BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 2. szám - SZEMLE - Nagy István: Kákosy László: Az alexandriai időisten. Válogatott tanulmányok (1957–1998)

168 BUKSZ 2002 Kákosy László: Az alexandriai időisten VÁLOGATOTT TANULMÁNYOK (1957-1998) Osiris Kiadó, Budapest, 2001. 390 old., 1880 Ft Több mint két évtizeddel a Dobrovits Aladár tanulmányaiból készült válo­gatás megjelenése után (Akadémiai, Bp., 1979) újabb cikkgyűjtemény nyújt lehetőséget az ókori Egyiptom történetével és kultúrájával foglalkozó szakmai kutatások eredményeinek megismerésére. A hat témakörre bon­tott 26 tanulmány Kákosy László munkásságának négy évtizedét öleli fel. Mint a címből is kitűnik, kutatá­sainak egyik fő területe az időfogalom (3. témakör), amely fontos szerepet játszott az egyiptomiak történelemfel­fogásában, vallási elképzeléseiben és mindennapi életében. A lakosság élel­mezését biztosító mezőgazdasági ja­vak megtermelésének előfeltétele volt a Nílus áradása, melynek kezdetét a Szótisz (Sziriusz) csillag héliákus fel­kelése (július 19.) jelezte. Ez a fontos esemény jelentette az újév kezdetét, a csillagot pedig az „évkezdet Úrnője­­ként” az istenek között tisztelték. Az év elnevezése (renpet), valamint hie­roglif írásmódja is a ciklikus megúju­lás, megifjodás folyamatára utal. Az őskáoszból létrehozott „rendezett vi­lág” fennmaradása sem volt elképzel­hető időfogalom nélkül. Az Égi Te­hén mítosza szerint az ég, a föld és az alvilág megteremtésével egyidejűleg Ré Napisten az éveket is megalkotta. Hasonló elképzelés olvasható egy Amon-himnusz szövegében is (136. old.). Az újbirodalmi királysírok ábrá­zolásai között szerepel a nappalok és éjszakák, valamint az órák születésé­nek megjelenítése. A kozmikus rend egyensúlyának (maát) megőrzését ve­szélyeztette az idő folyamatosságának megtörése, megállításának veszélye, amire a Nap alvilági útját leíró szöve­gek is utalnak. Az időfogalom komplexitását il­lusztrálja ábrázolásainak változatos­sága az egyiptomi állatszimbolikában (166-176. old.). A legismertebb pél­dák mellett (főnix, skarabeusz, íbisz, macska) szerepel a kettős oroszlán („tegnap” és „holnap”), a saját far­kába harapó uroborosz kígyó („örök­kévalóság”), a krokodilus („idő”), valamint a gnosztikus elképzelések­hez kapcsolódó kakasfejű, kígyólábú Abraxasz figurája is. Külön tanulmány foglalkozik a kö­tet címadójának, az „alexandriai idő­istennek” alakjával (145-165. old.). A platóni világképben fontos szere­pet játszó aión („mozdulatlan örök­kévalóság”) és khronosz („a földi vál­tozások mértéke”) fogalmaihoz kap­csolódó későbbi elképzelések (orfiz­­mus, hermetizmus, gnózis stb.) rész­letes ismertetését követően Kákosy az egyiptomi források elemzésével gazdagítja az oroszlánfejű alexandriai Aión időisten alakjához fűződő kép­zetek gazdag skáláját. Az egyiptomi időfogalom szá­munkra gyakran ellentmondásos ter­mészetét az örökléthez fűződő elkép­zelések fejezik ki a legszemléleteseb­ben. Ez a tanulmány (177-190. old.) első soraiból is kiderül, hiszen az egyiptomiak által két szóval jelölt fo­galom (neheh és dzset) jelentését ma egyetlen szóval, illetve szinonimával („örökkévalóság”, illetve „öröklét”) értelmezhetjük, holott eredetileg nem voltak szinonimák. A ma embe­re számára abszurdnak tűnik az is, hogy e két fogalom viszonylag deter­minált volt, hiszen mindkettőnek volt kezdete és vége. Keletkezésük az „őskezdethez” (sp­­pj) köthető. Bár említik őket az évkezdet kapcsán is („újév: a neheh eleje és a dzset vé­ge”), nem tekinthetők ciklikusnak. Leginkább a nappalhoz és az evilági léthez kapcsolható neheh volt válto­zások hordozója. A statikusabb dzset elsősorban az éjszakához és a túlvilá­­gi léthez köthető (186. old.). Azon­ban mindkettő vonatkozhat múltra, jelenre és jövőre egyaránt. Meg­személyesítve, Tutanhamon sírjában a neheh férfi, a dzset pedig női isten­ségként szerepel, míg Edfuban mindkét fogalmat férfialakok illuszt­rálják (181. old., 1. kép). Mivel a ne­heh és a dzset a teremtés által deter­minált, a tanulmány befejező része (188-190. old.) arra keres választ, hogy létezik-e más létforma és időtartam is. A Halottak Könyve 175. fejezete említi a „világ végét”, ami­kor a föld ősvízzé válását csak Ré (il­letve Atum) és Ozirisz éli túl. Ugyancsak túllépi a neheb és dzset határait a sen-karika által szimbolizált elképzelés, amely az időn kívül a te­ret, az életet, sőt a sorsot is magába foglalhatja (190. old.). Az ősvíz fo­galmához kapcsolódik a Barlangok Könyve egyik utalása, ahol az alvilág­ba leszálló Napisten így szól: „beha­tolok arra a helyre, ahonnan kijöt­tem. Megpihenek első születésem (helyén).” Az alvilág tehát az őská­oszt jelenti a Napisten számára, amelyből naponta újjászületik. A megújulás (újjászületés) tehát csak a teremtett („rendezett”) világon kí­vül lehetséges. Erre a gondolatra utal az uroborosz kígyó által körbevett napgyermek (173. old., 5. kép), az őskáoszból való újjászületés örökké­valóságának képi megjelenítése. A téma komplexitását jelzi, hogy a tanulmány megírása óta (1972) szá­mos kutató (Assmann, Hornung, Luft, Westendorf stb.) foglalkozott az idő és az örökkévalóság fogalmának értelmezésével. E kutatások eredmé­nyeit foglalta össze Kákosy egy 1986- ban megjelent tanulmányában (Lexi­kon der Ägyptologie VI. Wiesbaden, 1986. 1361-1371. cd­.). Az időről alkotott képhez kapcsol­hatók az egyiptomiaknak az arany­korhoz (aurea aetas) fűződő elképze­lései, melyekkel az első témakör két tanulmánya foglalkozik (11-40. old.). Jóllehet, az ősidőre (paut) már az Óbirodalom idején történik uta­lás, legszemléletesebb leírását az új­birodalmi Égi Tehén mítosza tartal­mazza. Az aranykornak, amikor Ré Napisten istenek és emberek felett „egy dologként” uralkodott, az „ős­bűn”, a háládatlan emberiség lázadá­sa vetett véget. A lázadás letörését követően az eget és a földet szétvá­lasztó, a túlvilágot létrehozó, csaló­dott, fáradt Napisten az Égi Tehén hátán elhagyja a teremtés színterét. A történeti korokban alakja a szigo­rú, de jótevő uralkodó ideálját teste­síti meg. Egy ilyen király iránti nosz­talgia főleg a népszerűtlen uralkodók (például Khufu) idején volt erős, va­lamint azokban a zűrzavaros idősza­

Next