min­den idők legsikeresebb kon­centrált karbantartása volt. Ez részben a körültekintő előkészületi munkának, rész­ben pedig néhány ésszerű változtatásnak, újításnak kö­szönhető. Mivel a pálya hos­­sza 7580 méter, ezért hasz­nosnak bizonyult a rádiós összeköttetés bevezetése. Problémát okozott az előző karbantartások alkalmával és kihatással volt a dolgozók munkaszellemére, hogy a má­sodik és harmadik napon kel­lett a legnehezebb munkát elvégezniük, amikor már amúgy is fáradtak voltak. Az emberek ezúttal 29-én dol­goztak a legtöbbet, 30-án ke­vesebbet, és 31-én már csak saruápolást, tehát ülőmunkát végeztek. Sikerült megolda­niuk az étkeztetést az üzemi konyháról, a 700 liter Borso­di víz pedig a vízigényt elé­gítette ki. A kötélpálya szakemberei becsülettel végrehajtották a rájuk bízott munkát, s így a lyukói kötélpálya 31-én a tervezettnél négy órával ha­marabb beindult. — kolaj — 3 Hogyan áll a verseny? BORSODI SZÉNBÁNYÁK 1. Szuhavölgyi B.-üzem 111,6% 2. Miskolci Bányaüzem 100,2% 3. Mákvölgyi Bányaüzem 92,0% 4. Edelényi Bányaüzem 83,3% 5. Ormosi Bányaüzem 72,2% 6. Bükkaljai Bányaüzem 77,1% Vállalat 91,2% LEGJOBB 5 AKNA Szeles 123,7% Edelény III. 107,8% Ormos VL 105,2% Lyukó 104,5% Feket­evölgy 103,5% ÓZDVIDÉKI SZÉNBÁNYÁK 1. Putnoki Bányaüzem 121,9% 2. Farkaslyuki Bányaüzem 96,6% 3. Somsályi Bányaüzem 96,1% 4. Borsod­nádasdi akna 94,5% 5. Királdi Bányaüzem 91,9% 6. Egercsehi akna 74,5% Vállalat 93,0% Egyh­etes tanfolyam Ebben az esztendőben ismét beindulnak a borsodi vezető­képző iskola előadássorozatai. Október végén egyhetes tanfo­lyamot szerveznek, melyen részt vesznek majd az OSZ illetékes szakemberei is. A Tapolcán megrendezett tanfolyamon a hallgatók a szervezési és tech­nológiai feladatok megvalósítá­sának lehetőségeiről hallanak majd előadásokat. Ismét a putnoki fürdőrel Még mindig szárazon L­apunk hasábjain egy év óta rendszeresen visszatérő téma az új putnoki fürdő-öl­töző, mely sajnos objektív akadályok miatt nem képes betölteni hivatását. Mint már több ízben hírt adtunk ró­la, a csaknem hárommillió forintos beruházással készült fürdőépületet már az elmúlt év decemberében átadták műszakilag. Emellett a járu­lékos beruházás munkálatait is határidőre elvégezték, így márciusban elkészítették a fürdő üzemeltetéséhez szük­séges derítőberendezést is. Á­m a műszaki átvétel nem jelentette a fürdő tényleges használatba vételének lehe­tőségét, s korszerű, a bá­nyászok által nagyon is igé­nyelt fürdő-öltöző mindmáig kihasználatlanul áll. A­z előzetes tervek szerint a fürdőt csak az észak-bor­sodi regionális vízhálózatról lehet üzemeltetni, mert a je­lenleg használatos Sajó-víz nem felel meg a minőségi követelményeknek. A Láz­bérc—Ózd közötti vízvezeté­ket pedig még nem kapcsol­ták be a hálózatba. A Sajó­­menti Vízművek 1970. júni­us 8-án keltezett levelében ígéretet tett arra, hogy a putnoki külső bányatelep vízellátását júliusban, de leg­később augusztusban megold­ja az új regionális vízhálóza­ton keresztül. E­z azonban úgy látszik, hogy még szeptemberben sem történik meg. A Sajómenti Vízművek technológiai osz­tályvezetőjének legutóbbi in­formációja szerint még két hónapig kell várniuk a put­­nokiaknak a vízre. A regio­nális vízhálózat kiépítésének munkálatait teljes egészében az Országos Vízügyi Beruhá­zási Igazgatóság és a Vízügyi