Borsszem Jankó, 1920 (53. évfolyam, 1-52. (2710-2761.) szám)

1920-05-23 / 21. (2730.) szám

8. oldal Mi a gyógyszerész neve, ha jóllakott? Azt magának kell tudni, mert maga kérdezi. Telepatikus. Gyors recipe — Doktor úr, mostanában sűrűn érzek égő fájdalmat az arcomon. — Mondja meg neki, kisasszony, hogy gyakrabban borot­válkozzék. ----------------­ Barátnők Mit adnál érte, ha ilyen hajad volna, mint az enyém? Nem tudom... Hát te mennyit adtál érte? Tűnődések Seiffensteiner Solomontól A nemzetgyűlési pártoknak a rolto­­nos veszekedést ül lotja eszembe a Lebele Truppnos, aki sétálto a Váci-uccába az üvé Genendl feleségivel. Oz osszongyka, amint ed elegant éterözlet elatt elholod, izga­tottan fülkejebál: „Jaj, édes Leheletében, védjél nekem eztet a szép brilliáns butont meg!" Mire a Lébele gálántosan felel: „Aranyos kis feleség, életem párocskája, a te kívánságod énnekem parancs. Paran­csolni pedig nem hadjok magomnak!" — O nemzet folton kéri a pártoktól, had béköljenek ki, de ők csak tovább veszetik magukat és aztat mondják: O nemzetiül o kívánság von paroncs. Poroticsolni pedig nem hiadjunk magunknak! O 0 Szandrástul von ed fejezet, amiben átkot mondja magára az ember, valahol ilejenképpen: Átkozott ledjek, ha nem megtartom a szent szombati napot! Átkozott ledjek, ha nem követem a Mindenható parancsait..és id tovább. Ennél a passzusnál, amikor eztet a szent frigyláda előtt elmondani kell, rendszerint nem okad vállalkozó férjfiú és akkor a hit­községiül a legszegényebb tag, akinek nincs van mit elvesz­teni, fölmegy az altárhoz és a mogo fejb­e olvassa a borzasztó átkot. — Én azzal hiszek, hód­­dy leszünk mink ennek az átko­zott békének az aláirásával is. Oki május végéig nem elki fizet a Seiffensteiner Salamon adomás-künyvire, amibe sok száz legkitűnőbb anekdót és rajzok vannak, az tíz krón helyett fogja fizetni az utcán és a boltokba tizenöt krónt. Ahodjan én ismerek a madjarokat, inkább fizetni fogják az öt krém büntetést! gpspfo, g­­gr valódi egyiptomi, a leg-Hfll­ája*. Sft, HA rosszabb dohányt is m Sft­ híh wS Wm mw finommá és illatossá VUllduypav • mb**«*smb»»TM*í***»**>**s***w«*** drogéria, I., Attila körút 2. szám alatt. 100 gramm dohányhoz elegendő próbaüveg, ára 15 korona és postaköltség. Fél kilogramm „ „ adag, , 35 , „ .­ ­ BORSSZEM JANKÓ Dadaizmus A dadaizmus tana általában a negációját hirdeti mindannak, aminek értelme, célja, tartalma van. Különösen az értelemre haragszik nagyon, mert ezt tartja — igen helyesen — a kor­látlan­­ boldogság főakadályozójának, én most szeretnék egy dadaista cikket írni. Ilyen azonban nincs. Nem is lehet, mert ilyet csak dadaista írhatna; vérbeli dadaista azonban nem ír cikket. Dadaista nem írja, nem beszéli, hanem éli a dadaizmust. Cikket csak értelmesen és tartalommal (tisztelet a kivétel­nek!), valamint egy bizonyos okból és célból lehet írni. Ezek­kel pedig a dadaista hadilábán áll: szerinte e világon minden megfejthetetlen, sötét, buta, céltalan. Minden értelem ember­­agyszülte ráfogás, minden fogalom relatív, sehol egy fix pont, sehol nyugalom, sehol egy abszolút igazság. Jövel