BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 3. (1991)

1991 / 1. szám - SZEMLE - Vajda Zsuzsanna: Bálint Alice: A gyermekszoba pszichológiája; Marie Winn: Gyerekek gyermekkor nélkül

SZEMLE Talán az idő szorításában dolgozott, nem mindig érnek gondolattá az ér­tékes feljegyzések. Hevenyészett munkára vall a fogalmazás nehéz­kessége is - néha az angol fordítás világosabb a magyar eredetinél. Többszöri nekifutásra sem boldo­gulunk az efféle mondatokkal: „A nemzet önmagára (vagy lakói egy­másra) találásának rövid időszakait gyakran lengi körül nehéz kripta­szag, mely kimondva-kimondatla­­nul megidézi az ősképet - a sírt, hol nemzet süllyed el - ehhez mérve al­kalmanként s a konkrét áldozatok és temetésük mércéjével a nemzeti gyász által szimbolizált részmegol­dásokat.” De mire volt jó ez a nagy sietség, amikor a katalógus csak másfél év­vel a temetés után kerül az olvasó kezébe? Bár lehet, hogy csak az enyémbe. A kiadványon nincs dá­tum. A technikain kívül persze jó ok van a késlekedésre. Egy ravatal vagy egy síremlék katalógusa olyan, mint a színes szatén, amelyik csak a gyá­szév leteltével jelenhet meg az öz­vegy öltözékén. A síremlékkészítő művész megőriz valamit a közép­kori szabadkőművesek inkognitójá­­ból, előzékenyen helyet ad az el­hunytnak. A síremlékeken sírfelirat van, és nem alkotójának neve. Em­ber és alkotása semmi a halál árnyé­kában, mégis emlékművet állítunk. Az emlékműkészítőknek erőre van szüksége a becsvágy és az alázat fe­szültségében. A katalógus róluk szól, mártírokat és gyászt félretolva. A ravatal csupán installáció. Látjuk a terveket, a megvalósulás fázisait, az építés mozgalmas eseményeit, a Műcsarnokot beborítatlanul és be­borítva, Rajkot és Bachmannt, amint ráemelik a koporsót az emel­vényre, magát a művet hajnali kékes derengésben, máshol kontúros szórt fényben. A temetésből performance lesz. A gyász csak érintőlegesen van jelen, a gyászoló közönség csak egyetlen fotón látható, amelyen az egyetlen kiolvasható transzparens interpreters - természetesen tolmá­csok értelmében. A gyászév letelt, másfél évvel a temetés után kilép­nek a művészek a függöny mögül, és meghajolnak. ■ LAKNER JUDIT Bálint Alice: A gyermekszoba pszichológiája Előszó: Székács István, Ferenczi Sándor. Kossuth Könyvkiadó, Buda­pest, 1990. 121 old., 90 Ft Marie Winn: Gyerekek gyermekkor nélkül Ford., utószó: Lánczi András. Gon­dolat Kiadó, Budapest, 1990. 289 old., 120 Ft Múltunkra és jelenünkre egyaránt jellemző, hogy ez a két könyv, noha eredeti megjelenésüket ötven év vá­lasztotta el egymástól, most egy időben kerül az olvasóközönség elé. Bálint Alice, a pszichoanalízis bu­dapesti iskolájának, Ferenczi Sán­dor baráti körének tagja, kevés híján hatvan évvel ezelőtt, 1931-ben írta könyvét, amelyben a nevelés szá­mára összegezte a pszichoanalízis felgyűlt ismeretanyagát, a gyermeki fejlődésre vonatkozó újszerű néze­teit. A pszichoanalízisnek a nevelés­ben való alkalmazása a könyv meg­jelenését követő mintegy másfél év­tizedben még a pedagógia konzer­vatív képviselőiben is érdeklődést váltott ki. Majd a háború utáni évti­zedekben Magyarországon hallga­tás övezte. A gyermekszoba pszicho­lógiája ez idő alatt angolul és franci­ául is megjelent. Természetesen ha­zai földön is voltak, akik ismerték, és nagyrabecsülték a fiatalon, 1939- ben emigrációban elhunyt szerzőt, de a könyv és Bálint Alice életmű­vének más értékes darabjai nem vál­hattak a magyar nevelési kultúra elemeivé és formálóivá. A kis könyv nagyszabású és bátor kísérlet a pszichoanalitikus elmélet következ­tetéseinek közérthető interpretáció­jára; a szerző távol tartja magát a ta­nulságok vulgarizálásától, a kiokta­tástól. Álláspontja szerint a megfe­lelő tudás és az általa kialakuló me­gértés birtokában magának a szülő­nek kell kialakítani a helyes bánás­módot. Marie Winn tanulmánya a gyer­mekkorról és a nevelésről is csak­nem tízéves már. Műfaját tekintve talán leginkább Riesman nagyha­tású könyvéhez, A magányos tömeg­hez áll közel. Nem statisztikai mód­szerekkel feldolgozott adatok, fel­mérések, hanem saját mindennapi tapasztalatai, újságcikkek, filmek és könyvek, valamint gyerekekkel és felnőttekkel folytatott beszélgetések alapján állítja fel az őt annyira ag­gasztó, a nyolcvanas évek Ameriká­jának egész nevelési kultúráját érintő hipotézist: a mai környezet­ben megszűnt a gyermekek védett világa, a gyermekek éppen úgy, mint a középkorban, átmenet nél­kül olvadnak bele a felnőtt társada­lomba. A szülői tekintély, amely va­laha a nevelés elengedhetetlen felté­tele volt, de még a hatvanas évek engedékeny nevelésében is jelentős szerepet játszott, a mai nevelők sze­mében egyértelműen negatív ér­tékké vált. A felnőttek vonakodnak a fontos döntések meghozatalától, és gyakran a gyerekre hárítják a fele­lősséget, már abban az életkorban is, amikor az még teljességgel alkal­matlan a dolgok mérlegelésére. Nem igyekeznek szelektálni a szá­mukra a valóság megismerendő té­nyeit, bár ezt, ha akarnák is, csak nehezen tehetnék meg a modern tö­megkommunikáció kommersz ha­tásai ellenében. Nem próbálják meg leplezni saját, megnehezedett ma­gánéletüket, intim világuk problé­máit a gyerekek előtt, így a gyerek mintegy egyenrangú félként vesz részt saját nevelésében, csakhogy az eredmény kétes. A gyerekek nem válnak érettebb, harmonikusabb, világértőbb felnőttekké, hanem szo­rongó, bizonytalan, saját felnőttsé­güket nem vállaló koravén lények lesznek. A két könyvet nem csupán tár­gyuk, a gyereknevelés kapcsolja össze. Marie Winn szerint az általa 99

Next