BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 11. (1999)

1999 / 3. szám - BÍRÁLAT - Gyáni Gábor: Történelem: tény vagy fikció? (Hayden White: A történelem terhe)

Az események magyarázatának további szintjét a formális érvelés különféle technikái képezik. White a szintén négy elemből álló klasszifikációs rendszert ezúttal Stephen C. Peppertől veszi át kész formá­ban. A négy elem: a formalizmus (Formism), orga­­nicizmus, mechanizmus (Mechanism) és kontextua­­lizmus.21 A formalizmus fogalmán az értendő, hogy az elem­zés darabokra szedi a tárgyat, miközben szélesen merít a valóságból, ám nem (vagy alig) általánosít. Az organicista argumentáció ezzel szemben reduk­­cionista, s ugyanakkor átfogóan ragadja meg tárgyát: az egyes komponensek ekkor mint egy átfogó folya­mat részei nyerik el sajátos értelmüket. A mechaniz­mus „világhipotézise” szintén az integráló szemléle­tet részesíti előnyben, bár az organicistával szemben kevésbé szintetizál. Míg az organicista a rész­ egész, addig a mechanizmus szemlélete a rész-rész viszony­latoknak tulajdonít nagyobb jelentőséget, a sajátos konfigurációkat pedig szigorú törvényeknek veti alá. Végül a konnextualizmus esetén a dolgok jelentése abból a környezetből - a dolgoknak abból a pillanat­nyi együtteséből - bontakozik ki, amelyben fellelhe­tők, így ez a „világhipotézis” a cselekvők és az intéz­mények interakcióit ruházza fel meghatározó és je­lentésadó erővel. A szaktudományos történetírás White szerint elsősorban a formalizmus és a konte­­xtualizmus érvelési eljárását alkalmazza, és a másik kettőt meghagyja a történetfilozófiának. A politika és a szaktudomány közötti kapcsolat white-i felfogását ismerve nem fogunk csodálkozni azon, hogy a reprezentációs magyarázósémák arche­típusai között nála külön szintet foglal el az ideoló­giai dimenzió. A szerző most is négy gondolati for­mulába préseli a történész ideológiai választási le­hetőségeit, s ezúttal (némi egyszerűsítés árán) Mannheim Károlytól veszi át az osztályozási rend­szert, ezáltal a konzervativizmus, liberalizmus, anar­chizmus és radikalizmus ideológiai implikációit te­kinti át.22 Ezek az ideológiai platformok olyan érték­rendeket szimbolizálnak, melyek az „én”, a „tudo­mány” vagy a „realizmus” autoritásigényét fejezik ki, és amelyek csupán a fennállóhoz, valamint a válto­záshoz (a változtatáshoz) fűződő viszonyukban üt­nek el egymástól. A konzervativizmus a változások „természetes” ritmusát tekinti eszményképének, a li­berálisok a parlamenti alkotmányos rendszerekhez igazodó „társadalmi” ritmust veszik alapul. Velük szemben a radikálisok és az anarchisták a kataklizma­szerű változás hívei: az előbbieket a változások előidézéséhez szükséges eszközök kérdése is foglal­koztatja, ezért több figyelmet fordítanak az erő té­nyezőjére és a létező intézmények inerciájára. De hogyan függ össze egymással a magyarázat há­rom, egymást követő sora vagy szintje? A Metahis­­toryban ezt írja White: „Azt tekintem egy történeti munka etikai mozzanatának, ami visszatükröződik az ideológiai implikáció módjában, s aminek alapján úgy kombinálhatunk egymással egy esztétikai észle­lést (cselekményesítést) és egy kognitív műveletet (érvelést), hogy ebből a látszólag tisztán csak leíró vagy analitikus valamiből normatív (prescriptive) megállapításokat lehessen levezetni.”23 * 25 26 27 28 29 30 31 32 A történetírás stílusát ennek megfelelően az biztosítja, hogy a ma­gyarázat különféle síkjai változatos konfigurációkká szerveződnek az elbeszélés során. Amennyire szűkre szabott e szinteken az archetípusok választéka, annyira meghatározott lehetséges kombinációik mát­rixa is. A vonzások és választások (elective affinities) elvét követve mindenekelőtt a strukturálisan homo­lóg elemek kerülnek össze, így a romantikus cselek­ménytípus a formalistával és anarchistával, a tragi­kus cselekményszerkezet a mechanisztikussal és ra­dikálissal, a komikus történetforma az organicistával és konzervatívval, végül a szatirikus cselekményesí­­tés a kontextuális és liberális magyarázati sémával al­kot egységet. Szó sincs ugyanakkor merev és válto­zatlan diszkurzív formációkról. Sőt: a mester-historikusok műveit olykor átható dialektikus feszültség White szerint éppen abból ered, hogy a megfelelő cselekménytípus olyan kogni­tív és ideológiai magyarázó elemekkel keveredik, melyek nem vagy alig illenek hozzá. De mi kölcsönöz a reprezentáció során alkalma­zott magyarázó rendszerek említett konfigurációinak belső koherenciát és konzisztenciát? White állás­pontja ebben a kérdésben kategorikus: az elbeszélés­hez eszközként használt nyelv maga. „A történész­nek még mielőtt figyelmét a történelmi mező azon adataira összpontosíthatná, melyek megjelenítésére és magyarázatára ki akarja aknázni a konceptuális apparátust, először is előre el kell képzelnie (prefi­gure) a kérdéses mezőt, tehát létre kell hoznia azt a mentális észlelés tárgyaként. [...] Az előzetes kigon­dolás ezen aktusa egyszerre poétikus, és valami olyasmi, ami megelőzi a megismerést és a kritikát a történészi öntudat ökonómiájában. [...] Ebben a poétikus aktusban, amely előtte jár a mező formális elemzésének, a történész nemcsak létrehozza elem­e1 ■ Stephen C. Pepper: World Hypotheses: A Study in Evidence. Berkeley, 1966. (A könyv 1942-ben jelent meg először). 22 ■ Mannheim Károly: Ideológia és utópia. Atlantisz, Bp., 1996. 138. sköv. old. 23 ■ Hayden White: Metahistory, 27. old. 24. bo. 30., 31. old. 25 ■ Beszélgetés 2000-ben Isaiah Berlinnel. 2000, 1999. júli­us, 9. old. Bővebben Isaiah Berlin: Giambattista Vico és a kul­túrtörténet. In: Uő: Az emberiség göcsörtös fája. Fejezetek az eszmék történetéből. Szerk. Henry Hardy. Európa, Bp., 1996. 75-103. old. 26 ■ Giambattista Vico: Az új tudomány. Akadémiai, Bp., 1963. 271-272. old. 27 ■ Uo. 266. old. Vicónak White-ra gyakorolt hatását körülte­kintően elemzi Hans Kellner. i. m. 198-200. old. 28 ■ Hayden White: Tropics of Discourse. Essays in Cultural Criticism. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1978. 6. old. 29 ■ Hayden White: Metahistory, 430. old. 30 ■ Uo. 432. old. 31 ■ Uo. 433. old. 32 ■ Hayden White: Tropics of Discourse, 10. old.

Next