tehát dadaizmus, te hülye, te végtelenül kedves, üres, értelmetlen boldogság, te bölcselkedésszülte akarata a butaságba önszámkivetésnek! Érzem, máris dadaista vagyok. De mért írom ezt le? Kit érdekel ez? Mit érdekel engem az, hogy kit érdekel ez? Semmi közöm senkihez, semmihez. Butaság minden. Micsoda? Kicsoda? ... hej, csongorádi biró­­lánya — a Jakab. Ez jó, dadaisztikus. Mert olyan helyen jött a nóta szövege, ahol semmi keresni valója, ahol semmi értelme. ps: Jakab! Nem Mariska, ahogyan a nótában tulajdon­képpen áll, hanem — Elza. Ez is jó hülyeség, Elza, mikor Jakabnak kellene jönnie. Jakab nem jött a hűtlen, hanem nénje, Elza. Eh­mit: befejezem a ciket. Egy kával fejezem be a ciket, azért is egy kával! Különben miért fejezném be? Nem érdekel. Nem fejezem be. Miért fejezném be? Volna-e valami célja, hogy befejezzem? Akkor éppen nem fejezem be. Semminek nincs célja. Vagy: semminek van célja? Vagy semminek nincs van célja? Jaj de végtelenül hülye, jaj de nagyszerű! Direkt élvezet a sok józanító, fárasztó, kedvet rontó értelem után... mint tikkadt nyári napon egy hűvös keleti­­ szafaládé. Azt akartam irni: szellő, de aztán, úgy gondoltam, jobb lesz szafaládét írni szellő helyett, így kevesebb értelme lévén, könnyebben élvezhető. Szafaládé különben nem dadaistának is élvezetesebb, azt hiszem, mint a szellő. (Ennél a mondatnál már kisiklottam a dadaizmusból, mert van — és pedig meg­lehetős mély — értelme.) Igaz, hogy a szellőben nincsenek szalonnadarabkák, dehát azokat, elvégre, tessék, ezt a mondatot nem folytatom, hanem a közepén másba kezdek, anélkül, hogy az előbbit befejezném. Ez csak eredeti, nem? Közönséges emberek értelmesen be­fejezik mondataikat, mert az iskolában így nevelték félre őket, de a. Pont. Így a dadaista bár mondom az igazi dadaista — egy­­általán nem ismert: bölcs, aki minden cél céltalanságáról meg van győződve. Az Íráséról is. Azt sem írja le, hogy bölcs ember nem ír, mert akkor már nem bölcs, ha leírja. Kivételt csak a hozzám hasonló dadaista bölcsek képeznek, akik egy cikket, ha nem is kizárólag a honorárium kedvéért... Eh mit! — BUROONYE? (—told) --------------------------------------­ A tej Nyálkás, fehéres folyadék, nagyon hasonló a vízhez s csak azért nem éppen olyan, mert a vizet a legtöbb esetben hamisítják. A tej eredetét mindezideig nem­ ismertük, mert a gazdák évezredek óta tendenciózusan megtévesztették a közönséget. Tudniillik azt állították, hogy a tejet egy tehén nevű állatból fejik. Újabban azonban kiderítették, hogy nem a tehenet, hanem a kétágast fejik meg. Meginterjúvoltunk egy tehenet, aki panaszkodott, hogy tejjel hamisítják a vizet s így képtelen meginni. Az újabb tejdrágaság részint annak tulajdonítható, hogy a gazdák a teheneknek nagy hallgatási díjat kötelesek adni, részint pedig annak, hogy azok fizetését, akik a vásárcsarnokban az elaludt tejet felköltik, kénytelenek voltak fölemelni. 21. szám BRILLIÁNST és a Byet 24.000 K-ig | ARANYAT grammját­ 28.290 K-ig | mindenkinél magasabb áron vesz: Népszínház-utca 7. 5 Hívásra házhoz jövök | vSTelefon József 42-20. |

Next