BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 2. (1990)

1990 / 2. szám - SZEMLE - Borsányi György: Sipos Péter: Legális és illegális munkásmozgalom (1919-1944)

248 hogy talán még szép is a világ” — ez a mondat az érzelmi váltásról, meg­könnyebbülésről szól. Ismerünk ha­sonló példát a század elejéről: a fiatal John Stuart Millt saját bevallása sze­rint Wordsworth költészete segítette ki súlyos világnézeti válságából. Nem konkrét világnézeti útmutatással, ha­nem azzal, hogy érzelmi felszabadu­lást adott. Az időrendbe szedett konkrét for­radalomtörténeti utalások egyikének­­másikának konkrétsága is erősen vi­tatható. Az Etelke-versben feltűnő Pantheonról semmi sem bizonyítja, hogy a forradalom Pantheon-ja vol­na. Petőfi rendelkezett a kor színvo­nalának megfelelő klasszikus művelt­séggel (másutt ezt Fekete is említi) — miért ne gondolhatott volna az antik­vitás pantheonjaira? A későbbiekben Fekete is sokszor érvel azzal, hogy a költő tudhatott, olvashatott egy-egy megfogalmazást, szentenciát, vallo­mást a forradalomtörténetekben — különösen amikor név vagy esemény nem szerepel a kiemelt szövegben (pl. „Az erény ritkán győz a földön”; „Tudom, hogy úgy volt ezredév előtt...”). Az egész fejezet alapprob­lémája: természetesen lehet Petőfi szövegrészleteit így összeválogatni és értelmezni, de fennáll az a veszély, hogy ennek alapján semleges rész­letek is a koncepcióba kénysze­rülnek. Ez viszont már súlyosabb és általá­nosabb problémákhoz vezet. Fekete Sándor arra vállalkozott, hogy Petőfi és a francia forradalmak kapcsolatát tárja fel, nem a költő teljes, komplex világképének és világnézetének elem­zése volt a célja. A könyv mégis azt sugallja, hogy a forradalomtörténeti ismeretek nemcsak fontos, de kizáró­lagos magyarázatot adnak a Petőfivel kapcsolatos eszmetörténeti problé­mákra, hiszen Fekete a költő általá­nos történelembölcseleti és erkölcsi nézeteit is innen magyarázza. Köztár­saság és szigorú erkölcs kapcsolatá­nak tudatát a forradalomtörténeti ismeretek is elmélyíthették és meg­szilárdíthatták Petőfiben, meg­alapozója viszont — minden bi­zonnyal már iskoláskorban —­­ ró­mai történelem volt, és ezt felnőtt­korában sem felejthette el (Cassius­­szal is azonosította magát, nemcsak Desmoulins-nel — mint azt Fekete is idézi). E könyvismertetés kereteit messze meghaladná annak a részletes taglalá­sa, hogy Petőfi szabadságkultuszá­nak a nemzeti történelem is adott hősö­ket, sőt, szentet: „Hazánk szentje, szabadság vezére, Sötét éjben fényes csillagunk, Oh Rákóczi...” A könyv alcíme ennek kihagyását még magyarázhatja. Végképp érthe­tetlen viszont, hogy miért kellett Pe­tőfinek Michelet Vico-méltatásában találkoznia a körforgás eszméjével? A történelem ciklikus felfogása, a kör­forgás víziója az egyik központi prob­lémája Vörösmarty Mihály költésze­tének, de ott van Berzsenyi Dániel és Kölcsey Ferenc egyik-másik művé­ben is. Vörösmarty az emberiségért önmagát talán hiába feláldozó nagy lélek szilveszteri fájdalmát is megfo­galmazta: „Hány fényes lélek tépte el magát...” Petőfi éppen Vörösmarty verseit ne ismerte volna? De „sza­badságvallásának” kialakulására is hathattak magyar költőelődök és kor­társak. Kölcsey az Égi Szabadság­hoz írt ódát, a „dicső Hölgy” höz, átkoz­va a „gyávát”, aki borzad attól, hogy „halálhörgés diadalon pályád / Meny­­nyei bére”. Bajza Apotheosisában „hol legtöbb honfivér lepé / A harczi síkokat: / A népszabadság ott te­nyészt / Legszebb virágokat.” Tagadó formában ott van ez a kép már a Hymnusban is: „S ah, szabad­ság nem virul a holtnak véréből...”. Petőfi vérrel öntözött földjét Fekete Sándor Lamartine-hoz kapcsolja. Kapcsolódhat oda is, de nem kizáró­lagosan. A Fek­ete-ciklussal is hasonló törté­nik. A 66 vers három nagy kérdésköre (magánélet, történelem-társadalom, kozmosz) közül Fekete kiemeli a tör­ténelmit, átfogalmazza Petőfi kérdé­seit: ... „Egy helyre jut a hóhér és ál­dozata? Mindig ilyen gonosz volt az emberiség...” stb., majd megállapít­ja: „Nem hiszem, hogy bizonygatni kellene: ezek a kérdések nagyon is természetesen vetődhettek fel a fran­cia forradalom történetének tanulmá­nyozójában is.” Felvetődhettek!!! De a „hóhér és áldozata” Petőfinél pl. „Sokrates, / Ki a mérget megitta, / S hóhéra, ki a mérget neki adta”. Nem akarom lebecsülni a francia forradalom tanulmányozásának hatá­sát Petőfi gondolkodására. De súlyos aránytévesztésnek látom, hogy Fekete Sándor a költő történelmi-történet­­bölcsészeti és erkölcsi felfogását álta­lában és mindenestül ide vezeti vissza. Eszmetörténeti és szövegközpontú vizsgálat olyasfajta éles elkülönítése és szembeállítása, amiről Fekete a be­vezetőben ír, idejét múlta. A kétféle módszer nem lehet meg egymás ered­ményei nélkül. De egy költői életmű­ben mégiscsak maguk a versek a leg­fontosabbak! Annál inkább, mivel az idők során Petőfi verseinek esztétikai hitelét a sokféle politikai célra szolgá­ló kultikus használatuk (vö.: Jöjjön el a te országod..., 1988, szerk. Margó­­csy István) erősen megrongálta. Ezt a hitelességet kellene újra megtalálni eszmetörténeti és szövegközpontú elemzések együttesében. Ez persze már nem kizárólag Fekete Sándor feladata. ZENTAI MÁRIA Sipos Péter: Legális és illegális munkásmozgalom (1919-1944) (Magyar História) Gondolat Kiadó, Budapest, 1988. 344 old., 46 Ft „Mind a magyarországi kommunista párt, mind a szociáldemokrata párt összetett társadalmi létforma volt, amely a) ideológiai tartalmat, b) politi­kai és gazdasági programot, c) cselek­vési módozatokat és eszköztípusokat, d) szervezeti és intézményrendszert foglalt magában” — írja Sípos Péter az 1919—1944 közötti magyar mun­kásmozgalom általános summázata­­ként. Az idézet komplex ábrázolást ígér. Bár a szerző kronológiailag végig­gyalogol a Horthy-rendszernek neve­zett negyedszázad gödrös országútján, nem tekinti céljának a munkásmozga­lommal kapcsolatos események­neka­ BUKSZ 1990

Next