Építő Vállalat ellenőrzi és végzi. A Sajón levonuló ár­víz, és egyéb okok miatt a munkálatokat nem tudták az ígért időpontra elvégezni. A putnoki bányászok pe­dig várják, hogy mikor ve­hetik használatba az új für­dő­öltözőt, mert közeleg a tél, s az ideiglenes, régi épület nem felel meg a követelmé­nyeknek, s a jóval több mint kétmillió forint értékű, kor­szerű épület nyolc hónapja kihasználatlanul áll. (cs. a.) Tervzáró mindig élen járt az aknák közötti versenyben. Még a múlt hónapban is túl­teljesítette 1820 tonnás napi tervét. Itt csak nagy, tömeg­termelő munkahelyek van­nak, így, ha valamelyiknél probléma van, ez azonnal je­lentősen befolyásolja az egész akna eredményét. Ez történt most is. A három front közül az egyiknél a nehéz geológiai viszonyok miatt igen lassú volt az átállás. Augusztus 26- tól a múlt hét végéig tartott a biztosítóberendezések men­tése, javítása, szerelése. Azt mondják, ilyen itt még nem fordult elő. Ezt a munkát ugyanis normális körülmé­nyek között általában 2—3 nap alatt lebonyolítják. En­nek a frontnak a gyengélke­dése miatt a múlt hét köze­péig 4 ezer tonna szén volt az akna adóssága a tervhez viszonyítva. Ezt azonban — ahogy mondották —, a hát­ralevő időben törlesztik. Az adósságot nem is kell szó szerint érteni, hiszen az ed­digi túlteljesítések következ­tében az éves terv teljesítésé­ben ez szinte „eltűnik”. A termelőmunka mielőbbi beindulása érdekében dolgo­zott a 11 jB frontbrigád a bá­nyásznapon, a nehéz helyzet­ben levő 11/A fronton. Ezen az ünnepnapon nemcsak a műszakpénzért mentek le a bányába Király János bri­gádjának tagjai, hanem azért, hogy segítséget nyújtsanak a másik brigádnak. — Ez természetesen azt je­lenti — mondotta a fiatal brigádvezető, amikor munka­helyükön meglátogattuk —, hogy magunkon is segítet­tünk, hiszen a frontokra épül az akna eredményessége, az aknától függ az üzem, az üzemektől pedig az egész vál­lalat tervteljesítése. Igyek­szünk saját munkaterületün­kön is többet tenni. A mun­ka nálunk most elég jól megy. 14—15 tonna szenet adunk ki fejenként és műszakonként. Végigmentünk a 65 méter hosszú fronthomlokon a Dob­son típusú biztosítóegységek védelme alatt. Egyenes, 160 centiméter magas szénfal mellett vitt az utunk az im­ponálóban rendben tartott munkahelyen. Rövid, de jó hangulatú találkozásaink vol­tak a trikóban dolgozó bá­nyászokkal. Meglepve tapasz­taltuk, hogy védőkesztyűt használnak, ami azonban jó dolog, mert sok kisebb bal­esetnek veheti elejét. Goór Bertalan gépkezelő a maró­hengert dicsérte. — Jó masina ez — mon­dotta. — Emiatt itt még nem kellett állni a munkának. Igaz, ha van egy kis időm, azonnal bütykölöm. A gép is meghálálja a törődést. Míg átértünk a fronton, megtörtént az átállás. Ismét a szénfal tövében feküdt a láncos vonszoló, a mester­egységek pedig egy lépéssel a segédek előtt vigyázták az alattuk dolgozó bányászokat. Felmorajlott a maróhenger, meglódult a kaparó. O. J. Tervzáró, 11.B frontfejtés A fronton megtisztítják az utat a Dobson-egységek előtt, hogy könnyedén léphessenek előre. Ezt a munkát végzi a képen látható Pataki Mik­lós brigád tag is. A D 11-es front végtagjánál Ы [UNK]+osítást végeznek: T. Tóth Ist­ván és Bartha Miklós. A maróhenger előtt lazító jellegű robbantást végeznek a szénhomlokon. Róth Lász­ló robbantómester lövéshez készül.

Next