BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 11. (1999)

1999 / 1. szám - BÍRÁLAT - Takáts József: Antropológia és irodalomtörténet-írás

leírásai nemhogy a „bennszülöttek szemszögét” ér­vényesítenék, ellenkezőleg, felszámolják azt, előbb azonban arról írnék, miért volt nagy hatással egyes történészekre Geertz törekvése. A „bennszülöttek szemszögének” hangsúlyozása olyan kritikai pozíciót tett lehetővé a történettudományon belül például Hans Medick vagy Richard van Dülmen számára, amely pozíció érdekes lehet az irodalomtörténet-írás számára is. Medick alapvető tanulmányának az az alcíme, hogy Néprajzi megismerésmódok kihívása a társada­lomtörténettel szemben. A szerző szerint ez a kihívás elsősorban azt jelenti, hogy geertziánus pozícióból nézve tarthatatlannak tűnik a történettudományt uraló „centrisztikus történelmi látásmód”, „amely arra törekszik, hogy a történelmi eseményeket min­dig [...valamilyen] nagy változásnak a nézőpontjából rendezze el a történelmi történés peremére, illetve centrumába”.24 így az egyes események olyan óriás­fogalmakhoz képest rendeződnek el a történelmi le­írásban, mint a modernizáció, az iparosodás vagy a nemzetállam létrejötte. Mediik szerint ezek az „egyetemes irányultságú, mindenre alkalmas” óriás­fogalmak elfedik a társadalmi jelenségek külön­bözőségét, s úgy viselkednek a leírásokban, mint a történelem kvázi-szubjektumai.25 Attól tartok, ana­lóg módon nyugodtan beszélhetünk az irodalomtör­ténet-írásban uralkodó „centrisztikus látásmódról” is; a mi óriásfogalmaink, például korszakelnevezése­ink vagy stílusirányzataink, szintén az irodalom tör­ténetének cselekvőiként jelennek meg sok-sok szö­vegben, mint ágensek, s nem mint alakzatok. Persze, a történés feltételezett, elbeszélhetetlen káoszából a fogalmak révén lesz elbeszélhető történet: e fogal­mak nem „megragadják” vagy „leírják” a történetet (ami volt), hanem létrehozzák: lehetséges történetek feltételei.26 Egy nem „centrisztikus látásmód” egy­szerűen másfajta történeteket tenne lehetővé: mást látnánk. De hogyan lehet érvényesíteni leírásainkban a „bennszülöttek szemszögét”? A Sűrű leírás javaslata szerint a kultúrákat saját konstrukcióikkal kell leírni, továbbá „azokat a megfogalmazásokat kell használ­nunk, amelyekkel ők határozzák meg, hogy mi törté­nik velük”. Ez a javaslat megint csak a tudásszocio­lógiából lehet ismerős: az ideológia és utópiában is szerepel az a norma, hogy a szociológiai leírásnak azokat a modelleket és fogalmakat kell használnia, amelyeket a társadalmi szereplők is használnak saját tevékenységük magyarázatakor. Ezzel hozható össze­függésbe, miért gyanakszanak az antropológiai ihle­tésű történészek a funkcionalista leírásokra vagy az „egyetemes irányultságú és mindenre alkalmas kate­góriák és elméletek alkalmazására”, mint Medick ír­ja. Richard van Dülmentől ennél szélsőségesebb passzusokat is lehetne idézni.27 Az antropológia tör­ténetében az általános elméletekkel szembeni szkep­szis gyakran visszatér: Louis Dumont Mausstól idézi azt az 1901-es mondatot, hogy az általános elméle­tek csak a tények lehetőségét magyarázhatják meg, nem magukat a tényeket.28 Geertz a Sűrű leírásban utasította el az általános elméleteket, egy „alacso­nyan lebegő”, a konkrét esetekhez kapcsolódó elmé­let s az ennek megfelelő műfaj, az esszé mellett ér­velve.29 Ugyanő nyolcvanas évek végi írásaiban pedig már egyre inkább azt hangsúlyozza,30 hogy az etnog­ráfiának két összetevője van: legalább annyira re­gény, mint amennyire laboratóriumi beszámoló - s ebben semmi nézeteltérés nincs közte és Edmund Leach között.31 32 3 34 Azt a bírálatot, hogy a tudományos leírások/értel­­mezések eltüntetik a kérdést, hogy „mit jelentenek a cselekedetek a cselekvők számára”, sokszorosára erősítette az a textualista-retorikai megközelítés, amit elsősorban James Clifford nevéhez szokás köt­ni. Clifford nem terepgyakorlatok anyagát dolgozza fel, hanem etnográfiai írásokat, mint mondani szo­kás, az ő bennszülöttei, akiket vizsgál, nem marok­kóiak vagy balinézek, hanem az etnográfusok törzsé­nek tagjai. A textualista-retorikai megközelítés azt hangsúlyozza, hogy az etnográfiai tanulm­ány-írás, fikció, amivel csak még erősebb hangsúly esik az antropológiai látásmód negyedik összetevőjére, mi­szerint az antropológus munkája voltaképpen a for­dító munkájával vethető egybe: a „mi” kultúránk nyelvére fordítja le az „ő” kultúrájuk nyelvét. Ez a metafora többféleképpen is érthető: egyrészt a köz­vetítő szerepét ruházza az antropológusra, másrészt arra mutat rá, hogy az antropológus nem a valóság­ról számol be, hanem egy nyelvet fordít le egy má­sikra. Az antropológia két nyelv találkozásának a kö­zege. Amit olyan elemzők vizsgálnak, mint Clifford vagy Vincent Crapanzano, az etnográfiai írások tág értelemben vett retoricitását - hogyan jött létre a szöveg autoritása, milyen transzcendens történetek alapozzák meg a bennszülöttekről elmondott törté­netek megértését, hogyan működnek a metaforák a szövegekben -, már a Sűrű leírás felvetette azzal. 24 ■ Medick: /. m. 64. old. 25 ■ l/o. 75. old. 26 ■ Rohonyi Zoltán: A posztkantiánus tapasztalati helyzet és a költői beszédnemek. In: Uő.: „Úgy állj meg itt, pusztán". Kö­zelítés XIX. századi irodalmunkhoz. Balassi, Bp., 1996. 78. old. Lásd Koselleck­ idézetét és kommentárját. 27 ■ Medick: /. m. 65. old.; Richard van Dülmen: A történeti antropológia a német társadalomtörténetírásban. In: Vári And­rás (szerk.): A német társadalomtörténet új útjai. Bp., 1990. 100. old. 28 ■ Louis Dumont: Tanulmányok az individualizmusról. Tanul­mány, Pécs, 1998. 150. old. Marcel Mauss: egy leendő tudo­mány című fejezetében. 29 ■ Clifford Geertz: Sűrű leírás. In: Vári: I. m. 1988. 51-52. old. 30 ■ Uő.: Jelen lenni: az antropológia és az írás helyszíne. In: Geert: I. m. 1994. 357. old. 31 ■ Leach: i. m. 44-46. old. 32 ■ Hayden White: A történelmi szöveg mint irodalmi alkotás. In: Uő.:A történelem terhe. Osiris-Gond, Bp., 1997. 68-102. old. 33 ■ James Clifford: On Ethnografic Allegory. In: Writing Cul­ture, 98-121. old. 34 ■ Vincent Crapanzano: Hermes' Dilemma: The Masking of Subversion in Ethnografic Description. L/p. 51-76. old.

Next